Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k LG předvedla HFR televizi na bázi OLED

jen malá odbočka,
nezemřel náhodou PAL, NTSC a SECAM společně s digitalizací. :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nezemřel, bude nás strašit ještě hodně dlouho. Standardizátoři kdovíproč nepovolili možnost měnit parametry obrazu za běhu, takže se v EU všechno bude tupě konvertovat do 50 fps bez ohledu na zdroj.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Nikoliv kdovíproč, oni moc dobře věděli, proč to dělají. Synchronizace je základ pro každé TV studio. Jak byste chtěl střihnout z 50Hz kamery na 60Hz přenos?
Stejně tak můžu napsat, že US bude tupě konvertovat 50 na 60, takže proč do toho cpete EU, když 50fps používá větší část světa.
Jinak zrovna evropský způsob převodu 24 fps filmu na 25 fps PAL je rozhodně lepší než ten v NTSC. Dokonce je možné přepínat za chodu mezi 25p a 50i (po studiu se to přenáší jako 50i s příznakem, kodek na výstupu pak přepne režim a spojí dva k sobě patřící půlsnímky). BBC to zkoušela, ale ne všechny TV se s tím srovnaly.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Jak byste chtěl střihnout z 50Hz kamery na 60Hz přenos?"
Celkem jednoduše, ten přenos by se přepnul do odpovídajícího fps. Samozřejmě je rozdíl dělat krátké vstupy v televizních zprávách, tam konverze na jednotné fps smysl má, jelikož se obraz míchá v reálném čase z různých zdrojů a infografiky. Ale při vysílání hotového pořadu nebo uceleného přenosu je kravina to předělávat do jiného fps.

"ne všechny TV se s tím srovnaly"
A kdy jindy by se s tím měly srovnat, než v okamžiku, kdy se zavádí nový standard. V tu chvíli jsou výrobci jakž takž ochotní pro to něco dělat. Dodatečně už je pozdě.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

TV se s přepnutím v nejhorším srovnají tak, že to na chvíli blikne. Ovšem jak se s tím má srovnat TV studio, které je odjakživa postaveno na centrální synchronizaci? Zrovna přímý přenos nějakého sportu je dobrý příklad toho, že to není nic jednoduchého. Po satelitní trase přijde signál a ten je poslán do rozvodu. Tam ho nabere režie, doplní ho grafikou, přidá se komentář (i digitální zvuk je přidán jako pomocná data, takže musí být synchronní). V přestávkách se vkládají reklamy, komentáře, záznamy a zpožďovačky + grafika ze studia, vstupy na jiné zápasy. To se jako vše bude řídit podle příchozího signálu, kamery, režie, grafika se přepnou do 60Hz? A ty další vstupy a reklamy se budou také vyrábět i v 60Hz a nebo se budou přepočítávat, tentokrát 50>60?
Takhle by šlo odbavovat stanici typu HBO, kde OP pouští filmy a mezi nimi jen selfy, tam by se to před každým filmem přepnout dalo. Ne v normální TV, kde je cesta signálu podstatně složitější. Například většina studiových režií doteď očekává na vstupu nejen signál ve stejném formátu, ale i synchronní se studiem. Pokud má režie zvládat nesynchronní signály, musí mít na každém vstupu framesync, což přinese 1-2 snímky zpoždění, což je zase potřeba kompenzovat ve zvuku. Změna normy režie (1080i50 na 1080i60, ale i 1080i50 na 576i50), pokud to umožňuje, vyžaduje obvykle restart.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, nějaké problémy s tím jsou. Vyplývají především z toho, že se to tak doposud nedělalo, tak nebylo potřeba v tom něco zlepšovat. A když to nový standard neumožní, tak to bude dělat problémy furt...
Neříkám že se to tak bude MUSET dělat. Jen že by tu měla být možnost. Postupně se toho někdo chytí, třeba ty filmové a dokumentární kanály by mohl začít skoro hned. Uvažování že když je to komplikované, tak to rovnou znemožníme, je špatné.
Až by na to redakční technika byla připravená, tak by celý sportovní přenos i se studiovými vstupy a infografikou byl připravován s takovým fps, jak od zdroje dorazil. A reklamní vložky by se konvertovaly podle potřeby.

Na druhou stranu, většině diváků je nějaká kvalita obrazu šumák, nevidí to prolínání snímků, cukaturu nebo pokrouceniny u kompenzace pohybu, tak proč se o něco snažit, že.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To je mnohem pravděpodobnější, že se dřív přejde na vyšší obrazovou frekvenci a přestane to být takový problém.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

PAL nemá 50fps ale 25fps složený z 50polofps! Proto obrazovky měly 50Hz, ale dnes maj progresivní zobrazovadla také fps :-) (50-100fps) a né Hz...

Stále se plete fps zdroje videa s obnovovací frekvencí obrazovky, které kdysi byly také prokládaně zobrazujíc, což dnešní LCD ani Plazma nejsou a maj spíše než Hz fps ;-)

Prostým dstraněním prokládání z PAL signálu se z 25fps prokládaně získalo jen 25Hz, proto lepší TV krom řešení zdvojených kontur i dopočítávaly fps na 50 ale uměle!

Stav ideál je točit progresívně 50fps a zobrazovat také 50fps či obojí souhlasně více.

50p již na SLT Sony nějakej rok točím a nechtěl bych již méně, ale není třeba ani více, zatím "jsme" (já ano) se neodpoutali ani od 25fps prokládaně s umělým dopočtem na 50fps progresívně... a už by měkdo chtěl 100???...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No v podstatě zemřely, ale parametry se přelily do DVB-T a ATSC norem, takže duch PAL a NTSC s námi žije dále :-)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Tak ono - tu historii si to tahne porad s sebou, bohuzel. Budte radi ze aspon chystane DVB-T2 vysilani bude uz jen v 50p, zadne interlaced. (ze to budou muset studia jeste dlouho temer vse prevadet do 50p z 50i zdroju je vec jina)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To je otázka. Nová verze D-booku nechala zadní vrátka a 50i se objevilo jako podporovaný režim pro HD. Až pro 4k je jen 50p.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

PAL a NTSC jako analogové normy už sice zemřely, ale to označení se používá dál. PAL pro 50i/p video, NTSC pro 60i/p.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je sice fajn ze samotny zdroj by presiel z 50i na 100i (alebo aspon na 50p, lebo na 100p to istotne nebude), ale uz roky-rokuce mame celu furu oblbovacskych technbologii jak si 50i PAL obraz (co je skoro jak 25p) pozerat akoze 100,200,400,600,800,1000 ci 1200 "snimkovy":

https://www.datart.sk/novinky/poradca-obnovovacia_frekvencia_tv.html

Esteze vyrobcovia stratili tu drzozt a prestali to oznacovat hertzami, lebo mat 800,1000 ci 1200 Hz TV by bolo fakt brutal (jednotka hertz tam nema co robit, kedze podla definicie tam nikde neni periodicky dej, co by sa zopakoval 800x,1000x ci 1200x za sekundu). Proste neexituje nic take ako 800,1000,1200 Hz TV, kedze brutalny vrchol techniky su 72/144 Hz monitory a bezne monitory pre masy maju fyzicku obovovaciu frekvenciu 59 a 60 Hz. Detto TV panely 50,100 a 200 Hz pre PAL a 60, 120, 240 Hz pre NTSC. Neexsituje proste viac jak 200 a 240 hertzovy TV v zmysle obnovovacia frekvencia samotneho LCD panelu.

A naco to bude niekomu s 50 Hz LCD TV panelom marketingovo predavanym ako 200 ci 400 herztovy? (vid link za prvym odsekom).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jediny zpusob jak by mohl existovat 800-1000-1200 Hz panel je blikajici rolovane podsviceni - proste obraz vidite jen 1/1000 vteriny, byt se cely prekresli 1/100 vteriny. Jednou to uz tady bylo, u monitoru na snizovani response time ( 1000Hz by byl ekvivalent 1ms ).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Žádné "i" by hlavně nemělo existovat. Prokládané režimy se vytvořily v minulosti v době kdy tvá babička nebyla na světě pro 50hz CRT, pro které bylo easy zobrazit nativně 50i. Bohužel s koncem CRT se to už jen emuluje a dopočítává, pro LCD (i plazmy či oledy) je to hrůza ale dodnes to existuje protože nikdo nedovede udělat tlustou čáru a odříznout staré standardy. Vždyť dnes už každej druhej mobil umí 1920x1080 60p video, studiové kamery i mnohem více.

Pak tu máš tunu nemehel co viděj 48fps hobita a budou ti tvrdit že se jim z toho dělalo špatně, mě se dělá špatně z 24fps trhanice, to že si naní jiní zvykli neznamená že je lepší.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To jste dost optimista. Sice nové studiové kamery 1080p50 umí, ale zbytek infrastruktury na to zrovna připraven není (rozvody, režie, záznamy). Navíc 3G SDI (o 6G a 12G pro 4k50p radši nemluvit) má kratší povolené délky kabelů, takže nastává podobný problém jako u rychlého Ethernetu - nakonec se bude muset přejít na optiku.
Mobil sice umí 60p video, ale jeho kvalita je proti 50i ze studiové kamery bídná.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"snímkové frekvence oproti standardní, tedy pro PAL svět 100Hz a pro NTSC svět 120Hz zobrazení."???...

Snímková frekvence se udává ve fps!!! a né Hz :-( PAL má 25fps nikoliv 50fpa s tedy nikoliv dvojnásob 100Hz... PAL je prokládané video což je pak 50polofps a proto má obrazovky 50Hz a né že má PAL snímkovou frekvenci 50Hz... PAL má proto obrazovkovou frekvenci 50Hz nikoliv snímkovou!... Ujasněte si názvosloví! Děkuji

Pletete fps zdroje videa s obnovovací frekvencí obrazovky :-( ...Opakuji PAL má 25fps/50Hz protože 50polofps ;-)

A vůbec, analogové normy (PAL NTSC) u digividea a u progresivních zobrazovadel co již nemaj ani tak Hz ale také spíše fps, prosím již neužívejte!!!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.