Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nvidia dále omezuje výrobu 8GB GeForce RTX 5060 Ti

Tak jak byla okrajovka 4060ti-16G, tak je zase okrajovka 5060ti-8G, to dává smysl.
Na co je ta karta?
8GB karty jsou 5050/5060.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zajímavé je, že na Steamu stále:
fullHD - 55% lidí
quadHD - 25%
4K - 5%
některé ultraširoké (typ nudle) - 5%
zbylých 10% hraje na některém z obyčejných HD rozlišení, počítám to budou převážně starší notebooky.

Teda by 8GB grafika vlastně neměl být až takový problém, protože na fullHD to stačí. Možná ale lidi s fullHD monitorem zároveň mění grafické karty méně často, takže skupina lidí s vyšším rozlišením by pak získala pro výrobce grafik vyšší váhu?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Na hraní ve FHD vs QHD se striktně množství VRAM neváže.
Framebuffer je jen jedna z mnoha proměnných, která ovlivňuje obsazení VRAM.
Po devadesáté třetí :)
Osobně hraju ve FHD typicky s DLSS (720p render) a vytížení VRAM po několika desítkách minut hraní se pohybuje od 7 do 13.5GB dle hry.

Ale netvrdím, že 8GB pro všechny ty FHD hráče na Steamu nestačí. 70% z nich hraje online blázniviny, další můžou hrát strategie, adventury a staré hry..
A jen třeba 3% hrajou hry co jim tu 8GB paměť sejmou.
Taky se běžně hraje i na starých kartách od RX580, přes GTX1660 po RTX 3060ti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Po devadesáté čtvrté :-) se sice velikost VRAM na framebuffer striktně neváže, ale je to jedna z nejdůležitějších proměnných.
Takže na fullHD framebuffer 8GB s přehledem stačí, na quadHD už je to na limitu a na 4K je to příliš málo.
Jinými slovy i s moderními fýčurkami může 8GB na fullHD stačit, na vyšší rozlišení každopádně ne. A protože z té statistiky plyne, že na fullHD je 55% hráčů, můžeme zkusit dovodit, kolik z nich bude ty moderní frame renderery využívat. Třetina?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"""ale je to jedna z nejdůležitějších proměnných."""

Ne rozhodně striktně není :) FHD vs 4k sem nemotej, je to velký skok, srovnávej FHD vs 1440f když už.
Největší žrout VRAM je nastavení textur, stínů a RT, popřípadě aktivace FG.
Není to tak, že na existuje nějaká rovnice "na FHD stačí 8GB, na 1440p 12GB a na 4k 16GB"...
Nic takového není, tuhle matematiku používají BFU aby si to celé zjednodušili BO se jim v tom nechce babrat do hloubky.
Schválně jsem vypsal, kolik mi jaká hra žere VRAM ve FHD s DLSS..
Chceš to vypsat hru od hry?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> sice velikost VRAM na framebuffer striktně neváže, ale je to jedna z nejdůležitějších proměnných

Čo bolo, bolo ...
Terazky je tu Hi-Res balík textur.

3840 x 2160 x 4 (3 barvy + Alpha) x 10 (bitů HDR) / 8 (bit na Byte) = 39.55 MiB
I kdyby ty bufery byly 3, tak je to nějakých 120 MiB.
Jen data k modelům zaberou více.
Nemluvě o texturách.

Pokud se po té kartě chtějí i nějaké kejkle s RT, RR, SR a (M)FG, tak už se ty textury do VRAM nevlezou a začně žonglování s daty a snaha protlačit je skrz PCIe.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> Teda by 8GB grafika vlastně neměl být až takový problém, protože na fullHD to stačí.

Stačilo.
Dokud nepřišly RT, FG, Deatilní modely a Hi-Res Textury.

Na Plant vs Zombies s přehledem stačí iGPU.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

K čemu je hi-res textura na fullHD, když to nezobrazí? Stejně potřebuješ 4K, takže to asi nebude případ hráčů, kteří jsou na fullHD monitoru, ne?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zobrazí zobrazí..
Určitě to není tak, že 4k textura na FHD monitoru není vidět :)
Ale to není vůbec podstatné, podstatné je, že lidi s předraženou 8GB kartou (typicky před časem 3070) rvali všechny táhla doprava a když mají kartu za 25, tak přeci musí zvládnout vše !!!
No a hra pak dropovala, padala, masivně snižovala LoD..

Není to tak, že by se s 8GB nedalo fungovat, ale je třeba to nechat na automatice nebo vědět co dělám..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Kdysi byl nějaký balík textur.
V lepším případe ve více kvalitách.

Teď se tam narve jeden.
V lepším případě ještě další .. více Hi-Res.
Když se nevejde, tak se jednoduše nepoužije ... a dle toho to pak vypadá.
Nebo se s těmi daty žongluje a scéna se zobrazuje tempem kulhajícího šneka.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nechápu proč výrobce čipů instruuje výrobce karet co mají vyrábět. To jako výrobci karet neví co se prodává nebo neprodává? To je snad jejich zodpovědnost aby nezůstaly ležáky. Oni pak musí prodávat pod cenou.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nevíš, jak to mají nastavené. NVidia je ta, která zadává výrobu čipů u TSMC a musí mít plán, co má nechat dát do výroby. Velmi pravděpodobně to není tak, že by si Asus řekl, že chce 2 tisíce čipů pro RTX 5080, 3 tisíce pro 5070 a 5 tisíc pro 5060. NVidia by to nahlásila TSMC a ti by to vyrobili.
Bude to fungovat tak, že NVidia nahlásí objemy čipů, to TSMC vyrobí a NVidia to rozdělí výrobcům karet. Teda NVidia bude muset být tou proaktivní složkou a dívat se na trendy nákupů spotřebiteli a korigovat výrobce karet.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Reálně se rozhoduje na základě výhledů poptávky třeba s půlročním předstihem. Když výrobcům čipů (nebo dodavatelskému řetězci) zůstane na skladech ležet nějaký hardware, zpravidla pak přestanou odebírat čipy, takže jsou na tom biti i výrobci čipů. Ti pak často ještě dávají zpětné slevy, aby se zásoby vyprodaly, což je stojí další peníze. Praxe je proto taková, že výrobci čipů instruují celý řetězec, jak se bude situace vyvíjet, jaká bude poptávka, co se má vyrábět ve větším množství a co naopak omezit.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.