Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Opus 1.2: rychlejší, kvalitnější

A Vy Davide byste nemohl udelat nejaka srovnani s kodeky HE-AACv2 pripadne nejaky xHE-AAC a napsat o tom zajimavy clanek?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Za to se primlouvam a byl bych zvedav na srovnani s AC3 v rozumne, dnes pouzivane kvalite pro filmy

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Po tom co jsi tu sam parkrat psal o nejake vazne chybe v Opus opravene v nove verzi, jsem obezretnejsi. Take jestlize narazim na problemove prehravani zvuku, kdy mimo pocitace nektera zarizeni davaji jen AAC a MP3 a nektera zase jen AC-3 a MP3 nerku-li starsi Panasonicy co umi striktne jen MP3, tak to Opus prohrava. Tudiz volim prave AC-3 a AAC, nejcasteji AAC, ale uz jsem nekomu parkrat neco konvertoval i do MP3, aby si to mohl doma v klidu prehrat i bez PC.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co je to platný , když sehnat malou MP3, která by byl velikosti běžné USB flash, ideálně byl na jeden AAA článek a uměla opus je prakticky neřešitelné.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Já jsem na tom vlastně opačně. Místo abych honil každý bajt, o který bude nahrávka zabírat méně, tak jsem se vybavil řetězcem pro poslech Hi-Res audia. Takže představa, že si na tom pustím něco zakódovaného v Opus s datovým tokem kolem 32 nebo 48 kbit/s, je docela děsivá. :-) Před 15-18 lety to mělo smysl, to byl 128 kbit/s MP3 celkem luxus. Ale dnes? Problém je i ta kompatibilita. Co na tento formát dnešní mobily?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co mobily netusim, ale je to jen otazka kodeku pro Android (iOS), pokud uz neni, tak s rozsirenim formatu lehce bude.

Jasny, ze kdyz neco stahnu v MP3, tak to rozhodne nebudu rekodovat do Opusu, ale treba kdyz mam audio stopu v DTS ~1500 Kbps, tak provadim rekodovani do 384 Kbps AAC, bohate dostacuje, nekde staci i 320 Kbps.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nevýhodou je, že tyhle různé převody mezi formáty jsou žrout času. U audia sice menší, ale pořád se tomu musím věnovat a minimálně to musím zkontrolovat, že převod byl OK. O videu pak ani nemluvě. Tam snad jen, když je to ještě v MPEG-2, tak mohu do H.264 nebo H.265, když potřebuji opravdu hodně uvolnit místo (na polovinu až třetinu původního).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zlaté pravidlo říká, že pokud to není nezbytně nutné, nekonvertuj. Když už tak z bezztrátového formátu. Konvertovat například lossyWAV do MP3 nedává smysl. Podobné je to s videem. Transkódováním vždy dojde k degradaci kvality.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Video H264 na H265 mi usetri kolikrat az 3x tolik mista. Ale nejen na video stope se da setrit, plati to i pro audio, viz zminene DTS proti AAC 384kbps. Rozdil pro me neslysitelnej. U videa temer to same, ikdyz ano kvalita H265 po reenkodovani z H264 je nizsi a pro archivni nahravky nehodici, ovsem to neni muj pripad.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To já třeba s oblibou reencoduju ripy typu 20GB x264/5.1dts(ac3) do x265/2.0opus - nějak jsem prostě za těch posledních 25 let nepřišel na chuť prostorovému zvuku, Dolby Surround/ProLogic počínaje a konče třeba Atmosem. A ta úspora na zvuku je hodně zajímavá (a poslechově v mých podmínkách v podstatě skoro bezztrátová).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"ripy typu 20GB x264/5.1dts(ac3) do x265/2.0opus"

OK a bitraty?

20GB pocitam tak 14000kbps, coz je naprosto prehnany i na x264. V pohode ti staci bitrate okolo 6000kbps na x264. No a na x265 s minimalni ztratou udelas bitrate 2150kbps, takze hodne velka uspora. Jinak da se jit i niz, ale uz to clovek pozna, i treba 1350kbps je uchazejici. No a nektery z internetu "ehmehm" (rmt) to kolikrat hazej i na 750kbps, coz uz je teda dost strasny.

U audia z DTS 5.1 1500kbps udelas v pohode 5.1 AAC 384kbps, coz teda nevim, kolik mas na 2.0 na Opusu? Mene nez 128kbps, aby se ti to vyplatilo oproti AAC? Asi ano, mozna napises 96kbps nebo snad i 64kbps, ale ono to na kvalite uz asi trochu poznat pujde a navic to uz jsou zanedbatelne snizeni velikosti souboru.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To zhlavy nevím. Já těch "BDripů" reeencodoval jen absolutní minimum. Drtivou většinu filmů v HD/FullHD ani nemám, mám své staré TVripy, VHSky (digitalizované ... http://diit.cz/clanek/vyhodili-jste-stare-vhs-velka-chyba ...). Co chci v nejvyšší kvalitě, koupím na Blu-rayi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Joudo, podpora na mobilech je softwarová, takže to není žádný problém. Pokud to už nyní nejde, nebude trvat dlouho a podpora bude.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Kvôli pobláznenom Ježkovi nebudem teraz prekódovavať všetku hudbu z MP3 320 kbit.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To nedela ani Jezek, protoze neni blazen. Na druhou stranu fakt nedava smysl skladovat nove ziskanou hudbu v MP3, kdyz je na vyber FLAC pro bezztratove ulozeni nebo AAC nebo Opus pro ztratove. Prechroupani do MP3 pro starsi prehravace pak neni velky problem, protoze bezi na dnesnich PC opravdu hodne rychle. Tim se audio dost lisi od videa, kde neni rekomprese ani rychla, ani jednoducha.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

FLAC je hodne fajn, ale zalezi na zdroji / CD x vinyl /, pokud je k dispozici z vinylu, tak to delaj fandove na kvalitni aparature, kdezto CD je odvisle od kvality remasteringu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A já snad k něčemu takovému nabádám? Milej pane, laskavě se nejprve naučte rozumět psanému textu a pak se teprve případně čiňte rádoby vtipným v diskusích. Takhle vyzníváte jen jako trapák.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

to rozplývání nad poslouchatelností v low-bitrate nechápu. Kdyby jsme se ocitli strojem času zpět v roce 2000, tak by to byla bomba, ale dnes v době disků s 10TB??

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pokud jde o streaming přes např. mobilní sítě, tam se to využije. Ale pro pevné disky dnešních kapacit? Taky jsem si pohrával s Opusem a zkoušel převádět CDčko do různých kvalit, počínaje pár kbit/s a u 18 kbit/s už to docela šlo, ale poslouchat bych to nechtěl. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A proč ne? Nemusím každou blbost co kdy kdo natočí a dá na YT (i kdyby jen těch pár sekund, než zjistím, že jet o blbost) vidět ve vysoké kvalitě ála hi-bitrate H.265 / AAC. Zejména na v zemi, kde dle mého názoru mobilní operátoři mají cenový/parametrový kartel na mobilní internet a státní regulátor to není schopen vyřešit. A třeba YT bude podle mě první místo, kde dojde k masovému nasazení AV1 / opus (opus už tam dávno je, roli AV1 (případně VP10)"zatím zastupuje VP9.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

jen takovej dotaz. Proc tady v clanku a na diskuzi zminujete VP10? ja mel zato, ze ho Google zrusil jako samostatny projekt a rozhodl se ho vclenit do AV1. je to jako nyni v clancich mluvit o Mantle misto Vulcanu. Nebo to je jen ze zvyku pripadne pro ulehceni orientace lidi, kteri to tolik nesleduji?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nojo, máte pravdu, tohle mi úplně vypadlo z hlavy. Díky za připomenutí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

docela sem z toho zklamanej, protoze sem to zkompiloval ze zdrojaku uspesne a i nainstaloval, ale opusenc je porad ve stare verzi a pouziva stare libopus pro verzi 1.1 :( v synapticu vidim ze mam opus 1.2 nainstalovanej ale ve skutecnosti to tak nevypada. Nevim kde delam chybu. Ubuntu 14.04.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já jdu v podstatě přesně opačným směrem - pomalu začínám nahrazovat svoji sbírku MP3 za FLAC, se kterým si poradí jak můj MP3 přehrávač Sony, tak autorádio Kenwood. Místo mě netrápí, takže nemám důvod používat ztrátovou kompresi, když můžu mít maximální kvalitu s rozumnou bezztrátovou kompresí a taky možnost mít některé věci i exklusivně ve 24bit/96kHz FLACu :)

Na druhou stranu Opus jako formát pro vícekanálové audio u filmů/seriálů považuju za přínos, zmenší se tím datový tok audia a může se zvýšit ten pro video. S postupně se vyvíjejícím AV1 je to velice dobrý příslib do budoucnosti :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Opus je hodně dobrý kodek, sám jsem jej několikrát testoval a byl jsem překvapený, kam až se dá s bitrate jít s tím, že jsem při slepém poslechovém testu nepoznal rozdíl od originálu (Sennheiser HD 600+odpovídající zvuková cesta). Dnes je problém hlavně v masteringu - drtivá většina co se chrlí je zmršená už na nosiči. To naštěstí není oblast, která by mě zajímala. Najde se pořád pár studií, které produkují špičkovou kvalitu - třeba Linn records apod.
Problém Opusu je to, že je příliš mladý a nemá zatím takovou podporu - třeba má telka jej nepodporuje i když je docela nová a pořád aktualizuje FW, takže audiostopy k filmům prostě do Opusu dá nemůžu - i když na to se podle mě vyloženě hodí. Mám trochu obavu, aby to nedopadlo jako s Vorbis, který i když byl do příchodu Opusu v podstatě nejkvalitnější a open, tak stejně měl v zařízeních prakticky nulovou podporu.
Video pořád kóduju do H264, pokud člověk archivuje 1080p od biterate 4Mbps a výše, tak H265 nemá opodstatnění - spíše naopak - jednak je kódování mnohem pomalejší a pak v obraze ji při takovém bitrate H264 i lehce překonává v detailech (aspoň podle pár testů, které jsem si prováděl). Samozřejmě když chce jít člověk níž s biterate, tak už začíná být H265 zajímavější.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.