Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Patent na S3TC vypršel, chystá se podpora v Mesa

United States Patent and Trademark Office (USPTO) logo
Před několika dny uběhlo 20 let od podání patentu na systém komprese textur známý pod zkratkou S3TC. Mohou tak započít otevřené implementace.

S3TC neboli S3 Texture Compression je metoda ztrátové komprese textur, která byla hojně využívána po celých těch 20 let. Byť ji později nahradily metody zajímavější a zejména metody nechráněné softwarovým patentem, měla své jasné místo v historii, pročež ji de facto všichni museli chtě-nechtě implementovat.

To si nemohly dovolit (zejména) neziskové open-source projekty, nicméně je tomu již 20 let a S3TC je nyní volná. Podpora se tedy začíná objevovat v balíku Mesa, kde byla S3TC podporována již dříve, a to externí knihovnou libtxc_dxtn. Nový patch zaslaný Mattem Turnerem z Intelu tak zavádí přímo do Mesa podporu EXT_texture_compress_s3tc a ANGLE_texture_compression_dxt, ve výchozí konfirguraci zapnuté. Lze předpokládat, že v nepříliš vzdálené budoucnosti bude vše začleněno do nejbližšího standardního vydání balíku Mesa.

Mezi open-source alternativy lze připomenout třeba Adaptive Scalable Texture Compression (ASTC), jejímž autorem je Jørn Nystad, který pracoval pro ARM, resp. AMD. ASTC je od srpna 2012 součástí OpenGL a OpenGL ES.

Tagy: 
S3
Zdroje: 

Phoronix #1, #2

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Patent na S3TC vypršel, chystá se podpora v Mesa

Žádné komentáře.