Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Předražené paměti vracejí na výsluní platformu AM4

To raději vyčkávat nebo něco z druhé ruky, jen ne nové komponenty spojené s AM4. Jestli to bude trvat další měsíce, tak se snad objeví i nějaké kvalitnější statistiky prodejů a IMHO ten propad bude citelný.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Cena zatim 3500,-Kč
https://aukro.cz/kingston-fury-32gb-kit-ddr4-3200mhz-cl16-beast-black-71...

Láká mě prodat na Aukru po novém roce DDR4 G.Skill 2x16GB 3600MHz CL16 za 5000,-Kč.

Problém je, že kupující na Aukru neznaj RAM G.Skill.
Aukce zatim bez příhozu, cena 2482 Kč.
https://aukro.cz/g-skill-ripjawsv-ddr4-32-gb-2x16gb-3200mhz-7105599369

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

pěkná pálka za standardně taktované, ještě v létě DDR4 4400 za 2600,-

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Co je na G.Skill tak vzácného že by měli jinou cenu?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Z pěti nejprodávanějších pamětí na Amazon jsou čtyři od G.Skill.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

ad Gskill obecne pro vyssi frekvence asi to nejlepsi co je ....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kdo zažil problém s nestabilním XMP profilem a nechce to znovu zažít, koupí G.Skill.
G.Skill = stabilita.

G.Skill Trident Z - Moduly z této edice jsou často využívány pro dosažení světových rekordů v přetaktování.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Jj mas pravdu, myslím že mushkin je to same co gskill sám mam pocit mushkin 2*32 3600 cl16 kupovany za 4400... Čekal jsem na ně měsíc z mironetu. Chtel jsem kupovat nove pc ale čekal jsem zase na ddr5 mushkin ale mam pocit ze nestacili pokrýt ani dodavku v USA... V Čechách nedostupné.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

I na G.Skillu jsem musel vyšovat DRAM voltage kvůli stabilitě v XMP.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevim.
Jsem zvědavej ? zákl.deska, CPU, RAM (frekvence) ?
Možná je tam chyba, příklad: Ryzen 2200G/2400G/1xxx - RAM 2933MHz, nad 2933 je overclock, proto pomůže napětí RAM (když paměťový řadič v CPU nestíhá).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

asi tak nejak, problem asi nebude v RAM/XMP ale v pam. radici - potazmo mezi klavesnici a zidli :-) - jinak kdyz si napr. na zen 2 povesim gskilly s 44400Mhz DDR4 a budu prekvapenej ze to na ty frekv. nejede , tak to nebude problem pameti ;-) .... s tim i negativni opacna zkusenost; s pametma Teams - cinskej odpad - byť i ty me mely Hynixy .. tak na Zen 2 ( 4750 PRO) jsem je stabilne nedostal stejně vic nez na 3100Mhz a v XMP umely 4000Mhz ..a pres 3200 Mhz se ani nehli at s delickou ci bez delicky ci snizovani naroku na casovani apd ...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nejen AM4 ale i LGA 1700 protože se dělaly i pro DDR4. Paradoxně nečekaný další úder už pro tak zmírající LGA 1851, tu patici pronásleduje smůla.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Naštěstí se objevil Ryzen 5 3400G za 1300Kč (Mironet). Takže se můžeme bavit o low-endu. Ale otázka je jak dlouho vydrží.
Např. Alza nabízí nejlevnější APU 5500GT za dvojnásobnou cenu.

Segment 'low-end PC' což byli kancelářskéPC a nebo internetPC mizí z trhu úplně.
Celý segment byl nahrazen VDI, notebooky, tablety a telefony.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Na Mironetu mají i AMD Athlon X4 970 za 170 Kč, ale nemám na to čas.

Počítačů z druhé ruky co mají nepodporovaný procesor pro Win11 a Win11 nainstalované je na trhu opravdu hodně a vzhledem k situaci bych se ani nebál problémů s aktualizacemi, protože za jejich cenu to může být jen krátkodobé řešení, co je i tak výhodné. Zvláště v případech, kdy je reálné i použití linuxu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Existuje vôbec AM4 doska s firmwareom, ktorý vezme Excavator? Čo z lacného CPU, keď na neho nie je doska?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ešte raz, keďže nemáte Prémium: "s firmwareom, ktorý vezme Excavator?". Nepýtam sa čipset, ale na SW podporu. Nové verzie UEFI Excavator nepodporujú a rollback možný u všetkých dosiek nie je.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Skúsil som nájsť info o ASRock A320M Pro4. "Od verzie 7.20 a vyššie bola podpora pre Bristol Ridge odstránená". Takže smola.
"ASUS oficiálne priznáva, že pre modely ako PRIME A320M-A od určitej verzie BIOSu (napr. 5862 a vyššie) je podpora AMD A-series / Athlon (Bristol Ridge) odstránená".
Takže som si myslel správne. Je ťažšie nájsť dosku s možnosťou dať do nej staršiu verziu UEFI, alebo dokonca nájsť dosku bez aktualizácie, ktorá Excavator vylučuje.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

jelikoz je limitem velikost uloziste pro BIOS, tak samozrejme tyhle prastare a nevykonne CPU uvolnili misto ryzenum 5000, proc by to tam nekdo dobrovolne cpal...btw snad kazdy vyrobce k tem deskam udrzuje historii BIOSu na webu, je tam snad nejaky problem s flashovanim? vyrobce me desky(asus) se o nicem nezminuje...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ešte raz: nejde o veľkosť UEFI chipu, ale o to či ide naflashovať starší firmware s podporou Excavatora.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

WTF? prvni casti rikam proc odebrali podporu tem starym CPU a druhou, ze neni problem stahnout a flashnout jakejkoliv bios i ten s podporou starych CPU...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"udrzuje historii BIOSu na webu" ≠ možnosť naflashovať starší firmware. Aspoň tak píše AI. Viem prečo odobrali podporu starším mikroarcitektúram, ale problém je aj to, že doska nemusí povoliť rollback.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

a to ktera ? ( dokazu si to predstavit u Dell/HP/ Lenovo fosen) ale u beznych desek ( aspon co za ty lety jssem poznal) jde fleshovat narohu-dolu podle libosti - nekdy je potreba funkcne downgrade zapnout v biosu .

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

https://chatgpt.com/share/6942fee9-50b4-8000-97f6-d7b85284dfd7
Ale ak je dosť dosiek, ktoré podporujú flashovanie smerom dole, o to lepšie.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

s Al jdi k sipku .... pouzij sedou kuru mozkovou a projdi si fora a poznas ze downgrade tyhle desky podle zkusenosti uzivatelu jde ...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mirda Červíček:
AMD Athlon X4 970 za 170 Kč - ani zadarmo.
---------
Ryzen 2200G je lepší volba
https://aukro.cz/vysledky-vyhledavani?sort=price_ASC&text=2200G&searchRe...¨

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A výrazně, když má GPU.
Atlon X4 979 nemá ani iGPU.
Takže k němu potřebujete koupit samostatnou GPU, ta stojí 1200Kč nejlevnější.
Myslím že GT710 s 2GB DDR3 VRAM bude pomalejší než Radeon RX Vega
Když si Vega může ukousnout klidně 20GB z DDR4 RAM.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Athlon X4 970 je pořád cca FX4300 AM3+
Měj jsem i A12-9800, hrozná bída (dostal jsem ho lacino).
GT710 s 2GB DDR3 - drhlo i rolovaní seznamu.cz, hrozná šitka, asi 4ks jsem kupoval na rozsvícení monitorů (miming 2021).

Ryzen 2200G je pořád plynulej, mám v jednom PC, herně je iGPU cca trochu pod GT1030.
Ted se mi dostal do ruky Ryzen 2400G, přemejšlim co s nim udělám (prodat, nebo postavit PC).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

... tohle spis pomuze rychleji vysat sklady a zasoby DDR4 ... a pak to dopadne cenove +/- stejne jako s DDR5, kdyz uz tak snizene kapacity( na ukor DDR5 + stavajici prusvih) linek pro DDR4, stihat nebudou ( nebudou/omezeny výber/prestrelene ceny )...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jo jsou to spojené nádoby.

Když použijí noX parafrázi z předchozího článku. Ten je sice o SSD ale pro DDR4 to platí taky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenže DDR4 se na rozdíl od DDR5 válí po světě tuny.
Nepotřebuješ DDR4 nutně kupovat nové.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to je sice pravda ... ale jak se vyskrabaj ceny novych DDR4 do nesmyslu - coz se asi take stane :-( , tak podobne i na bazarech( povetsinou to je tak 60-80% ceny nových) ... tak to bylo se vsim vzdycky .... kde poptavka prevysi nabídku, tak cena leti strmě vzhůru -

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Osud..
Já budu ten, co je bude prodávat na tom bazaru za 80% ceny nových.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

no vidis a ja DDR4 odkop uz pred dvema lety ;-) ...a v dohledne dobe asi uz DDR5 potrebovat nebudu ( 2x 32GB s tim ani widle neumi efektivne pracovat )

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Klikař..
Kdokoli kdo AM5 potřeboval a "zvedl" do začátku léta měl štěstí.
Protože už tuhle kauzu může sledovat tak jako z povzdálí. :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jakou GPU má smysl koupit do AM4?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Klidně 5080, záleží na tom, jak ty hry chceš mít nastavené.
Ty o té AM4 přemýšlíš, jako by to Socket 939 :)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Jakou grafiku má smysl koupit do socketu 939?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

TaK 939 se dal pořídit i s AGP, takže předně asi podle slotu ;) Na druhou stranu, tahle platforma přinesla jako novinku u AMD taky možnost SLI. Já osobně bych do PCIe bral 2x 6600GT, ale to je jen můj sen. Né proto, že by to bylo nejlepší, nejvýkonější nebo nejvýhodnější, ale bylo by to zajímavé, nikdy jsem si s SLI mehrál :D No a nebo s AGP, ale tam pozor, ty nejzajímavější AGP 1x/2x karty (včetně třeba Voodoo) tam stejně nejdou, ty desky už mají jen 1,5V AGP. Na AGP by byla lepší nějaké KT133A deska s Athlonem XP a univerzálním AGP, popř. s370 s nějakým z posledích Pentií III. Taková platforma má slušný výkon a rozjede cokoli do AGP nebo i PCI ;)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Žádnou, dotaz směřoval na AM4.
Odpověď, jakoukoli.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zbytečný post.
No co bych čekal od fotografa co vůbec nerozumí PC.
Jen má nutkání se vyjadřovat úplně k čemukoliv.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak to budeme mít asi společné :)
Pokud nutně "netlačím" AM5 za jakoukoli cenu, tak nerozumím PC? :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Běž dělat něco užitečného.
Třeba fotit profi fotky na iPhone

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tebe fakt serre, že fotky dělá v první řadě fotograf?
A technika je jen a jen prostředek?
Jsem ti psal, že mám drahý foťák, ale iPhone ho z 90% už překonal.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

'Drahý' foťák co stál 20 000 je levnější než iPhone :-D

Tak ještě jedou
.RAW = rajčata
.HEIC = kečup

Jestli si myslíš že .jpg uložíš do .RAW a máš technicky kvalitní fotku, tak jseš debil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já myslím, že ty už vyloženě plácáš hlupoty z hladu..
Proč si myslíš, že víš, co si myslím?
Jaký RAW? Nemluvíme zde o žádných formátech - mimochodem formát RAW rozhodně nemá koncovku ".RAW"
A na závěr už zase jen plytké nadávky...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

velkou:-)

ja mam rad klasiku gtx750ti 2GB (nehravam)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Takový dělo z roku 2014, proč ?
Zbytečně se bude karta flákat, pokud tam bude první dvoujádro Athlon x2 3600 (rok 2005).
Osadil bych to ATI X1950 256MB (rok 2006).
----
Ve hře Race Driver: Grid (rok 2008), tam už 1jádro nestačilo, do krve přetočenej Intel Pentium 4 640 Prescott měl někdy záseky(mikro záseky) v zatáčkách.
Na jakémkoliv dvoujádru byla hra plynulá.

https://www.youtube.com/watch?v=2ZFgY8Q_75g&list=RD2ZFgY8Q_75g&start_rad...¨

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

@waleeeed
Záleží na čipsetu. Většina jich umí jen PCIe v3.0. Určitě se vyhnout kartám nejnovější generace s 8 linkami.
Teprve B550 a X570 jsou PCIe v4.0 = klidně RTX 4090 / RX 9070XT

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mám B550.
Takže RX 9070 XT
Sapphire?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

mam pocit, ze teraz ma gigabyte cashback ...hladaj podla velkosti gpu/skrinky a financnych moznosti :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Podle délky.
Aby se vlezla do bedny.

280mm - Sapphire Pulse 9070
288mm - Gigabyte Gaming 9070 / 9070XT
298mm - Asrock Steel Legend 9070XT
312mm - Asus Prime 9070 / 9070XT
320mm - XFX Swift 9070XT
320mm - Sapphire Pure 9070
330mm - Asus TUF 9070XT
339mm - Gigabyte Aorus 9070XT
350mm - XFX Quicksilver 9070XT
360mm - XFX Mercury

9060XT jsou dostupné ve velikostech 202~281mm.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

> Většina jich umí jen PCIe v3.0. Určitě se vyhnout kartám nejnovější generace s 8 linkami

Dovolim si nesouhlasit. Tusim HardwareUnboxed (nebo GN ?) testoval vliv kombinace rychlosti PCIe a velikosti VRAM na FPS, a odpoved byla zcela neprekvapujici. Kdyz si projedete vsechny scenare / kombinace, lze je shrnout do dvou moznosti:

1) mate dostatek VRAM -> na rychlost / pocet linek PCIe se muzete vy**at.
2) nemate dostatek VRAM -> vase FPS pujde do kytek i kdyby jste meli 128 linek PCIe verze bambilion -> na rychlost / pocet linke PCIe se muzete vy**at.

Verze a pocet linek PCIe je relevantni jenom v jistych pripadech, treba kdyz krome hrani casto pracujete s video nahravkami. U ciste herniho urceni je 100% zbytecne se zabyvat PCIe parametry GPU / MB. Pokud si dobre vzpominam, v tom zminenem testu byla i 9060XT 16G verze zamerne omezena na PCIe 3.0, a byla furt rychlejsi nez 9060XT s 8G VRAM a PCIe 5. Moje rada je: vyhnout se kartam s mensi VRAM nez potrebujete.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

tam slo v tom testu asi spis i o 8 vs 16 linek ne ? a samozrejme zmine verze sbernice .... ale nemyslim si ze kdyby ta karta byla rekneme na 4 linkach PCIe v4 ze by se to uz neprojevilo- z vetsi casti...... matne si pamatuji ze napr 16 vs 8 linek PCIe v4 neprinasi nijak vyrazny rozdil - jak si psal ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

OK tak jsem to nasel: https://www.youtube.com/watch?v=7LhS0_ra9c4

Je to "fourway" test 9060XT: 3.0x16/8G vs 4.0x16/8G vs 5.0x16/8G vs 3.0x16/16G

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Moc pěkný test jasně ukazující, že v první řadě je potřeba videopaměť, a hoňka za seberychlejší PCIE je jen slabá náplast.
I PCIE5 má propustnost nesrovnatelně nižší, než VRAM.
A kdyby tam byla srovnávána 5060ti s 8-linkama, rozdíly (propady fps) budou ještě citelně vyšší.

Samozřejmě, když si člověk dá práci a pohlídá zaplnění VRAM pod hladinou 8G, bude mít výkon i s 8G kartou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V bodě 1 máš pravdu, bod 2 je malinko komplikovanější.
Pokud bys koupil 8GB kartu s 8linkama (5060ti) a vrazil ji do PCIE3 desky, tak bude NESROVNATELNĚ víc dropovat než 8GB karta s 16linkama (9060xt) zapojená v dejme tomu dnes bězné PCE4/5 desce..
5060ti v PCIE3 je ekvivalent k “plné” kartě píchnuté v PCIE2, a to už jsme kdesi v roce 2009…

LOWfps + obecně dropy = tragédie.
Ideál je samo 16G na kartě.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

zalezi co v tom socketu mas za CPU no ... pokud tam daš to nejvykonejsi CPU co pro AM4 bylo, tak tam muzes dat defakto cokoliv, co ti penezenka dovoli , obdobne je to s RAM... ...na druhou stranu kdyz tam budes mit v AM4 orezanyho dvoujadroveho Athlona GE se sotva 8 GB RAM na jednokanale s nejakych 2400 Mhz, tak nejspis graficka karta za 10-20k, se bude povetsinu casu ¨stourat v nose¨ :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vypadá to že AM4 současný majitelé hned tak nevymění. Měnit budou desky a CPU až k X570 a 5800X3D.

Já lepil vždy PC po dílech; když jsem objevil na bazaru nějakou dobrou nabídku.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ještě budete po sběrných dvorech lovit DDR3...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

pravda, ja z krabice vystrachal Z97 Extreme9 s Xeonem E3-1285 v4 s L4 cache, tak jsem zvedav az to naistaluji, jestli se na W11 chyti obstojne i IrisPro :-) ....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Už odcházejí desky, takže ne. Každý není jako já, že by měl na skříni ještě nevybalenou desku pro DDR3 a v okolí nejméně dva PC s 32 GB DDR3 co se mně díky nekompatibilitě s Win11 do asi roka vrátí:).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tak pokud koupis srot, tak deska odejde, i kdyz se nepouziva. ( nemluve o kondikach u levny fosen , ale to je opravitelne) . me to tu lezi skoro 10 let a po tech letech jede jak vino ..a to jsem ji kupoval z 2. ruky ( tady se extreme9 defakto nedala sehnat) ... ad W11; to neni fakt o nekompatibilite ... s rufusem naistalujes W11 i na letite core 2 duo ( 23H2) ci na Core i Sandy Bridge ( 25H2 a novejsi - tedy pokud se to ty ocasnici zase nepokusi umele omezit) a ad ovladace, spousty skoro az vetsina driveru z 64bit W7 jde naroubovat na W8/10/11, krom toho že samotny W11 maji v sobe defakto puvodni balicek defaultnich ovladacu z W7 ( mustky a radice PCI a skoro tusim i ISA - ale to nema overeno)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nějaké ještě mám, i par 8GB modulů..
Ale poslední rozšířená DDR3 platforma je Haswell...
A ten ještě na plno věcí stačí (1270 V3), ale dost už pomalu ne.
Tady to vidím na brzkou křemíkovou LDN..
Té své 1270 V3 dávám tak 2roky.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ja si zachoval 4x 8GB 1600Mz DDR3 dualnich(DDR3/DDR3L) modulu od Crucial ... v XMP jedou na DDR3L asi se budou jeste hodit :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já se ty 8GB moduly pokusil rozprodat, sám je mám už k ničemu a dokud se to může někomu hodit, raději je posunout a prodloužit život nějaké starší ale spolehlivé sestavy.
Něco se prodalo, něco mám.
Ale myslím, že už nebude moc lidí motivováno k "upgradům" 10+ let starých PC.

Nová AM4 Deska + CPU vyjde na 2500, už není důvod nějak závratně prodlužovat utrpení nějaké i7-4770.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

...Nová AM4 Deska + CPU vyjde na 2500, to je hezké ale na kolik k tomu přijde 32GB DDR4 RAM? Dalších 6K, to už je lepší oprášit 4770K s 4x 8GB DDR3!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě vycházím z toho, že DDR4 prostě lze sehnat relativně levně.
A taky vycházím z toho, že se někdo může (opravdu může:)) dostat do situace, kdy ta 4770 prostě už nebude stačit.
Za dva roky už nebude co oprašovat, bude to na prach celé.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vtipne je, kdyz si clovek treba na Mironetu seradi pameti a DDR3 jsou nejlevnejsi. A tim nemyslim nejake 2GB moduly.
8GB DDR3 od cca 460Kc, 8GB DDR4 vic nez 1000Kc, 8GB DDR5 cca 2250Kc.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vtipné docela je, že ty DDR3 jdu vůbec koupit..
Oby ty ceny tak jako každé jiné jsou opravdu dány poptávkou a nabídkou..
Paměti se ke konci výroby vyrobí “do zásoby” na sklad. A jak lidi nakupují a zásoby se tenčí, roste cena. Určitě sis někdy v minulosti všimnul, že staré typy “výběhových” pamětí, popřípadě čehokoli jiného byly dražší než to “nové”.
Každopádně u DDR3 evidentně převyšuje nabídka poptávku :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

no neni to tak extremne dlouho ( odhaduji 2-3 roky zpet) co v shopech bezne bývaly jeste i DDR2 .... a kdo vi jestli jeste i nekdo nema nejakem eshopu.. to proti tomu DDR3 byl hightech :-) ... vzpomel jsem si na jednu fičuru co se myslim poprve objevila u Corsair ted nevim jestli to bylo DDR1 ci DDR2 ze na sobe- na chladici meli LEDky-stupnici, co ukazovalo zaplneni pameti .... videl to neko v posledni dobe ?? ... ja se takovím kolotocarskym ficuram typu RGB apd vyhybam jak to jen jde , ale tohle me pobavilo :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jasne, vzdy byl nejaky eshop, kde byly "zapomenute" stare komponenty a casto staly silene castky. Ted jsou ale levnejsi nez novejsi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja jsem stejne tak nejak planoval AM5 uplne preskocit, jelikoz 5800X3D je v 1440p stale dostacujici i pro mou 9070XT.
Obcas jsem ale po nejakem upgradu pokukoval, ackoli by to bylo z ciste nenazranosti a ne z nutnosti.
Soucasna situace me v tom rozhodnuti pouze utvrdila. Rad si pockam na AM6 Ryzeny a mozna rovnou az na druhou generaci ci nejaky refresh.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

trosku se bojm ze tohle silenstvi prejde pres DDR5 az do DDR6 ... protoze podle predikci (snad se pletou) ta krize ma skoncit az 2027 a nekde pisou i 2028 a to uz se tu DDR6 na tu dobu planovala ... ( vetsinou nova generace DDRX zacina s cenou o neco vyssi nez koncici generace ) ....ci v horsim pripade se DDR6 o nekolik ( hadam 2-3) roku odsune, jestli to poskáče IT trh , lidi nebudou nakupovat apd ... jako rad bych se pletl....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To bude dlouhé ... Čekání na Godota.

~2028 - šilené požadavky AI
~2030 - příchod DDR6 do desktopu (čti drahé protože novinka)
~2032 - druhá vlna DDR6 konečně přinese výhody proti rychlým DDR5

Tak se hezky o své mazlíčky starejte, abyste nemuseli rozbíjet hliněné prasátko předčasně.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To už ta 5800x3D pojede sakra nadoraz :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dneska jste si zvládnul i protiřečit.
Píšete:
"Klidně 5080, záleží na tom, jak ty hry chceš mít nastavené."
A máte pravdu. Stačí nastavit 4k a CPU výkonu je najednou dost.
Takže 5800X3D v roce 2030 bude naprosto v klidu v 8k.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

1) Žádné 8k nebude. Výkon dnes pořádně není ani na 4k, 8k je 4x tolik dat.
2) Rostou i nároky her samotných, ne jen nároky na rozlišení. 5800x3D v roce 2032 nezvládne u všech her připravit data pro render v 60fps... Na jakékoli kartě. Výkon karty určuje v jakých detailech a rozlišení můžeš hrát, CPU ti určuje v jakých fps to bude ať už máš třeba 7090ti.
3) Jsi BFU jak Brno.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ad1) Však ano. 5800X3D nebude brzdou pro 8k.
Ad2) Ne.
Ad3) Došli argumenty takže dáme mínus a začneme urážet.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

8K pro 5800x3D rozhodně brzdou nebude, protože to rozlišení nebude.
Takže výkon CPU nedefinuje minimální fps ve hře? Fakt ne?
Argumenty došly jednoznačně tobě, pokud odpovídáš na otázku 2 "NE", je jasné, že vztah mezi výkonem CPU / GPU je ti cizí.

Argumentuješ voloviny, jen abys říkal opak toho co já.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak ono je i otazka, zda-li do te doby vubec vyjde nejaka hra, co me bude zajimat a zaroven bude vyzadovat silnejsi hw.
AAA produkce je posledni dobou (az na vyjimky) jeden velkej neoptimalizovanej UE5 AI slop, ktery mi za upgrade rozhodne nestoji.
No a ty vyjimky (+ indiani) zase vetsinou jedou i na 10 let starejch slupkach, takze moje kombo 5800X3D + 9070XT je vlastne zatim brutalni overkill. :D

EDIT: Vlastne bych to asi shrnul tak, ze dokud si na tom v pohode zahraju vse od FromSoftu, tak upgrade neni treba. :))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"""AAA produkce je posledni dobou (az na vyjimky) jeden velkej neoptimalizovanej UE5 AI slop, ktery mi za upgrade rozhodne nestoji."""

Tohle je i není pravda. Je to hra od hry, ne jeden pytel.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja som pre vyše mesiacom kupoval AMD RYZEN 7 5700 za 108.9 € a tie už pomaly miznú z ponuky. Na Alze píšu, že predaj skončil a napr. na Mironete je za 180.56 €. Zaujímavé na tom Ryzen 7 5700 je, že na krabici hore je napísané PCIe 4.0.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ryzeny 5xxx do AM4 co vim umi PCIe v4 ... jen APU Ryzen ( napr. 5700G) ma jen PCIe v3 ... ale to bych videl jen jako castecny limit (v3 vs v4) u karet s osmi linkama ... u sestnacti linek si nemyslim ze v3 by byla brzdou ... ale asi nikdo si bezne nebude kupovat APU do AM4 aby pak resil klasickou GPU k tomu ... nekde snad byli i testy na to

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tenhle procesor vychazi sice s architektury Zen 3, ale prave v kombinaci s iGPU(Vega++), zname sou modely Ryzen 5 5600G a 7 5700G, to co si koupil je prave model s defektni iGPU, ano ma PCI-Ex. jenom 3 generace protoze tak byla produktova generace Cezanne na ktere Ryzen 7 5700 stoji navrzena, a nejen to, ma polovicni L3 cache cili ne 32 ale 16MB, radsi si mel koupit model 5700X, 4.0 generace, 32MB L3 a tohle vsechno ve 65W jak si chtel, par kacek se tu skutecne usetrit neoplatilo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To bola náhrada za Ryzen 7 1700 a do dosky s B450 chipsetom, tam beztak žiadne PCIe 4.0 nie je a konečne idu pamäte 3200 na 3200 a nie na 2933 ako s tým Ryzenom 1700, s ktorým na 3200 ani nenabootovali. To nie je PC na hry ani na nejaké náročné výpočty, či je cache 16 alebo 32 je v reále úplne jedno. 5700X bol vtedy o vyše 40 € drahší a výkonostný rozdiel oproti 5700 za tu cenu nestál. PC teraz spĺňa všetky požiadavky na Windows 11 a ešte zopár rokov vydrží.
P.S. Pozrel som teraz na Alze, už je tam Ryzen 7 5700 uvedený ako novinka za 136,90€
https://www.alza.sk/amd-ryzen-7-5700-d13171468.htm?o=3

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tento obrázok som našiel na internete a ja mám rovnaký, samozrejme okrem seriového čísla, takže neviem, či je PCie 3.0 alebo 4.0. Ako sa to dá zisť na B450 chipsete tiež neviem, či by to napr. HWiNFO64 niekde ukázal, aj keď tam nie je ani disk ani grafická karta PCIe 4.0.
https://i.redd.it/yjy6jc1jok7e1.jpeg

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Muze byt ze se jedna o generaci Vermeer(ne Cezanne) cili s defektni L3 cache ktera tak byla snizena ze 32 na 16MB.

I pri modelu Ryzen 5 1600 existovali 3 typy procesorů, 6 jadernej, vyjimecnej 8 jadernej a 12nm model AF.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ne, to si nemyslim.
Obrázek je chyba tisku.
Má obyčejnej Ryzen 5700, 16MB L3, PCIe 3.0

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Specifikace produktu:
Procesor AMD Ryzen 7 5700 (100-100000743BOX)

Počet jader CPU: 8
Počet vláken: 16
Základní frekvence: 3,7 GHz
Maximální frekvence (Boost): až 4,6 GHz
Celková mezipaměť L3: 16 MB
Celková mezipaměť L2: 4 MB
Základní TDP: 65 W
Socket CPU: AM4
Architektura: "Zen 3" (Cezanne)
Podpora paměti: DDR4 až do 3200 MT/s, dva kanály
Verze PCI Express: PCIe 3.0
---------------------------------------------------
Máš Ryzen 5700 (=5700G bez iGPU), L3 16MB, PCIe 3.0 8x pro GPU.
Zákl.desky B350/X370/B450/X470 jsou PCIe 3.0

Tvůj obrázek je chyba tisku, nemáš PCIe 4.0

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> takže neviem, či je PCie 3.0 alebo 4.0. Ako sa to dá zisť na B450 chipsete

https://tpucdn.com/cpu-specs/images/connectivity/amd-am4.png

PCIe 4.0 na platformě AM4 je dostupná pouze s B550 a X570.
Pokud to procesor umí.

APU mají max. PCIe 3.0 bez ohgledu na čipset

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.