Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Pohledem YouTube: šest oblastí, kde HTML5 na Flash nestačí

HTML5 video tagu jsme v poslední době věnovali hodně prostoru, však jej sám Google hodně tlačí, ať již v prohlížeči Chrome (obecně HTML5), nebo uvolnění VP8 a projektem WebM. Jaký je ale názor jednoho ze softwarových inženýrů přímo z YouTube? Může HTML5 video opravdu nahradit stávající Flash v dohledné době? John Harding vypíchl šest oblastí, kde HTML5 video zaostává…
YouTube logo

1. Standardizovaný formát videa

Na prvním místě je nezpochybnitelný fakt, že pro HTML5 video se tvůrci webových prohlížečů a zatím i provozovatelé video portálů nebyli schopni domluvit na jednotném formátu videa, který by podporovali všichni bez ohledu na to, jaké další formáty podporují. YouTube od roku 2007 sází na H.264, které jede jak ve Flashi, tak na mobilních zařízeních, kam si Apple Flash nepustí, tedy iPhone, ale také na Androidech. H.264 je chtě-nechtě průmyslový standard, který má silnou oporu na všech myslitelných platformách, ať již z hlediska software, tak hardware.

Jeho nevýhodou je ale obrovská zatíženost patenty, za které sice zatím MPEG LA poplatky nevybírá, ale nikdy netvrdila, že to tak bude navěky. Situace se za pár let může radikálně změnit v neprospěch H.264.

WebM má velký potenciál, i díky značné kompatibilitě s H.264. Tématu WebM versus H.264 jsme věnovali obsáhlý článek. U WebM s čerstvě opensourcovaným VP8 videem Google zaručuje licenční a patentovou svobodu (to je ještě sporné, ale věřme v "presumpci neviny"), navíc jeho podporu v rámci HTML5 video tagu budou mít jak Chrome, tak Opera a Firefox a po instalaci VP8 kodeku do systému Windows také Internet Explorer. WebM ale nalezne svoji podporu i ve Flashi, nebude tedy čistou výsadou HTML5 videa.

2. Robustní streamování videa

Jak Youtube rozšiřuje své aktivity na různé HD přenosy a umísťování celých filmů, stoupají nároky na výkon a flexibilitu streamování. Flash Player tyto nároky naplňuje tím, že dovoluje aplikacím vše řídit dle svých potřeb v rámci skriptovacího jazyka ActionScript, který prochází neustálým vývojem. HTML5 samo o sobě nijak streamovací schopnosti neupravuje, takže na této věci se teprve bude muset pořádně zapracovat.

3. Ochrana obsahu

YouTube uložená videa nevlastní, a tak musí institucím nabídnout nějakou dostačující formu ochrany obsahu. Pro YouTube Rentals je zde zabezpečená streamovací technologie jako třeba RTMPE protokol Flash platformy, která zaručuje, že díla nebudou dále šířena. Toto je nutné zajistit i pro HTML5 verzi.

4. Encapsulation + Embedding

Terminus technicus jsme raději nepřeložili, nicméně vyjadřuje schopnost Flashe zkombinovat aplikační kód a samotná data do zabezpečeného balíčku tak, aby mohla být vkládána na různé webové stránky jako ucelená část. Tím je zajištěno, že kód přehrávače, nad kterým musí mít YouTube kontrolu (i kvůli doprovodné reklamě), pokud chce nabízet své služby institucím, je distribuován společně s obsahem, nikoli obsah samostatně. HTML5 sice nabízí sandboxing a message-passing, nicméně to zatím nenachází podporu na všemožných webových stránkách, zatímco Flash ano.

5. Video přes celou obrazovku

Zatímco většina webových prohlížečů již fullscreen režim zobrazení podporuje, nepovolují přechod do něj pomocí JavaScriptu, případně ani neumožňují nějaké menší části webové stránky roztáhnout se přes celý prohlížeč. Flash podporuje hardwarově akcelerované fullsccreen zobrazení. Sice již existují první krůčky v implementaci fullscreen HTML zobrazení ve WebKitu (jádro, které používá Chrome), ale v tuto chvíli to není efektivně fungující cesta pro přehrávání (HD) videa.

6. Přístup ke kamerce a mikrofonu

Video není jen jednosměrná cesta, lidé dnes a denně nahrávají na YouTube videa přímo ze svých webových kamerek, a to v tuto chvíli jinak než pomocí Flashe nejde. Flash Player toto podporuje již dlouhá léta, zatímco HTML5 s tím sotva začíná.

 

Jakkoli tedy HTML5 může představovat a představuje budoucnost, zatím není dostatečně vyspělé, aby se vůbec mohlo uvažovat o tom, že na YouTube skutečně nahradí stávající Flash. Kdo ví, jednou možná, ale v blízké budoucnosti to rozhodně nebude.

Tagy: 
Zdroje: 

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Pohledem YouTube: šest oblastí, kde HTML5 na Flash nestačí

Pondělí, 5 Červenec 2010 - 18:27 | sumix | Koukám, že nejsem sám, koho napadla souvislost...
Pátek, 2 Červenec 2010 - 18:29 | Tomas Ledenyi | neni zac, som rad ze pomohlo...ja mam v robote...
Pátek, 2 Červenec 2010 - 17:06 | Jan Tichava | super, po uprave ty DLL to fakt funguje, diky moc...
Pátek, 2 Červenec 2010 - 12:53 | JVc | ad 7: naprostej souhlas Ten Flash je takovej...
Pátek, 2 Červenec 2010 - 04:25 | Jan Tichava | diky moc za tip, az prijdu zejtra (hmm, dneska...
Pátek, 2 Červenec 2010 - 03:23 | gargous | ad 1: tohle neni problem ani HTML5 ani FLASH...
Pátek, 2 Červenec 2010 - 01:03 | Tomas Ledenyi | Je to "vlastnost" flashu, Adobe to...
Čtvrtek, 1 Červenec 2010 - 22:57 | Suchý čert | Videokonference na Gmailu jsou, pokud vím, řešené...
Čtvrtek, 1 Červenec 2010 - 21:58 | Kert | Co je ta 6ka za canc? To nikdy...
Čtvrtek, 1 Červenec 2010 - 20:10 | jindra999 | Díky za tip, otestuju.

Zobrazit diskusi