Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nvidia potřetí ukončila výrobu GeForce RTX 2060. Do důchodu jde i GTX 1660

U VRAM se se zpožděním děje to samé co se už dlouho děje s RAM - stagnace nebo dokonce zmenšení. U nového stroje bych dnes 4GB RAM bral jen v případě instalace méně náročného distra linuxu, ale ne s Win10/11. U RAM je tahle strategie agresivnější, protože SSD vs HDD částečně mění pravidla použitelnosti.

Už se těším na moderního nástupce na 6/7 nm. Asi tak za rok.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já bych jen upřesnil, že se to neděje obecně, ale děje se pouze u Nvidie.
Poslední ? a obava o nedostatečné velikosti VRAM u AMD karty byla snad 4GB na Fiji, kde to byl hiend.

dál už tu máme mainstreamové Polarisy s na tu dobu opravdu velkými 8GB VRAM, díky čemuž mj. vydržely tak dlouho. I ten nejpodřadnější lowend 550 byl pak ve 4GB verzi. Na 5700XT bylo 8GB "OK" a další mainstream ala 6700 má už dokonce 12GB, na což u Nvidie musíte být už v hiendu. A připomínám že i v performance segmentu, kde byl entry model Navi21 ala 6800, tak plných 16GB VRAM a tedy žádný ořez VRAM ani proti TOP modelu 6900XT,dokonce ani žádný ořez infinite cache, stále plných 128Mb. Toliko fakta. Zatímco první nástup GF 3000 řady byl naprosto záměrně podVRAMovaný, kdy opravdu skutečný dostatek měla jen a pouze předražená 3090ka.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tak se vydělávají peníze.
Proč zákazníkovi prodat něco jednou, kdy mu to můžete prodat vícekrát?
A ještě bude natěšený, že koupil to nej.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono je i vtipny, ze u tech mainstreamovych grafik, ma u NV nejvic VRAM 3060, ktera je z 3060, 3060Ti, 3070 a 3070Ti .. ta nejslabsi a nepotrebuje je, narozdil od takove 3070 ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No to je tou blbou šířkou sběrnice. 192b, 6 GB by bylo málo, 12 GB je moc.

Stejný problém má teď AMD u 7900 XT a XTX. :D. Těm kartám by s tím výkonem stačilo 10 a 12 GB, ale po 16GB RX 6800 už by to vypadalo blbě, a tak budou majitelé připlácet za rychlé GDDR6, které jim budou k ničemu, pokud se sami nevyžívají v modování her největšíma texturama, které někde na internetu vyhrabou. :D

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Ja bych osobne dnes uz 8GB kartu na 1440p a vyssi rozliseni nechtel, pokud bych ji mel v planu pouzivat nasledujicich par let. Vidim to na RX580, kdy 8GB verze je v pohode, 4GB se muze zadychat ve FullHD prave k vuli nedostatecne VRAM. Jasne da se snizit rozliseni textur, ale je to skoda, pokud ta karta jinak stiha. Ono i ten nalestovaci RT stoji VRAM navic...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ono u těch GeForce hraje svou roli i DLSS, když se zapne, tak ty nároky na paměť zase spadnou, a přitom není potřeba snižovat kvalitu textur.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To jsem nevedel. Je na to nekde nejake srovnani?
Dava to ale celkem smysl, tim, ze se snimek generuje v nizsim rozliseni.
Akorat ne kazda hra je DLSS nebo FSR. U nekterych, treba starisch her mas i extra texture packy, kde uz ale DLSS mit implementovane nebudes. I kdyz to uz asi nebude platit pro uplne 'mainstreamove" uzivatele.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

můžeš nějak dokázat tohle tvrzení, žiju v tom, že DLSS ti nesníží nároky na VRAM
viz
https://www.youtube.com/watch?v=98nyc9OrrgE

na tohle téma je toho na netu málo

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já to nikdy přesně neměřil, (ono je celkem problém to měřit, protože hry spíš fungují tak, že zaplácnou paměť, co to dá, a když je plná, tak ji průběžně čistí, anebo některé textury zobrazují v nižším rozlišení, anebo když nestačí, tak prostě spadne výkon), ale vypozoroval jsem třeba v Controlu, že na RTX 2060 v nativním rozlišení padaly textury na nižší rozlišení, ale s DLSS s nimi nebyl problém a byly pořád na plném.

Ale i na tom videu je to v těch grafech vidět.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ne, upscaling na 4K s DLSS právě žere stejně VRAM jakdybys hrál nativně ve 4K, že to ušetří nároky na paměť... no problém je, že neušetří, to si zas jen jednou někdo vymyslel nějakou výhodu, ať se mu to DLSS líp prosazuje a převzala to jako obvykle půlka internetu, i když to je úplný nesmysl... prostě marketing Nvidie v praxi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

I vy rozumbradové nezmasírovaní marketingem Nvidie.

https://ctrlv.cz/wQIY

Cyberpunk 2077, RTX 3090 Ti, RT Ultra, 3840 × 1600, za sebou benchmark bez DLSS, DLSS Balanced, DLSS Ultra Performance, znovu bez DLSS

orientačně ve špičkách 10400 MB, 7900 MB, 7100 MB, 10450 MB

Úplný nesmysl, že jo!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

skutecne? primarni scena je generovana plne

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Skutečně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

".. 7900 XT a XTX. :D. Těm kartám by s tím výkonem stačilo 10 a 12 GB .."

Nevím jaký matroš bereš, ale chci taky.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Povíme si po vydání. Tak, jak je ve hrách zbytečných 24 GB na RTX 3090 Ti, bude zbytečných i 20 GB na RX 7900 XT.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

20GB je zbytecnych na tuta. 16GB by stacilo jak NV tak AMD na 4K. Otazka je, pokud chcteji delat "8k marketing" s tema kartama, kolik to sezere pak.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Z tohoto ... "Těm kartám by s tím výkonem stačilo 10 a 12 GB .."
Na tohle ... ".. je ve hrách zbytečných 24 GB .."

Pan je "názorově pružný" a/nebo "vnitřně nekonzistentní" ?
Nebo jen maskuje, že se mu jaksi ztrácí půda pod nohama?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A to je v rozporu?

Ale jinak je tam drobný rozdíl, jak se dozvíte tady v diskuzi, na Radeonech ray tracing každý vypíná, takže by v pohodě stačila i menší paměť.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U grafik bylo jedno kritické období, kdy se kvůli next gen konzolím začaly assety ve hrách předělávat z 1080p na 4K. To zabilo 2GB karty, stabilizovalo 4GB a nakoplo 8GB. Ale od té doby v podstatě chcípl pes a za několik let se potřeby her zvedly z těch 8 GB tak na těch 10–12 GB s tím, že hry, co to využijí, nabobtnaly ze 40–50 GB a dnes mají kolem 120–150 GB. A asi se jen tak nedočkáme dalšího podobného skoku na 8K a 300–500GB hry s tím, jaká je po 8K aktuálně poptávka.

U AMD je to hlavně marketing. Větší číslo, lepčí prezentace, a že to v následujících dvou letech půjde využít u pěti her, je jim buřt. Dlouhodobě je to jedna z věcí, kterou si pomáhají proti GeForce, protože to na papíře vypadá líp.

Líbilo se mi třeba, jak při uvedení R9 390 X vysvětlovali, jak je 8 GB must have a GTX 980 se 4 GB je zastaralá, aby s uvedením Radeonu Fury zase začali vysvětlovat, že čtyři giga vlastně stačí. :)

Teď se jim lehce vymstilo, že dávali na RX 6800 16 GB, protože by vypadalo fakt blbě, kdyby potom uvedli RX 7900 XT a RX 7900 XTX s 10 a 12 GB paměti. A tak teď holt budou valit 20GB a 24GB karty, na kterých bude 8 GB paměti ve hrách ještě tři roky uplně na nic. :)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

hele VRAM nikdy není dost a prodlužuje to životnost karty co myslíš, že skončí dřív na směťáku 1060 6GB nebo RX580 s 4GB, 1060 3GB už skončila na smětišti

stačí si vzpomenou taky na GTX960 2GB vs 4GB v podstatě dostaneš 10-15% výkonu navíc v moderních AAA titulech, tomb rider se nechtěl ani pusti s 2GB VRAM https://www.youtube.com/watch?v=rPRqlg6l1ls a to bylo keců že nemá výkon že 2GB stačej

nebo koukni na 6500XT s 8GB VRAM to je úplně jiná karta na PCIE 3.0

a ano tolik vram nebude potřeba do budoucna, protože nvidia jako market leader je skoupá na vram, tak proč by si vývojáři her dělali zle, aby člověk na grafikce za 20 litrů s 8GB VRAM nerozjel max detaily, budou hejtit hru, ne že si koupili 8GB bahno jménem 3070 Ti.
a ada se svojí cenovou politikou tomu dává taky korunku, už se těším na recenze 4070Ti. škoda že to nenechali pojmenované jako 4080 12GB byla by sranda tohle vidět za 30k

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak toto byl vždycky věčný problém u Nvidie, kontroverze s malou VRAM přijde snad s každou jejich novou generací a trpí na to skoro celý lineup kromě podivné 3060, xx90 a různých Titanů, kteří byli vždy sice absurdně předražení, ale aspoň to už neměli ořezané.
Vždycky dojdeš dřív nebo později do stádia, kdy budeš muset stahovat třeba ty textury, aby se ti to vše vešlo do té paměti a netrpělo to na nějaký propady výkonu, protože ti to začne swapovat, některý model na to trpěl víc, některý míň, ale snad vždy tam máš nějaký ojeb s tou pamětí a pokud to používáš dlouho, tak se ti to může začít v některých hrách dost negativně projevovat, ty hry nemusí být hned úplně nehratelné, ale oproti konkurenci to prostě může začít výkonově pomalu ztrácet... minimálně to bývá jeden z důvodů, proč Nvidie zastarávají rychleji než AMD a nejsou tzv. tak future-proof, ten důvod je mnohdy pouze v tom, že máš jednoduše málo paměti.

Třeba u GTX 980 jsi měl jen 4GB, když R9 390 už měly i 8GB, u 970 jsi měl dokonce 500MB z toho ještě oddělených zvlášť s velmi pomalou propustností, to byl taky dobrý ojeb, GTX 1060 3GB už byl totální joke, kdy to bylo výkonné jako ta GTX 970, ale dali tomu už rovnou pouhé 3GB a některé moderní hry už byly doslova nehratelné ještě jak ta grafika byla aktuální a vedle toho stály celou dobu 8GB Polarisy/390... nebo si pamatuju jednoho známého, kterého dost šokovalo jak už začli ořezávat od Pascalu i ty high end xx80 Ti, nejlepší to bylo u 2080 Ti, kdy jsi měl ten Titan RTX už 24GB a pak ti to oškubali a ne že by dali tu kapacitu zas prostě jen poloviční, oni ti dokonce ještě ořezali zas i tu sběrnici, aby ti mohli dát ještě o ten 1GB míň... no a teď máš místo toho 3070, která má už zas jen 8GB, když RX 6700 XT máš 12GB.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nebo třeba když se uváděla RX 6800, tak se vykládalo, že 10GB paměti na RTX 3080 nestačí, a AMD dokonce demonstrovalo rovnou nějaké tři čtyři hry, na jejichž optimalizaci spolupracovalo a na kterých to bez 16 GB paměti fakt nešlo s texturama na max., že... s tím, že za chvíli to tak bude běžné...

...a po těch dvou letech to furt nejde jenom v těchhle optimalizovaných hrách... :)

Ano, ty karty nejsou future-proof pro někoho, kdo si koupí grafiku a pak na ní hraje pět let (i když i o tom by se dalo dohadovat, GTX 1060 nebo GTX 1080 ani dnes nijak netrpí nedostatkem paměti, ovšem o tom výkonu už se totéž říct nedá.).

Ale lidi, co nakupují grafiky jako RTX 3080, je obvykle nemění až po pěti letech.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

".. Ale lidi, co nakupují grafiky jako RTX 3080, je obvykle nemění až po pěti letech .."
Protože nahradí 10GB 3080 tím 12GB modelem.
Proč nepřispět na novou koženou bundu každé dvar roky?
Proč ne každý rok?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

1080 je furt v "pohodě" karta na fullhd a když vycházela bylo furt fullhd v pohodě rozlišení a zapomínáš, že pascal byl obecně štědrej na vram až se i někde říkalo, že je to zbytečný

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

GTX 960 2GB je přesně ta karta, která pohořela na tom, že se kvůli next gen konzolím začaly vydávat HD texture patche na 4K. A přesně od té doby se to s každou generací uvádí jako příklad, jak je nutné kupovat karty s dvojnásobnou pamětí než je teď běžná, protože si vzpomeňte na GTX 960 2GB, jak si to lidi kupovali, a pak si na tom za dva roky nic nezahráli, protože nestačila paměť.

Jenomže od té doby už žádný takový skok na vyšší rozlišení nebyl, a s tím, jaký je zájem o 8K, ještě dlouho nebude. Takže už to jde nahoru jen velmi pomalu.

Vykládalo se to už o 6GB GTX 980 Ti, vykládalo se to už o 4GB GTX 980, jak je to na highend málo, vykládalo se to o RTX 2080 Ti nebo o té 6GB RTX 2060. Kde jsou teď ty karty, a kolik paměti hry opravdu potřebují.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Nezapomeň, že rozlišení má na spotřebu VRAM relativně malý vliv. Daleko větší vliv na VRAM má rozlišení textur, stínů a třeba RTX efekty v každé dané hře.
Každá hra navíc má specifický management paměti.
Vezme si, když má moc, ale když máš kartu s 6GB VRAM, přizpůsobí se a to i bez dopadu na výkon.
Samo do určité míry.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, není to tak, že by to s DLSS na balanced žralo polovinu paměti oproti nativnímu, ale žere to míň.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

'' Líbilo se mi třeba, jak při uvedení R9 390 X vysvětlovali, jak je 8 GB must have a GTX 980 se 4 GB je zastaralá, aby s uvedením Radeonu Fury zase začali vysvětlovat, že čtyři giga vlastně stačí. :) ''

to sou dobry kecy.. spis nVidie musela vysvětlovat, proc gtx970 inzeruje jako 4gb kartu kdyz se dalo pouzit max 3,5gb..

kde amd tvrdila ze 8gb je must have? kdybys nekecal..

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Na prezentaci. Na 4K to bude potřeba, je to future-proof, máme víc paměti než konkurence, blablabla.

Je to při každém launchi jejich highendu s výjimkou R9 Fury, kde naopak vykládali, jak je to vlastně taková superrychlá 4GB cache, jak to ve skutečnosti na to 4K víc nepotřebuje, a jak to bude ve 4K báječně šlapat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

este ze mame nvidiu, ktora nam da presne tolko toho, kolko potrebujeme (3,5GB+500MB(g970), 10GB(3080)) ...tak na jeden rok

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Už teď jsou to dva roky a nemám pocit, že by někdo vyhazoval RTX 3080 kvůli tomu, že nemá na hraní dost paměti. :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

staci pozriet na forum vasej domovskej stranky, tam je takych dost, ktori uz zmenili alebo sa chystaju zmenit. prave koli vram :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Žádní takoví tam (už) nejsou ...
... nezabanovaní.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hm... divný, fórum funguje úplně odděleně od redakce. Moderátoři jsou v podstatě elitáři, pod jejichž úroveň jsou jak články na PCT, tak články kdekoliv jinde na českých webech.

Zřejmě to, že někdo píše nesmysly a dělá brajgl, snášejí hůř, než je tomu v diskuzích pod články. :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

když si dáme ADU do jednotlivých segmentů podle ceny a výkonu tak VRAM od 4070ti níž je taky na tom dost bídně, ale o něco lépe než u ampere
je to jednoduchý, tvůrci her ušetří na graficích a budou dělat horší textury než by mohli, proč by dělali hru která na 1440p žere víc jak 8GB VRAM, když by kvůli tomu ztratili tolik potencionálních zákazníků

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nechci nikomu brát iluze, ale ty textury se pořizují ve vyšším rozlišení, než v jakém se pak do těch her dávají. Teda pokud nejde zrovna o Minecraft.

Takže tím, jestli se to zmenší na dlaždice 2048×2048 nebo na 1024×1024, fakt nikdo celkem nic neušetří. :D

A taky je prakticky ve všech hrách takové klikátko, které umožňuje tu kvalitu textur snížit, takže tím, že vývojáři udělají textury na 4K, fakt nepřijdou o zákazníky, co hrají v 1080p na 4GB kartách.

Spíš je otázka, nakolik by bylo pro lidi akceptovatelné, kdyby hry nabobtnaly ze 150 na 500 GB, a úměrně tomu se prodloužily i načítací časy.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Lidi fakt neklikaj na klikátka, koukni na red dead redemtion 2 jak hejtili technickou stránku věci, přitom ta hra jak vypadala a co všechno se tam dělo běhala dobře. Přesně tihle uplakánci s 4k monitorem a 3070ti budou potom v budoucnu brečet, že se jim to seká a dropuje fps, protože maj grafiku za 20k tak jim to musí jet dobře.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jsem měl pocit, že s klikáním na klikátka nemají takový problém, když všichni ray tracing vypínají. :)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

:)
jde o to jak velká vůle je klikat na klikátka, když ti to sežere 70% výkonu tak máš větší motivaci na to kliknout a znáš dopředu výsledek, jinak jsem ještě nezažil že by nativně někde RT bylo zaplé, možná proto, že mám teď radeon :)
ale hrát si s rozlišením textur, když máš 5 možností a nevíš, která dopředu bude ta správná to je horší, dobrý to bylo v GTA V kde ti to ukazuje přímo VRAM kolik to sní

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Horizon Zero Dawn to ukazuje taky.
Déle jsou hry, které mají zabudovaný svůj benchmark.

A pak jsou hry, kde ať nastavíte, co nastavíte, ono se to na fps neprojeví. A ani na vzhledu.
Pořád je to děsně málo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak pokud chcete ladit a zajímá vás kolik co žere RAM/VRAM/CPU atd, je třeba mít v PC MSI afterburner a veškeré hodnoty vidíte přímo v rohu obrazovky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jop třeba Doom eternal má taky VRAM počítadlo. Na RX6800 mě na nej detaily ukazovalo v 3440x1440 potřebu 8GB paměti a se zapnutým RT 9GB. Čili 16GB netřeba, ale 8GB karta by už dojels na nedostatek VRAM. Btw max detaily + RT dělají na tom Radeonu použítelných 75fps, kdyby tak karta neměla alespoň těch 9GB VRAM ale třeba jen 8, vsadím boty že s tím RT už by to rozhodně 75fps nebylo a spadlo to o desítky fps, čili do nehratelných hodnot, takže tu VRAM co to má je super. Na druhou stranu 10-12GB by udělalo stejnou službu.
Jo a zkoušel jsem stejného Dooma v tom maxu + RT na 6700XT a tam už to nedávalo ani výkonově

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak u RT každý ví, že i u Nvidie se moc nevyplatí mít tuto položku zapnutou, takže když jsem ten, co nastavuje vše na ultra a až jak to nefunguje tak řeší co stáhnout, tak u položky RT je každému jasné, že když to vypne, tak mu to boostne FPS nejspíš velmi výrazně a je to většinou to jediné, co ti stačí vypnout, když máš nějaký řekněme aktuální high end a většinou to na kvalitě stejně nebude zas tak znát.

Ale řešit jinak u různých položek co se vyplatí omezit a příp. jak moc, aby si to zároveň udrželo nějakou úroveň kvality při tom snižování nároků, to už chce někdy důkladnější analýzu a toto se prostě gamerům moc nechce řešit... on chce hrát a ne strávit hodiny v grafickém nastavení, kde máš někdy dost nepřeberné množství možností co se s tím dá dělat, a zkoumat, jak to vlastně ideálně nastavit.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ta hra je rozmazaná jako lejno po panu LH.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ted by to chtelo Geforce GTX 3660 8GiB s vykonem na urovni RTX 2070 Super za 259€.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

za 300e mas 3060ti na bazaroch aj so zarukou ... 2060 predavaju za 350e s dph, coz je stale dost brutalna cena

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Á můj nejnovější trhač asfaltu jde do výslužby ...Tedy je fakt že upgrade z RX580 8GB na 2060 6GB mne donutil vzít si jestě jednu 580 do zásoby ,co kdyby zase přišla krize co ještě neskončila ....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.