Microsoft se naštval na zadavatele škodlivých on-line reklam
Možná se ptáte, co to je „škodlivá reklama“. Tentokráte nejde o podprahovou záležitost, ale o reklamní prvky obsahující škodlivé kódy využívající bezpečnostních děr v prohlížečích a operačních systémech k zanesení breberek do počítačů uživatelů (v angličtině na to mají hezký termín „malvertising“). Microsft podal celkem pět žalob na „neznámého pachatele“ (který má v USA jméno „John Doe“) ani ne tak s cílem něco vysoutěžit, ale především odhalit jejich identitu. V žalobě jsou zmíněna obchodní jména „Soft Solutions“, „Direct Ad“, „qiweroqw.com“, „ITmeter Inc“ a „ote2008.info“.
V žalobě popisuje, jak si myslí, že to chodí. Obvykle je buďto závadný samotný reklamní prvek, nebo reklama vede na web obsahující škodlivý kód. Do takové „zákeřné reklamy“ patří i klamavé hlášky o přítomnosti virů v PC a možnosti jejich odstranění „právě tím a tím softwarem“, pochopitelně za peníze (nástroj na odstranění škodlivého softwaru od Microsoftu má poslední dobou s aplikacemi tohoto typu docela dost práce, takovému softwaru zase firma říká „scareware“). Microsoft sice hodlá na reklamě vydělávat jako jiní další, zároveň chce ale zarazit tyto nekalé praktiky, aby reklama byla „o něčem“ a ne podvod. Uživatele vybízí, aby si dávali velký pozor zejména na reklamy nabízející ne příliš známé programy na analýzu bezpečnostních rizik.
Tak nás v této souvislosti napadá, znáte program „Vyčistit.cz“?. Vřele doporučujeme recenzi na Viry.cz včetně diskuze a reakce autora. Sami si tak uděláte obrázek, do jaké kategorie Vyčistit spadá.