Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Jak je to s frekvencemi GeForce 7800 GTX

GeForce 7 Series Logo
Možná jste během posledních pár dnů zaznamenali, že s frekvencí jádra grafických karet GeForce 7800 GTX není něco v pořádku. Vše nastartovala utilita RivaTuner, která odhalila schopnost karty měnit frekvenci jádra za běhu ze standardních 430 MHz na 468 MHz. Na serveru Guru3D tedy zkusili kartu přetaktovat na 480 MHz a ta pak pod záteží stejně zvýšila svůj takt, tentokrát na 522 MHz. Následně byl ohledně této záležitosti vyzpovídán vedoucí vědecký pracovník nVidie David Kirk. My se na detaily nyní podíváme podrobněji.

Pokud si vzpomenete na náš nedávný přehled karet GeForce 7800 GTX zjistíte, že několik výrobců uvedlo takty karet vyšší, než jsou standardní frekvence GeForce 7800 GTX. Nicméně pouze jedna karta, a to od Asusu, uvádí frekvenci jádra 470 MHz při nezměněné frekvenci pamětí 1 200 MHz. Způsob, jakým dospěl k této frekvenci, je jednoduchý:

Frekvence jádra 470 MHz = NV clock (430 MHz) + Geometric Delta clock (40 MHz)

To je sice z hlediska komplexního způsobu taktování čipu na kartách v pořádku, nicméně ostatní výrobci zůstali u označení 430 MHz, neboť 40MHz nárůst je pouze v některých režimech práce. To pak na zákazníky může působit dojmem, že karta od Asusu je rychlejší, byť to není pravda.

Nicméně ani sama hodnota 430 MHz se skutečnosti neblíží o nic více, než Asusových 470 MHz. Stanovení frekvence čipu je poměrně komplikované a sám vedoucí vědecký pracovník u nVidie David Kirk uvádí, že udávaná hodnota standardní frekvence 430 MHz je pouze jedním číslem z mnoha. David to upřesňuje: „Je pro nás těžké říci, že čip běží na té či oné frekvenci. Nechceme být obviňováni z toho, že udáváme zveličenou hodnotu, a tudíž jsme se rozhodli pro konzervativnější frekvenci 430 MHz.“

Čip je dle Kirka vyvinut nově zcela od základů, a tak některé aspekty jeho architektury nejsou hned vidět a vyplují na povrch způsobem, který by možná nikdo nečekal (jako právě měřením v RivaTuneru). Čip byl dle něj vyvinut i v návaznosti na zkušenosti, které nVidia získala při tvorbě mobilních grafických řešení. Pokud byste prý použili k měření hodnot frekvencí čipu za běhu osciloskop, viděli byste, jak taktovací frekvence rostou a klesají přesně podle aktuálních požadavků systému a v návaznosti na tom, jak je zrovna ta která část čipu vytížena výpočty.

Záležitost frekvence čipu zkrátka není zdaleka tak jednoduchá, jak to doposud vypadalo. Momentálně „platnou spekulací“ (mohu-li to tak nazvat) je fakt, že ROP (Raster Operation) a Shader jednotky běží standardně na 430 MHz, zatímco Geometry frekvence je 470 MHz. David Kirk v odpovědi na otázku ohledně hodnot těchto frekvencí dodává: „Vy činíte předpoklad, že existují pouze tři frekvence (ROP + Shader a Geometry). Čip je velmi velký, má přes tři sta miliónů tranzistorů, takže signálové trasy jsou značně dlouhé. Potom dává smysl, že různé části čipu konají svoji činnost různě rychle“. Nakonec to tedy vypadá, že jednotlivé části čipu jsou taktovány pravděpodobně i více než třemi různými frekvencemi, čímž karta ve výsledku dosahuje snížení spotřeby a vyzařovaného tepla. Nicméně David zjevně nehodlá odhalit všechny finesy čipu G70 hned teď, takže uvidíme, co se v budoucnu ještě dozvíme.

Každopádně nVidia na řešení některých aspektů spolupracuje s tvůrci programu RivaTuner, aby tak byla zajištěna maximální kompatibilita nových karet s touto aplikací, zejména co se týče možností přetaktovávání karet. Komplexní taktování čipu má za následek to, že nemá příliš smysl taktovat karty v krocích po 1 MHz, protože tak minimální nárůst za určitých okolností nepřináší vůbec žádné navýšení výkonu. Právě příští verze RivaTuneru by měly implementovat schopnost taktovat po takových krocích, které budou mít z hlediska výkonu skutečně smysl, aby tak majitel karty nemusel slepě tápat, které frekvence jsou pro jeho systém nejlepší.

Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Jak je to s frekvencemi GeForce 7800 GTX

Středa, 3 Srpen 2005 - 12:43 | Anonym | Ja si myslim ze ani nie, pokial viem nieco...
Čtvrtek, 14 Červenec 2005 - 10:46 | Anonym | Kirk především mlží. Nepotvrdí ani A ani B, jen...
Středa, 13 Červenec 2005 - 17:53 | Anonym | Jop, tak nám výrobci zmoudřeli a místo odsuzování...

Zobrazit diskusi