Minirecenze: ASUS ROG XBOX ALLY X - třetí generace Ally je tu!
Kapitoly článků
Tato kapitola je aktuálně novinkou, chtěl jsem totiž nějak lépe testovat paměťovou propustnost a také latence pamětí. To se všeobecně netestuje zrovna snadno a test v AIDA64 je takový velmi rychlý, nicméně na rychlé ověření, že jsou paměti nastavené správně postačí. Využívám tak programu Microbenchmark v GUI variantě, která kreslí i veselé grafy. Program umí testovat čtení i zápis do paměti mnoha způsoby, nechybí i testování latencí RAM.
Nejprve se podíváme na rychlost čtení paměti, pokud se použije pouze jedno CPU jádro/vlákno. Do srovnávacího grafu uvádím hodnotu u "nejvzdálenějšího" množství paměti, čímž se eliminuje vysoká propustnost L1/L2/L3 cache. Na screenshotu ale můžete vidět i jednotlivé kroky, jak nám propustnost postupně klesá.
ASUS ROG XBOX ALLY X si vede velmi dobře a při čtení jedním jádrem je zatím třetí nejrychlejší.
Situace se mění při využití všech dostupných CPU vláken, u vše počítačů jsem vždy nastavil jejich maximální počet dostupných vláken, zde by tedy mělo dojít na nějaké škálování a potenciálně vyšší rychlosti. Ale také dojde na snížení propustnosti RAM pro jednotlivá jádra, což je poměrně zajímavé.
Při použití všech jader je propustnost dle očekávání o něco vyšší.
Dále zkouším testy propustnosti s AVX-512 instrukční sadou, výkon je zde prakticky stejný jako při využití AVX a zatím se zde objevily jen mobilní AMD procesory, které podporují AVX-512 instrukce.
ASUS ROG XBOX ALLY X je zde zatím nejvyšší.
Při použití všech jader se dostáváme na značně vyšší propustnost, ale na Strix Halo to pochopitelně nestačí.
Důležitá je samozřejmě i rychlost zápisu do paměti. Opět zkouším nejprve jedno CPU jádro/vlákno s AVX instrukcemi a očekávám nižší propustnost oproti všem dostupným vláknům.
Zde i s jedním vláknem kraluje ASUS ROG XBOX ALLY X.
Při využití všech dostupných CPU vláken se ASUS ROG XBOX ALLY X drží na pěkném druhém místě.
Při použití AVX-512 instrukcí je v zápisu ASUS ROG XBOX ALLY X zatím nejrychlejší.
Jakmile použijeme všechna dostupná jádra/vlákna, Strix Halo opět drtivě vítězí.
Dále jsem provedl několik testů latence paměti, program podporuje jednoduché adresování a indexované adresování. Pro zajímavost uvádím do grafů dvě hodnoty a to sice latence při 64MB využití a posléze při 1GB využití. Procesory co mají více než 64MB cache zde budou mít výhodu.
Při jednoduchém adresování můžeme vidět, že ASUS ROG XBOX ALLY X dosahuje spíše vyšších latencí.
Jakmile se zvětší množství dat, situace se mění, ASUS ROG XBOX ALLY X je někde veprostřed a vítězí zde staré Intel procesory.
Indexované adresování trochu pozměňuje výsledky některých procesorů, ASUS ROG XBOX ALLY X je na třetím místě odspodu.
Při použití více paměti jsou latence samozřejmě značně vyšší, ASUS ROG XBOX ALLY X si však lehce polepšil.