Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nová integrovaná grafika u Intelu

Intel logo staré
Připravovaný chipset i915 bude existovat i ve verzích s integrovnanou grafikou, která by měla být značně vylepšená oproti Intel Extreme Graphics 2, kterou je možné nalézt v chipsetech i865. Údajně se nebude jmenovat Intel Extreme Graphics 3 a Intel ji již na Game Developers Conference předváděl s hrami jako Unreal Tournament 2004, Call of Duty a Splinter Cell, přičemž většinu byla schopna běžet v rozlišení 1024×768 při 30 snímcích za sekundu. Není to nic revolučního, ale na integrovanou grafickou kartu v chipsetu je to slušné.

Parametry by měly být následující:

  • jádro běžící na 333MHz
  • 4 pixel pipeline
  • 1,3Gpixelů/s pixel fill rate
  • 0,13mikronový výrobní proces
  • podpora DirectX 9.0 Pixel Shaderů 2.0 v hardware
  • výpomoc při dekódování MPEG2: konverze barevného prostoru a kompenzace pohybu (inverzní diskrétní kosinova transformace se bude počítat stále v procesoru)
  • podpora pro HD rozlišení (720p a 1080i)
  • integrovaný 400MHz RAMDAC
  • Dynamic Video Memory Technology schopna alokovat až 224 MB paměti pro frame buffer (na systému s minimálně 512 MB paměti)
  • podpora dvou monitorů a televizního výstupu

Jak je ze specifikace vidět, bude nové grafické jádro Intelu podporovat Pixel Shadery 2.0 z DirectX 9.0 přímo v hardware, avšak podpora Vertex Shaderů 2.0 v chipu zabudována není. Intel zde volí podobnou taktiku jako dříve SiS se svou Xabre, kdy Vertex Shadery bude počítat přímo procesor počítače. Ve výsledku se tak bude jednat o první chipset s integrovanou grafickou kartou, která bude vyhovovat specifikacím DirectX 9.0. Intel se zřejmě snažil seč mohl, aby byl schopen nabídnout platformu, která bude bez omezení použitelná i v připravovaném grafickém rozhraní operačního systému od Microsoftu známého zajím jako Longhorn.

Zajímavé je také srovnání Intel Extreme Graphics 2 s novým grafickým jádrem. Nové jádro má více než čtyřikrát větší pixel fill rate, ale skutečný výkon bohužel nelze očekávat čtyřnásobný. Na vině je samozřejmě datový tok z pamětí, který je schopen dodávat 3,2 GB/s a to jak pro potřeby procesoru, tak integrované grafické karty. Přitom sama grafická karta by potřebovala 5,2 GB/s a Pentia 4 (včetně od nich odvozených Celeronů) jsou také známy svou potřebou velkého datového toku z pamětí. Jak se tedy nové integrované grafické kartě bude vést, to ukáží až nezávislé recenze a také nové hry jako Half-Life 2 a Doom 3.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Nová integrovaná grafika u Intelu

Úterý, 20 Duben 2004 - 15:35 | Anonym | \to{haha} To máš sice ouplnou pravdu, že...
Úterý, 20 Duben 2004 - 11:03 | Anonym | 2 mike: nejde je o sbernici ale hlavne o to, ze...
Úterý, 20 Duben 2004 - 09:06 | Anonym | \to{Mac} A proč by integrované řešení nemělo...
Úterý, 20 Duben 2004 - 08:23 | Anonym | Mno ono v notebooku si uz zadnou kartu nedas,...
Úterý, 20 Duben 2004 - 01:51 | Anonym | Vážně si myslíte, že to jde dohromady (co...
Pondělí, 29 Březen 2004 - 22:29 | Petr Murmak | Alan: Jasně, ale taky je ještě si třeba uvědomit...
Pondělí, 29 Březen 2004 - 17:33 | Anonym | Nejsem sice gambler, ale jestli to má ve hrách...
Pondělí, 29 Březen 2004 - 14:47 | Anonym | No, pre gamblerov to zrejme nebude, ale 2...
Pondělí, 29 Březen 2004 - 09:34 | Petr Murmak | Alan: Jediné rozumné řešení by bylo mít v...
Pondělí, 29 Březen 2004 - 09:24 | Anonym | Nerozumím tomu do mrtě, ale není náhodou řešením...

Zobrazit diskusi