Internetová inzerce v roce 2002 dosáhla 320 milionů korun
|
Praha 5. března 2003 - Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) na základě průzkumu trhu internetové reklamy odhaduje, že celkový hrubý obrat internetové inzerce v roce 2002 činil 320 milionů korun. V letošním roce se očekává další nárůst o přibližně 20 procent.
Průzkum vývoje internetové inzerce mezi nejvýznamnějšími servery ve spolupráci s Kanceláří ověřování nákladu ABC ČR provedl SVIT již podruhé. Zatímco v roce 2001 činil objem internetové inzerce bez reklamních barterů 240 milionů korun, v roce 2002 dosáhl podle průzkumu SVIT již 320 milionů korun a narostl o plných 33 procent.
Pro rok 2003 SVIT na základě odhadu provozovatelů serverů předpokládá, že celkový objem internetové inzerce bez barterů přesáhne 380 milionů korun, což znamená nárůst o přibližně 20 procent. I když jde o růst pomalejší než v roce 2002, zůstane i letos internet bezkonkurenčně nejrychleji rostoucím reklamním médiem, což svědčí o jeho atraktivitě pro zadavatele i o rostoucím významu internetové inzerce v reklamním media mixu.
Provozovatelé internetových serverů v rámci průzkumu poskytli také informace o zdrojích internetové inzerce. Nejvýznamnějším zdrojem příjmů byli i v roce 2002 přímí klienti a reklamní agentury, zatímco nejvýraznější posílení vykázaly mediální agentury. Naopak mírně poklesl obrat inzerce dodané mediálními zastupiteli. Tuto statistiku ovšem poněkud zkresluje fakt, že je založena především na údajích velkých internetových vydavatelů, zatímco mediální zastupitelé jsou obvykle nejvýznamnějším dodavatelem inzerce malých a středních serverů.
Mnohem podrobnější informace o internetovém reklamním trhu v roce 2003 přinese pravidelný měsíční monitoring internetové inzerce, který na základě iniciativy SVIT zahájila společnost Taylor Nelson Sofres A-Connect. Monitoring bude podobně jako u ostatních monitorovaných médií poskytovat detailní informace o inzertních kampaních a o umístění reklamy na serverech jednotlivých provozovatelů.
Poznámka k metodice: objem internetové inzerce pro rok 2002 i odhad pro rok 2003 byly zpracovány na základě informací o serverech pokrývajících přibližně tři čtvrtiny internetového reklamního trhu. Informace jednotlivých provozovatelů byly zasílány společnosti ABC ČR, která pro potřeby SVIT vypracovala souhrn poskytnutých údajů a která jako nezávislý auditor garantuje, že údaje poskytnuté jednotlivými provozovateli zůstanou důvěrné a nebudou zveřejněny. Tato záruka umožňuje získat podrobné údaje i od provozovatelů, kteří své hospodářské výsledky nezveřejňují. Celkový hrubý inzertní obrat je souhrnem hrubých inzertních obratů s přímými klienty, reklamními agenturami, mediálními agenturami, mediálními zastupitelstvími a dalších inzertních obratů, bez započtení obratu bannerových barterů.
Diskuse ke článku Internetová inzerce v roce 2002 dosáhla 320 milionů korun