Patent na S3TC vypršel, chystá se podpora v Mesa
S3TC neboli S3 Texture Compression je metoda ztrátové komprese textur, která byla hojně využívána po celých těch 20 let. Byť ji později nahradily metody zajímavější a zejména metody nechráněné softwarovým patentem, měla své jasné místo v historii, pročež ji de facto všichni museli chtě-nechtě implementovat.
To si nemohly dovolit (zejména) neziskové open-source projekty, nicméně je tomu již 20 let a S3TC je nyní volná. Podpora se tedy začíná objevovat v balíku Mesa, kde byla S3TC podporována již dříve, a to externí knihovnou libtxc_dxtn
. Nový patch zaslaný Mattem Turnerem z Intelu tak zavádí přímo do Mesa podporu EXT_texture_compress_s3tc
a ANGLE_texture_compression_dxt
, ve výchozí konfirguraci zapnuté. Lze předpokládat, že v nepříliš vzdálené budoucnosti bude vše začleněno do nejbližšího standardního vydání balíku Mesa.
Mezi open-source alternativy lze připomenout třeba Adaptive Scalable Texture Compression (ASTC), jejímž autorem je Jørn Nystad, který pracoval pro ARM, resp. AMD. ASTC je od srpna 2012 součástí OpenGL a OpenGL ES.
Diskuse ke článku Patent na S3TC vypršel, chystá se podpora v Mesa