Která optická média jdou u nás nejvíce na odbyt
Dostali jsme se k materiálům o prodeji CD, DVD a VHS v ČR v prvních čtyřech měsících roku 2008 a i když to nejsou zcela čerstvá data, myslíme, že mají stále hodně věrnou vypovídací hodnotu. Tak co myslíte, prodá se více DVD-R nebo DVD+R?
Dalo by se říci, že CD pro nahrávání už je na velkém ústupu, protože v prvních čtyřech měsících roku 2008 se jich prodalo 2,2× méně než DVD (už je to celých 70 % celkového prodeje nenahraných médií, CD dělají 27 % a VHS 2 %), když o rok dříve to bylo jen 1,6×. A to už se dostáváme k odpovědi na položenou otázku, zda je u nás úspěšnější DVD-R nebo DVD+R. Pravděpodobně o něco vyšší cena zapříčinila, že DVD-R se prodalo 60 % a DVD+R 37 %, tedy co se objemu týče, v obratu je pak poměr 56 % ku 38 %, DVD-R se prodávalo za průměrnou cenu 10 Kč a nejoblíbenější bylo balení po 25 kusech. Třetina médií se prodala v IT prodejnách, v nespecifikovaných 29 %, v elektroprodejnách 19 % a zbylá 2 % ve fotoprodejnách. Obchodníci utržili za DVD±RW a DVD-RAM 6 % z celkového objemu, průměrná cena DVD+RW byla 25 Kč, DVD-RW o 3 Kč vyšší a DVD-RAM 64 Kč. Obecně se dá říci, že cena mírně klesá, i když se jedná o řád jednotek korun
Z koláče nenahraných CD si klasické CD-R utrhlo 95 % v objemu a 90 % v obratu, CD-RW patří 5 %, CD-R audio 4 % a CD-RW audio 1 %. 30 % čistých CD médií se prodalo v IT prodejnách, 27 % v nespecifikovaných, 17 % v elektroprodejnách a 1 % ve fotoobchodech. Průměrná prodejní cena CD-R byla 7 Kč a nejoblíbenější bylo balení po 10 nebo 25 kusech.
Statistiku takto zpracovali v GfK Retail and Technology Praha, najít jste ji mohli i v prvním letošním čísle Reseller Magazínu.