Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Intel zveřejnil roadmapu procesů, Meteor Lake vypadá na podzim 2023

budou to mít všichni kluci z branže čím dál tím těžší vůbec něco nového vyrobit a hlavně něco prodat za ty jejich ceny a mě jako zákazníka nezajímá, že maj vysoký náklady na vývoj nebo výrobu, mercedes nebo elektroauto si taky prostě "nikdy" nekoupím, protože na něj mít nebudu, každý kvartál se mi poslední rok, dva snižuje životní úroveň a každý půl rok snižuju své požadavky na moje budoucí PC protože se nepotkávají s cenovou relací do které se chci vejít a jaký výkon získat a jsem rád za to co teď mám

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Tohle jsem řešil ve spojitosti a autama a nějaký neznalý jedinec namítl, že se lidi budou aspoň lépe starat o svoje současná auta. Vůbec nechápal, jak obrovský rozdíl v životnosti a poruchovosti během té životnosti, se v posledních dekádách udál a že to údržba nedokáže zvrátit. Motory, převodovky, elektronika - to vše bylo navrženo, aby vydrželo sotva polovinu toho co dřív a i během té zoufalé poloviny tahalo z majitelů více peněz.

PC hardware je proti tomuto sranda, protože se jen začne hrát na slabším HW nebo na jiné platformě. Koníčky jde vždycky osekat a workstationy můžou sloužit o něco déle. Návrat lehčeji opravitelných a upgradovatelných desktopů na úkor spotřebních notebooků? Taky možné.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Taky mám podobné pocity. Vlastně to mám i podobně jako Pajka.
K těm autům - na tenhle web OT, ale stejně - za mě se to lámalo někdy v období 2015-2018. To je zhruba období, kdy (podle mého názoru) postupně vymizely auta se spolehlivou technikou. (Samozřejmě uznávám, že sto lidí bude mít sto různých přelomových období, odkdy zase podle jejich názoru ty auta stojí za hovno)
Auta homologovaná 2020 a novější už mi opravdu nebudou moci do domu. Neuvěřitelně komplikované emisní technologie (nesmyslně prodražující jak pořízení tak servis), šmírování, pro mě nepochopitelné "tabletizace" aut... to si raději budu udržovat svůj vozový park (průměrné stáří 20 let), kde mám nejnovější kus ročník 2010, a i přesto je to moderní auto s moderní výbavou a velmi spolehlivou technikou.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Naštěstí přišla elektroauta se stokrát jednodušším motorem a převodovkou. Ani baterie není problém - sonda za pár korun a aplikace v mobilu a vidíte přesně, jak je na tom který článek. Navíc jde narozdíl od spotřební elektroniky uživatelsky vyměnit (teď kamarád měnil za větší a plně funkční starou dá k fotovoltaice na svém baráku). U novějších aut jde vyměnit i jen části baterie (skupiny článků).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

O jaké auto šlo a kolik ta baterie stála? To totiž může být problém u starých aut, že výměna baterie nebude dávat smysl. A průměrný věk aut v ČR stále roste...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tenhle kamarád a i soused si teď koupili ojetou BMW i3. To auto je jízdně skvělé, za ty roky si lidi zvykli na futuristický vzhled a je jich mezi ojetinami spousta a za dobrý ceny. Co se týče baterie, nezapomeň, že kapacity hrozně vyrostly. Takže velká baterie do starého EV odpovídá kapacitně standardní baterii v novém EV. Tj. není to žádná pálka - a pokud by starou prodal, tak má cenu půlku nové velké zpátky. Cenu nevím, ale nekoukej na oficiální ceny u značek, které ti nechtějí prodat samotnou baterii, ale radši celé auto. Pro takový Nissan Leaf (který taky máme v rodině) je větší baterie oficiálně v servisu (tj. ta největší cena, co můžeš mít) za 125 tisíc, tj. zlomek ceny auta. Koneckonců když se ti vysype třeba převodovka v koncernu, tak se ti peněženka v oficiálním servisu taky pěkně prohne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Tj. není to žádná pálka - a pokud by starou prodal, tak má cenu půlku nové velké zpátky."
Kolik to je a kolik je to procent ceny? To že to dává smysl u 8 let starého BMW neznamená, že to bude dávat smysl u 20 let staré škodovky/dacie, která slouží k přesunu pár kilometrů denně do práce či dětí do školy.
Chtěl bych mít Váš optimismus. Podle mých zkušeností se návrh čím dál tím kvalitněji optimalizuje a to se samozřejmě podepisuje na životnosti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je to zlomek ceny nového auta. Asi jako generálka motoru a převodovky u spalováku zhruba po stejném počtu letech nebo km. Jenže u EV na novou baterku ušetříte z rozdílu ceny, za kolik jezdíte, takže ji máte pak "zadarmo". Občas se dočtete, jak stojí nová baterka do Tesly třeba 400 tisíc, ale to je model za 3 milióny. Kdybyste měl spalovací např. Porsche ve stejné kategorii, tak ty peníze za ty roky utratíte taky. U spalováku to akorát člověk tolik nevnímá, protože platíte průběžně.

Porovnání 8 a 20 let starého auta vám bude pokulhávat nezávisle na typu pohonu. A pokud vám stačí řekněme 50 km "okolo komína" (např jako druhé auto do rodiny - staré si necháte), tak i tam máte na výběr EV. Taková ta "za odvoz" a dodělej si doma. Brácha se o to zajímá, našel takové lidi po vesnicích okolo a sepsal o jejich EV veteránech do Světa motorů. Jsou to např. auta z dob před lithiovými akumulátory (člověk těm baterkám musí rozumět a příslušně je nabíjet - za to se mu taková NiCd baterie odmění 10x delší životností než LiIon a nepotřebou teplotního manažmentu - funguje v zimě i horku). Nebo je to dodávka dovezená z Německa bez baterky, a tu si koupil sám tady. Případně starou baterku vyhodil (např. nepoužitelná olověná) a koupil LiIon - ale velmi levně, protože koupil jen samotné články a krabici, do které to dal, a elektroniku pro pohon a nabíjení si postavil sám (u nového auta je jen poskládání bateriových článků do battery packu cena krát 2 - jak byla novinářská událost Tesla Battery Day, tak to bylo právě o zlevnění/optimalizace výroby battery packu, články zůstaly beze změny).

Takže to není jen optimismus, ale realita. Realita u nás v rodině a lidí okolo, co kupují nová a ojetá moderní EV (počínaje Leafem). Ale i realita jak nadšenců do veteránů, tak chudých lidí v zapadlých vesnicích, kteří takto šetří svoje minimální náklady (např. ten s tou dodávkou svoje vesnický zakázky řeší jen, když je nabitá baterie).

PS: Tady v Evropě se to nedělá a lidi tu o tom tím pádem neví. Ale v Americe a Asii je dlouhá tradice předělávání spalovacích aut na elektrická (koneckonců první Tesla - Roadster - takhle fungoval). Takže pokud byste byl fanoušek, můžete si předělat i tu 20 let starou škodovku (jediné omezení bude, že budete mít nadále původní převodovku s vícero stupni - tedy že přijdete o benefit moderního EV v podobě "automatické převodovky").

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To že jsou elektromobily konstrukčně jednodušší neznamená, že jsou i levnější. Dnes lze pořád koupit spalovák bez turba i dokonce bez přímého vstřikování - nevydrží tolik jako starší kousky, ale elektromobil vychází dráž. To fakt není jen o Tesle a Porsche, všechny elektromobily mají akumulátor extrémně drahý v poměru ke zbytkové ceně vozidla (výměna po záruce). Na druhé straně dělat na ojetině generálku spalováku i převodovky je málo častý scénář a je tudíž demagogické tím argumentovat.

Každému doporučuji věřit svojí zkušenosti. Některé zkušenosti lze i nasimulovat! Schválně ať si čtenáři zahrají roli majitele JAKÉHOKOLIV elektromobilu co je po záruce a zeptají se (nejpohodlněji mailem) na cenu výměny akumulátory v servisu dané značky. Dostanete jen vyhýbavé/nepřesné odpovědi nebo přesné co vyrazí dech a z výměny se stane sci-fi - elektromobil zamíří do šrotu, tak jak to dělá většina podobně spálených majitelů. Konstrukce vlastního battery packu nepřipadá pro drtivou většinu lidí vůbec v úvahu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Elektromobily se - zvlášť při současných cenách paliv a geopolitické situaci - prodávají jako housky na krámě, takže si nemusíš nic simulovat. Cenu baterie jsem už komentoval - některé značky vám budou chtít prodat nové auto, některé vám dají cenu v pořádku (zlomek ceny auta). Taky si můžete baterii vyměnit sám u spousty aut (lidi, co nejsou líní, si zvládnou opravit jak spalovací, tak elektrické auto). Kdybyste měl pravdu, tak tady už máme spoustu elektroaut "za odvoz", co mají slabou baterii nebo jsou dokonce nabízeny bez ní.

> Na druhé straně dělat na ojetině generálku spalováku i převodovky je málo častý scénář a je tudíž demagogické tím argumentovat.

Jasně, po první větší vadě auto hodíte do šrotu, přitom by mohlo fungovat dalších 10 let. Ale co chtít ekologii po někom, komu se líbí jezdit na mrtvý dinosaury.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Jasně, po první větší vadě auto hodíte do šrotu, přitom by mohlo fungovat dalších 10 let."

Auto může fungovat klidně 50 let, je to jen otázka kolik jste za to ochoten utratit peněz. Dělat generálku motoru a převodovky se u běžného rodiného 15letého auta nevyplatí. Většinou je to důvod koupit si mladší...

" Ale co chtít ekologii po někom, komu se líbí jezdit na mrtvý dinosaury."
To není otázka ideologie, ale nákladů a praktičnosti(pokud jde o většinovou populaci).
Pokud jde o mne, jsem fanda elektro, ale stále jsem nedostal ten tip, kde jej sehnat "za odvoz".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ten tip jen tak nedostaneš. Proč? Protože bludy na Autofóru a podobných webech jsou skutečně jen výjimky. Něco jako když se někomu vysype motor ve Fábii po 50 tis. km. Nebo byl dokonce i v TV člověk, co se mu vysypala (drahá) převodovka v Audi po 30 tis. km a servis to nechtěl uznat. Holt vadný kus, stane se. Např. ten Youtuber, co vyhodil tu Teslu dynamitem, si spočítal, že video mu vydělá na novou, tak co řešit starou (původní majitel problém ignoroval a prošvihl 8letou záruku jen o pár měsíců).

Pro spoustu lidí jsou EV už teď praktická a ekonomická (v Česku bude benzín a nafta dlouho nejdražší široko daleko). Baterku budou řešit až za dlouho. Většina moderních EV, tj. počínaje Leafem před 10 lety, má baterii dokonce původní! Takže si ještě počkáš, až budou ve větším množství ty "za odvoz" s dojezdem 50 km. Lidi se mylně domnívají, že LiIon baterie v EV je stejná jako v mobilu. Chemicky ano, ale používá se úplně jinak (battery management - ohřívání, ochlazování, řízení výkonu a nabíjení podle podmínek, dolní a horní buffer kapacity, ...). Jinak baterky zlevnily o 97 % za poslední 3 dekády a dále zlevňují. Takže i kdyby jsi nové potřeboval třeba už za 5 let, tak ty ceny budou zas o dost jinde, takže nemá smysl počítat cenu teď (zvlášť když jsme se bavili, že spousta servisů ti dneska ještě nechce prodat baterii).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Pro spoustu lidí jsou EV už teď praktická a ekonomická (v Česku bude benzín a nafta dlouho nejdražší široko daleko)."
Ta spousta lidí je pouhý zlomek. Ten zlomek lidí je mnohem menší než kolik tvoří repas baterie vůči ceně vozu.

"Jinak baterky zlevnily o 97 % za poslední 3 dekády a dále zlevňují."
Ale mnohem pomaleji a pomaleji.
https://backend.elektrickevozy.cz/wp-content/uploads/2021/10/cena-bateri...
Zvyšující se poptávka tomu taky nepomůže.

"Takže i kdyby jsi nové potřeboval třeba už za 5 let, tak ty ceny budou zas o dost jinde, takže nemá smysl počítat cenu teď (zvlášť když jsme se bavili, že spousta servisů ti dneska ještě nechce prodat baterii)."
Roztomilé, nemá cenu to řešit. Čeká nás světlá budoucnost, držte huby a krok...

Přijde mi zvláštní, že píšete nesmysly o generálkách spalovacích motorů spolu s převodovkou a o EV vždy tak nějak obecně, o známých, o článcích na internetu, vyhazování Tesel do vzduchu, ale nenapsal jste jak to máte vy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Právě naopak, o EV mluvím konkrétně. Lidi okolo mě, někteří dokonce vyzpovídáni i pro časopis Svět motorů, takže si to můžete sám přečíst. Nevím, proč se tak bráníte tomu, že do spalovacího auta se furt sypou peníze. Jestli ve vašem případě ne, tak to zaklepejte. U EV právě jediný výdaj je ta baterka, na kterou navíc ušetříte z rozdílu cen paliv. A nebo to prostě pak prodáte těm, co to chtěj jen okolo komína.

Zvyšující poptávka sice trochu zvedne cenu, ale zas zvýší investice do výzkumu a vývoje. Proto se baterie neustále zdokonalují a zlevňují, zatímco pro spalovací auta je to konečná.

A proč by mě mělo trápit, že EV nejsou výhodná pro 100 % lidí? Pro lidi, co kupují za 5 tisíc Felicii na dojetí do příští technické, je to ještě hodně daleká budoucnost.

PS: Ty si drž hubu a krok a sosej předraženej benzín a naftu. My si EV nabíjíme na některých nabíječkách i zadarmo.

EDIT: "ale nenapsal jste jak to máte vy" - Aha, to vás trápí? V rodině má brácha Hyundai Ioniq gen1, a pak tu je Leaf gen1 pro rodiče-důchodce (nemůžou si vynachválit). Jak vidíte, nejsme zádní boháči (Leaf byl levná ojetina, Ioniq s velkou slevou předváděčka, když prodejna uvolňovala místo pro nový model).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Právě naopak, o EV mluvím konkrétně. Lidi okolo mě, někteří dokonce vyzpovídáni i pro časopis Svět motorů, takže si to můžete sám přečíst. Nevím, proč se tak bráníte tomu, že do spalovacího auta se furt sypou peníze."
Do každého auta se sypou peníze. Až si nějaké pořídíte, tak to poznáte sám. Spalovací momentálně vychází výhodněji ve většině případů.

"A proč by mě mělo trápit, že EV nejsou výhodná pro 100 % lidí?"
Problém je v tom, že to procento, pro které je EV vhodná je velmi malé. Vás jako teoretika to trápit nemusí, ale lidi kteří auto potřebují to řeší.

""ale nenapsal jste jak to máte vy" - Aha, to vás trápí? V rodině má brácha Hyundai Ioniq gen1"
Vy jste svůj vlastní bratr nebo rodič?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> Do každého auta se sypou peníze. Až si nějaké pořídíte, tak to poznáte sám. Spalovací momentálně vychází výhodněji ve většině případů.

Blízkou zkušenost mám jinou. Se zdražením benzínu a nafty se bráchovi zkrátilo zaplacení rozdílu pořizovací ceny ze 4 na 3 roky.

> Problém je v tom, že to procento, pro které je EV vhodná je velmi malé. Vás jako teoretika to trápit nemusí, ale lidi kteří auto potřebují to řeší.

Vy jste tu jediný teoretik. Každý den potkávám na silnici víc eletroaut. Soused si minulý týden koupil, bráchův kamarád před 2 týdny, třetí na konci ulice už si naplánoval další auto taky EV.

> Vy jste svůj vlastní bratr nebo rodič?

Ano, když ty auta mám na dvorku a jezdím jimi. Nejsem retard jako tady někdo, abych v takové situaci kupoval další. Už bychom měli problém, kam to zaparkovat. Samozřejmě v případě potřeby si můžu koupit nové za cash, to je to nejmenší.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Blízkou zkušenost mám jinou. Se zdražením benzínu a nafty se bráchovi zkrátilo zaplacení rozdílu pořizovací ceny ze 4 na 3 roky."
Konečně něco konkrétního, kolik je to km? Za kolik to koupil? Počítá i se zdražením elektriky?
Je celkem vtipné, že chcete bojovat proti spalovacím motorům cenou benzínu, když cena elektřiny roste mnohem rychleji a stabilněji.
https://www.kurzy.cz/komodity/cena-elektriny-graf-vyvoje-ceny/

Já jsem za svůj život provozoval několik aut a ještě nějaká provozuji. Vy nemáte žádné, ale já jsem teoretik. Co se ještě dneska nedozvím...

"Ano, když ty auta mám na dvorku a jezdím jimi."
Jasně, a proto je strašný problém se zeptat na cenu toho repasu baterie. Ale ono je to jedno, protože to už nelze brát vážně.

"Samozřejmě v případě potřeby si můžu koupit nové za cash, to je to nejmenší."
Jak jsem psal výše, většina rodin to má prostě jinak, ale to vy asi nemáte šanci pochopit. Nemyslím to nijak osobně - sytý hladovému nevěří. I když osobně nechápu, kdo má v dnešní době potřebu držet si takovou hotovost. Zkuste si zjistit něco o investování...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Rozdíl pořizovací ceny proti spalováku byl 200 tisíc a ročně utratil 50 tisíc za benzín. Nevím, kolik je to km. Elektřina zdražuje, ale rozmělňuje se to v celkové spotřebě (tepelná čerpadla vytápějící barák a bazén, spotřebiče, včetně mnoha počítačů, ...). Kvůli tepelnému čerpadlu máme výhodný tarif. Mimoto nadále polovinu nabíjení dělal zadarmo na Lídlu, když v noci jel domů. A teď taky začal jezdit do práce (končí homeoffice), a tam ve firemních garážích je taky zadarmo nabíjení. Tyhle možnosti jsou pro majitele spalováků těžko představitelné. Jinak elektřina je v Česku drahá z jiných důvodů (narozdíl od okolních států 100 % vyrobené elektřiny prodáváme na burze v Lipsku - ostatní jen část a zbytek je místní spotřeba). Je dost možné, že tohle vláda vyřeší (nebo ji to lidi v dalších volbách spočítají). Nezapomeňte, že drahá elektřina je problém více pro chudinu než pro střední třídu, která má na elektroauto.

Nastuduje si prosím rozdíl mezi teoretikem a zprostředkovatelem. Já otevřeně říkám, že je to zkušenost mého bráchy a lidí, s kterými se setkává v rámci tohoto hobby. Nejsou to žádné tajné informace - píše o nich do Světa motorů, na blogu a ve veřejné skupině na Facebooku. Ale protože na vaše dotazy odpovídám já (on sem nepíše, ale občas se ho dokonce zeptám, když sem lidem odpovídám), tak máte pocit, že všechny argumenty můžete smést ze stolu, že jsem jen teoretik. To že máte auto, takže jim rozumíte, je stejné jako s tou dírou do p*dele ;-)

Ceny baterií (nová vs z bouračky) jsem říkal u toho Leafa. To je stejné jako u notebooků a mobilů - cena je všude zhruba podle kapacity. Na baterii do toho i3 jsem se neptal - předpokládám, že to pak sepíše do článku pro všechny.

Brácha se setkává i s chudinou. Proto nás fascinuje, že jim elektromobilita taky funguje. Tohle nejsou nemehla jako vy a já - tohle jsou lidi, co si sami skládají funkční spalovací auta z více rozebraných na dvorku, co někde zplašili. A proto je úžasný, že pro ně pochopit elektromobilitu není problém (pokud se nebojíte pracovat s elektrikou, tak ten motor a převodovka jsou stokrát jednodušší).

PS: Investuju jen půlku peněz a půlku si nechávám okamžitě k dispozici (jsem ohledně investic strašpytel).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Rozdíl pořizovací ceny proti spalováku byl 200 tisíc a ročně utratil 50 tisíc za benzín."
Kolik procent lidí si myslíte, že utratí 50 tisíc za benzín? Pokud ano, asi to ve většině případů nebudou socky co potřebují ušetřit ježděním na elektřinu a tankováním v Lídlu.

"Nastuduje si prosím rozdíl mezi teoretikem a zprostředkovatelem."
Vy jste ten odborník co všechno ví(má známý) - zprostředkovatel. A já teoretik co nic neví - majitel vozidel.

"To že máte auto, takže jim rozumíte, je stejné jako s tou dírou do p*dele ;-)"
Nikdy jsem nepsal ani si to o sobě nemyslím, že rozumím autům, ale svá auta i jiná vozidla poměrně znám. Nicméně znám ekonomickou stránku věci, což se o vás říci nedá.
To že máte známé s EV, takže jim rozumíte, je stejné jako s tou dírou do p*dele ;-)

"Ceny baterií (nová vs z bouračky) jsem říkal u toho Leafa."
Ne, neříkal. Právě proto se na to ptám a proto tvrdím, že je to vše teoretické. Teda pokud tím nemyslíte tohle:
"Cenu nevím, ale nekoukej na oficiální ceny u značek, které ti nechtějí prodat samotnou baterii, ale radši celé auto. Pro takový Nissan Leaf (který taky máme v rodině) je větší baterie oficiálně v servisu (tj. ta největší cena, co můžeš mít) za 125 tisíc, tj. zlomek ceny auta."
Kde chybí druhá cena.
Pokud jste tím měl namysli jiný příspěvek, pak prosím o upřesnění.

"Brácha se setkává i s chudinou."
Brácha je prostě borec :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> Kolik procent lidí si myslíte, že utratí 50 tisíc za benzín? Pokud ano, asi to ve většině případů nebudou socky co potřebují ušetřit ježděním na elektřinu a tankováním v Lídlu.

Přesto tak ušetří. Někteří chudí lidé vlastně žijí často dráž než střední třída, protože nemohou investovat pro snížení budoucích nákladů.

> Ne, neříkal. Právě proto se na to ptám a proto tvrdím, že je to vše teoretické. Teda pokud tím nemyslíte tohle...

Ctrl+F mi zabralo 2 sekundy, slovy dvě sekundy. Je váš problém, že tu mudrujete současně v mnoha vláknech (přitom jen kecy o ničem).

Taky mi stále není jasné, proč polovinu svých argumentů zakládáte na tom, že nemám auto koupené. Jezdím auty v rodině, testovanými auty se často nechám bráchou svést a vysvětlit a ukázat, čím se odlišují. Ty informace jsou dokonce veřejné - Svět motorů, videa na Youtube, články na jeho blogu a do skupiny na Facebooku. Skutečně není důvod, aby brácha ztrácel čas s lidmi jako vy. Já to zvládnu vyřídit za něj (když něco nevím, tak se ho před napsáním sem zeptám). Díky tomu víme i ekonomický pohled nejen u něho, ale jak u chudších, tak bohatších lidí, a můžeme srovnávat. Je jasné, že pro různé skupiny lidí je to různě výhodné. Však elektromobilitu nikdo nikomu nenutí (v ČR soukromým osobám ani nikdy žádné dotace nebyly).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Přesto tak ušetří."
Zkuste si zjistit jaké jsou příjmy v ČR na hlavu či rodinu a pak se nad tím zamyslete.

"Ctrl+F mi zabralo 2 sekundy, slovy dvě sekundy. Je váš problém, že tu mudrujete současně v mnoha vláknech (přitom jen kecy o ničem)."
Tak už mě nanapínejte, v kolik hodin jste to poslal? Nebo vložte citaci.

"Taky mi stále není jasné, proč polovinu svých argumentů zakládáte na tom, že nemám auto koupené."
Nezakládám, jen mě zajímala skutečná a reálná čísla. To vy se chlubíte nezměrnými zkušenostmi a nejste schopen napsat jednoduché číslo. Obecné kecy najdu v každém článku o EV.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> Zkuste si zjistit jaké jsou příjmy v ČR na hlavu či rodinu, a pak se nad tím zamyslete.

Nejvyšší v historii. Navíc v rodině se sčítají příjmy a sdílí náklady.

> Tak už mě nenapínejte, v kolik hodin jste to poslal? Nebo vložte citaci.

Nejvyšší level retardace. Kdybyste nerozdělil tento váš myšlenkový pochod na 2 vlákna, tak ta odpověď byla hned další věta za cenou o 125 tisících v servisu. Holt nemám sílu to kopírovat do každé větve. Vy se pak divíte, že to tady vyřizuju za bráchu? No hlavně že i po vysvětlení, že "jen" zprostředkovávám jeho znalosti tady dokážete vyplodit nesmysly o *mých* nezměrných zkušenostech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Nejvyšší v historii. Navíc v rodině se sčítají příjmy a sdílí náklady."
Pokud věříte, že s průměrným platem v ČR utratí významné množství rodin či lidí 50 tisíc za benzín, tak prostě žijete v neobvyklé sociální bublině.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ta bublina se jmenuje střední třída. Je mi líto, že do ní nepatříte.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ne, nejmenuje viz ty příjmy.

Pokud to určujete podle spáleného paliva, pak do ní nikdy určitě patřit nebudu, protože nemám v úmyslu trávit velkou část života v autě. Nicméně lítosti netřeba.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vidíte. Přitom jedna z argumentací odpůrců elektromobilů bylo, že jezdí na otočku do Chorvatska, jídlo a pití berou z drive-in a čůrají do PET láhve.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Proberte to s nima já už končím.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To jsem vám chtěl navrhnout už dávno.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud řešíte Porsche, Teslu a BMW, pak máte možná pravdu. Blahopřeji Vám k Vaší sociální bublině(bez ironie), ale spousta lidí to má jinak. Škoda, že s takovými možnostmi nechcete sdělit cenu té baterie, možná bychom se snáze pochopili.

Tesla se pokud vím dost brání neoficiálním úpravám/opravám. Hodně štěstí s výměnou baterie v garáži.

Realita nadšenců bývá jiná než běžných rodin.

"Takže pokud byste byl fanoušek, můžete si předělat i tu 20 let starou škodovku (jediné omezení bude, že budete mít nadále původní převodovku s vícero stupni - tedy že přijdete o benefit moderního EV v podobě "automatické převodovky")."
Fanoušek jsem, ale v ČR je toto IMO nemožné, respektive byste musel znovu projít homologací. Nebo snad znáte někoho, kdo tu úpravu úspěšně legálně provedl v ČR?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, v Evropě není kultura modifikace aut obecně. Jak píšete i kvůli úředníkům. Ale svět naštěstí není jen Evropa. Moje sociální bublina jsou levná a ojetá elektroauta - nejsme žádní Rodchildové. Ale taky nejsme úplné socky, co kupuji jen 20 let stará auta za 20 tisíc. Ale i na vás se dostane - ceny neustále klesají a znalosti vidláků (opravy, výměny) stoupají - je to jen otázka času. Jinak cenu baterie u toho BMW nevím, já to nekupoval. Jedno z EV doma je Leaf, a tam jsem řekl, že oficiální cena v servisu je 125 tisíc (zlomek ceny auta a zatím stále není nová potřeba - po 6 letech a 135 tisících km má původní 86 % kapacity - a to ani nemá narozdíl od většiny EV termomanažment). Známý z bouračky koupil za 80. Druhé EV doma je první Ioniq, a to je odladěný Korejec. V Česku takový používá taky jeden taxikář a jen zírá, jak baterka drží. Prostě tak jako u spalovacích aut, můžete si vybrat dobře - ať už trvanlivost, nebo snadnou opravitelnost. Všechno jde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Ano, v Evropě není kultura modifikace aut obecně. Jak píšete i kvůli úředníkům. Ale svět naštěstí není jen Evropa."

Kde tedy bydlíte a o jaké zemi tu píšete?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dyť to sám potvrzujete. V Evropě ta kultura není (narozdíl od Ameriky a Azie). I tak brácha našel a pro Svět motorů vyzpovídal kutili, co to dělají.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To v uvozovkách jsou citáty z vašich textů.

Vy píšete o tom, jak se hromadně předělávají auta na EV a pak napíšete, že v Evropě, ne. Tak o jaké zemi píšete?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Stačí číst pořádně: Amerika a Asie. Vy zopakujete, co jsem napsal, a co dál? Jaká je myšlenka? Jinak citace je jak vaše v uvozovkách, tak moje uvozené většítkem (asi jste moc mladý, abyste věděl, jak se uvozovaly citace v dobách před formátovanými emaily).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže bydlíte v Americe a Asii, nebo tady básníte o tom jak to chodí v Americe a Asii, ale bydlíte v ČR?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

O co vám jde? Jenom slovíčkaříte, abyste mi to jakože nandal. Nic víc nezvládnete a zamotáváte se v tom. Původně jsem přece psal, že i tady v ČR si lidi sami ta auta předělávají - jiné baterie, jiná elektronika, jiný motor. A to i chudí lidé na vesnicích (brácha o nich i napsal do Světa motorů a natočil jízdu v některých autech na YouTube - vy jeden teoretiku, co jste elektroauto viděl leda tak na internetu). Pro ně i nejstarší moderní EV, Leaf gen1, je nad jejich finanční možnosti. Ale to neznamená, že si nemůžou užívat elektromobilitu. Ano, musí na autě máknout, a jejich práce se dost podobá předělávkám spalovacích aut v Americe a Asii. Ta v ČR z úřednických důvodů moc nejde, ale řeší stejné problémy, když původní vybavení historických elektrických aut je dnes už nepoužitelné (z pohledu úředníka tedy EV-->EV předělávka není, takže bez problému).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vy píšete o tom, že si lidi ve velkém předělávají auta na EV. Když vám napíšu, že to v ČR není možné, tak odbočíte stranou do Asie a Ameriky s tím, že to v Evropě nejde.
Pak píšete, že lidé na vesnicích přecházejí se svými druhými auty na EV. Protože moje zkušenost je jiná a obecně(v průměru) na vesnici lidé mají potřebu méně cestovat a méně peněz tak se mi to nezdá věrohodné v podmínkách ČR. Data z registrací EV v ČR tomu také neodpovídají. Tak se prostě ptám o jaké zemi zase píšete.

Je mi jasné, že existuje pár lidí, kteří jsou fandové do EV a upravují/opravují si baterie. Pravděpodobně budou bydlet někde, kde mají prostory na své koníčky. Dělám něco podobného.

Ale dělat z toho, že údajně znáte někoho, kdo pár těchto lidí poznal a napsal o nich do SM, nějaké závěry ohledně nákladů pro běžnou rodinu je prostě nesmysl. Stejně jako zobecněné prohlášení, že lidi na vesnici přecházejí na EV (s druhým autem).

Odkaz na tu reportáž by nebyl? Co ten Youtube?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> Vy píšete o tom, že si lidi *ve velkém* předělávají auta na EV

Vkládání do úst je klasický argumentační faul. Pokud někdo napíše že stále více lidí, neznamená to, že je to hodně v absolutních číslech. Akorát že o hodně víc než dříve.

> nějaké závěry ohledně nákladů pro běžnou rodinu je prostě nesmysl

Ale jim to dává smysl (jezdí levněji). Samozřejmě všechno to stojí a padá, jestli to staré EV "za odvoz" seženou. A pak samozřejmě ta práce - ale ta pro ně není nic nového, stejně tak si lidi na vesnicích skládají pojízdné spalovací auto z více nepojízdných.

> Odkaz na tu reportáž by nebyl? Co ten Youtube?

Když nedokážete hledat ani v této diskuzi, tak se bojím, že Google by byl nad vaše síly.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Vkládání do úst je klasický argumentační faul. Pokud někdo napíše že stále více lidí, neznamená to, že je to hodně v absolutních číslech. Akorát že o hodně víc než dříve."

Nikoli, to je jeden z významů. Pokud jste měl namysli, to že loni předělali 2 a letos 4, pak to ovšem úplně odporuje cekovému vyznění vašich příspěvků.

"Když nedokážete hledat ani v této diskuzi, tak se bojím, že Google by byl nad vaše síly."
Právě proto, že jsem tak hloupý, mohl byste se smilovat a dát odkaz či číslo SM.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Naučte se procenta. Kdyby něco bylo 2 --> 4, tak je to furt dvojnásobek. Divíte se pak, že vám nechci dát do rukou Google?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Teď už rozhodujete o tom kdo použije Google? Takovýho bráchu bych chtěl taky. ;-)

Zkuste pochopit i význam těch slov okolo...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Až po vás, díky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"A pokud vám stačí řekněme 50 km "okolo komína" (např jako druhé auto do rodiny - staré si necháte), tak i tam máte na výběr EV. Taková ta "za odvoz" a dodělej si doma."

Skutečně by mi to stačilo(jsem elektrohračička). Nějaký tip, kde by se daly sehnat?

Jedna věc je udělat si baterii pro sebe a jiná ji dělat pro zákazníky, držet záruku a zajišťovat servis.

Pro normální lidi je prostě mnohem jednodušší provozovat spalovací auto a to nemám namysli cenu.
Auto na cesty kolem komína má relativně vysoké fixní náklady a nízké provozní. Baterie se oproti spalovacímu motoru vyplatí až při velkém nájezdu a to "kolem komína" nebude nikdy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

I na krátkých trasách můžete udělat velký nájezd. Proč myslíte, že např Rohlík v Praze jezdí elektrickými CityGo. Nebo obecně, bydlím ve Středních Čechách - většina cest je do práce, nákup, doktor, za příbuznými - klidně i na druhé straně Prahy. Po cestě milión nabíječek, půlka i zadarmo, takže i s hodně starým EV s malou baterií funguje dost lidí i jako s jediným autem (samozřejmě mimo velká města levná EV ještě nedoporučuju).

> Jedna věc je udělat si baterii pro sebe a jiná ji dělat pro zákazníky, držet záruku a zajišťovat servis.

Tuhle díru na trhu postupně podnikaví lidé zaplní. Což otevře cestu i lidem, co si ani nezvládnou třeba vyměnit žárovku ve světle.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"I na krátkých trasách můžete udělat velký nájezd."

Byla řeč o druhém autě v rodině. To opravdu není moc obvyklé...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud žiješ v blízkosti města nebo ve městě, tak většina tvých tras jsou krátké - takže EV funguje pro spoustu lidí i jako jediné auto. Na vesnicích je zas běžné mít víc aut, tak jedno nahrazují za EV.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Na vesnicích je zas běžné mít víc aut, tak jedno nahrazují za EV."
Kde? V ČR to určitě není.

Buď žijete v nějaké hodně neobvyklé sociální bublině nebo jen teoretizujete.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Prosímtě, kde v jaké sociální bublině žiješ ty? V Česku jsou 2 auta na rodinu. Viděls někdy, jak jsou plné silnice? I na těch vesnicích, tam dokonce je to běžnější, protože nefunguje moc MHD. Ano, jsou to stará auta, ale jsou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím jestli rozumíte tomu co sám píšete, ale v této větě "Na vesnicích je zas běžné mít víc aut, tak jedno nahrazují za EV." píšete, že na vesnicích lidi nahrazují druhá auta za EV.

Tak se ptám, KDE?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na vesnicích, stačí líp číst ;-) To s těmi více auty se shodneme, ju? I když to jsou často vraky na jízdu "okolo komína". Ano, je to o štěstí sehnat historická auta, která už nikdo nechce (ani vy byste je nechtěl). Jako příklad oficiálně v Česku vyrobený elektrický Favorit (video na YouTube). Ono se to nezdá, ale české vesnice jsou oproti ostatním východoevropským zemím několikanásobně bohatší. Na internetu je i detailní mapa HDP - zatímco města jsou i jinde podobně bohatá, vesnice jsou v ostatních východoevropských zemích skoro středověk. Ne nadarmo má Česko jeden z nejmenších rozdílů mezi chudými a bohatými (počítá se bez top 10 % a bottom 10 %).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"no, je to o štěstí sehnat historická auta, která už nikdo nechce (ani vy byste je nechtěl). Jako příklad oficiálně v Česku vyrobený elektrický Favorit (video na YouTube)."

Ten "Favorit", myslíte Škodu Eltru? Silně pochybuji, že jí někdo nahradil druhé auto v rodině...
A stejně tak pochybuji, že ji nikdo nechce.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A proč o tom pochybujete? Sám říkáte, že na vesnicích - minimálně u druhého auta - je denní nájezd malý ("okolo komína"). Takže se dá jezdit i s levnými olověnými bateriemi (takové tam byly i původně, ale původní jsou samozřejmě už mrtvé). Náklady na km v halířích. Tady co jsem v mžiku vygooglil pro ověření: https://www.portalridice.cz/clanek/jak-levny-je-skutecne-provoz-elektrom...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1. Olovo je buď drahé nebo nevydrží.
2. Olovo je těžké
3. Typ motoru
4. Výkon
5. Je to v podstatě veterán

Ale jo klidně dál pište o tom, jak jím lidi nahrazují auta na vesnicích...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, proto ho v přestavbě mění za LiIon. Však jsem to psal už stokrát (rychle se to nasčítává, když nedokážete udržet nit a dělíte diskuzi do více vláken), že kdo nemá na moderní EV (např lidé na vesnicích - nemyslím ty okolo velkých měst), tak si pořídí veterána a dodělá si ho. I tak je to pro ně zajímavé i ekonomicky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zkuste udržet tu nit vy sám alespoň v komentu, na který reagujete, ale příště již s někým jiným.

Napsal jsem: "Ten "Favorit", myslíte Škodu Eltru? Silně pochybuji, že jí někdo nahradil druhé auto v rodině..."

Vaše tvrzení, že si lidé na vesnicích pořizují Škodu Eltru jako druhé auto v rodině kvůli ekonomické výhodnosti je opravdu komické. V případě Eltry navíc z mnoha důvodů. Zjistěte si něco o ní.

Nejdříve argumentujete levným olovem a když vám napíšu, že není výhodné, tak ho najednou podle vás lidé předělávají na LiOn. Otáčíte argumenty jako korouhvička.

Vaše neustálé kličkování a odbočování je poněkud únavné a stejně nikam nevede, takže ano, máte pravdu: Lidé na vesnicích si předělávají veterány a používají je celoročně jako druhá auta v rodině. Byl jsem hloupý, že jsem to neviděl. Váš bratr mi otevřel oči. Poděkujte mu za mně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Milionté vlákno, které jste založil, ale já tu kličkuju... Dyť ani nerozporujete, co jsem napsal. Olověné baterie jsou levnější, ale rychleji se opotřebují. Takže si to příště člověk rozmyslí a koupí lithiové. Big brain time. To spíš vy se marně snažíte mě "nachytat".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"A pokud vám stačí řekněme 50 km "okolo komína" (např jako druhé auto do rodiny - staré si necháte), tak i tam máte na výběr EV. Taková ta "za odvoz" a dodělej si doma."

Skutečně by mi to stačilo(jsem elektrohračička). Nějaký tip, kde by se daly sehnat?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Lidi okolo mě je našli na internetu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No, ono je tak navržený skoro všechno. Vezmě třeba žádovky. Je známá věc, že ty původní klasické měly ztenčené vlákno tak, aby třeba za 1-2 rok odešly.
No a teď je nahradila supermoderní technologie LED žárovek, kde by vůbec nebyl problém navrhout tyto tak, aby vydržely "věčně". A taky odcházejí jak přezrálé hrušky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já teda nevím, ale mi LED jak přezrálé hrušky neodchází (a to jich mám půlku přímo z číny - jediná která odchází je jedna R7S za pár šušní z číny o které vím že je blbě navržená, akorát že nic jiného s podobnými světelnými charakteristikami není a pokud jo, tak to stojí jak 10 těch čínských)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jestli dobře vidím, tak proces Intel 4 (7 nm) tam je za pár týdnů - pokud se ví, tak nefunguje...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Intel necht nejprv u zakladnich desek s cipsety rady 700 opravi ten debilni prohybajici se socket!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

on se neprohýbá socket, ale procesor, protože upínání je pouze na dvou stranách uprostřed

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Upravuju samozrejme procesor, necht tedy prida k tim 2 bodum dalsi dva na upinani procesoru.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pochybuju, že velkovýroba 20A bude spuštěna v H1 24 (myšlen pravděpodobně červen), když i4 rozjedou teprve o prázdninách 23. 20A je GAA, který v kombinaci s EUV přináší spoustu problémů, které je nutno vyřešit. A v Intelu momentálně nemají letité zkušenosti ani s hromadnou EUV výrobou, na rozdíl od TSMC.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Kdy bude budova pomenovaná po Patovi Gelsingerovi?
Po súčasnej šéfke AMD Lise Tzwu-Fang Su to bude o mesiac a bude to budova MIT

MIT to name Building 12, home of MIT.nano, in honor of Lisa Su
Su is the first MIT alumna to make a gift for a building that will bear her own name.
Publication Date:
April 7, 2022

In honor of Su’s generosity to MIT, Building 12 will be dedicated and named the Lisa T. Su Building at a ceremony on May 14.

Opened in 2018, the building is notable for expansive glass facades that allow unobstructed views into the laboratories, designed to visually connect researchers within the building and with the world outside.

https://news.mit.edu/2022/mit-name-building-12-home-mitnano-honor-lisa-s...

a nie len budova Intelu/AMD

>Intel investoval $3 miliardy na rozšíření továrny D1X v Oregonu, která tím dostane 270 000 čtverečních
>stop prostoru. To je (pro normální lidi) 3,5 fotbalového stadionu v Edenu nebo (pro ostatní) lehce přes
>25 tisíc metrů čtverečních. Kampus dále dostal nové jméno na počest Gordona Moorea: Gordon Moore
>Park v Ronler Acres.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Intel zveřejnil mapu slibů... tady jsem vám opravil nadpis ;)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

To nie sú sľuby. To sú plány... Plány byť môžu, ale normálne ch treba ja naplniť...
To čo Intelu "darí s nižšou než 100% úspešnosťou"

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

LOL. Plány Intely nikdo kromě jej nezná. Maximálně tak ještě AMD, pokud mají dobrou špionáž.

To, co Intel publikuje je PR, čili propaganda.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nějak ten článek nepobírám. Celý je založen na tvrzení, že Intel 4 je naplánován na druhé pololetí 2023. Ale v té roadmapě je snad jasně napsáno druhé pololetí 2022.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.