Pirátství kazí muziku. A hry?
Naposledy dnes, na http://www.cdr.cz (Pozn. Martin: asi jste již pochopili, že text je převzatý. Ano, s laskavým svolením autora ho přetiskujeme s blogu Aktovka-X) je zpráva o nové verzi ochrany StarForce. A v diskuzi hned několik rozhořčených uživatelů. Nedivím se. To, co mě zajímá, je, proč se sakra pořád firmy ženou do toho, investovat svoje peníze do naprosto nesmyslných projektů.
K čemu má sloužit ochrana?
K tomu, aby si uživatel koupil hudební CD, nebo hru, kterou pak nelze ostatním lehce nahrát a výrobce tak nepřišel o zisk.
A jak to vypadá ve skutečnosti?
Koupím si počítačovou hru TheGreatGame. Zaplatím 1500,-. Přijdu domů. Instaluju. Po instalaci jí spustím a radostně očekávám, jak si pěkně zapařím. CD mechanika zabliká. Pak ještě jednou. Pak nic. Žádná hra. Spustím hru znovu. CD mechanika zabliká. Pak ještě jednou. Hm. Asi chyba. Vyndám CD. Prohlížím ho. Vypadá vpořádku. Otevřu tedy soubor Readme.txt který se po instalaci objevil v adresáři s hrou. Hledám Troubleshoting. Čtu : použitá ochrana proti kopírování může být nekompatibilní s některými mechanikami CD.
Bezva. Proč zrovna s tou mojí? Mám se tedy podívat do seznamu kompatibilních mechanik? Mám si kvůli bezva hře koupit jinou mechaniku? No dobře. Jdu do krámu a kupuju si za 1500,- kompatibilní mechaniku. Připojím. Spustím hru. CD mechanika zabliká. Pak ještě dvakrát. Hra naběhne. Hraju.
Dost mě prudí, že kdykoliv si chci zahrát hru, musím strčit originál CD do mechaniky, ta si ho ošahá a dál ho nepotřebuje. Hraju. Sice mě hra stála o 1500,- více, ale zase mám novější CD mechaniku.
Několik týdnů poté...
Protože už jsem TheGreatGame dohrál, jdu si koupit TheBetterGame. Prý je super. Zaplatím 1500,-. Přijdu domů. Instaluju. Po instalaci hru spustím.... a ejhle! Deja-vu! Otvírám Readme.txt a zjišťuji, že je moje nová mechanika nekompatibilní s použitou ochranou! No nevadí, koupím si novou mechaniku, která je v seznamu kompatibilních mechanik. Jdu do krámu a kupuju si za 1500,- novou, kompatibilní. Hraju.
Někdo zvoní. Je to Lojza od vedle. Slyšel, že jsem si před měsícem koupil TheGreatGame a chtěl by jí vidět. Vypínám TheBetterGame a spouštím TheGreatGame. CD mechanika zabliká. Pak ještě jednou. Nic. Lojza koulí očima. "To nic" říkám, "musím tam dát kompatibilní mechaniku". Beru šroubovák, odpojuji tu, kterou jsem si koupil dnes a připojuji tu z minulého měsíce. Spouštím hru. Funguje to! Super. Lojzovi se TheGreatGame líbí a po chvilce odchází. Beru šroubovák, vytahuju mechaniku a dávám tam zpět tu, co je kompatibilní s novou TheBetterGame. Hraju...
Opravdu jsou výrobci ochran tak tupí, že se domnívají, že mezi zákazníky jsou v převaze blbci jako člověk z příběhu výše uvedeného? Proč bych s každou hrou, kterou jsem zaplatil měl trpět jako malé raněné zvířátko? Proč bych to dělal?
Každá i sebesložitější ochrana proti kopírování má životnost několik hodin. Pak je "zdarma" hra bez ochrany. A každej, kdo si sežene pirátskou verzi, tak i kdyby stála stejně (což v žádném případě nebude), vydělá nejméně na tom, že a) nemusí mít neustále originál CD v ruce b) nemusí se děsit toho, že zrovna jeho mechanika (počítač, bla bla bla) nebude nekompatibilní. Má totiž jistotu, že přijde, nainstaluje, použije crack a hraje.
Např. před půl rokem jsem si koupil ve výprodeji (jinde hry nekupuju, protože za 1500,- kupovat novinky hm...) za 250,- hru Gunman:Chronicles (chyběla mi do sbírky Half-Lifů). Jediná mechanika, na které se mi jí podařilo rozjet byl stařičkej Samsung. Na žádné z nových nefunguje. Takže stáhnout crack...
Moje výhoda je v tom, že vím, co se děje. Ale (zkušenosti) většina normálních lidí, kupujících si hry to neví.
A mám-li na výběr ze dvou možností, kde první je: zaplať 1500,- a 22% Špidlodaň; strkej CD; kup si jiný hardware a možná budeš hrát a druhá: zaplať 100,- za vypálení a hraj, kterou si asi vyberu, pokud mi to alespoň trochu přemýšlí?
Mirun