Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nvidia ukázala 8nm Orin, ARM SoC pro samořídící automobily s „next-gen“ grafikou

Ja bych ukazal nVidii taky neco.. oh wait, uz to udelal Linus :-)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

>ARM SoC pro samořídící automobily s
>„next-gen“ grafikou
>duálním Orinem a dvojicí
>samostatných GPU (nejspíš Ampere)
>750 wattů

Čip so spotrebou 750W v aute? To sa mi nezdá....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V článku se nikde o 750W čipu nepíše. Píše se tam o 750W platformě.
Navíc není auto jako auto. On takový samořiditelný kamion bude pravděpodobně potřebovat daleko více senzorů, než obyčejné auto. Tedy na zpracování daleko větší výpočetní výkon.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

On takový samořiditelný kamion bude pravděpodobně potřebovat daleko více senzorů, než obyčejné auto... to jako vážně? Z jakého důvodu?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Třeba proto, že kamion je velký a čidla pro jízdu vpřed těžko zajistí couvání, protože nemají šanci pokrýt auto ze všech stran. Při couvání je potřeba hlídat nejen rohy auta jako v případě osobáku, ale i rohy návěsu. Je třeba také hlídat výšku, což u osobáku řešit nemusíte.
Navíc obvod kamionu je výrazně delší, tedy potřebujete senzory pokrýt daleko větší plochu.
Ale vidím, že mi nevěříte ani vy, ani zdejší vypatlané osazenstvo, které vaši naprostou kravinu pluskují, takže to stejně nemá smysl řešit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A co když jenom makáš pro pojištovnu, kde se tvrdí že auto s výkonem 50kW udělá při srážce s třeba barákem menší škodu než auto s výkonem 100kW.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tys asi soupravu neviděl ani na plagátu, že?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hm, místo odpovědi urážka. To je vlastně taky odpověď.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Třeba proto že oproti normálnímu autu bude muset komunikovat a snímat i přívěs a mnohdy ne jen jeden, ale třeba i 2-3 jak je plánováno v některých vizích.
To samozřejmě ale neospravedlňuje 750W to je podle mě nesmysl. Využívat se budou případně ty modely 15 a 40W která budou dostatečně výkonné pro autonomní řízení.
Na druhou stranu pokud se k tomuto přihodí ještě infotainment vozu a budeme couvat podle 8k kamery promítaném na přední sklo tak i těch 750W beroucí řešení může být málo :-P

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ale to tu ťažko vysvetlíš. Tretina ľudí je tu od psychopata J.Stacha, druhá frčí na 15 ročnom PC s ATi a tretia sú troll deti, čo nevedia čo je napr. ,,samořiditelný kamion,, , lebo sedia tak maximálne vzadu v detskej sedačke, keď idú s mamičkou na nákup a pod.. xDD

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

>V článku se nikde o 750W čipu nepíše.

beriem

> On takový samořiditelný kamion bude pravděpodobně potřebovat daleko více
>senzorů, než obyčejné auto. Tedy na zpracování daleko větší výpočetní výkon.

ale nie v jednom počítači, ale v stovkách počítačov (100*750W = 75 000W =75KW a 75 kilowatts =100.576657 hp) A veľmi nie je kam rásť. Autopiloty lietadiel sú cca o dva rády jenoduhšie ako softvérové "serepetičky" v autách.

IEEE Spectrum
1 Feb 2009 | 05:00 GMT
This Car Runs on Code

-Even low-end cars now have 30 to 50 ECUs embedded in the body,

- These are impressive amounts of software, yet if you bought a premium-class automobile recently, ”it probably contains close to 100 million lines of software code,”

-All that software executes on 70 to 100 microprocessor-based electronic control units (ECUs) networked throughout the body of your car.

- Radio and navigation system in the current S-class Mercedes-Benz requires over 20 million lines of code alone and that the car contains nearly as many ECUs as the new Airbus A380

- Late last year, the business research firm Frost & Sullivan estimated that cars will require 200 million to 300 million lines of software code in the near future.

-The avionics system in the F-22 Raptor, consists of about 1.7 million lines of software code.

-The F-35 Joint Strike Fighter, scheduled to become operational in 2010, will require about 5.7 million lines of code to operate its onboard systems.

-And Boeing’s new 787 Dreamliner, scheduled to be delivered to customers in 2010, requires about 6.5 million lines of software code to operate its avionics and onboard support systems.
https://spectrum.ieee.org/transportation/systems/this-car-runs-on-code

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale za ECU v aute se povazuje i 8bit mikrokontroler na CANu, protoze proc to neudelat chytre, takze spotreba v mW a klidne ta stovka procesoru je realna. Zatimco letadlo bude mit ponekud vykonnejsi hardware a ta stovka pocitacu ma rozmer jako samotne auto, cca ekvivalent 3 rackovych skrini :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jasne, ale tu sa píše, že tá spotreba 1hp je pre platformu pre tie ECU. Ja sa venujem vnoreným riadiacim systémom (embedded control system) väčšiboy na CAN bus

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U toho kamionu máte pravdu že bude potřeba více senzorů i výkonu, ale u toho bude nárůst tak v desítkách procent(tam by měl stačit třeba ten duální procesor). To 750w monstrum bude spíše určeno pro jiné nasazení kde bude třeba náročných výpočtů pro AI.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Blahopřeji, jen škoda že konkurence už dávno - asi 7 let - má čipy pro AI v kolové (a pásové) technice. S jednim nejvetsim z nich se setkáváte denně, jmenuje se Siemens

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No těším se na další SHIELD ..i když tohle do tabletu už opravdu jen tak nenarvou .....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No aby se mě auto řídilo samo tak to opravdu ne tohle je tak akorát pro ty co neudělají řidičák.
Přeju všem pěkné svátky.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Při cestě do práce bych si rád ještě tu půlhodinku/hodinku pospal a nic neřešil, vystoupil bych před vchodem a neřešil bych kde zaparkovat, auto by někde zaparkovalo a při odchodu zase přijelo na můj pokyn až před dveře. O delších cestách ani nemluvě.

Na nákup, na poštu bych mohlo jezdit taky samo, zaparkovalo by na nějakém místě a nákup/zásilku atp. by mi dali do auta auto pak zase dojelo až ke mě, to samozřejmě v čase kdy to auto nepotřebuji.

Takové věci by šetřily randál času.Navíc ne každý, kdo má řidičách řídit chce, je k tomu spíše nucený okolnostmi než čistým nutkáním se projet

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenže toho se nedožiješ.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

„Při cestě do práce bych si rád ještě tu půlhodinku/hodinku pospal a nic neřešil“

Jenže blbý je když auto řídí „samo“, ale zodpovědný za něj jste Vy.
Viz třeba to, že dnešní auto umí samo nouzově zabrzdit, akorát ho občas napadne nouzově zabrzdit i když k tomu není vůbec žádný důvod.
A pokud se kvůli tomu něco stane, je to pořád Váš problém.

Druhý problém je občas tendence výrobců ty technologie beta-testovat na zákaznících, protože „tam přece je napsáno, že musíte dávat pozor a výrobce za nic neručí“.

„Na nákup, na poštu bych mohlo jezdit taky samo, zaparkovalo by na nějakém místě a nákup/zásilku atp. by mi dali do auta auto pak zase dojelo až ke mě“

Jako že místo například jedné dodávky rozvážející 100 balíčků by si přijelo 100 aut, každé pro jeden balíček?
To mi přijde snad ve všech ohledech úplně šílené.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

1: současné technologie nejsou zdaleka tak autonomní, bavíme se hypoteticky. Tohle je prostě super představa a nejsme zase tak daleko

2: jestli přijede auto na poštu kde do něj dají balíček je úplně to samé, když tam přijdu osobně a dají mi ho. Jen tam musím být, musí tam být obsluha v jeden čas, takhle by nemuseli, to samé s tím nákupem. Mohou mi to domů doručit, ale tam je zase limitující ten termín kdy budu doma. Tohle vše se může dít v čase který by člověk na to neměl.

Pointa ale nebyla rozebírat současné technologie, legislativu či budoucí možnosti použití, ale jen rozšíření obzoru někomu kdo si nedokáže připustit že autonomní doprava má mnoho výhod.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nechtěl bys aby se ta práce dělala sama od sebe? To už pak nemusíš řešit vůbec nic.
Tohle je řešení pro neřidiče a z toho vyplývají různé omezení.
Chtěl bych vidět jak to auto předjíždí na našich silnicích když bude dodržovat rychlostní limity apod.
Co se týká řízení tak si to odřídím sám než spoléhat na plechový mozek.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Předjíždí? Musí předjíždět? Zvláště když "všichni" nedodržují rychlostní limity, pokud se tedy nebavíme o minimální rychlosti, kterou u nás nikde nemáme?

Plechový mozek, správně připravený bude bezpečnější než člověk. Neunaví se, nebude se věnovat něčemu jinému, nedělá chyby. V autonomní dopravě vidím velké výhody. Už jen hledání parkovacího místa třeba někde na sídlišti či centru města je problém, autonomní auto to řeší, že zaparkuje kilometr, dva dále? Nevadí. Já vystoupil u dveří a auto zase k těm dveřím dojede.

Pokud se nepletu tohle autonomní parkování a příjezd umí Tesla, byť zatím asi nikde není dovolené to používat.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Na to vsetko ale nepotrebujes auto ale "trochu" vylepsenu hromadnu dopravu(ludi a tovarov).
Preco ja nechodim hromadnou dopravou je , ze zastavky su daleko a ze musim prestupovat a to prestupovanie je nepruzne. Plus k tomu nepruzne a rozne nakupovanie listkov u roznych foriem dopravy.
Myslim si, ze niesom jediny.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Potíž je, že tenhle problém MHD v podstatě nemá řešení (je to vlastnost).
Resp. řešit by to šlo jedině kdyby všichni cestující jeli ze stejného místa do stejného cíle.

To, že cíl je daleko od zastávky, by řešilo víc zastávek, jenže pak zase MHD bude ještě pomalejší.
Přestupování se dá vyřešit větším množstvím spojů, ale to je jednak drahé (kromě toho, že teď ani nejsou řidiči) a jednak to pak přestává být hromadná doprava (jakmile se lidi budou přepravovat po menších počtech přímo tam, kam chtějí, blíží se to taxislužbě).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takovému zázraku co popisuješ se říka MHD.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Rika se tomu taxik, resp. "mit osobniho ridice", az bude vase pracovni pozice adekvatni, bude i vas komfort na pozadovane urovni :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jistěže ale reagoval jsem na kontext autonomního řízení vs řídit sám.

Autonomní vůz je z dlouhodobého hlediska ekonomičtější varianta, daleko flexibilnější.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No někdy když jedu po městě tak bych to ocenil. Nemusel bych z úst vypouštět tolik deb... Ku... a podobně a šetřil si tak zdraví. Pak je tu ještě varianta MHD ale to nestaví vždy tam kde člověk potřebuje.
Já bych se dokonce cestou do práce stihl nejen dospat ale mnohdy i regulérně vyspat ;-) jelikož to mám 500-800km.
Hlavně aby člověku zbyla volba jestli řídit chce nebo ne. Když mě třeba zázrak techniky při předjíždění začne vracet zpět do pomalého pruhu ikdyž mám blinkr. Nebo podřadím na pětku, šlápnu na podlahu, vjedu do rychlého pruhu... A vturánu tam mám sedmičku a auto neakceleruje... V tu chvíli by se mi hodil po ruce autor a "Kubánské kleště"
Proto mám radši ty stará hloupá auta, kde se spoléhám sám na sebe a ne na někým naprogramovaný stroj. A když si chci dopřát ten komfort a nemá to výrazné komplikace, zvolím nějakou formu veřejné dopravy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U automatu sa tomu hovori S-mode. ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak některé automaty to mají přez tlačítko a pokud potřebuješ v krizové situaci reagovat, tak to je zbytečná ztráta v tu chvíli drahocenného času. Mnohé převodovky to umí že když šlápneš na podlahu tak se do S módu přepnou automaticky ale je škoda že to v dnešní době neumí každá...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

akub P | před méně než minutou | *
Ano, taky to mam na starej E46. Takzvany kickdown. :) Ale tuknut pakou dolava k sebe z P do S, je otazka sekundy. Obzvlast ziaden problem, ked sa rozhodnes planovite predjizdet.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"No, aby mě povoz tahalo nějaké hlučné dymící monstrum, tak to opravdu ne. To je tak akorát pro ty, co to neumí s koňma."

https://blog.roboauto.cz/self-driving-cars-more-space-for-living-or-expl...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

/omyl

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.