Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nvidia potvrzuje, že už podporuje jen poslední model GeForce MX a poslední Titan

Moje stara geforce 4 MX 440 mozna muze byt zpetnym pohledem pro nekoho křuska, ale uzil jsem si s ni vice zabavy nez s vetsinou jejich naslednic.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

To bude ale prostě tím, že tě v té době ještě ty hry obecně opravdu bavily..
A hrál jsi na čemkoli co bylo.
Karta jako taková to byla technologická chciplina už v době vydání...
API, a grafika obecně se v té době posunovaly geometrickou řadou.
Takže karta se zastaralým API (DX7) byla opravdu již po roce použitelná jen s omezeními..

Sám jsem takovou chybu o něco později udělal s X800GTO (DX9b - PS2.0), byla "papírově" nabušenější než X1600, ALE... Oblivion bez HDR, první Dirt se nezapnul vůbec (PS3.0 requirements) .
No za rok šla z domu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mx440 byla good ve sve dobe...byl to doma treti pocitac ktery ji mel.predtim ani nevim co bylo v te 386(nebo486) a dalsi byl pentium r 100mhz..
22.12. si na dilne udelame retro lanparty v 5ti..konecne pustim svuj asi 4 roky novy xp comp ke keteremu jsem se jeste nedostal :-D :-D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

440mx byla good, protože si ji mraky lidí koupilo a teď je tam nostalgická myšlenka..
Ono je pravda, že hry PixelShader většinou nevyžadovaly, jen podporovaly.
Takže nějak to jelo a když nebylo s čím srovnávat, vylo to vlastně docela good..
Nicméně horší karta snad v té době neexistovala, pokud o nějaké víš, sem s ní

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"Bylo to vlastně docela good ... nicméně horší karta snad v té době ani neexistovala".

Franku Franku...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty víš o nějaké?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nepamatuji si srovnání cen vs výkon grafik před 20 lety, ani jestli to vynechávalo efekty. Hlavní bylo, že se hra dala spustit a dohrát :-) Rozumím tady tomu rozumbradování, ale v té době to nikdo neřešil. Alespoň nikdo v mém okolí. Honění grafiky a FPS začalo o dekádu později.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ona opravdu horší karta nebyla pokud bereme ty, co byly nové na pultě.
Ano, část grafiky jsi vůbec neviděl, ale hra zpravidla jela. Opravdu potíže ale byly už v roce 2004. Z “svaté next-gen trojice” FC1, Doom3, HL2 jel v klidu jen ten HL2 - v očesaném DX7..
Zatímco dnes v podstatě vuřt co si koupíš, nádherný ArcRaiders jede jede i na 5060ti na plný komín s RT, kdysi byl vývoj brutálně rychlý.
Koupit kartu v roce 02 se zastaralým API, znamenalo že do roka některé hry vůbec nezapneš…

Historie hardwaru mě zajímá dost a z té doby si pamatuju co na čem jak (ne)jelo..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já tu dobu prožil a hrál, nepotřebuju zpětný poučování, co jsem mohl a nemohl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Udělal jsi dobře už je to pryč…
Nicméně já o pár let udělal taky blbost s X800GTO v době kdy nastupoval DX9c a nemám problém o sobě říct, že to nebylo zrovna moudré rozhodnutí…
Prostě si asi jen neberu věci tak osobně

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

ale to asi nebude kartou, spíše tím, jaké hry tehdy vznikaly a jaká různorodost tehdy byla.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Hlavne to znamena, ze jsem s ni vyzil, i kdyz "nepodporovala plně ani DirectX8.1, DirectX8, DirectX7 ani (tehdy) čtyři roky staré DirectX6 (EMBM), natož Pixel Shader." Coz ledasco vypovida o zminenych technologiich a jejich nezbytnosti k hrani.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak ani dneska nepotřebuješ ke hraní kartu co umí DX12 (skoro 10let staré API)..
Víš kolik miliónů her je na DX11?
Stačí z popelnice vyhrabat nějaký Kepler a hraješ. Otázka jestli to tak nutně chceš.
K životu ad absurdum potřebuje člověk jen opravdu málo.

Pokud se nepletu, GF4mx plně podporovala DX7, byla to lehce překopaná GF2.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

„GF4mx plně podporovala DX7, byla to lehce překopaná GF2.“

Ne, jak je řečeno a vysvětleno v článku, nepodporovala plně ani DX6.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jo tak to jsem blbě pobral.
Ono asi bude velký rozdíl mezi "plně podporovala" a "fungovaly v tom hry"...
Možná mi to už před 25roky blbě vysvětlil Rybka někde v Score...
Na GF4mx normálně běžel HL2, a ten měl render DX7,8,9..
Ale DX7 bylo minimum..
Běžel na tom 3Dmark03, ale jen první test, ten byl v DX7...

Prostě všude byla MX kárána za absenci PixelShaderu1.1 (základní prvek DX8 API)
T&L ale měla (to už měla první GF), a to byla zásadní funkcionalita DX7..

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Je to přesně opačně. Hardwarová podpora TnL nebyla ze strany DX7 vyžadována. To pouze marketing Nvidie z této funkce dělal svatý grál, čímž se mimo jiné snažil překrýt nedostatky v podobě EMBM na GeForce 2 MX a absenci podpory EMBM / DX8 / DX8.1 na GeForce 4 MX. Ona podpora TnL na GeForce 2 MX sice byla hardwarová, ale ořezaná i proti původní GeForce (1) a tudíž podstatně pomalejší.

Důvodem výkonu GeForce 2 MX / 4 MX nebylo TnL, ale fillrate. A právě skutečnost, že na efektech, které nevykreslovala, neztrácela výkon. Žádná videa s porovnáním kvality tehdy neexistovala (YouTube tehdy podporoval 144p s šílenou kompresí), v časopisech se srovnání obrazové kvality neřešilo, online webů bylo pár a až na výjimky taky srovnání kvality neřešily, protože na stahování několikamegabajtových screenshotů neměla většina čtenářů připojení. Reálně se to začalo více řešit až v době Half Life 2.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

No evidentně v tom byl slušný bordel :) , protože karty běžně nesplňovaly přesně specifikace konkrétního API.
Nicméně opravdu vycházím z praxe, že na GF2/4mx běžely VŠECHNY marky a hry nevyžadující PixelShader1.1.. (DX7)
A naopak 3DM03 prostě vůbec neběžel na nějaké TNT, což byla typická DX6 karta.
Zatímco DX7 test (letadla) na té MX normálně fungoval.

DX8 karta se pak poznala snadno, prostě scéna vyžadují PixelShader fungovala, na DX7 kartě, jakékoli - vůbec, jen chybová hláška.
Jinak ve všech recenzích je FG MX uváděná jako DX8.1 karta, nicméně to je myšleno jako DX8.1 - kompatibilní.
Ne do puntíku splňující.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

3DMarkem nemá smysl argumentovat. 3DMark nedefinuje specifikace DirectX. Krom toho byl přinejmenším v tehdejší době sponzorovaný Nvidií, což znamenalo, že testy započítávané do výsledného skóre zásadně neobsahovaly prvky, které hardware Nvidie nepodporoval.

„Nicméně opravdu vycházím z praxe, že na GF2/4mx běžely VŠECHNY marky a hry nevyžadující PixelShader1.1.. (DX7)“

Že lze na daném hardwaru nějakou aplikaci spustit rozhodně neznamená, že jsou pak v obraze vykreslené všechny prvky, které hra podporuje.

„A naopak 3DM03 prostě vůbec neběžel na nějaké TNT, což byla typická DX6 karta.“

První široce dostupná karta plně podporující DX6 byla Millenium G400 od Matroxu. TNT nepodporovala EMBM a mimochodem nepodporovala třeba i kombinaci multi-texturingu s trilineární filtrací.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Souhlasím, 3Dmark není definicí specifikací DX :)
Ale dobových recenzích se DX verze musely něhak lidem vysvětlit - určitě chápeš jak to myslím.
Zatimco já to beru jako laik,, DX7 = T&L, DX8 = PS/VS, DX9 = PS/VS 2.0, DX9c = PS/VS 3.0…
Ty se v tom pohybuješ více do hloubky.
Dobové recenze to nepitvaly jako my teď..

Mimochodem když byl 3DM tlačen Nvidií, proč je tak nezdravě zradili podporou PS1.4 - což měl jen Radeon8500 a GF ne??
3DM03 tak díky tomu letěl na 8500 jako zběsilý..
Nvidia díky jen PS1.1 (GF3) a 1.3 (GF4) slušně ztrácela.
Byla z toho kauza :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

GeForce 2 MX a GeForce 4 MX jsou produkty z let 2000-2002. V té dobře žádný z testů 3DMarku (2000, 2001 ani 2001 SE), který se započítával do výsledného skóre, PS1.4 nepodporoval.

3DMark 2003 je test z éry GeForce FX, která sice pixel shader podporovala, ale pomalu. Pokud by 3DMark 2003 nevyžadoval Pixel Shader, vycházela by v něm GeForce FX jako pomalejší než GeForce 4, což by bylo marketingově nezvládnutelné.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Kauzu marku 3DM03 řeším ohledně karet co uměly PS1.1 a výš, tj hlavně to řešilo u GF4 vs R-8500…
Cokoli “MX” bylo v tomhle mimo..
A ano, 03 už zasahoval do éry “FX”, ale měřily se s ním taky karty staré, proto byl i do tohoto marku zahrnut první test (s letadly) nevyžadující PixelShader.
Byl to celkově poněkud kontroverzní test.
Reálně porovnatelný byl až 05, který striktně vyžadoval DX9 (pardón PS2.0)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> 3DMarkem nemá smysl argumentovat. 3DMark nedefinuje specifikace DirectX. Krom toho byl přinejmenším v tehdejší době sponzorovaný Nvidií, což znamenalo, že testy započítávané do výsledného skóre zásadně neobsahovaly prvky, které hardware Nvidie nepodporoval.

Myslím, že v té době se to už lámalo. DX7 test letadel NVidia vyhejtila, protože obloha byla singletextured, takže se druhá TMU v pipelinách GF flákala. A pak klasický problém, kdy v PS2.0 jely Radeony v 24bit přesnosti a GeForce v 32bit přesnosti, která jela na polovičním výkonu. Hry (testy asi žádné) musely explicitně povolit, že jim stačí 16bit přesnost, což bylo pod požadavky DX9.

> FrankHorigan:
> Jinak ve všech recenzích je FG MX uváděná jako DX8.1 karta, nicméně to je myšleno jako DX8.1 - kompatibilní.

Tehdy to znamenalo, že je od výrobce DX bla.bla ovladač od výrobce GPU. Hra sice neviděla v capabilities některé funkce/efekty, ale zbytek API fungoval. Různé funkce Direct3D API byly totiž jiné ve verzi pro DX8, pro DX7, 6 atd.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Díky za objasnění..
Tuhle tu PS1.3 vs PS1.4 kauzu jsem měl na mysli.
3DM03 rozhodně Nvidii nenadržoval.. Právě z té strany vyl rachot, že test zvýhodňuje R8500, protože využívá PS1.4

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> Je to přesně opačně. Hardwarová podpora TnL nebyla ze strany DX7 vyžadována. To pouze marketing Nvidie z této funkce dělal svatý grál, čímž se mimo jiné snažil překrýt nedostatky v podobě EMBM na GeForce 2 MX a absenci podpory EMBM / DX8 / DX8.1 na GeForce 4 MX.

Jenže to HW TnL byla nutnost. HL2 bez HW TnL byl nepoužitelně trhanej. I mapa s obilím ve Flatout 2 nešla bez HW TnL hrát (ostatní naštěstí jo). Kdežto Pixel Shader efekty byly ve všech hrách volitelné - obvykle voda (hezká) a postprocessing (barevný nádech, ok - plus zprasený bloom). EMBM podporovala snad jediná hra - HL2. A mimochodem Pixel Shader částečně fungoval na GeForce 4 MX v podobě NV OpenGL extenze pro "register combiners". Doom 3 dostal oficiální podporu GF 4MX pro ten svůj per-pixel lighting, brácha ho třeba dohrál na GF 4 MX, přesněji GeForce 4 Go v notebooku. Fungovalo to tak, že jsi měl jakoby 8 texturovacích jednotek, ale jen 2 uměly textury. V OpenGL tam šly dělat kouzla, jako umocnění pro tu spekulární složku světla. V Direct3D se to hlásilo jako blending stages, tedy jen standardní operace mezi texturovacími jednotkami, ale na vstupu pro ty další nemohla být textura. Radeon 7xxx si v Doom 3 se svými 3 texturovacími jednotkami a EMBM vůbec neškrtal. Podobně pak HL2 fungoval na integrovaném Intelu až s GMA X3100, a to ještě s půlročním zpožděním, až vydali ovladač s HW TnL (do té doby to mělo výkon jako lepší GMA950, ale taktéž bez HW TnL).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ty jsi byl vždycky debil.
Odpovídáš otázkou.
Začínám být na tebe alergickej, trdlo jedno.
Tobě to nikdo nevysvětlil ? Ty si jenom hovado co ničemu nerozumí a do všeho kecá.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Předpokládám, že z toho co jsem napsal nerozumíš ani spojkám a tečkám na konci věty.
A to je ti 50.
Jediné co jsi schopen vyblít směrem ke mě jsou jen random generované nadávky.
Běž už se fakt projít ven.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

@Hanzi76->Moje rec...Pan chytrej ktery i kdyby napsal koment HOVNO tak jen z principu ho napsat musi...Naposledy myslim psal jak PCT je sracka a dnes tam psal komentar :-D :-D :-D

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Jestli ty ses nějak nespletl. Zase

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"tráva byla zelenější"
Byli jsme mladí a svět nás bavil.

Dneska máme hypotéky, rodiny,...
A už to není taková zábava.

Já si nejvíc zábavy užil s 386kou.
Teď mám hypo skoro splacený a děti velký.
Takže mě chytnul Ryzen 5800X3D a WoT.
Jezdit v tanku na 386ce moc nešlo.
Ale spíš než bych hrál hry tak programuju.
Pomocí ChatGPT mohu dokončit projekty které jsem začal před 20 lety a nebyl jsem schopen je dokončit. Protože programátor-amatér na to prostě nestačil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To neni o zelenejsi trave. To je o tom, ze jsme ty herni vzory uz videli a mame to s cim porovnat. Podvedome jsme tak prisnejsi, protoze srovnavame s historickymi vzory.

Proto se desim, az vyjde HL3

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To nebylo o různorodosti. EMBM podporovala i Nvidia, ale pouze na high-endu. Ostatní výrobci (v té době ATi, Matrox, PowerVR, S3 aj.) i v nižších cenových segmentech. Nvidia prostě léta leštila původní GeForce MX, která byla technologickou výbavou dávno za zenitem.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

jj, právě proto jsem tehdy přesedlal na Radeony (první byl 9000pro, záhy vyměněna za 9600XT), zjistil, že mají kromě toho i kvalitnější videovýstup, že výkonově nezaostávají, a že spoustu tehdejších bolístek ovladačů řeší Omega drivery. 😀

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Plus Radeon All-in-Wonder, náhrada za tehdy ještě neexistující Youtube :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak tohle bylo dobré přirovnání :)))
Měl jsem tedy jen tuner ATi zvlášť, ale All in Wonder byla kultovka…

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

treba vymýšlať tie označenia keď dôjdu, pc.MX, pci.MX, school.MX alebo inak akčne zariadiť recykláciu, ale tie kompozitné materiály aj Intel radšej iba zverejní na svojom klaude. Školská sezóna a politika presadzovania návykov ešte má rezervy...

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.