Ta 5090 vypadá spíš na to, že se Huang snaží obnovit řadu Titan.
A k chybějící 384bit sběrnici - co není může být. nVidia může časem vydat model postavený na zmetcích s ořezanými jednotkami i sběrnicí.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Ta 5090 vypadá spíš na to, že
Robin Seina https://diit.cz/profil/robin-seina
13. 3. 2024 - 00:49https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseTa 5090 vypadá spíš na to, že se Huang snaží obnovit řadu Titan.
A k chybějící 384bit sběrnici - co není může být. nVidia může časem vydat model postavený na zmetcích s ořezanými jednotkami i sběrnicí.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448708
+
TOP model zdražuje v každé generaci.
A je to třeba odůvodnit.
32GB GDDR7 512bit je dost pádný argument.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
TOP model zdražuje v každé
Samuel https://diit.cz/profil/samuel-007
13. 3. 2024 - 04:06https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseTOP model zdražuje v každé generaci.
A je to třeba odůvodnit.
32GB GDDR7 512bit je dost pádný argument. https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448710
+
Kupis, zasunes 5090ku, nastartujes, pustis daku ultra hru a do piatich minut ti zhasne monitor lebo ti zhori konektor (dovod: zle dotlacenie konektora). Zaujimalo by ma kam s nou vyzenu spotrebu uz dociahnu na 1kW nie? :D
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Kupis, zasunes 5090ku,
ExEric3 https://diit.cz/profil/erik-hrozny
13. 3. 2024 - 06:46https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseKupis, zasunes 5090ku, nastartujes, pustis daku ultra hru a do piatich minut ti zhasne monitor lebo ti zhori konektor (dovod: zle dotlacenie konektora). Zaujimalo by ma kam s nou vyzenu spotrebu uz dociahnu na 1kW nie? :Dhttps://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448711
+
Obavam sa že 5090 bude smerovať do AI, tak ako RTX4090 plnohodnotne čipi s 18000SP smerovali do AI a nam sa ušli len zmetky.
Nebude to inak ani u 5090 plnokrvne jadra 512 bit zbernicou a 24500SP s 40-60GB GDDR7 skonšia v AI
a nam sa ujde 5090 orezana 384 bit zbernicov s 18 000SP a 24GB GDDR7
O spotrebu by som sa nebal, Nvidia u RTX5090 nebude mať žiadnu konkurenciu tak že nebude mať ani dôvod to hnať vysoko.
a taka plnokrvna 4090 s 18000SP v profi sfere žrala 300W.
Herna 4090 tu museli kôli konkurencii hnať až ku 500W.
u 5090 nvidia nebude mať konkurenciu a bude mať GDDR7 čo su 3x uspornejšie ako GDDR6 tak že už tuna ušetria skoro 100W a aj čip je na 3nm procese čo bude mať vplyv na spotrebu. Nečudoval by som sa keby RTX5090 žrala len 300-350W a stale mala vykon o 50% vyšši ako 4090.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Obavam sa že 5090 bude
snajprik https://diit.cz/profil/snajprik-snajprik
13. 3. 2024 - 07:26https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseObavam sa že 5090 bude smerovať do AI, tak ako RTX4090 plnohodnotne čipi s 18000SP smerovali do AI a nam sa ušli len zmetky.
Nebude to inak ani u 5090 plnokrvne jadra 512 bit zbernicou a 24500SP s 40-60GB GDDR7 skonšia v AI
a nam sa ujde 5090 orezana 384 bit zbernicov s 18 000SP a 24GB GDDR7
O spotrebu by som sa nebal, Nvidia u RTX5090 nebude mať žiadnu konkurenciu tak že nebude mať ani dôvod to hnať vysoko.
a taka plnokrvna 4090 s 18000SP v profi sfere žrala 300W.
Herna 4090 tu museli kôli konkurencii hnať až ku 500W.
u 5090 nvidia nebude mať konkurenciu a bude mať GDDR7 čo su 3x uspornejšie ako GDDR6 tak že už tuna ušetria skoro 100W a aj čip je na 3nm procese čo bude mať vplyv na spotrebu. Nečudoval by som sa keby RTX5090 žrala len 300-350W a stale mala vykon o 50% vyšši ako 4090.
https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448713
+
Jenže Koženka je vejtaha, o tom to celé bude.
TDP bude pořád za hranou, cena taky, jen aby se předvedl.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Jenže Koženka je vejtaha, o
Ziik https://diit.cz/profil/tomas-mraz
13. 3. 2024 - 07:58https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseJenže Koženka je vejtaha, o tom to celé bude.
TDP bude pořád za hranou, cena taky, jen aby se předvedl.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448717
+
Podle Steam Survey a počtů prodaných Geforce v obchodech to vypadá, že RTX 4090 se prodává více než RTX 4080. Takže při výraznějším výkonostním/VRAM rozdílu bych očekával ješte prohloubení tohoto rozdílu. Samozřejmě celkově z die (AD103) odvozených karet se prodává karet více.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Podle Steam Survey a počtů
Lazar https://diit.cz/profil/lazar
13. 3. 2024 - 07:26https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskusePodle Steam Survey a počtů prodaných Geforce v obchodech to vypadá, že RTX 4090 se prodává více než RTX 4080. Takže při výraznějším výkonostním/VRAM rozdílu bych očekával ješte prohloubení tohoto rozdílu. Samozřejmě celkově z die (AD103) odvozených karet se prodává karet více. https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448714
+
Takto pojde RTX 5090 na dracku a bude dlhe mesiace vypredana. Pretoze maly AI startup si za $4000 kupi dve RTXky, namiesto toho aby kupoval A100/H100 za $40000.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Takto pojde RTX 5090 na
Nox https://diit.cz/profil/nox
13. 3. 2024 - 07:45https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseTakto pojde RTX 5090 na dracku a bude dlhe mesiace vypredana. Pretoze maly AI startup si za $4000 kupi dve RTXky, namiesto toho aby kupoval A100/H100 za $40000. https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448715
+
Zalezi o jake AI jde. Ted frci jazykove modely a na ty asi bude mit malo VRAM i 5090. Trebas na “maly” 7B jazykovy model potrebujete 28GB VRAM, jenze casteji se jedou o dost vetsi modely, kde vam pak uz nestaci jedna profi karta.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Zalezi o jake AI jde. Ted
MH https://diit.cz/profil/xardas
13. 3. 2024 - 13:38https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseZalezi o jake AI jde. Ted frci jazykove modely a na ty asi bude mit malo VRAM i 5090. Trebas na “maly” 7B jazykovy model potrebujete 28GB VRAM, jenze casteji se jedou o dost vetsi modely, kde vam pak uz nestaci jedna profi karta.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448768
+
Tak to pouzivate hodne stare technologie. Aj s rok starou kvantizacnou optimalizaciou (format GGUF) viete dnes bezat 70B model na 32GB karte. 64GB je uz potom uplna pohoda:
13. 3. 2024 - 15:05https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseTak to pouzivate hodne stare technologie. Aj s rok starou kvantizacnou optimalizaciou (format GGUF) viete dnes bezat 70B model na 32GB karte. 64GB je uz potom uplna pohoda:
https://huggingface.co/TheBloke/CodeLlama-70B-Python-GGUF#provided-files
Format AWQ je este lepsi.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448776
+
No jasne, ale to pro inferenci, ne pro trenovani. Pokud se bavime o AI startupu, tak asi budou chtit delat training nebo fine tuning.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
No jasne, ale to pro
MH https://diit.cz/profil/xardas
13. 3. 2024 - 15:08https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseNo jasne, ale to pro inferenci, ne pro trenovani. Pokud se bavime o AI startupu, tak asi budou chtit delat training nebo fine tuning.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448777
+
Kdyz nad tim ted premyslim, tak mate pravdu i vy :-)
Napada me use case vyuziti existujicich modelu pro integraci do vlastniho produktu. Akorat pak to bude spis startup s vyuzitim AI. A tam je pak otazka, zda nema smysl vyuzit existujich sluzeb/API, coz muze vyjit i levneji.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Kdyz nad tim ted premyslim,
MH https://diit.cz/profil/xardas
13. 3. 2024 - 15:13https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseKdyz nad tim ted premyslim, tak mate pravdu i vy :-)
Napada me use case vyuziti existujicich modelu pro integraci do vlastniho produktu. Akorat pak to bude spis startup s vyuzitim AI. A tam je pak otazka, zda nema smysl vyuzit existujich sluzeb/API, coz muze vyjit i levneji.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448780
+
Takže nVidia v podstatě zkouší tvrdit, že pro gaming víc než 16 GB není potřeba.
5090ka je čistě "AI" karta, kterou se akorát snaží vydávat za "herní"
+1
-3
-1
Je komentář přínosný?
Takže nVidia v podstatě
Zubik1000CZ https://diit.cz/profil/nntbir3ddf
13. 3. 2024 - 08:12https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseTakže nVidia v podstatě zkouší tvrdit, že pro gaming víc než 16 GB není potřeba.
5090ka je čistě "AI" karta, kterou se akorát snaží vydávat za "herní" https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448718
+
15. 3. 2024 - 11:29https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseMichálku, ty máš v té hlavě vážně prázdno https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1449113
+
15. 3. 2024 - 11:56https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskusehlavně že ty v té tvé máš pořádné ho\/no :P
Nebo jako co? nemám snad pravdu? https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1449119
+
Tak ono mezi úplně základní 5080 a nejvíc nadupanou 5090 bude místa na mezilehlé modely dost. To, že nejvyšší karta z nižší řady je postavená na ořezaném chipu určeném pro vyšší řadu není žádná novinka, ne ?
Každopádně to spíš vnímám opravdu jako marketing v duchu podpory levného akcelerátoru s výhledem na budoucí prodeje výpočetních karet. Uvidíme, jak to bude s pamětí ..
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Tak ono mezi úplně základní
PKoz https://diit.cz/profil/petr-kozeluh
13. 3. 2024 - 08:24https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseTak ono mezi úplně základní 5080 a nejvíc nadupanou 5090 bude místa na mezilehlé modely dost. To, že nejvyšší karta z nižší řady je postavená na ořezaném chipu určeném pro vyšší řadu není žádná novinka, ne ?
Každopádně to spíš vnímám opravdu jako marketing v duchu podpory levného akcelerátoru s výhledem na budoucí prodeje výpočetních karet. Uvidíme, jak to bude s pamětí ..https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448721
+
'' Tak ono mezi úplně základní 5080 a nejvíc nadupanou 5090 bude místa na mezilehlé modely dost. To, že nejvyšší karta z nižší řady je postavená na ořezaném chipu určeném pro vyšší řadu není žádná novinka, ne ? ''
mam pocit jakobych cet uplne jinej clanek..
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
'' Tak ono mezi úplně
Tom Buri https://diit.cz/profil/t-b
13. 3. 2024 - 08:56https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse'' Tak ono mezi úplně základní 5080 a nejvíc nadupanou 5090 bude místa na mezilehlé modely dost. To, že nejvyšší karta z nižší řady je postavená na ořezaném chipu určeném pro vyšší řadu není žádná novinka, ne ? ''
mam pocit jakobych cet uplne jinej clanek..https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448724
+
".. Tak ono mezi úplně základní 5080 a nejvíc nadupanou 5090 bude místa na mezilehlé modely dost .."
To bylo i mezi 4090 a 4080.
A co nakonec přišlo? ..... 4080 Super
I ořezaný čip x102 se prodá za více peněz jako (polo)profi/AI karta než herní.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
".. Tak ono mezi úplně
melkor https://diit.cz/profil/valter-mayer
13. 3. 2024 - 09:44https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse".. Tak ono mezi úplně základní 5080 a nejvíc nadupanou 5090 bude místa na mezilehlé modely dost .."
To bylo i mezi 4090 a 4080.
A co nakonec přišlo? ..... 4080 Super
I ořezaný čip x102 se prodá za více peněz jako (polo)profi/AI karta než herní.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448736
+
AMD nemá odpověď ani na RTX4090 a na RTX5090 nebude mít nic ani z poloviny. Nicméně při ceně 4090 50K a 5090 70K mi to upřímně vůbec nevadí. :-D
Spíš se obávám, že RTX 5070 bude zase na 4K nepoužitelná kvůli šířce sběrnice a 5080 bude za 40K.
Tolik prostě nedám, maximum únosnosti je pro mě cca těch 28K za základní model 4080 Super, ale bohužel ty jsou vyprodané a je otázka, zda vůbec do léta budou. Myslim, že v druhé polovině tohoto roku, už nemá cenu ty za chvíli zastaralé grafiky kupovat.
Já bych se osobně spokojil i s 4070 za lidskou cenu, ale na VR to je málo, bohužel. :-/
Je sice už dnes zřejmé, že VR je díky nedostatečnému výkonu grafik mrtvé, ale zůstane funkční ve speciálních oblastech leteckých a automobilových simulátorů a právě kvůli tomu druhému jmenovanému jsem si to pořídil též, ovšem grafika na to nemá. :-/
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
AMD nemá odpověď ani na
RedMaX https://diit.cz/profil/redmarx
13. 3. 2024 - 09:21https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseAMD nemá odpověď ani na RTX4090 a na RTX5090 nebude mít nic ani z poloviny. Nicméně při ceně 4090 50K a 5090 70K mi to upřímně vůbec nevadí. :-D
Spíš se obávám, že RTX 5070 bude zase na 4K nepoužitelná kvůli šířce sběrnice a 5080 bude za 40K.
Tolik prostě nedám, maximum únosnosti je pro mě cca těch 28K za základní model 4080 Super, ale bohužel ty jsou vyprodané a je otázka, zda vůbec do léta budou. Myslim, že v druhé polovině tohoto roku, už nemá cenu ty za chvíli zastaralé grafiky kupovat.
Já bych se osobně spokojil i s 4070 za lidskou cenu, ale na VR to je málo, bohužel. :-/
Je sice už dnes zřejmé, že VR je díky nedostatečnému výkonu grafik mrtvé, ale zůstane funkční ve speciálních oblastech leteckých a automobilových simulátorů a právě kvůli tomu druhému jmenovanému jsem si to pořídil též, ovšem grafika na to nemá. :-/https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448726
+
Asseto Corsa jelo ve VR i na Radeonu 5600XT, Alyx taky. MS FS2020 na tom je hur, ale s jistejma omezenima fungujou i na Radeonech 6700XT. Zalezi co od toho clovek chce. Pokud chce chce litat s airlinerem v 15km, tak mu na to staci i ta 5600XT, pokud chce litat mezi panelakama s F-18, tak bude mit problem i s 4090.
Na auticka je 4070 podle me naprosto v poho, pokud je ta hra od zacatku vyyjena pro VR, pokud je VR dobastleny az v prubehu (Beam NG) tak tam bude problem asi vzdycky.
+1
+3
-1
Je komentář přínosný?
Asseto Corsa jelo ve VR i na
Fousek https://diit.cz/profil/xzfcdea5k3
13. 3. 2024 - 09:35https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseAsseto Corsa jelo ve VR i na Radeonu 5600XT, Alyx taky. MS FS2020 na tom je hur, ale s jistejma omezenima fungujou i na Radeonech 6700XT. Zalezi co od toho clovek chce. Pokud chce chce litat s airlinerem v 15km, tak mu na to staci i ta 5600XT, pokud chce litat mezi panelakama s F-18, tak bude mit problem i s 4090.
Na auticka je 4070 podle me naprosto v poho, pokud je ta hra od zacatku vyyjena pro VR, pokud je VR dobastleny az v prubehu (Beam NG) tak tam bude problem asi vzdycky.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448731
+
Odohral som vo VR aj Assasins Creed Nexus na Quest 3, ktory ma sice pre VR postaveny, ale stale mobilny SoC. A hralo sa to vyborne a aj to vo VR dobre vyzera. Na PS5 som zasa hral vo VR hry RE 4 aj Village a tiez pecka. Na PC zvladaju VR dnes uz aj mainstream GPU. S Quest 3 sem tam bez problemov pouzivam NTB s RTX 3070 Ti Mobile, ktora ma vykon desktopovej RTX 3060 Ti. Neviem kde sa beru nazory, ze dnesny HW na VR vykon nema.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
9dohral som vo VR aj Assasins
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
13. 3. 2024 - 10:18https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseOdohral som vo VR aj Assasins Creed Nexus na Quest 3, ktory ma sice pre VR postaveny, ale stale mobilny SoC. A hralo sa to vyborne a aj to vo VR dobre vyzera. Na PS5 som zasa hral vo VR hry RE 4 aj Village a tiez pecka. Na PC zvladaju VR dnes uz aj mainstream GPU. S Quest 3 sem tam bez problemov pouzivam NTB s RTX 3070 Ti Mobile, ktora ma vykon desktopovej RTX 3060 Ti. Neviem kde sa beru nazory, ze dnesny HW na VR vykon nema.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448741
+
Kolega odehrál na GTX1060 (v pohodě) HL - Alyx..
Takže asi tak.
Hodně záleží jak se to nastaví, ale jsou tuny her co na dnešním mainstramu běží úplně fpoho.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Kolega odehrál na GTX1060 (v
FrankHorigan https://diit.cz/profil/dave-1
13. 3. 2024 - 12:13https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseKolega odehrál na GTX1060 (v pohodě) HL - Alyx..
Takže asi tak.
Hodně záleží jak se to nastaví, ale jsou tuny her co na dnešním mainstramu běží úplně fpoho. https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448761
+
Mám 2160x2160 na oko, takže rozlišení je 4320x2160 a 4K na 90Hz si sami řekněte, která grafika to plynule dá, že jo. :-)
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Mám 2160x2160 na oko, takže
RedMaX https://diit.cz/profil/redmarx
13. 3. 2024 - 13:34https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseMám 2160x2160 na oko, takže rozlišení je 4320x2160 a 4K na 90Hz si sami řekněte, která grafika to plynule dá, že jo. :-)
https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448766
+
Na Quest 3 mam rozlisenie 2064×2208 na oko tiez pri 90Hz. A bez problemov si zahram s GPU na urovni RTX 3060 Ti. Dokonca VR hry tu utiahne aj samostatny mobilny SoC, ktory je v Q3. Vid spominany Assassins Creed Nexus. Vzhladom na to, na akom HW bezi, vyzera dost dobre aj ked to samozrejme nie je graficka spicka dneska. Sam uprednostnujem standalone hranie bez PC, pretoze je to pohodlne a nemusim nic specialne zapinat a nastavovat. Pricom hry vyzeraju dost dobre na to, aby mi to pre VR stacilo. Okrem AC som takto odohral aj Arizonu Sunshine 1 a 2.
PSVR2 ma rozlisenie 2000 x 2040 na oko pri 90Hz. Renderovaci vykon PS5 ma daleko od 4090, ale opat sa na nej daju zahrat VR hry vo vysokej kvalite. PS5 si pomaha aj cez eye tracking a foveated rendering.
Je to rovnake ako s klasickym hranim. Tiez nemozes na zaklade graficky najnarocnejsich hier, ktore mas nastavene na max, povedat, ze dnesne karty nemaju vykon na hranie.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Na Quest 3 mam rozlisenie
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
13. 3. 2024 - 15:12https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseNa Quest 3 mam rozlisenie 2064×2208 na oko tiez pri 90Hz. A bez problemov si zahram s GPU na urovni RTX 3060 Ti. Dokonca VR hry tu utiahne aj samostatny mobilny SoC, ktory je v Q3. Vid spominany Assassins Creed Nexus. Vzhladom na to, na akom HW bezi, vyzera dost dobre aj ked to samozrejme nie je graficka spicka dneska. Sam uprednostnujem standalone hranie bez PC, pretoze je to pohodlne a nemusim nic specialne zapinat a nastavovat. Pricom hry vyzeraju dost dobre na to, aby mi to pre VR stacilo. Okrem AC som takto odohral aj Arizonu Sunshine 1 a 2.
PSVR2 ma rozlisenie 2000 x 2040 na oko pri 90Hz. Renderovaci vykon PS5 ma daleko od 4090, ale opat sa na nej daju zahrat VR hry vo vysokej kvalite. PS5 si pomaha aj cez eye tracking a foveated rendering.
Je to rovnake ako s klasickym hranim. Tiez nemozes na zaklade graficky najnarocnejsich hier, ktore mas nastavene na max, povedat, ze dnesne karty nemaju vykon na hranie.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448779
+
Ono jde o to, ze pro VR je potreba mit predrenderovano nejlepe dve polokoule, protoze behem 1/2s se mohu koukat o 90stpunu jinam. Takze to muze byt i o rad vetsi objem dat nez zobrazeni na monitoru. Dalsi vec je ze oko je od toho dislaye par cm takze vidi kazdej detail. Proste VR je o mnoho narocnejsi nez treba i tri monytory vedle sebe. To ze to dneska funguje tak jak to funguje mi prijde jako malej zazrak.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Ono jde o to, ze pro VR je
Fousek https://diit.cz/profil/xzfcdea5k3
13. 3. 2024 - 15:27https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseOno jde o to, ze pro VR je potreba mit predrenderovano nejlepe dve polokoule, protoze behem 1/2s se mohu koukat o 90stpunu jinam. Takze to muze byt i o rad vetsi objem dat nez zobrazeni na monitoru. Dalsi vec je ze oko je od toho dislaye par cm takze vidi kazdej detail. Proste VR je o mnoho narocnejsi nez treba i tri monytory vedle sebe. To ze to dneska funguje tak jak to funguje mi prijde jako malej zazrak.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448784
+
Predpokladam, ze sa uz neprechadza celou pipeline pre kazde oko, ale ze geometria sa prepocita iba raz a az obrazok sa renderuje pee kazde oko zvlast. Plus ked sa vyuzije eyetracking a foveated rendering ako na PS5, tiez to dost pomoze. Vyuziva sa aj forma generovania snimkov. Ked porovnam DK1 od Oculus s tym co mame dnes, tak je to vyrazny skok v HW a hlavne aj v SW. Celkovo je to ako pises. Maly zazrak. Kazdopadne sa vo VR da dobre zahrat aj s mainstream GPU a nie ze 4070 na neho nema vykon.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Predpokladam, ze sa uz
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
13. 3. 2024 - 16:31https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskusePredpokladam, ze sa uz neprechadza celou pipeline pre kazde oko, ale ze geometria sa prepocita iba raz a az obrazok sa renderuje pee kazde oko zvlast. Plus ked sa vyuzije eyetracking a foveated rendering ako na PS5, tiez to dost pomoze. Vyuziva sa aj forma generovania snimkov. Ked porovnam DK1 od Oculus s tym co mame dnes, tak je to vyrazny skok v HW a hlavne aj v SW. Celkovo je to ako pises. Maly zazrak. Kazdopadne sa vo VR da dobre zahrat aj s mainstream GPU a nie ze 4070 na neho nema vykon. https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448795
+
Ano, např. technologie multiple render targets umí kreslit jednu geometrii vícekrát (nejen 2 oči, ale i další typy bufferů, např. vektory pohybu pixelů pro motion blur). Dále umí grafiky kreslit s menší přesností v místech obrazovky, kde to tolik nepotřebujete - v případě VR periferní vidění.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Ano, např. technologie
Ladis https://diit.cz/profil/ladislav-zima
14. 3. 2024 - 20:00https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseAno, např. technologie multiple render targets umí kreslit jednu geometrii vícekrát (nejen 2 oči, ale i další typy bufferů, např. vektory pohybu pixelů pro motion blur). Dále umí grafiky kreslit s menší přesností v místech obrazovky, kde to tolik nepotřebujete - v případě VR periferní vidění.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1449000
+
RTX 4070 - Automobilista 2, grafika na střední kvalitu, nikoli na vysokou a výsledek je, že se grafika pohybuje mezi 92-98%. Potřeboval bych grafiku na vyšší kvalitu, ale to tam prostě nedám. Procesor 5700X jede mezi 40-50%, takže tam hrdlo neni.
Já to kupoval vysloveně na hraní s PC, o standalone nemám zájem.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
RTX 4070 - Automobilista 2,
RedMaX https://diit.cz/profil/redmarx
13. 3. 2024 - 21:23https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseRTX 4070 - Automobilista 2, grafika na střední kvalitu, nikoli na vysokou a výsledek je, že se grafika pohybuje mezi 92-98%. Potřeboval bych grafiku na vyšší kvalitu, ale to tam prostě nedám. Procesor 5700X jede mezi 40-50%, takže tam hrdlo neni.
Já to kupoval vysloveně na hraní s PC, o standalone nemám zájem.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448812
+
Otazka je jestli Automobilista 2 je dobre optimalizovana hra pro VR. Tech simulatoru je rada, tak zkus jinej. Treba hra City Driver ma grafiku horsi nez GTA5 a seka se vpodstate na cemkoliv. Takze bych to uplne nesvadel na HW, ale spis na SW, kde ty rozdily jsou propastny.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Otazka je jestli
Fousek https://diit.cz/profil/xzfcdea5k3
14. 3. 2024 - 07:09https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseOtazka je jestli Automobilista 2 je dobre optimalizovana hra pro VR. Tech simulatoru je rada, tak zkus jinej. Treba hra City Driver ma grafiku horsi nez GTA5 a seka se vpodstate na cemkoliv. Takze bych to uplne nesvadel na HW, ale spis na SW, kde ty rozdily jsou propastny.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448818
+
To plati iba pre tvoj specificky pripad s hrou, ktoru hravas. Na tom sa neda stavat vyrok "dnesne GPU nemaju vykon na VR". Existuje dost hier vo VR, pre ktore taky vysoky vykon nepotrebujes. V podstate bezne hry zvladaju aj mainstream GPU. Spickove VR je aj na PS5.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To plati iba pre tvoj
Marek Moravčík https://diit.cz/profil/mareknr
14. 3. 2024 - 19:22https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseTo plati iba pre tvoj specificky pripad s hrou, ktoru hravas. Na tom sa neda stavat vyrok "dnesne GPU nemaju vykon na VR". Existuje dost hier vo VR, pre ktore taky vysoky vykon nepotrebujes. V podstate bezne hry zvladaju aj mainstream GPU. Spickove VR je aj na PS5.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448994
+
Ať bude sběrnice jakkoliv široká, jedno je jisté - od roku 1995 jsou grafické karty NVIDIA jedinou volbou pro kohokoliv, kdo potřebuje herní grafickou kartu. Jiná možnost neexistuje.
+1
-4
-1
Je komentář přínosný?
Ať bude sběrnice jakkoliv
J P https://diit.cz/profil/w0r10ck
13. 3. 2024 - 09:25https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseAť bude sběrnice jakkoliv široká, jedno je jisté - od roku 1995 jsou grafické karty NVIDIA jedinou volbou pro kohokoliv, kdo potřebuje herní grafickou kartu. Jiná možnost neexistuje.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448728
+
Devadesátky nevím, ale v dnešní době to rozhodně platí. A důraz na slovo "potřebuje".
Kdo nepotřebuje, ale jen by chtěl, měl by raději koukat jinam.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Devadesátky nevím, ale v
pavell https://diit.cz/profil/pavell
13. 3. 2024 - 09:28https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseDevadesátky nevím, ale v dnešní době to rozhodně platí. A důraz na slovo "potřebuje".
Kdo nepotřebuje, ale jen by chtěl, měl by raději koukat jinam.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448730
+
Nehledal bych za tím dvojsmysly - chci hrát hry na PC, které vyžadují grafický akcelerátor = potřebuji na to dedikovanou grafickou kartu. Kdo vyrábí grafické karty? NVIDIA.
+1
-2
-1
Je komentář přínosný?
Nehledal bych za tím
J P https://diit.cz/profil/w0r10ck
13. 3. 2024 - 09:37https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseNehledal bych za tím dvojsmysly - chci hrát hry na PC, které vyžadují grafický akcelerátor = potřebuji na to dedikovanou grafickou kartu. Kdo vyrábí grafické karty? NVIDIA.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448732
+
Upravil bych to na tvrzeni pokud potrebuji predrazeny produkt v lesknoucimse pozlatku tak potrebuji nVidii
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Upravil bych to na tvrzeni
Fousek https://diit.cz/profil/xzfcdea5k3
13. 3. 2024 - 09:53https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseUpravil bych to na tvrzeni pokud potrebuji predrazeny produkt v lesknoucimse pozlatku tak potrebuji nVidiihttps://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448738
+
1) ".. Kdo vyrábí grafické karty? NVIDIA .."
nVidia nevyrábí grafické karty. I ty čipy si nechává vyrábět u někoho (TSMC, Samsung)
2) ".. od roku 1995 jsou grafické karty NVIDIA jedinou volbou pro kohokoliv .."
Zajímavé. Mám těch téměř 10 000* hodin hraní na Intelím iGPU zařadit do kategorie .. práce?
Asi nepatřím do skupiny "kdokoliv"
* - v jedné hře podle statistiky Steam. A to nepočítám další hry na Steam a hry mimo Steam.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
1) ".. Kdo vyrábí grafické
melkor https://diit.cz/profil/valter-mayer
13. 3. 2024 - 09:54https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse1) ".. Kdo vyrábí grafické karty? NVIDIA .."
nVidia nevyrábí grafické karty. I ty čipy si nechává vyrábět u někoho (TSMC, Samsung)
2) ".. od roku 1995 jsou grafické karty NVIDIA jedinou volbou pro kohokoliv .."
Zajímavé. Mám těch téměř 10 000* hodin hraní na Intelím iGPU zařadit do kategorie .. práce?
Asi nepatřím do skupiny "kdokoliv"
* - v jedné hře podle statistiky Steam. A to nepočítám další hry na Steam a hry mimo Steam.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448739
+
Osobně jsem na Nvidii taky přesedlal v roce 2008 z ATI Radeon 1800XT na nVidia 8800GT, ale v poslední době mám chuť zase odejít. Jejich cenová politika mi přijde bizarní. Zejména v poslední generaci.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Osobně jsem na Nvidii taky
CyberAngel https://diit.cz/profil/honza-pacuta
13. 3. 2024 - 11:17https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseOsobně jsem na Nvidii taky přesedlal v roce 2008 z ATI Radeon 1800XT na nVidia 8800GT, ale v poslední době mám chuť zase odejít. Jejich cenová politika mi přijde bizarní. Zejména v poslední generaci.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448749
+
Radeon 9800 Pro, Radeon X850XT, to byly doby ještě po roce 2000, kdy NVidia neměla adekvátní odpověď.
Dneska NVidia lepší kvůli raytracingu, ale zase taky ho všechny hry nemají a pokud to člověk nepotřebuje, tak je Radeon od AMD vcelku dobrou volbou pro hráče. Akorát holt nemsí na tom PC pracovat třeba v Affinity Photo, kde je výkon GeForce oproti konkurenčnímu Radeonu dvojnásobný.
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
Radeon 9800 Pro, Radeon
RedMaX https://diit.cz/profil/redmarx
13. 3. 2024 - 13:38https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseRadeon 9800 Pro, Radeon X850XT, to byly doby ještě po roce 2000, kdy NVidia neměla adekvátní odpověď.
Dneska NVidia lepší kvůli raytracingu, ale zase taky ho všechny hry nemají a pokud to člověk nepotřebuje, tak je Radeon od AMD vcelku dobrou volbou pro hráče. Akorát holt nemsí na tom PC pracovat třeba v Affinity Photo, kde je výkon GeForce oproti konkurenčnímu Radeonu dvojnásobný.https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448767
+
Zase v nekterych CAD aplikacich maji dost navrch Radeony
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Zase v nekterych CAD
Fousek https://diit.cz/profil/xzfcdea5k3
13. 3. 2024 - 15:29https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseZase v nekterych CAD aplikacich maji dost navrch Radeonyhttps://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448785
+
z tohohle můžou vydojit 3 generace aniž by se museli posunout na další nod
teď vydaj black well, který bude paměťma jako ada takže úplně na hovno jenom o něco vyšší výkon tipuju o 30% na stejných cenách a čipech
pak vydaj za rok refresh v podobě s navýšením kapacity VRAM s 3GB rychlejšíma paměťovýma modulama
a za další rok můžou ještě povýšit sběrnici a udělat 7080 s 384bit sběrnicí a možná amd bude mít zas ten rok celé portfolio
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
z tohohle můžou vydojit 3
Pajka https://diit.cz/profil/pavel-dolezal
13. 3. 2024 - 09:44https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskusez tohohle můžou vydojit 3 generace aniž by se museli posunout na další nod
teď vydaj black well, který bude paměťma jako ada takže úplně na hovno jenom o něco vyšší výkon tipuju o 30% na stejných cenách a čipech
pak vydaj za rok refresh v podobě s navýšením kapacity VRAM s 3GB rychlejšíma paměťovýma modulama
a za další rok můžou ještě povýšit sběrnici a udělat 7080 s 384bit sběrnicí a možná amd bude mít zas ten rok celé portfoliohttps://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448735
+
GB202 podle mého nikdy nebude pro desktop GPU v tzv "Plné palbě".
Na 99% si plnou palbu nechají na "profesionální" produkty a do herních GPU se dostanou pouze chybové kusy ořezané na 448bit nebo spíš právě těch 384bit
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
GB202 podle mého nikdy nebude
Davamir https://diit.cz/profil/david-mara
13. 3. 2024 - 10:25https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseGB202 podle mého nikdy nebude pro desktop GPU v tzv "Plné palbě".
Na 99% si plnou palbu nechají na "profesionální" produkty a do herních GPU se dostanou pouze chybové kusy ořezané na 448bit nebo spíš právě těch 384bithttps://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448743
+
Na kolika bude zacinat cena nove 5090..2000$, 2300$?
:)
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
Na kolika bude zacinat cena
tombomino https://diit.cz/profil/tombomino
13. 3. 2024 - 10:55https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseNa kolika bude zacinat cena nove 5090..2000$, 2300$?
:)https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448745
+
To zase markeťáci budou muset sežrat papírků aby vyplodili nějakou halucinaci pro masy.
Ještě by mohla nvidia vyrábět vlastní 8k monitory a podmínit max výkon G-syncem
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To zase markeťáci budou muset
SudetChobot https://diit.cz/profil/salam-aveku
13. 3. 2024 - 11:37https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseTo zase markeťáci budou muset sežrat papírků aby vyplodili nějakou halucinaci pro masy.
Ještě by mohla nvidia vyrábět vlastní 8k monitory a podmínit max výkon G-syncemhttps://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448752
+
13. 3. 2024 - 15:18https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskusejinak HWU udělal pěkný rozbor cen gpu a proč to teď stojí tak za h***o
https://youtu.be/QbNwO4HXTIkhttps://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448781
+
NVIDIA to u-dela chytre, nebude jiz nic vklinovat mezi xx80 a xx90 radu(edice Ti), jednoduse bud koupis umele prodrazenou xx80 kartu a nebo si priplatis za vyssi xx90, presne tak je to nastaveno u soucasne RTX 4080 a 4090, 4090 je sice drahsi, ale kdyz clovek porovna parametry cipu a z toho nabidnuty vykon(a kapacitu VRAM), oplati se lip nez 4080, takhle NVIDIA vydela jeste vic penez a vyssi mainstream bude co generaci utlumovat, jo budou i defektni GB202, ale ty pujdou do D edic pro Cinu jak je NVIDIA dela dnes se RTX 4090D.
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
NVIDIA to u-dela chytre,
Waffer47 https://diit.cz/profil/waffer47
13. 3. 2024 - 17:39https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuseNVIDIA to u-dela chytre, nebude jiz nic vklinovat mezi xx80 a xx90 radu(edice Ti), jednoduse bud koupis umele prodrazenou xx80 kartu a nebo si priplatis za vyssi xx90, presne tak je to nastaveno u soucasne RTX 4080 a 4090, 4090 je sice drahsi, ale kdyz clovek porovna parametry cipu a z toho nabidnuty vykon(a kapacitu VRAM), oplati se lip nez 4080, takhle NVIDIA vydela jeste vic penez a vyssi mainstream bude co generaci utlumovat, jo budou i defektni GB202, ale ty pujdou do D edic pro Cinu jak je NVIDIA dela dnes se RTX 4090D.
https://diit.cz/clanek/nvidia-pry-s-geforce-blackwell-vynecha-384bit-sbernici-bude-512bit-256bit/diskuse#comment-1448804
+
Ta 5090 vypadá spíš na to, že se Huang snaží obnovit řadu Titan.
A k chybějící 384bit sběrnici - co není může být. nVidia může časem vydat model postavený na zmetcích s ořezanými jednotkami i sběrnicí.
TOP model zdražuje v každé generaci.
A je to třeba odůvodnit.
32GB GDDR7 512bit je dost pádný argument.
Kupis, zasunes 5090ku, nastartujes, pustis daku ultra hru a do piatich minut ti zhasne monitor lebo ti zhori konektor (dovod: zle dotlacenie konektora). Zaujimalo by ma kam s nou vyzenu spotrebu uz dociahnu na 1kW nie? :D
Obavam sa že 5090 bude smerovať do AI, tak ako RTX4090 plnohodnotne čipi s 18000SP smerovali do AI a nam sa ušli len zmetky.
Nebude to inak ani u 5090 plnokrvne jadra 512 bit zbernicou a 24500SP s 40-60GB GDDR7 skonšia v AI
a nam sa ujde 5090 orezana 384 bit zbernicov s 18 000SP a 24GB GDDR7
O spotrebu by som sa nebal, Nvidia u RTX5090 nebude mať žiadnu konkurenciu tak že nebude mať ani dôvod to hnať vysoko.
a taka plnokrvna 4090 s 18000SP v profi sfere žrala 300W.
Herna 4090 tu museli kôli konkurencii hnať až ku 500W.
u 5090 nvidia nebude mať konkurenciu a bude mať GDDR7 čo su 3x uspornejšie ako GDDR6 tak že už tuna ušetria skoro 100W a aj čip je na 3nm procese čo bude mať vplyv na spotrebu. Nečudoval by som sa keby RTX5090 žrala len 300-350W a stale mala vykon o 50% vyšši ako 4090.
Jenže Koženka je vejtaha, o tom to celé bude.
TDP bude pořád za hranou, cena taky, jen aby se předvedl.
Podle Steam Survey a počtů prodaných Geforce v obchodech to vypadá, že RTX 4090 se prodává více než RTX 4080. Takže při výraznějším výkonostním/VRAM rozdílu bych očekával ješte prohloubení tohoto rozdílu. Samozřejmě celkově z die (AD103) odvozených karet se prodává karet více.
Takto pojde RTX 5090 na dracku a bude dlhe mesiace vypredana. Pretoze maly AI startup si za $4000 kupi dve RTXky, namiesto toho aby kupoval A100/H100 za $40000.
Zalezi o jake AI jde. Ted frci jazykove modely a na ty asi bude mit malo VRAM i 5090. Trebas na “maly” 7B jazykovy model potrebujete 28GB VRAM, jenze casteji se jedou o dost vetsi modely, kde vam pak uz nestaci jedna profi karta.
Tak to pouzivate hodne stare technologie. Aj s rok starou kvantizacnou optimalizaciou (format GGUF) viete dnes bezat 70B model na 32GB karte. 64GB je uz potom uplna pohoda:
https://huggingface.co/TheBloke/CodeLlama-70B-Python-GGUF#provided-files
Format AWQ je este lepsi.
No jasne, ale to pro inferenci, ne pro trenovani. Pokud se bavime o AI startupu, tak asi budou chtit delat training nebo fine tuning.
Mate pravdu, dakujem za odpoved
Kdyz nad tim ted premyslim, tak mate pravdu i vy :-)
Napada me use case vyuziti existujicich modelu pro integraci do vlastniho produktu. Akorat pak to bude spis startup s vyuzitim AI. A tam je pak otazka, zda nema smysl vyuzit existujich sluzeb/API, coz muze vyjit i levneji.
Takže nVidia v podstatě zkouší tvrdit, že pro gaming víc než 16 GB není potřeba.
5090ka je čistě "AI" karta, kterou se akorát snaží vydávat za "herní"
Michálku, ty máš v té hlavě vážně prázdno
hlavně že ty v té tvé máš pořádné ho\/no :P
Nebo jako co? nemám snad pravdu?
Tak ono mezi úplně základní 5080 a nejvíc nadupanou 5090 bude místa na mezilehlé modely dost. To, že nejvyšší karta z nižší řady je postavená na ořezaném chipu určeném pro vyšší řadu není žádná novinka, ne ?
Každopádně to spíš vnímám opravdu jako marketing v duchu podpory levného akcelerátoru s výhledem na budoucí prodeje výpočetních karet. Uvidíme, jak to bude s pamětí ..
'' Tak ono mezi úplně základní 5080 a nejvíc nadupanou 5090 bude místa na mezilehlé modely dost. To, že nejvyšší karta z nižší řady je postavená na ořezaném chipu určeném pro vyšší řadu není žádná novinka, ne ? ''
mam pocit jakobych cet uplne jinej clanek..
".. Tak ono mezi úplně základní 5080 a nejvíc nadupanou 5090 bude místa na mezilehlé modely dost .."
To bylo i mezi 4090 a 4080.
A co nakonec přišlo? ..... 4080 Super
I ořezaný čip x102 se prodá za více peněz jako (polo)profi/AI karta než herní.
AMD nemá odpověď ani na RTX4090 a na RTX5090 nebude mít nic ani z poloviny. Nicméně při ceně 4090 50K a 5090 70K mi to upřímně vůbec nevadí. :-D
Spíš se obávám, že RTX 5070 bude zase na 4K nepoužitelná kvůli šířce sběrnice a 5080 bude za 40K.
Tolik prostě nedám, maximum únosnosti je pro mě cca těch 28K za základní model 4080 Super, ale bohužel ty jsou vyprodané a je otázka, zda vůbec do léta budou. Myslim, že v druhé polovině tohoto roku, už nemá cenu ty za chvíli zastaralé grafiky kupovat.
Já bych se osobně spokojil i s 4070 za lidskou cenu, ale na VR to je málo, bohužel. :-/
Je sice už dnes zřejmé, že VR je díky nedostatečnému výkonu grafik mrtvé, ale zůstane funkční ve speciálních oblastech leteckých a automobilových simulátorů a právě kvůli tomu druhému jmenovanému jsem si to pořídil též, ovšem grafika na to nemá. :-/
Asseto Corsa jelo ve VR i na Radeonu 5600XT, Alyx taky. MS FS2020 na tom je hur, ale s jistejma omezenima fungujou i na Radeonech 6700XT. Zalezi co od toho clovek chce. Pokud chce chce litat s airlinerem v 15km, tak mu na to staci i ta 5600XT, pokud chce litat mezi panelakama s F-18, tak bude mit problem i s 4090.
Na auticka je 4070 podle me naprosto v poho, pokud je ta hra od zacatku vyyjena pro VR, pokud je VR dobastleny az v prubehu (Beam NG) tak tam bude problem asi vzdycky.
Odohral som vo VR aj Assasins Creed Nexus na Quest 3, ktory ma sice pre VR postaveny, ale stale mobilny SoC. A hralo sa to vyborne a aj to vo VR dobre vyzera. Na PS5 som zasa hral vo VR hry RE 4 aj Village a tiez pecka. Na PC zvladaju VR dnes uz aj mainstream GPU. S Quest 3 sem tam bez problemov pouzivam NTB s RTX 3070 Ti Mobile, ktora ma vykon desktopovej RTX 3060 Ti. Neviem kde sa beru nazory, ze dnesny HW na VR vykon nema.
Kolega odehrál na GTX1060 (v pohodě) HL - Alyx..
Takže asi tak.
Hodně záleží jak se to nastaví, ale jsou tuny her co na dnešním mainstramu běží úplně fpoho.
Z akeho pohladu je vykon 4070 na VR malo?
Mám 2160x2160 na oko, takže rozlišení je 4320x2160 a 4K na 90Hz si sami řekněte, která grafika to plynule dá, že jo. :-)
Na Quest 3 mam rozlisenie 2064×2208 na oko tiez pri 90Hz. A bez problemov si zahram s GPU na urovni RTX 3060 Ti. Dokonca VR hry tu utiahne aj samostatny mobilny SoC, ktory je v Q3. Vid spominany Assassins Creed Nexus. Vzhladom na to, na akom HW bezi, vyzera dost dobre aj ked to samozrejme nie je graficka spicka dneska. Sam uprednostnujem standalone hranie bez PC, pretoze je to pohodlne a nemusim nic specialne zapinat a nastavovat. Pricom hry vyzeraju dost dobre na to, aby mi to pre VR stacilo. Okrem AC som takto odohral aj Arizonu Sunshine 1 a 2.
PSVR2 ma rozlisenie 2000 x 2040 na oko pri 90Hz. Renderovaci vykon PS5 ma daleko od 4090, ale opat sa na nej daju zahrat VR hry vo vysokej kvalite. PS5 si pomaha aj cez eye tracking a foveated rendering.
Je to rovnake ako s klasickym hranim. Tiez nemozes na zaklade graficky najnarocnejsich hier, ktore mas nastavene na max, povedat, ze dnesne karty nemaju vykon na hranie.
Ono jde o to, ze pro VR je potreba mit predrenderovano nejlepe dve polokoule, protoze behem 1/2s se mohu koukat o 90stpunu jinam. Takze to muze byt i o rad vetsi objem dat nez zobrazeni na monitoru. Dalsi vec je ze oko je od toho dislaye par cm takze vidi kazdej detail. Proste VR je o mnoho narocnejsi nez treba i tri monytory vedle sebe. To ze to dneska funguje tak jak to funguje mi prijde jako malej zazrak.
Predpokladam, ze sa uz neprechadza celou pipeline pre kazde oko, ale ze geometria sa prepocita iba raz a az obrazok sa renderuje pee kazde oko zvlast. Plus ked sa vyuzije eyetracking a foveated rendering ako na PS5, tiez to dost pomoze. Vyuziva sa aj forma generovania snimkov. Ked porovnam DK1 od Oculus s tym co mame dnes, tak je to vyrazny skok v HW a hlavne aj v SW. Celkovo je to ako pises. Maly zazrak. Kazdopadne sa vo VR da dobre zahrat aj s mainstream GPU a nie ze 4070 na neho nema vykon.
Ano, např. technologie multiple render targets umí kreslit jednu geometrii vícekrát (nejen 2 oči, ale i další typy bufferů, např. vektory pohybu pixelů pro motion blur). Dále umí grafiky kreslit s menší přesností v místech obrazovky, kde to tolik nepotřebujete - v případě VR periferní vidění.
RTX 4070 - Automobilista 2, grafika na střední kvalitu, nikoli na vysokou a výsledek je, že se grafika pohybuje mezi 92-98%. Potřeboval bych grafiku na vyšší kvalitu, ale to tam prostě nedám. Procesor 5700X jede mezi 40-50%, takže tam hrdlo neni.
Já to kupoval vysloveně na hraní s PC, o standalone nemám zájem.
Otazka je jestli Automobilista 2 je dobre optimalizovana hra pro VR. Tech simulatoru je rada, tak zkus jinej. Treba hra City Driver ma grafiku horsi nez GTA5 a seka se vpodstate na cemkoliv. Takze bych to uplne nesvadel na HW, ale spis na SW, kde ty rozdily jsou propastny.
To plati iba pre tvoj specificky pripad s hrou, ktoru hravas. Na tom sa neda stavat vyrok "dnesne GPU nemaju vykon na VR". Existuje dost hier vo VR, pre ktore taky vysoky vykon nepotrebujes. V podstate bezne hry zvladaju aj mainstream GPU. Spickove VR je aj na PS5.
Ať bude sběrnice jakkoliv široká, jedno je jisté - od roku 1995 jsou grafické karty NVIDIA jedinou volbou pro kohokoliv, kdo potřebuje herní grafickou kartu. Jiná možnost neexistuje.
Devadesátky nevím, ale v dnešní době to rozhodně platí. A důraz na slovo "potřebuje".
Kdo nepotřebuje, ale jen by chtěl, měl by raději koukat jinam.
Nehledal bych za tím dvojsmysly - chci hrát hry na PC, které vyžadují grafický akcelerátor = potřebuji na to dedikovanou grafickou kartu. Kdo vyrábí grafické karty? NVIDIA.
Upravil bych to na tvrzeni pokud potrebuji predrazeny produkt v lesknoucimse pozlatku tak potrebuji nVidii
1) ".. Kdo vyrábí grafické karty? NVIDIA .."
nVidia nevyrábí grafické karty. I ty čipy si nechává vyrábět u někoho (TSMC, Samsung)
2) ".. od roku 1995 jsou grafické karty NVIDIA jedinou volbou pro kohokoliv .."
Zajímavé. Mám těch téměř 10 000* hodin hraní na Intelím iGPU zařadit do kategorie .. práce?
Asi nepatřím do skupiny "kdokoliv"
* - v jedné hře podle statistiky Steam. A to nepočítám další hry na Steam a hry mimo Steam.
Osobně jsem na Nvidii taky přesedlal v roce 2008 z ATI Radeon 1800XT na nVidia 8800GT, ale v poslední době mám chuť zase odejít. Jejich cenová politika mi přijde bizarní. Zejména v poslední generaci.
Radeon 9800 Pro, Radeon X850XT, to byly doby ještě po roce 2000, kdy NVidia neměla adekvátní odpověď.
Dneska NVidia lepší kvůli raytracingu, ale zase taky ho všechny hry nemají a pokud to člověk nepotřebuje, tak je Radeon od AMD vcelku dobrou volbou pro hráče. Akorát holt nemsí na tom PC pracovat třeba v Affinity Photo, kde je výkon GeForce oproti konkurenčnímu Radeonu dvojnásobný.
Zase v nekterych CAD aplikacich maji dost navrch Radeony
z tohohle můžou vydojit 3 generace aniž by se museli posunout na další nod
teď vydaj black well, který bude paměťma jako ada takže úplně na hovno jenom o něco vyšší výkon tipuju o 30% na stejných cenách a čipech
pak vydaj za rok refresh v podobě s navýšením kapacity VRAM s 3GB rychlejšíma paměťovýma modulama
a za další rok můžou ještě povýšit sběrnici a udělat 7080 s 384bit sběrnicí a možná amd bude mít zas ten rok celé portfolio
GB202 podle mého nikdy nebude pro desktop GPU v tzv "Plné palbě".
Na 99% si plnou palbu nechají na "profesionální" produkty a do herních GPU se dostanou pouze chybové kusy ořezané na 448bit nebo spíš právě těch 384bit
Na kolika bude zacinat cena nove 5090..2000$, 2300$?
:)
To zase markeťáci budou muset sežrat papírků aby vyplodili nějakou halucinaci pro masy.
Ještě by mohla nvidia vyrábět vlastní 8k monitory a podmínit max výkon G-syncem
jinak HWU udělal pěkný rozbor cen gpu a proč to teď stojí tak za h***o
https://youtu.be/QbNwO4HXTIk
NVIDIA to u-dela chytre, nebude jiz nic vklinovat mezi xx80 a xx90 radu(edice Ti), jednoduse bud koupis umele prodrazenou xx80 kartu a nebo si priplatis za vyssi xx90, presne tak je to nastaveno u soucasne RTX 4080 a 4090, 4090 je sice drahsi, ale kdyz clovek porovna parametry cipu a z toho nabidnuty vykon(a kapacitu VRAM), oplati se lip nez 4080, takhle NVIDIA vydela jeste vic penez a vyssi mainstream bude co generaci utlumovat, jo budou i defektni GB202, ale ty pujdou do D edic pro Cinu jak je NVIDIA dela dnes se RTX 4090D.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.