Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Intel vydal nativní ovladač pro DirectX9, zvyšuje výkon o 37 %

Pri DX9 by som uz asi neriesil, o kolko % mensi vykon to podava, ak to aspon ako-tak stabilne funguje. Najvacsi problem s tou emulaciou bol zrejme ten, ze bola tak odflaknuta, ze vela veci s nou neslo vobec.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ja naopak nenavidim emulaci cehokoliv, jednoduse to musi hw umet(rozjet) nativne a hotovo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No, to v pripade grafickych API smrdi tvrdou nevedomostou. V podstate kazde jedno graficke API okrem Vulkanu a DX12 (do znacnej miery) je formou emulacie. Driver emuluje podporu toho-ktoreho grafickeho API.

GL SL, alebo DX Shaders su len pomerne vysokourovnovym konceptom. Drivery obsahuju prekladace, ktore tieto vysokourovnove shadery kompiluju do nativnych instrukcii, ktorym rozumie ta-ktora grafika, potazmo nizkourovnove ansamble v driveri.

Vulcan nie je, ako sa mnohi domnievaju, priamy pristup k HW. Ale skor "tak blizko k priamemu pristupu, ako sa da ist bez nutnosti toho, aby si vyvojari hier pisali vlastne drivery". To, ze Intel nechal DX9 emulovat, iba znamena, ze ten preklad z DX9 sa nedeje priamo do nativnych instrukcii Arc-u, ale do Vulkanu. A nedeje sa to v driveri, ale deje sa tak v 3rd party vrstve (bohuzial dodanej Microsoftom).

Na takejto emulacii v zasade nie je nic fundamentalne zle. "Nativna" podpora DX9,10,11 a roznych verzii OpenGL v podstate znamena, ze driver obsahuje prekladac niekolkych jazykov na popis shaderov, ktory je schopny generovat optimalny bytecode pre niekolko roznych grafik. Takto ten prekladac bol vykopnuty z drivera von. Kompilacia je v dvoch krokoch, DX9 -> Vulkan/DX12 -> nativny bytecode, ale to spomali len kompilaciu shaderov, nie samotne vykonavanie programu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Koukám, že CZC vyřadilo Intel grafiky z nabídky. Současnost nemá smysl komentovat, ovšem tyto kroky jsou pozitivní pro budoucnost. Další generace Intelu už možná úspěšně vyplní díru mezi zoufalou RX 550 a přeci jen dražší RX 6600 (proti nvidii stále lepší poměr cena/výkon), tudíž si AMD/Nvidia nebudou moci dovolit nechat tam takovou díru. Vidím šance 50 na 50.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Berme to jako úspěch že se Intel přes nekonečné sliby a utracené miliardy vůbec dostal na pulty :-)

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Měli být skromnější a nejdřív rozvíjet koncepci levnější grafiky s DDR5, která by aspoň vyplnila díru na trhu. Snažit se hned o konkurenci k existujícím dražším kartám bylo evidentně nad jejich síly a tak nějak se výsledek dal čekat.

Kromě toho je skupina zákazníků ochotných dát velké peníze za hodně nedokonalé herní ovladače extrémně malá a Intel musel vědět, že ty ovladače nebudou v době vydání skvělé. Další zářez dokazující, jak ani Pat na zasviněný korporát nestačí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Len tam je zase problem, ze asi tazko presvedcis akcionarov, aby tolerovali vyvoj GPU aj za cenu stamilionovych strat, na ktorom budu mat marzu jednotky max desiatky dolarov. Ja myslim, ze ked chceli uz po x-ty krat dostat svoje GPU na trh, tak to spravili najlepsie ako mohli, aj napriek tomu, ze nenaplnili uplne svoje sluby. Totiz nebyt tychto ambicioznych (nenaplnitelnych) planov, tak by vyvoj celeho Arcu zrejme akcionari zarezali uz davno.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tak nemají stamilionové ztráty, ale miliardové. Vývoj menších GPU s DDR5 řadičem by byl levnější, protože to má blíže k tomu co už umí. Akcionářům mělo být jasně a upřímně řečeno, že vyladit ovladače na úroveň AMD/Nvidia je v horizontu 5 let nemožné, což je diskvalifikuje i z mainstreamu, tudíž začnou v lowendu, který je atraktivní i kvůli neexistenci moderní konkurence. Akcionář Intelu není rizikový investor co chce téměř nemožné (to co je spojeno s velkým rizikem) a to co jsem napsal dává smysl.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Low-end je pokryt AMD APU.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Tuhle nesmyslnou reakci jsem četl asi už 100x, tak se omlouvám za zaseknutý caps lock.

KAŽDÝ NEMÁ AMD APU SE SILNOU IGPU A KAŽDÝ SE ANI NECHCE ČI NEMŮŽE PŘI KOUPI CPU OMEZOVAT TOUTO VOLBOU!!!

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Problém je že low end GPU je oblast kde se peníze nevydělávají ale spíš prodělávají - u nových PC je opravdu celkem efektivně zavraždily APU takže objemy výroby nejsou tak velké aby se ty karty daly prodávat za ceny které plebs očekává.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby to prodělávalo, tak by se furt nestrkaly do noťasů ty MX550 a podobné "sto let oprášené" sračky...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dělat sto let oprášené sračky není problém - ty už mají návrh umořený a výroba na starém procesu stojí pár šušní - problém je navrhnout nový moderní low end čip.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak jo lidi, sami to čtete, už se nikdy nevydá nová karta do cca 4000 Kč. Aspoň vidíte, jaká je blbost kupovat procesory bez iGPU, které nejsou nijak výrazně levnější než verze s iGPU. A když se nevydá, tak je i stoprocentní jistota, že se ani nikdy neumoří její náklady na vývoj.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

low end GT 710
non low end GTX 950
low end GTX 1030
non low end GTX 1650
non low end RTX 3050
Hádam by nebol problém vydať hoci na ďalších 6 rokov GTX 4030. Samoz. na 2 roky by sa im to neoplatilo, ale low end sa nemusí vydávať každé 2 roky. A za 6 rokov sa im náklady snáď zaplatia keď sa zaplatili u GT 1030.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

GT 1030 je low end z generace GTX 1050 ... Jestli se to vyplatí/nevyplatí je věc nvidie/AMD, podle mne je tam základní problém že to těch low grafikách je v podstatě nulová poptávka od výrobců PC a vydávat to jenom pro retail si nikdo nechce lajsnout. GT 1030 byla v jiné pozici, ta ještě nešla proti výkonným Ryzen APU (Ryzen 2xxxG vyšel až rok po GT 1030)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nie každý chce hrať GTA V v 4K na ultra s 8× MSAA, kde ani RTX 4080 nie je ideálna. Mať QHD LCD, tak UHD 730 mi na ETS 2 nestačí, RTX 3050 je pre mňa overkill a do GK z dôb Márie Terézie by som nerád (ktovie ako sa k nej majiteľ správal a spotreba tiež nebude ono). Jedine, že pre takých ako ja ísť do GTX 1650. Ale aj tá už má svoj vek.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No zjevně to není žádná lukrativní díra v trhu protože v tom případě by se tam už někdo nasáčkoval. A charitu nikdo provozovat nechce. Navíc AMD dalo low grafikám další ránu z milosti tím, že ve všech ZEN 4 je integrované grafické jádro tj trh pro low grafiky se zase zmenšil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Slušná low end GK nemusí mať 8 GB VRAM, ale možno aj 2 GB (ako GT 1030). Hádam nejaké čipy majú parametre, ktoré nebudú dobré ani pre RTX 4050. Čo s nimi Nvidia urobí? A nie každý má Zen 4, alebo Zen 3 APU. Ako sa Nvidii oplatili x10 karty? Akú GK na staré hry s čímkoľvek pod cca Skylake/Zen 1? Jedine starú GTX 1050 (Ti), príp. o 2r novšiu GTX 1650.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je taky část problému - na bazarech se válí tuny 1050, 1060, RX570, RX580 a dalších karet - kdo má staré CPU tak k němu radši koupí bazarovou kartu. Lidí co by chtěli novou diskrétní low grafiku je žalostně málo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tiež pravda. Síce musia mať na to zdroj, zaplatia za elektrinu viac (teda ak prejdú do žravejšej) a prídu o HW podporu AV1, ale výjde ich to lacnejšie ako nová GK. Ale keď pozerám na ceny starých GK, tak sa mi kudla vo vrecku otvára. Hanbil by som sa predávať GK typu 8800 GT a pod. A GTX 1050 Ti za 100 €? Nie som si istý, že to má tú cenu. 6r stará GK... Aspoň, že asi o 20% výkonnejšia GTX 1650 je lacnejšia (bazos.sk).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

8 GB DDR5 nebo rychlých DDR4 - cena max. 800 Kč.
Multimediálně (+ podporujícím rozlišením) moderní GPU na 10nm se 128 bit sběrnicí co aspoň trochu překoná RX 550 - cena asi 1200 Kč max.
Cena celku 2500-3500 Kč v obchodě. Intel s malých ziskem, nemalý počet zákazníků co dnes musí koupit zastaralý šrot uchcává blahem a bere Intel na milost.

V čem jsem mimo?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

128bit sbernici sem na low-end karte snad nikdy nevidel (vzdy 64bit). 8GB RAM nema vyuziti do vykonu cca RTX2060/RX5600XT.
Karta za 1200 pokud se k ni prictou naklady na vyvoj bude v tu ranu za 5t. a to je nozna malo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To taky není ten úplný lowend, který se má vejít do 2,5 tisíc Kč - proto 128 bit sběrnice. U DDR4/DDR5 není třeba šetřit každým GB, těch 8 GB jsem dal jako max. kvůli potřebám sběrnice a dostupným vhodným DDR čipům, ale klidně může být i 3-6 GB, pokud to bude mít větší smysl. Na porážku RX 550 by stačila i 96 bit sběrnice, to je taky pravda.

Náklady na vývoj a výrobu jsem odvodil z Celeronu G6900, který se dal sehnat za 900 Kč. Požadované GPU není nijak násobně náročnější. Intel u své skoroprvotiny s né moc dobrými ovladači nemůže rejžovat jako Nvidia na RTX 40xx. GT 710 se taky musela nějak vyvinout a pro koncáka stojí jen 1300 Kč, RX 550 se 4GB za trojku, takže bych to s těmi náklady nepřeháněl.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

S G6900 to srovnávat nejde, to je v podstatě odpad z výroby vyšších CPU takže to může mít odpadní cenu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

RX 550 4GB je 128bit lowend karta. Pod ní už byla jen GT1030 a dále jen šrot xkrát přeznačený.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na druhou stranu je třeba přiznat, že na porážku RX 550 by stačila i 96 bit sběrnice s rychlejšími DDR4 nebo normálními DDR5 a pokud by to vhodně srazilo cenu a spotřebu, tak proč ne.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Lenze problem je, ze cely Arc bol drivovany kryptomaniou, resp. nedostatkom hracskych kariet na trhu. Ak by dalej pokracovala, tak by si mohol Intel pytat za svoju A750 kludne >$500 a aj napriek tomu, ze by ovladace boli na mile vzdialene od dokonalosti, tak hraci by to kupovali ako teple rozky, kedze inu moznost by nemali (obdobne vykonne nV a AMD by boli vykupene minermi). V zasade Intel mal stastie v nestasti - kryptomania opadla a tak su Arcy priamo porovnovane s konkurenciou bez akejkolvek "polahcujucej okolnosti", nastastie opadla v takej faze vyvoja/vyroby Arcu, ze uz nedavalo zmysel to zarezat a nepustit von.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Projekt dedikovaných grafik Intelu byl kryptománií jen trochu přiživen. Nikdo s mozkem by nerozjel tak dlouhodobý projekt jenom kvůli těžení něčeho tak cenově nestabilního.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To "nikdo s mozkem" je důležité - připadá ti poslední dobou, že by nějak moc lidí mělo "mozek"?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Najdou se i lidi s mozkem.
Akorát jsou líní si přečist "návod k použití".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak este raz a tentokrat skusim jednoduchsie - Intel zacal vyvijat diskretne GPU, ktore mali konkurovat nV a AMD mainstreamu. Projekt nesiel podla planov, mal sklz, utopili sa stamiliony $USD a ani parametre predprodukcnych vzoriek nenasvedcovali, ze by mohli zasadnejsie rozcerit vody v segmente mainstream GPU. To sa bavime tak cca 2 roky dozadu. Uz vtedy to mali akcionari zatat. LENZE vrcholila kryptomania, mainstream GPU bolo na trhu nedostatok a navyse sa predavali za neskutocne $$$, co posilnilo doveru investorov, ze Arc by mohol byt zivotaschopny projekt. Co bolo dalej, som uz pisal v predoslom poste.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Intel-u stacilo udelat naprosto jedine a to vzit jiz overeny, malinky a dal vyvyjeny die ktery jinak tvori iGPU u jeho procesoru, dat/placnout ho na board, pridat k nemu zakladni 14GHz GDDR6 v objemu 4GiB, nasledne VRM, videovystupy a sbernici pci-express klidne 3 generace(napajeni rovnez jenom z portu = 75W) a prodavat to cele/takhle udelanou kartu za 99€, zvladat to stabilne 2/3D prostredi, akceleraci videa a k tomu starsi hry jak 5 let ve FullHD mezi 35 - 75 snimky, lidi by to brali jako maso.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Možná ano, ale já bych ten malinký iGPU z procesorů aspoň trochu zvětšil. Řadič paměti by kvůli GDDR6 stejně museli měnit, tak by nebylo problémem přidání výpočetních jednotek. Každopádně se měli vykašlat na mainstream-highend.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ale ved presne tento recept uz Intel raz pouzil - DG1 a ziadnu dieru do sveta s tym nespravili

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

DG1 byl nepovedený prototyp co se IMHO ani nedal samostatně koupit. Díra do světa se nepovedla, přesto byla ztráta menší než při dalším pokusu, kdy zamířili moc vysoko.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Doplním že arc a770 se prodává za cca 10 000Kč. A je to jediný model od intelu v české nabídce.
(Když nepočítám profikarty za ceny přes 100 000Kč.)
Stojí podobně jako Radeon RX 6700 nebo 3060.
Nejrychlejší z této trojice (obecně všech karet do 10 000Kč) je samozřejmě AMD Radeon.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nevim ktery s prominutim debil by chtel byt pokusnym konem u A770, hlavne pri dnesnich cenach.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ten kdo potřebuje 16GB VRAM co nejlevněji. Moc takových lidí nebude.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

K cemu mi bude tech 16GiB VRAM lacino kdyz postata a to GPU stoji za psí pochev?

Radeon RX 6800 se 16GiB VRAM dnes vis koupit za krasnych 630€(!)

Vubec nema cenu resit daky intelí paskvil, vubec, naprosta debilina.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No a pak že to nejde

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nějaký sběratel elektronických kuriozit by si ji i mohl koupit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nie je to "kontrapodnik" Intelu?

AMD Radeon RX 7900 XTX & RX 7900 XT Arrive For Linux Testing
on 8 December 2022.
Both the Radeon RX 7900 XT and RX 7900 XTX are at Phoronix for Linux testing with AMD's fully open-source graphics driver stack while today the embargo expires on showing off the hardware.
https://www.phoronix.com/review/rx7900-linux-preview

Intel Arc GPUs Get 1.8X Higher DirectX 9 Performance From New GPU Driver
published 1 day ago

https://www.tomshardware.com/news/intel-arc-gpus-get-18x-higher-directx-...

Intel to Disclose PC Roadmap Next Week
published about 18 hours ago
https://www.tomshardware.com/news/intel-to-disclose-client-pc-roadmap-ne...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hovno se špetkou cukru je stále hovno

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tak Koduri je zkušený architekt hw. Bohužel vývoj ovladačů je na dlouho. Dnešní Arc nejsou špatné a čekám ještě vyšší skoky ve výkonu. Jenže jako u AMD se to čekání na vylepšení softu může nečekaně protáhnout až do doby než jej výrobce sám zařízne. Viz když konečně 8GB Hawaii/Grenada karty konečně tvrdě ukazovaly záda soudobé konkurenci tak výrobce ukončil vývoj ovladačů aby je brzy poté definitivně zařízl. Zase Intel je jiný kalibr a neměl by potřebu takhle razantně šetřit. Dále pro ně hraje i to že jsou navrženy Arc jako čistě DX12/Vulkan - a nějaký revoluční nástupce není ani vzdáleně na obzoru, tedy výdrž by mohla být hodně vysoká.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Arc navržen jako čistě DX12/Vulkan?
Zdroj?
Mám za to, že to je staré známé iGPU na steroidech.
Až Druid má být od základu nová architektura.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže vlastně i740 :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ne, s původními igpu to moc společného nemá. Už jen nutnost aktivního ReBar naznačuje že je to vysoce pokročilá architektura. I nepodpora DX9 svědčí že na minulost se orientovat nechtějí. iGpu s DX9 neměly problém.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Chtěl jsem zdroj.
Lživým tvrzením:
"iGpu s DX9 neměly problém"
si to moc nepodpořil.

A že ReBar je pokročilá architektura, nic neříká o intelu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ehm lživým? To povídej těm milionům uživatelů co hrají DX9 hry na intel igpu.. Ony ty igpu už od Sandy zas tak neschopné nebyly a až jsem se divil co nakonec utáhnou v 720p na 14-15" ntb.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ReBar nehovori nic o tom, ci je to pokrocila architektura, alebo nie. Intel sa proste vybodol na implementaciu efektivnej prace s pamatou pri malych adresnych oknach. A pri velkych adresnych oknach na comkolvek inom, co nebezi na procesore Intel, pretoze ten ReBar podporovany je, ale s hviezdickou - iba na Inteloch.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.