Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Překupníci jásají, DDR5 už prodávají až za sedminásobek původní ceny

Konečne som pochopil, čo znamená tá 5 v označení DDR5: je to koeficient zdraženia oproti minulej generácii RAM.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

bud si tak blby, alebo naozaj nevies robit vtipy

v tom pripade pred vyse dekadou: bola zivelna pohroma tusim v 2-3 fabrikach na vyrobu HDD, tie HDD nam skokovo zdrazeni na 2- a castejsie na 3-nasobok a tu som mal spasonosny napad a pomyslel som si: konecne viem co znaci SATA3 (3x drahsie)

ceny HDD sa potom cele 2 roky pomaly dostavali na predch. uroven (este rok "po" boli ceny o 50-70% vyssie)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Na to vzpomínám. Ale to bylo ok, koupil jsem tou dobou 2x5TB disky. Samostatné stály nesmysl, ty v "nerozebíratelném" USB boxu stály stejně, stačilo box rozebrat

Kryptoměnova horečka taky ok - šlo mít funkční PC, dokonce i hrát na 5700G a podobně.

To se nedá srovnávat s tím dnes, bez RAM jsme prostě v pr..zadnici

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ano, v pérdeli.
Přesně tak, milý příteli.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Znatelně zdražily i moduly DDR4, sice trochu méně než DDR5, ale přesto výrazně - zhruba 3-4x.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Za 16GB 5600MHz - dóbra cena, ojé :)))

https://www.mironet.cz/kingston-fury-beast-black-16gb-2x8gb-ddr5-5600mhz...

Myslím, že starší systémy s DDR4 ještě dorazí zpátky módy :))

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tak AI vie čo robi, teraz preda 1/5 svojich DDR pamati a zvyšnych 4/5 ma zadarmo :D

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Problém je, že narozdíl od krypta, tohle jenom tak nepomine. Trh se uklidní až se postaví nové továrny.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

>> Trh se uklidní až se postaví nové továrny.

Poměr mezi celosvětovou poptávkou a celosvětovou výrobou klesne ...
až se navýší kapacita výroby v Číně.

Těm "západním" se do rizika stavby nových továren nechce.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To není tak úplně prvda. V USA se staví. SpaceX má pro Starlink terminály největší výrobnu čipů mimo Asii produkujících čipy pro 5 milionů terminálů ročně. A jenom kvůli Tesle se budou v USA stavět 2 nové továrny. V Evropě je to ale mrtvé.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Jestli mohu tak bych poprosil o nějaký ten zdroj, neříkám že lžete ale jediné co jsem našel bylo že :
Čipy pro Starlink terminály dodává evropský výrobce STMicroelectronics

https://money.usnews.com/investing/news/articles/2025-12-15/stmicro-has-...

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

To není přesné. ST dodává waffery. Samotnou výrobu čipů (packaging) dělá SpaceX. Stejně jako TSMC vyrábí waffery na Thaiwanu, ale samotné čipy se vyrábějí většinou v Číně.

https://www.tomshardware.com/tech-industry/manufacturing/elon-musks-spac...

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Tak trochu mi příjde že si pletete "pouzdření" a "výrobu" čipu.
Už jenom v tom co jste poslal je to jako první věta :
Elon Musk's SpaceX to build its own advanced chip PACKAGING FACTORY

Je to docela velký rozdíl, výrobu dělá ST.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Výroba čipů se skládá více postupů jejichž konečným výstupem je chip. ST nedodává čipy, ale pouze waffery ze své továrny ve Francii. Samotné čipy z nich vyrábí až SpaceX v Texasu. Na návrhu litografie se podílejí obě firmy.

To ale není podstatné a nesouvisí s OP. Tou jsem chtěl říct, že se v USA staví továrny na čipy. TSMC a Samsung budou stavět nové továrny v USA a NVIDIA chce vyrábět všechny své AI čipy v USA.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Slibem nezarmoutíš. Reálně spíše vyčkají na změnu US administrativy. Výsledek midterm voleb za rok může Trumpa omezit v rozletu. Pokud ho do té doby nezastaví sami zoufalí Republikáni.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bude víc peněz a motivace na vývoj rychlejší ramky pro příští generace. Teď je to drahé, ale za deset let budeme mít o to rychlejší paměti. I když to asi spoustu lidí neuklidní.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Otázka, jestli opravdu bude více peněz pro vývoj, nebo se na tom jenom napakují překupníci.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Ano, bude, myslíš si, že se výrobci nechají tak snadno vyšoupnout? Už teď někteří hlásí, že budou vyrábět jen pro AI.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Kokos, taky mám pro kamaráda jeden investiční kit - Kingston FURY 32GB
KIT DDR5 5600MHz CL36. Nakoupeno za 2400 Kč, dnešní cena 7700 Kč. A to jsem to "omylem" koupil zbytečně brzo na konci září, dostanu se k němu až přes vánoční prázdniny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je znamenitý kokos aneb takhle chutná omyl.

Tato situace jenom zdrží upgrady těm co to nestihli.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak prosím už žádné ramky nekupuj... Kdyz za stejné peníze byly 6000 cl30...

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Do +- pol roka tie ceny spľasnú na ceny, ako boli rok pred tým splasknutím.

Svojho času zdraženie DDR4 sa oznámilo s tým, že západné firmy prestali vyrábať DDR4, lebo ich lacno vyrábajú v Číne a preto budú vyrábať už len DDR5. Lacné čínske DDR4 sa nerealizovali, stoja tu v obchodoch úplne rovnako ako tie západné a čo je dôležité, tie západné stále majú na skladoch, ale za šialené ceny. T.j. všetko sú to špekulatívne umelo zvýšené ceny, dokonca prekonávajú aj to, keď boli rôzne zemetrasenia a reálne boli poškodené fabriky, napr. aj pri HDD.

Všetká tá bublina je založená na tom, na podľa mňa feskovej správe, ako open AI vykúpi snáď všetky DDR sveta, pre sú svoju ChatGPT.
Len už sa nehovorí, že to sú plány do budúcnosti a nehovorí sa ani to, akú budúcnosť má OpenAI a ich ChatGPT, kedže je to z tých najväčších a najdrahších AI, jediná, ktorá nemá žiaden iný produkt, len páli desiatky mil. dolárov denne svojich investorov.

Veď len nedávno bola správa, že OpenAI chce integrovať reklamu do ChatGPT, ale nakoniec od toho upustili, pretože sa museli zamerať, aby dobehli lepšiu konkurenciu.

Inak napísané - OpenAI nemá peniaze, OpenAI jediné peniaze ktoré má na prevádzku a vývoj, sú dotácie od investorov, a potom krížové nákupy od nvidie, AMD, microsoft, ktoré fungujú tak, že invetujeme do OpenAI a tá z toho kúpi naše produkty a mi získame ich akcie.

Oproti gemini, grok, claude, a iných, akú pridanú hodnotu ponúka ChatGPT?
V niečom je lepšia, v niečom horšia, ale nemá iné vlastné produkty, v ktorých by svoju AI integrovala a ktoré by ju financovali.

Podľa niektorých odhadov, každý jeden deň OpenAI vytvorí stratu 15 mil. dolárov. To sú náklady na prevádzku, po odpočítaní prijmov, mínus 15 000 000 dolárov každý jeden deň.

Ak ste firma a používate gmail, ich cloudové služby, budete platiť ešte za chatGPT, keď vám +- to isté ponúkne gemini, za to plne integrované, od toho istého poskytovateľa, t.j. dáta nebudú cestovať mimo inej spoločnosti?

Zároveň sa zvyšuje kvalita opensource AI, ktoré môžte prevádzkovať lokálne. Taktiež je množstvo špecializovaných AI.

Cena DDR a NAND reaguje na správy, na plány OpenAI, čo bude v roku "2030" ale nereaguje na to, čo bude v roku 2026, či OpenAI vôbec prežije rok 2026, či ChatGPT bude relevantnou AI. Môže byť aj najlepšia, ale nebude o toľko lepšia, aby vás donútila si za ňu platiť oproti iným modelom AI.

Zamýšľa sa niekto nad tým, na čo je nám toľko takmer totožných veľkých AI produktov?

Internet, máme chrome a Firefox. Potom z nich vznikajúce klony.
Okrem malej minority, potrebuje niekto niečo iné?
OK, ešte Apple má svoje. Ale potrebuje svet 10 rôznych jadier prehliadačov?

Google a vyhľadávanie. Vyhľadávačov je množstvo, ale tých relevantných je len niekoľko málo. Google integruje AI do svojho vyhľadávača. Už len tým odpadá potreba externej AI. Microsoft a Bing. Má vlastnú AI.
X, grok, tesla.

Netscape Navigator, WordPerfect, ICQ, Lotus 1-2-3, Winamp, Symbian, Palm.

Príkladov, ale aj z techniky, je množstvo, keď tí prví, boli dohanní, prekonaní a spomenie si na nich akurát tak wikipédia.

Možno sa mýlim, ale mne nepríde pravdepodobné, že takto umelo navýšený ceny DDR a NAND budeme mať ešte o pol roka, nemá to žiaden racionálny základ, ako sa píše v článku, je to umelo vytvorený nedostatok, skupované priekupníkmi, po uvedení správ, že OpenAI urobil aobrovské objednávky, ale už sa veľmi nespomína, že je to na niekoľko rokov dopredu a čo sa už takmer vôbec nespomína, ako finančne to má OpenAI kryté

Mne to pripomína megalomanské stavby, ako The Line. Mesto budúcnosti, ktoré žiadnu budúcnosť nemá, lebo nie sú peniaze.
OpenAI sa snažilo očariť investorov megalomanskými sľubmi, potom to nafúkli novinári, priekupníci využili príležitosť a sme v situácií umelo vyvolaného nedostatku DDR a NAND.

Za mňa, kto nutne nepotrebuje, rozhodne čakať. Pokiaľ sa nestane zemetrasenie, alebo nejaká záplava, fabriky stále fungujú.

Budúcnosť AI nie je v stále väčších modeloch, ale v atomizácii, v špecializácií.Ako procesory. Už nie je jedno mega výkonné jadro, ale viac jadier, menšie aj väčšie.

Ešte jedna vec, trochu to utíchlo, ale ešte nedávno boli správy, ako skupovali vyradené jadrové elektrárne, ako majú záujem o malé jadrové, modulárne elektrárne, ono nekonečnému rastu mega AI bráni aj nedostatok energií. Čiže nejaké optimalizácie s cieľom znížiť náklady, zefektívniť prevádzku musia prísť.

Veď len nedávno najväčšie obmedzenie AI bol nedostatok elektrickej energie.
Za mňa, čo zmizlo zo správ, rozoberanie financovania AI. Chceli dať reklamu, aby sa financovali. To zrušili, lebo Red code. Ale problém s financovaním v OpenAI nezmizol, len sa riešia RAM. Vydali ChatGPT 5.2 , dorovnali gemini. Ale problém stále zostal. Zabezpečiť financie na prevádzku.

Stalo by sa niečo, keby OpenAI by skrachovala? Teda okrem toho, že mnoho investorov príde o mld. dolárov? Vie niekto napísať jedinú oblasť, kde by to bola z pohľadu AI tragédia, ktorú konkurencia neponúka a neponúkne?

Má nejakú unikátnu, jedinečnú, extrémne žiadanú vlastnosť ChatGPT?

Čo viem, tak je v konkurenčnom boji s AI, za ktorými sú obrovské firmy, ktoré vývoj a prevádzku svojich AI financujú z iných svojich produktov. Facebook, google, X, alibaba, microsoft. Meta spálila miliardy v metaverse a je v pohode.

DDR hystériu spôsobila správa firmy, ktorá samá o sebe nemá zabezpečené prežitie na najbližšie roky, ktorá pracuje len s odhadmi a svojimi predstavami, ako asi sa bude vyvíjať. Pritom sama nemá zabezpečené samofinancovanie, je závislá od externých zdrojov.

Lehman Brothers (2008) cca 691 miliárd USD aktív
WorldCom (2002) cca 104 miliárd USD aktív
Enron (2001) cca 63–66 miliárd USD aktív

Panike a hystérií okolo DDR a NAND vo veľkom prispievajú aj médiá, ktoré túto, podľa mňa umelý nedostatok, bublinu významne priživujú, zveličujú. Je dosť jednostranné informovanie, nekomunikuje sa celý kontext.

Úplne by stačilo, keby sa novinári pozreli na životaschopnosť OpenAI, ako dlho by hystréria okolo DDR a NAND vydržala.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Nééé to fakt nedám :)))

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Nevadí.
Pointa je v tom, že ešte nedávno všetci riešili, že nemajú na prevádzku AI dostatok elektrickej energie, kupovali vyradené jadrové elektrárne, OpenAI nemá žiaden biznis, ktorý by im platil vývoj a prevádzku ChatGPT, žiadna fabrika na DDR ani NAND nebola zavretá, či zničená a všetko okolo toho je len špekučná bublina na základe vyjadrení OpenAI, že o x rokov bude odoberať také a také množstvo pamätí.

Bez zamyslenia sa nad tým, či o tých x rokov OpenAI vôbec bude existovať, keď doteraz nemaá ani jeden výnimočný produkt, ktorý by nebol nahraditeľný.

A v médiách, teraz každžý na YT šíri poaniku, ako nebude dostatok RAM aspoň 2-3 roky.
Ibaže nikto nevie, či OpenAI bude ešte o tie 2-3 roky aexistovať a ak áno, v akej podobe.

Tiež nie sú bežne dostupné informácie, ako prebieha výroba v Ćíne. Trh mali zaplaviť lacné Čínske DDR4.

Nedostatok RAM spomaľuje predaj CPU, stolných PC a možno aj notebookov.

Teraz mi to pripomína správy, ako bitcoin bude stát milión dolárov a miesto toho nasledoval prudký pád.

Kto nepotrebuje, nech teraz RAM ani SSD nekupuje. Nedostatok je čisto špekulatívny. Vidieť to aj na alze, mironete a spol., ako z ničoho nič niekoľkonásobne zdraželi aj pamäte a disky, ktoré majú mesiace na sklade.

Neexistuje nedostupnosť SSD alebo RAM, alebo HDD. Sú ich plné eshopy. Keď boli poškodené továrne WD a Seagate, istú dobu HDD boli takmer úplne nedostupné. Pri RAM, SSD, ani HDD sa to nedeje. Ani neboli poškodené wafre, výroba ako v minulosti. Ešte pred polrokom boli plné sklady a netušili, ako sa toho zbaviť. 32GB DDR4 bolo po 50 Eur.

Dopyt OpenAI po DDR je založený len na tom, koľko peňazí im dajú investori, čiže je to všetko, úplne všetko kupované na dlh. Majú naplánovaný taký rast, že majú problémy so zabezpečením elektrickej energie, čiže skôr či neskôr budú musieť tvrdo optimalizovať, zredukovať energetickú, aj dátovú náročnosť.

Inak napísané, OpenAI má dlhodobo neudržateľný model, má megalomanské plány, a už nemá ten wow efekt jedinečnosti. Bude musieť tvrdo, naozaj tvrdo optimalizovať. Nefektívny výkon len vďaka hrubej sile je neudržateľný.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Furt ještě hodně :)
Zkus 4-5 řádků..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

4-5 riadkov?
Meta spálila vo vývoji metaverse, ak si pamätám údaje správne, cca 50-70 miliárd dolárov. A nikto okrem nich, netuší, k čomu to vôbec je.

Za menšiu sumu si mohli zakúpiť celú fabriku na výrobu DDR.
Google, Amazon, Alibaba, Apple, vyvíjajú si vlastné procesory pre AI. Za menšiu čiastku si mohli zakúpiť, dať postaviť celú fabriku na DDR. Keď si kupujú vlastné jadrové elektrárne, očakával by som, že ako ľudia ktorí sú pri tom, už pred rokmi ohlásia potrebu mať vlastnú továreň ktorá bude vyrábať DDR len pre nich. Zatiaľ riešili len výrobu procesorov. Pritom všetci vedia, že potrebujú veľa, veľa RAM.

Preto si myslím, že ten nedostatok RAM je umelý. Neobjavilo sa nič skokové. Žiadna nová technológia, žiadna nová potreba. Eshopy majú plnú, bohatú ponuku DDR aj SSD. Nezmizli. Zatiaľ čo, keď bola chipová kríza, chipy sa nedali zohnať ani za vysokú cenu, lebo reálne neboli dostupné. Keď sa poškodila fabrika Samsungu, zemetrasenie na Taiwane, klesla výroba, bola odstávka a ani tak nevystrelila o toľko cena ako teraz.

To je asi tak všetko, zabávam sa na tom.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Postupně to zlepšuješ, ale furt moc..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Doporučuju na to AI, když už kvůli němu nemáme RAMky, tak ji alespoň můžeme zneužít na tyhle spisovatele :D.
Copilot output:
Autor tvrdí, že zdražení DDR a NAND pamětí je spíš spekulativní bublina než reálný nedostatek. Média nafoukla zprávy o obřích nákupech OpenAI, i když jde o plány na roky dopředu a firma sama má finanční problémy. OpenAI je závislá na investorech, údajně denně prodělává miliony a nemá jiné produkty než ChatGPT. Podle autora se ceny pamětí do půl roku vrátí k normálu, protože výroba běží a hysterie je umělá.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

celkom sila, ako niektorí zdegenerovaní jedinci nedokážu pochopiť súvislý trochu dlhší text a ešte sa tým aj chvália, mysliac si, že akí že sú veľmi vtipní... skús nejakú knihu a padneš mŕtvy, ak ju teda nedáš "predžuť" nejakej tej UI pre dementov!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"skús nejakú knihu a padneš mŕtvy"
Knihy normálně čtu.

"nedokážu pochopiť súvislý trochu dlhší text a ešte sa tým aj chvália, mysliac si, že akí že sú veľmi vtipní"
Vtipný na tom je to, že cápek neumí něco zkrátit, ne to že tady vypsal román.

Jestli tě ten "vtip" o AI urazil, tak to asi bereš moc vážně. Fakt v tom nebylo nic deep.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

V diskusi na technickém serveru platí především, věcně, stručně a k věci. Od beletrie jsou knihy. :)
To že si někdo nechá vygenerovat wall of text, neznamená, že to někdo jiný musí číst. A to samé platí i pokud ten text někdo vypotí a napíše sám.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tak se pochlub kolik knih jsi poslední dobou přečetl.

Já dvě.
Tento týden.

A to nezačínám nedělí jako mají ve zvyku některé státy na západ od Aše.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Prečo si ešte myslím, že s tými RAM to nie je tak zlé?

Google, Amazon, HP, IBM, Apple si aj kvôli Ai navrhujú vlastné procesory.
Síce nemajú fabriky, ale

pri tých investíciacih do AI, kde lietajú desiatky, stovky mld. dolárov, ako jednu z prvých správ, ak by mal byť akútny nedostatok DDR, by som očakával, že google, microsoft, amazon, X, kúpil nejakú fabriku na DDR. Tak ako si kupujú atómové elektrárne len pre seba.

Možno to niekde bolo, a prehliadol som to, ale minimálne by už mali nejaké pertnerstvo s nejakou firmou na novo budovanej továrne pre DDR. Sú to obrovské firmy, pri pohľade na to, koľko investovali do AI, vybudovanie, či kúpa vlastnej továrne na NAND, je takmer zanezbateľná položka. Preto si myslím, nedostatok DDR a NAND nie je akútny, ale špekulatívny.

Nepredpokladám, že všetci chytali paniku ohľadom nedostatku chipov, ale nikto si nevšimol, že bude nedostatok omnoho jednoduchších DDR. Pritom všetci vieme, pre AI je dôležitá RAM. Aj na doma, najlimitujúcejšia je pamäť na grafickej karte.
Že by to nikto posledných 5 rokov netušil? Že pred polrokom skladové ležiaky, teraz za 6 násobné ceny, ako keby AI sa dostala na trh až teraz?

Všade fabriky na chipy, ale nikde na RAM? Neviem o žiadnej inej udalosti, ako len tej, že OpenAI oznámila, že skúpi obrovské množstvo RAM. Ale až za niekoľko rokov. Pritom je to stále tá istá AI, ktorá je ru už roky, o raste sa vedelo dlho, chipy, procesory sa na to pripravujú, ale RAM nie?

To mi príde divné, nereálne. Za mňa v tom podľa mňa umelom nedostatku sú najviac špekulácie ale reálny nedostatok. Šmelinári, priekupníci, obchodníci poskupovali za výpredajové ceny, stiahli ich z trhu, vyvolali umelý pocit nedostupnosti, alebo fiktívnej budúcej nedostupnosti.

Všetky RAM aj SSD stále sú v eshopoch. Nie je to ako s chipmi, že zrazu neboli nikde, alebo zaseknuté niekde v prístave, ako počas pandémie. RAM aj SSD sú všade. Len sa vyvoláva dojem, že nebudú.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

zlatý Peter Fodrek, co? :)

(to mělo být pod FrankaH.)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Víte jaká je skutečná významová náplň rčení "mít víc štěstí než rozumu"? :D

Já se v létě rozhodl updatovat veškerou rodinnou výpočetní techniku - moji, mé ženy, děcek. Tak jsem v létě koupil:
10 kusů Kingston 48GB SO-DIMM DDR5 - za kus jsem dal 2700 korun (dnes stojí 15 tisíc)
4 kusy Kingston 48GB UDIMM DDR5 ECC - za kus jsem dal 6000 korun (dnes stojí 30 tisíc)
4 kusy Kingston 32GB UDIMM DDR4 ECC - za kus jsem dal 3200 korun (dnes stojí 8 tisíc)

Když jsem to objednával, tak jsem si říkal "Safra, tolik peněz, já ale utrácím, vždyť tak velkou paměť vlastně ani nepotřebujem.". :D

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

No to jsi měl víc štěstí než rozumu..
To je pamětí na 15-20 počítačů..
Těch děcek vlastně máš?
Respektive mám ti tu báchorku vlastně věřit? :)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Celkem jsem měnil paměť v pouhých 7 počítačích - 5x notebook + 2x desktop. Děcka mám 3. :)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tvoje decka potrebuju na hranie 128GB resp 192GB RAM v desktope na hranie? To co na tom robia, modeluju biochemicke procesy a simuluju nuklearne reakcie?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nepotřebují a kdybych chtěl DRAM upgradovat teď, tak bych rozhodně takto velké moduly nekupoval. Nejspíš bych se rozhodl, že upgradovat nic nebudu.
Já jsem to tehdy upgradoval na maximum prostě proto, že se mi to jevilo levné, ne proto, že by to ve všech případech bylo nutně potřeba. Proto jsem napsal, že jsem vlastně měl víc štěstí než rozumu. Původně jsem se na sebe trochu zlobil, že zbytečně vyhazuji peníze. :)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ak máte tlačiareň, chápem. Ale je hlúposť aj tých 96 GB v 2 moduloch. Pochybujem, že vaši užívatelia HW vedia zaplniť RAM aspoň na 40 GB. W10 zaožerie sám o sebe až asi 12 GB - aspoň u mňa po nejakom dni. IGPU zožerie max asi 4 GB, t.j. 16. Z 96 GB vám ostáva 80 GB. Máte zapnutú aspoň momentum cache či ako sa to volá a ramdisk s dočasnými súbormi? Dať 63.800 Kč len za RAM môže veľkopodnikateľ, majiteľ kval. tlačiarne, blázon, alebo investor. Čo z toho ste vy? Síce čím viac RAM, tým lepšie, ale toľko RAM je veľa aj keby v tom NB bežal server.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

63.800 Kč nestojí ani o kúsok lepší (než minimálny), príp. v cca strednej konfigurácii Mekbuk, ale vy ste toľko dali len za RAM, ktorú vaši užívatelia nevyužijú ani v čase rozpadu tých PC/NB? Kto nemá virtuálne servery, alebo netestuje Ubuntu,. W11 a *BSD súčasne, ten sa do 32 GB RAM vojde v pohode. Max tak 48 GB ak ide o hranie na max čo sa dá s Radeonom 8060S, ale ten asi v NB nemáte.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

"63.800 Kč nestojí ani o kúsok lepší (než minimálny), príp. v cca strednej konfigurácii Mekbuk"
proč do toho taháte macbook? On upgradoval 7 systémů né jeden.

Jinak souhlasím, že je to přepal jako prase.
Třeba budou všichni používat local AI modely XD.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Aby bolo jasné o akú obrovskú sumu ide, resp. čo za to mohol mať. Ak nemal 4 GB RAM, tak asi vo väčšine zariadení nemusel RAM pridávať.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

No vidím, že tvoje problémy bych chtěl mít. :))
Ale když polovinu těch zbytečných RAM zase z těch PC vytaháš, tak to může hodit docela slušný balík :))
A přesto budeš mít paměti na 15let dostatek.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Jako jo, taky jsem koupil 4×64 GB DDR5 za srandovní cenu někdy v srpnu (zajímavý je, že čím vyšší kapacita, tím méně brutální zdražení, tohle „jen“ 4×). Teď se ale modlim, aby se těm RAMkám něco nestalo, protože vím přesně, jak by dopadla reklamace: „neopravitelné, nevyměňujem, tady máš těch pár drobných, cos za to tenkrát dal a můžeš se s tím jít vyfotit“ :D.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Jo, přesně stejné pocity zažívám také. Je mi pochopitelně jasné, že rozbitý modul by nebyl řešen výměnou za nový, ale vrácením těch pár peněz, které jsem za to v létě dal.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

64 GB DIMM, alebo RDIMM?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Taky mě to překvapilo, ale na podzim byly v nabídce Alza chvíli nabízeny unbuffered DDR5 64GB moduly. Přitom k tomu žádný humbuk v tisku nebyl.

Už si nepamatuji brand v Alze, ale tady je například zmíněn single 64GB modul
https://www.crucial.com/memory/ddr5/ct64g56c46u5?srsltid=AfmBOoq42nyNeIv...

Softech ho má i naceněn
https://www.softech.cz/nezarazeno/crucial/2548653

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud mají v prodeji, musí vyměnit. Pokud nechtějí, ČOI. Zpravidla zabere samotné zmínka o ČOI.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A do toho SK Hynix ohlásil, že nebude navyšovat výrobní kapacity DRAM, pouze HBM a že současná krize potrvá nejméně do konce roku 2028.
zdroj: TPU
https://www.techpowerup.com/344063/sk-hynix-forecasts-tight-memory-suppl...

Toliko k výdobitku kapitalismu zvanému "corporate greed"

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

To bude len tým, že nikto nechápe, prečo vystrelila cena niečoho, čo ešte nedávno bolo ležiak na skladoch.

Porovnaj s TSMC, ako stavajú nové fabriky na procesory, kedže vedia, že dopyt po nich bude rásť.

Pri DDR ani výrobcovia neveria v reálnosť nedostatku. Pritom sú to lacnejšie fabriky ako tie na chipy. Teraz výrobne jednoduchší produkt, ako je DDR modul, sa predáva za vyššie ceny ako je mnohonásobne zložitejší procesor.
Pritom nie je nedostatok ani surovín, nevypadlo nič z výrobného reťazca, len z ničoho nič zo dňa na deň vystrelili ceny DDR a SSD.

Pritom v eshopoch sú stále v ponuke.

Ak výrobca DDR oznámi, že nebude navyšovať výrobu, potom to znamená jediné, má pochybnosti či je o tento produkt reálne záujem, vie, či si myslí, že ide len o čisté špekulácie. Umelo vyvolaný nedostatok.

Z toho čo som zatiaľ čítal, všetci výrobcovia DDR odmietajú navyšovať kapacity. Rozumej, neveria, že bude pre to zabezpečený odbyt. Neveria, že je to trvalý, dlhodobý stav.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vyrobcovia pamati masivne navysili investicie do novych zavodov na nove vyrobne procesy takze nikto nepocita s tym ze dopyt klesne - prave naopak. Napr. SK Hynix otvori v 2027 uplne nove vyrobne centrum v Yongine a navysil planovane investicie z 80 miliard $ na 400+ miliard $...
Takze ked AI datacentra postupne zacnu nakupovat novy hw tak sa uvolni kapacita v sucasnych tovarnach a v 2027-2028 mozu zacat ceny DDR5 a NAND klesat, ak nastane korekcia ("splaskne bublina") a dopyt AI naopak poklesne tak jednoducho znizia planovane investicie takze ziadna nadprodukcia, prudky pad cien a financne straty tak ako to bolo po Covide nehrozia.

https://koreajoongangdaily.joins.com/news/2025-12-15/business/industry/S...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

citácia z kernel docs:

The Device Feature List (DFL) FPGA framework (and drivers according to this framework) hides the very details of low layer hardware and provides unified interfaces to userspace. Applications could use these interfaces to configure, enumerate, open and access FPGA accelerators on platforms which implement the DFL in the device memory. Besides this, the DFL framework enables system level management functions such as FPGA reconfiguration.

ako rôzne protokoly a otvorené porty. takže cesta budúcich inžinierov je otvorená... a ak checklingu a overovania signatúr... v grafe... I2C, SMBus, ring a podobne... :)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Nezbývá než zrušit všechny dovolené 2026, přes léto sedět doma a špórovat na předražené DDR5

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Existuje SO-DIMM na DIMM adapter. Ak chce niekto pouzit notebookovu RAM pre desktop. :) https://www.aliexpress.com/item/1005006215471925.html

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je potřeba počítat s tím, že to řešení bude mít nižší rychlosti a vyšší latence.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Před rokem jsem koupil 128GB za nějakých 7 tisíc. Chvíli vydržím.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To máš až do hrobu..
Já tedy sice “jen” hraju hry, ake 32GB mám tím pádem taky na 10let

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

>> “jen” hraju hry, 32GB mám tím pádem taky na 10let
Pokud vydržíte nehrát věci jako MS FS (32 GB min, 64 GB doporučeno) a vaše GPU má > 8GB VRAM.

16 GB RAM na novém stroji v roce 2025 je za trest.
8 GB RAM na novém stroji v roce 2025 už se blíží výslechu 3. stupně z dob Inkvizice.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vynech laskavě MSFS jako “typickou” hru.
Není to typická hra, není dobře napsaná hra a je silně specifická hra, kterou v podstatě z velké části ani nehrajou hráči.
Naopak ji velmi často hrajou lidi, co běžně nic moc jiného nehrají..
Malš tammnějakou “běžnou” hru co jí 32GB nestačí?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já mám DDR4 3200 MHz CL16, čemuž latencí odpovídá DDR5 6400 MHz CL32. Jinými slovy DDR5 přeskakuju a čekám na DDR6, protože pětka nepřinesla žádné zlepšení, spíš u většiny lidí propad latencí!

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Tady máš to ŽÁDNÉ zlepšení ty mudrlante.. :)

https://www.techspot.com/review/3059-ddr5-vs-ddr4-gaming/

Rozdíl je jdyž vezmu v potaz jen výmenu pamětí opravdu místy BRUTÁLNÍ

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Testy na budget CPU s 5090 ve FHD přímo miluju! :o) Kolik to udělá v reálu? 5% ?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ukazuje to kde je ten slavný bottleneck..
Necháoeš smysl toho testování.
Reálu je to prostě tak, že 12400f s DDR5 je ve hrách stejně rychlá jako 14600k s DDR4 - na jakékoli kartě.
5090 ti jen ukáže, jak velký ten rozdíl může být.
Respektive, proč bych nemohl mít 12400f + 5090 v reálu?
Zamykám na 60fps a chci RayTracing - jako opravdu..

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

V linkovaném článku je kapitola vysvětlující důvody toho, proč se to testovalo jak se to testovalo. A jaké závěry z toho lze vyvozovat.
Přesně pro lidi, kteří nevidí za hranice možností své peněženky.

TL;DR - ta limitace pamětmi je stejná pro 12400 i 14900KS. V celkovém výkonu sestavy se te neprojeví jen v případě, že některá komponenta to brzdí ještě víc.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak to byla chyba. Nejlepší bylo překočit DDR4.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Tempo vývoje už lehce kleslo.
Mně se povedlo přeskočit DDR2 a DDR3.
DDR4 nasazeno od 2019 a pokud nedojde k neplánovanému spojení s věčným křemíkem, tak ještě nějaký ten pátek vydrží. Možná i do doby rozšíření DDR6.
64 GB taky není moc omezující.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No já jen trochu trolím, protože latecne se mezi generacemi DDR obecně moc nemění. A na začátku prodejů nové generace bývá naopak horší. Čili výkřiky jako že DDR5 nic nepřinesly jsou stejné jako když budu vykřikovat, že DDR4 nic nepřinesly :D.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To netrollíš, máš pravdu.

Vlastně DDR5 6000MHz CL30, přišlo vlastně až ke konci DDR5.
Čekal jsem víc, pokud jsem měl vlastní OC DDR4 3600MHz CL14, tak jsem si představoval DDR5 - klidně taky vlastní OC 7200MHz CL28 (zatim se tomu nic nepřibližuje, zatim 6000MHz CL28).
---------------------
"""9800X3D, který má vyšší potenciál, se cílí na vyšší frekvence, třeba 6400-7200 MT/s, aby se udržel poměr 1:1 s FCLK (Infinity Fabric Clock)."""

Další problém je, RAM 7200MHz nemusí zvládnout pamětový řadič v CPU, takže čekat na další generace CPU.
--------------------------------------------------------------------------------
Ancient Gameplays má v recenzích DDR5 6000MHz CL36, časování nechá CL36, utáhne ostatní timing RAM a herní výkon roste.
https://www.youtube.com/watch?v=7HLAdYXOuNQ

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Vlastně DDR5 6000MHz CL30, přišlo vlastně až ke konci DDR5."
DDR5 nejsou zdaleka u konce. JEDEC specifikace jsou až DDR5-8800. Přetaktovaný XMP/EXPO teda předpokládám i výš.
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR5_SDRAM

Tam někde budou začínat DDR6.
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR6_SDRAM

Takže nějaký přechod na DDR6 má ještě spoustu času.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

>> Čekal jsem víc, pokud jsem měl vlastní OC DDR4 3600MHz CL14,
>> tak jsem si představoval DDR5 - klidně taky vlastní OC 7200MHz CL28
>> (zatim se tomu nic nepřibližuje, zatim 6000MHz CL28).

1) 6000 MT/s už se dělají i s CL26
2) 7200 MT/s znamená, že IOD z Ryzenů 4 a 5 přepne kvalty a už nejede synchronně.
3) Tohle šílení kolem propustnosti je dobré pro APU. U CPU s 3D V-cache to ve výsledku není moc znát.

>>"""9800X3D, který má vyšší potenciál, se cílí na vyšší frekvence, třeba 6400-7200 MT/s, aby se udržel poměr 1:1 s FCLK (Infinity Fabric Clock)."""

Už 6400 MT/s v režimu 1:1 je u Ryzenů za hranou. Je to vysloveně záležitost kusu. CPU i MoBo. Většina to nedá a ani u monolitických APU to není jisté.
Hodně kombinací Ryzen CPU + MoBO nedá 7200 MT/s ani v režimu 2:3

Nový řadič u Zen6 by mohl tento stav zlepšit, ale při nafouknutých cenách pamětí je to stejně mimo.
IOD má problém ut

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak: DDR4 3200 MHz CL16 není žádný zázrak, běžně lidi měli 3600 MHz, kdežto DDR5 6400 MHz CL32 je furt highend. Taky jsem myslel, že touhle dobou budou už DDR5 někde na 7000 MHz minimálně.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"""Mně se povedlo přeskočit DDR2 a DDR3."""

Vůbec si nedokážu představit, že bych vydržel 1jádrem do 2019.

Nejde RAM ale o CPU.
Protože DDR1 byly většinou 1jádra, třeba držák Prescott Intel Pentinum 4 640, ale ten už v roce 2008/2009 nebyl žádná hitparáda.
DDR1 bylo pouze 2jádro patice 939 (třeba Athlon x2 3600), tomu bych možná věřil, že by se dalo vydržet do roku 2019.

DDR3 jsem měl v roce 2011, Phenom II X4 955.
DDR4 jsem začal používal ke konci roku 2017, měl jsem tam nouzovku A12-9800, čekal jsem na druhou generaci Zenu (duben 2018 jsem koupil Ryzen 2600).

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Drsný, a o mně budou tady říkat, že furt čekám. :-)

Už moje Intel Core i7-950 jelo na DDR3 a to už je vzdálená historie. Já jsem sice vysloveně nepřeskočil ani DDR2, ale to jsem měl jenom chvilku a snad jen na jedný platformě. Jsem v té době používal notebook (s DDR2) a ten nepočítám, to jsem byl vlastně skoro bez PC. :-D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jo ebay - tam se prodavaji vsemozne blbosti - plno lidi tam prodava roky nejaky smejd za nasobek cenya hleda nekoho, kdo to koupi + nekdo pak mele nesmysly, ze neco ma takovou cenu, nebot se top za to nabizi na ebay - casto jeda vec draze nez nova v eshopu, nebo uplne plecky za nasobky ceny vyrazne lepsich novych veci - k cemu je ebay dobry je pruzkum trhu ;-) Treb jeden objektiv HELIOS co dela bublinkoby bokeh - je to vlastne smejd sklo, kazdy to umi vyrobyt znova a mnohem lepe, ale stare sklo, plne zavad, nebot je to helios - tedy etalin smejdu stalk i nekolik tiisc USD ... a tak prisel TTartisan, vyrobil, koppii, ale bez nmechjanikcych problemu a mnohem lepsi ostrosti a male aberaci - a prodava tak novy za zlomek ceny - a vsichni ti spekulanti se starym srotem utreli ;-)

A rikam to same i u filmovych kompaktu, je zajme o nektere modely, treba hezky nikon a fujifilm, popr. monolty a olympusy - ty jsou ale v dobrem stavu ... nebo treba Ricoh - ale ta firma neumela nic vyrob bez toho, aby se to nekazilo a tak si zakanici zacali vyrabet svoje nahradni dily ... no a nkt5ery z tech modelu by slo vyrobit novy za za 1/3 ceny co se prodava na ebay - nebo klidne za tu samou ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo OpenAI zkoupila RAM za ucelem spekulaci a manipulaci trhu, v dobe Rakousko uherska by za to sli do vezeni na dozivoti, nebo tr. smrti ;-) ... ale i tak, jednou jim penize dojdou, asi si splaskne bublina a pak bude na thu zase kupa chipu a nikdo je uz nebude chtit, tedy z toho tez muze byt cista ztrata

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kupoval jsem "Kingston Fury Beast Black 64GB (2x32GB) DDR5 6000 CL36, AMD EXPO" na CZC v dubnu 2023 za 5570,-. Dnes cena začíná na 14500,- (Datart, Smarty) a jde až přes 30000,- (Mironet, BScom).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.