Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Pawsey potvrdilo 128GB HBM na AMD Instinct MI200, už jich má objednáno přes 750

jensen bude muset sehnat o dost vetsi troubu..

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Je takový problém v nVidii sehnat většího troubu?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ta zprávička je nějaká divná...neříkal ASC-ALU, že x86 a AMD je mrtvé, že se všechno už jen na ARMu? Tak co je to za nesmysl, že se plánuje počítač s Epyc CPU?

//konec ironie

Jinak to bude pěkná mašinka. Jen v dnešní době nedostatku křemíku skoro ve všech podobách je trochu děsivé, kolik ho do takového projektu musí zahučet. A že to není jediný podobný projekt na světě.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Áno, ale čo sa týka výkonu prvý x86 CPU jew Epyc na 5. mieste

1 Supercomputer Fugaku - Supercomputer Fugaku, A64FX 48C 2.2GHz,
2 Summit - IBM Power System AC922, IBM POWER9 22C 3.07GHz, NVIDIA Volta GV100,
3 Sierra - IBM Power System AC922, IBM POWER9 22C 3.1GHz, NVIDIA Volta GV100,
4 Sunway TaihuLight - Sunway MPP, Sunway SW26010 260C 1.45GHz, Sunway,
5 Perlmutter - HPE Cray EX235n, AMD EPYC 7763 64C 2.45GHz, NVIDIA A100 SXM4 40 GB,
https://top500.org/lists/top500/2021/06/

Ale je pravda, že v Green 500 je AMD Epyc na 2. -9. mieste (1. a 10. je Intel Xeon)
https://top500.org/lists/green500/2021/06/

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Sunway už potřebuje nástupce.a Fugaku je jednoznačně bomba. Z hlediska ceny je americká cesta komická. Fugaku je 3x výkonnější, ale určitě levnější.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Neexistují úlohy co mají minimální dataset/node >> 32GB, v takových případech by se "swapující" Fugaku nejspíš moc nepředvedl?
https://www.fujitsu.com/global/about/innovation/fugaku/specifications

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podobné problémy mají i všichni ostatní, jen to mají více skryto v podrobnějších parametrech (např. latence). 32GB musí stačit všem a vzhledem k počtu nodů asi i stačí, jinak by to navrhli jinak. U Fugaku je to významně zmírněno jednodušším kódem jen pro CPU - žádné složité dělení CPU-GPU. Ten samý styl zvolili z pragmatismu Číňani.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já si nemyslím, že je to problém. Prostě je to tak navržené a s velkou pravděpodobností to bude vyhovovat k navrženému účelu. Žádný superpočítač není úplně univerzální - každý má svá specifika a "development kit". To, že na něm mohu spustit různé úlohy, neznamená, že je bude provádět všechny stejně efektivně.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Fugaku je jako první HPC nejvýkonnější ve všech 4 oblastech. Hrubý výkon, UI, aplikace pro průmysl a big data anylýzy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

no tak to sa mylis: Cost (million USD)
Fugaku - 1213
SUmmit - 300

teda fugaku je:
cca 3x vykonnejsi
ma cca 3x vacsiu spotrebu
cca 4x vyssia cena

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Za 6 roků vývoje a budování stálo Fugaku miliardu USD. Kolik stál vývoj HW pro Summit? To se neví a ani se neví, jestli HW nebyl koupen pod cenou jako reklama pro výrobce.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Letos bude uvedený do provozu Frontier, 1,5ExaFlops (Fugaku má 442GFlops), celkové náklady 700mil USD. Po něm Aurora, 1ExaFlops, 600mil USD

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kolik na to padne křemíku, těžko říct. Neznáme plochu Aldebaranu, známe plochu Zen 3. Ale pokud by stačil odhad:

procesory: 3125 × (80,7×8 + 416) = 3 317 500 mm²
akcelerátory: 750 × 2 × 500? = 750 000 mm²

Takže čtyři metry čtvereční jen na CPU / GPU čipy. K tomu by se musely připočíst ještě HBM, DDR4 a křemík v SSD.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To se bavíme o těch největších, ale k tomu + ostatní IO na motherboardech, komunikačních kartách, řídicích kartách atd. Spousta toho bude drobná základní bižuterie, ale budou tam odhaduju i různá FPGA a menší jednotlivé řídicí čipy. To v dobách, kdy venku stojí nepojízdná auta, protože jim právě obdobné čipy chybí...

Ale je samozřejmě možné, že se mezitím situace s výrobou stabilizuje. Je to jen spíš takové moje vnitřní zamyšlení, kolik podobná mašina musí spolknout součástek...asi jako provozovat restauraci vše co sníte v době hladomoru.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Sice chapu, ale porovnani je trochu znacne mimo misu. za prvni, aut je porad dost, koupit je lze, lide nechcipaji "hladomorem po autech", za druhe, vyrobci aut by si mozna mohli uvedomit, ze existuje spousta firem Applem pocinaje pres Nvidii a X dalsimy konce, a tyhle firmy jsou ochotne a schopne zaplatit za kremik penize, ktere proste automobilky platit nemuzou. Mozna jsou zvykle diktovat podminky subdodavatelum, ale TSMC rozhodne nic diktovat nebudou. A Apple si pravdepodobne muze dovolit koupit kteroukoliv automobilku a zaplatit v hotovosti :)

Hadam ze automobilky zaskocila zmena v nabidce/poptavce kremika, a z toho plynouci zmena cen, a ted maji kratkodobe prusvih. Dlouhodobe se to vyresi - pristi designy aut budou pouzivat min kremiku, nebo na horsich procesech, nebo ho lip vyuzivat. Kdo chce auto s vic kremikem, si priplati. Dramatizovat to jako hladomor je totalne mimo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

> Dlouhodobe se to vyresi - pristi designy aut budou pouzivat min kremiku,

menej čipov nejde použiť, lebo by to auto ani nekontrolovalo emisie.

>nebo na horsich procesech,

To sa dnes deje a práve to, že automobilky používajú lacnejšie procesy

im láme krk. Keď je nedostatok čipov na nových a drahších technológiách, tak sa továrne prestavujú na ne a kapacity na lacnejších technológiách chýbajú

1650 USD za 90nm waffer vs 16 988 USD za 5nm waffer je pri kapacite továrne na počet wafferov za mesiac znateľný rozdiel aj pri rozdielnych nákladoch na stroje.
(viď https://diit.cz/sites/default/files/tsmc_wafer_price.png z https://diit.cz/clanek/5nm-wafer-od-tsmc-vyjde-na-17-tisic)

>nebo ho lip vyuzivat.

a ako v aute môže byť len homologizovaný čip na homologizovanej výrobnej technológii, aby bo, bezpečný a špeciálne pri moderných technológiách čip neprejde/prejde ťažie ako čip na starých technológiách EMC homologizáciou.

Automotive si "nabilo hubu" na požiadavke, aby dodávateľ každý rok znížil cenu o o 10-15% a nemalo "plán B", pre prípad, že to nepôjde...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"menej čipov nejde použiť, lebo by to auto ani nekontrolovalo emisie."
Tohle by dokazalo osefovat mozna i smartrelay. Urcite to dokaze Arduino, jednodeskovy pocitace uz by byli jak s kanonem na vrabce. Nicmene pokud je potreba ty data ze senzoru nekam ukladat a odesilat, tak uz jenom to system dost komplikuje (narizeni EU, dekujeme, proto jsou tady auta o 1/3 drazsi nez kdekoliv jinde) Samozrejme, pokud je potreba aby dale auto ruzne rozsvecovalo a zhasinalo svetilka, menilo pristrojovku atd. tak pak uz se u toho zadejcha i několika jadrovej ARM.
Navic dnesni modni vystrelek E-auta pro jizdu vpred a vzad by nepotrebovali zadny kremik. Pokud je potreba regulovat rychlost tak neco malo kremiku bude potreba, podobne jako v akuvrtacce.
Takze hlavni funkcionalita automobilu krizi v Si prumyslu neni vubec ovlivnena. Akorat dnes se prodavaji spise zabavni centra na koleckach, ktera uz na majitele bonzuji, ale zatim ho nechavaji jet kam chce on. Cim vice kremiku v aute bude tim vic se blizi doba, kdy auto nebude nase a uz vubec nebude jezdit kam chceme.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tohleto zamořování vozidel křemíkem je horší než černý mor.
Nějakou dobu jsem jezdil jako testovací řidič u Mercedesu a ne jednou mi zamrzlo "ovládací centrum".

Na to že se zasekne rádio nebo navigace ... kálí Bílej Tesák.
Horší je, že díky integraci všeho do dotekové obrazovky a odstranění manuálních ovládacích prvků pak nešlo ani vypnout/zapnout klimu, nebo měnit výkon ventilátorů.
Jeden byl rád, že se to vozidlo nerozhodlo zastavit uprostřed nějaké křižovatky Žitné, Ječné, Korunovační ... nebo jiné podobně vytížené ulice.

PS:
Hlavně, že zakázali telofonování za jízdy. Tohle je 10x horší.
Rád bych viděl někoho, jak po hmatu ovládá cokoliv na dotekové obrazovce.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

"PS:
Hlavně, že zakázali telofonování za jízdy. Tohle je 10x horší.
Rád bych viděl někoho, jak po hmatu ovládá cokoliv na dotekové obrazovce."

Mám stejný názor. Určitě nějaké doplňkové funkce, které nastavím jednou do roka klidně do nějakého submenu na obrazovce můžou schovat. Ale základní věci, které se běžně štelují za jízdy mají mít promyšlené mechanické tlačítko/kolečko. Protože vhodně navržené tlačítko se dá během nedlouhého soužití s autem ovládat poslepu, aniž bych spouštěl oči z vozovky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Dramatizovat to jako hladomor je totalne mimo." - Tady nejde vůbec o dramatičnost, ale o jednoduché přirovnání. Prostě je to poptávka po něčem, co je v současné době v nedostatku. Nevím, proč v tom hledat nějaké hlubší spojení. Navíc se to v tomto kontextu používá velmi často, budete teď chodit po internetu a všechny co toto slovní použití někdy použili prudit? To máte docela co dělat. Máte nějaké lepší notoricky známé/obecné spojení? A navíc automobilový průmysl byl uveden pouze jako jeden z příkladů, nedostatek je všude. Kdyby se to dostalo do fáze, že by byla postižena výroba zdravotnické techniky, bylo by to pro vás dost dramatické?

"pristi designy aut budou pouzivat min kremiku" - nesmysl, auta ho spolknou víc a víc, kvůli různé nové výbavě, novým předpisům (co bude muset hlídat elektronika) atd. Centralizovat vše pod jednu řídicí jednotku si nikdo netroufne, protože hromadný výpadek by v autě mohl být fatální.

"Kdo chce auto s vic kremikem, si priplati" - tak jestli chcete jezdit opět v káře řízené kladívkem v mechanickém rozdělovači, foukat na sebe horký vzduch z ventilátoru o dvou stupních (na max a pak přes odpor) a v případě nehody skončit s hlavou rozkřápnutou o volant, kde není airbag...já mám rád a obdivuji retro, nicméně vracet se k němu nechci.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A co třeba kompromis? Fakt neznáš příjemné a bezpečné auto bez rozdělovače? Dnes je těch čipů moc a integrace rozhodně probíhá. Pro případ poruchy mají důležité systémy záložní systém/identickou desku.

Hlavu ti může rozkřápnout i ten křemík.
„Majitel natočil, jak Tesla havarovala při jízdě na Autopilot, osvětlil podstatu dřívějších nehod"

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Pro případ poruchy mají důležité systémy záložní systém/identickou desku." - Ano, vše zásadní zdublovat určitě sníží počet čipů :-D

Teslu neberu vůbec v potaz, to je technologický odpad. Tváří se to jako raketoplán, pohromadě to drží páska a překližka. :-D

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/majitele-tesel-ukazali-fotky-dokume...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kremíka je dosť (v zemskej kôre). A aj ultračistého monokryštál kremíka v ingotoch je pomerne dosť (aj keď to je rezerva menšia ako zemskej v kôre), len spracovaného na obvody je málo, tak isto ako spracovateľských kapcít.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Křemíku myšleno samozřejmě ve zpracované podobě, která je nyní nedostatková...čekal bych, že na odborném serveru je toto označení známo.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Bohužel superpočítače tohoto typu se plánují mnoho let dopředu a tak díky zkostnatělým procesům a byrokracii není prostor pro inovace, viz. superpočítač Aurora.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A co nas slovensky Aurel... ten par rokov dozadu dostal priestor, a po velmi zlej, neefektivnej inovacii, ktora sa zvrtla na rozsirenie uz aj tak starych komponent, bol velku cast obdobia 2015-2016 vypnuty!

To nevymyslis!

Odkazy na stare clanky:
Prvé slovenské superpočítače postavené na cenovo neefektívnych modeloch, vrátane modelu drahého aj pre USA: http://www.dsl.sk/article.php?article=13231

Prvý slovenský superpočítač sa bude volať Aurel: http://www.dsl.sk/article.php?article=13236

Slovenský superpočítač za milióny beží na tretinový výkon, nie je na elektrinu: http://www.dsl.sk/article.php?article=17215

Nevyužívanie superpočítača Aurel má dohru, vedci podali sťažnosť: http://dsl.sk/article.php?article=18404

Spotreba samotného superpočítača, bez chladenia, v súčasnosti po pridaní nových uzlov dosahuje podľa záťaže do cca 220 kW. Pri priemernej spotrebe 200 kW a cene za kWh 0.15 eur predstavujú ročné náklady na jeho spotrebu cca 263 tisíc eur.

EU nariadi nahradit stare 100W ziarovky uspornejsimi, nariadi zredukovat vykon vysavacov... aby nas Aurel mohol dalej fungovat. Zlata EU :-P

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Slovenský superpočítač za milióny beží na tretinový výkon, nie je na elektrinu"

Chvíli mi trvalo, než mi došlo, že ve skutečnosti to není počítač na páru nebo tak něco, ale že prostě nejsou peníze. :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

K Epycům...Tak po všech aférách s děravým CPU od Intelu se ani nedivím... Intelu totiž zrají CPU spíš směrem k hnilobě, výkon časem mizí, a na servrech je ten problém ještě podstatně větší

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S tymi 105 PB maju slusny zaklad na chia farming.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.