Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Prostoru pro 3nm výrobu nejspíš bude víc, zájem o tento proces opadá

Jejda, že by lidem už došlo, jak je idiotské utrácet za přehřívající se highend v mobilech? Že by konečně nvidia/amd na prodejích viděli, že kvůli raytracingu, který nemá jednoznačně lepší nebo horší grafiku, ale prostě jen jinou, už lidé nebudou tolerovat novou generaci několikakilogramových grafik za ještě vyšší cenu než dnes? Každopádně očekávám, že na home office éru se budou vymlouvat dalších 5 let.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak AMD to IMO ví a proto se "nepere" o pomyslný high-end, kam by měla problém se dotáhnout, cena by byla neúměrná výsledku a spotřeba "přímo-topní". :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co ma toto spolocne s raytracingom? Nebude to skor o tom aky narast vykonu by finalne produkty mali, ake by boli efektivne v pomere vykon/spotreba, ci za aku cenu by boli dostupne?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Právě proto, že ten výkon se už tolik nezvedá (ne tak snadno a levně), se tlačí na RT. Ale přínos RT je stále hodně diskutabilní, za tu cenu spíše nezajímavý.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Překvapivě RT už dneska běhá docela dobře. Moderní grafiky vícero výrobců jsou v něm už mnohem dál než v začátcích RT před mnoha lety (what? RTX 2080 vyšla před 5 lety - I feel old). Samozřejmě ne pro každou hru má RT smysl, ale v pár je to dost znát (Cyberpunk 2077, Witcher 3, Control, ...).

EDIT: RT jde už i do mobilů. Nepočítám-li nepovedený Exynos, tak nově iPhone, což je konečně mainstream.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dost znát to je hlavně na poklesu výkonu.
https://www.youtube.com/watch?v=7NQqWlYZ2RA
https://www.youtube.com/watch?v=2UaP5GVXuk8
https://www.youtube.com/watch?v=C2lsZBTUtSM

V těch mobilech to bude nepřekvapivě jen marketingová nálepka. Přece jenom je výkon RTX 4060 úplně jinde než ultramobilní prdítka a i ta RTX 4060 má s RT problém.

Asi nejlépe situaci s RT shrnuje: How is Raytracing STILL BAD? (it's been 4 1/2 years)
https://www.youtube.com/watch?v=6QDOcbeRy6E&list=LL&index=1&t=74s

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Jenže na malém displeji mobilu ti stačí 480p/720p --> AI upscale na 720p/1080p. Proto nevadí, že má zlomek výkonu (protože taky kreslí zlomek pixelů).

"How is Raytracing STILL BAD?" - clickbait nadpis. Spousta z nás si RT užívá už mnoho let.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To "užívání" probíhá jak? Ani na srovnávacích videích to nic podstatného nepřináší. RT on je někdy i hnusnější a vždy s brutálním dopadem na výkon.

Zkus se nezaseknout na nadpisu, ten pán co to video natočil udělal pro podporu svých argumentů 100x víc než ty.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ty máš "nastudovaná" videa a já ty hry hrál - s vypnutým a zapnutým RT.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Koukám druhej Mareček, co si myslí, že jeho dojem je víc než srovnávací videa, která to jasně ukáží v jeden okamžik. Ještě k tomu má nějakou zvláštní mentální poruchu, protože si myslí, že nikdo jiný si RT ve hrách nevyzkoušel. Oni ty srovnávačky museli nějak natočit:).

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nekamenuj mě za to, že si myslím, že hlavní je, jak to vnímá uživatel/hráč.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pocity jsou nejdůležitější, Váš Intel.

Problém s pocity je, že RT ON je občas hnusnější než OFF. Dělal jsem si slepý test a scény RT ON občas prohrály, občas vyhráli a snad vždy jsem neměl jistotu, že toto je ON nebo OFF. Já vím, ty to na první pohled poznáš ve všech hrách a já se před tebou skláním, ale my, obyčejná lůza, opravdu ne. RT ON jsem s jistotou poznal jen v případech, kdy ty odlesky/odraz byl až nereálně přehnaný.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

RT není jen o odlescích. Ale to někdo, kdo hledá pixely na zapausovaných videích na YouTube, nemůže vědět.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Až na to, že jsem sem dával i nezapauzovaná videa, která ale nic nemění.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To ti už debunknul kolega níže.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To bude tym, ze si hladas iba to svoje. Na tom tvojom clickbait videu som rozoznal kazdy obrazok, ktory bol raytracovany. Ale to je jedno. Cele to video je zalozene na multiplayer hre, kde si RT kvoli FPS zapne malokto. S tym, ze vacsina ludi ani nevie co RT je a na co je dobre. Postnem ti sem par videi tiez:

https://youtu.be/lWFBchtnbDM?si=OplyM4h3pE725JX0
https://youtu.be/6emAxMeqZHU?si=iSSIlnR1kKU7G_Lz
https://youtu.be/JmlNx-PC8uM?si=iaLzhrrLQk0b3jyG
https://youtu.be/pmpwMiSDYP4?si=CBQZhhy60pLIuHfE

Tiez nieco od Digital Foundry:
https://youtu.be/hhAtN_rRuQo?si=xu5LYS_3cbiECq8X

Vies videa ti moze urobit kazdy na vsetko. Samozrejme raytracing nebude citelne vidiet uplne vsade. Takze to niektori vyuziju, aby mohli na kontroverziach a hadkach nahnat ludi do diskusii. Konstruktivne argumenty nepotrebuju. Takze kludne si najdi aj 100 videi, kde ta budu presviedcat, ze je RT zbytocny alebo hlupy ci podobne nezmysly. Ked tomu veris, je to tvoj problem. Nie moj. Na rozdiel od teba som tie hry nehral iba na youtube. Viem co vidim a viem aj naco he dobre raytracing pouzivat.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pixelů kreslí dost, ale pust si třeba cod mobile na velkém monitoru a pochopíš- modely nejsou tak detailní, ani textury, antialiasing chybi. To na tom málem displeji zaniká.ono je to trochu vidět uz na 12.4" tabletu

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Proc maj teda mobily 2k displaye, kdyz staci 720p?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Stejně jako desktopy, proč mají 4K.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Rozdil mezi 6" s 2k a monitorem 25"+ s 4k je docela podstatnej. Nehlede na to, ze ja pouzivam FHD monitory k plne spokojenosti. Mam radsi nativni rozliseni na FHD monitoru nez interpolovany z FHD na 4K. Usetrim kapku vykonu a nemusim resit jestli danej algoritmus dela ci nedela artefakty, ghosting apod.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nemalo by to byt skor naopak? Ze kedze sa vykon tolko nezdviha, ze by sa nemalo tlacit na nieco, co ho potrebuje viac? V tomto problem nebude. Skor to vychadza z praktickych argumentov a montovanie raytracingu do tejto temy je podla mna nezmysel. Je to nieco ako ked maju niektori ludia potrebu namontovat Fica do clanku o vesmire.

Prinos RT vobec nie je diskutabilny. Je uplne jasny. A to nielen z pohladu lepsej grafiky ale aj neskorsieho znizovania nakladov na vyvoj hier, ktore uz budu vyzadovat podporu RT a nebude treba riesit osvetlenie hier cez rasterizaciu. Mala by odbudnut cast manualnej prace potrebnej na iluziu spravneho nasvietenia scen, ktore budu cez RT nasvietene nativne.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Zatím to vypadá, že je to práce navíc.
Hodně práce navíc.

Klasický rastering
RT verze
Odstraňování konfliktů mezi nima.

A to se vyplatí.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

RT je min práce, protože nemusíš dělat fake obsah scény pro falešné odrazy a nasvícení. Proto je taky Cyberpunk tmavší bez RT. Ostatní hry ne, protože v těch je ne RT-codepath stále plnohodnotná (ale časem ve hrách už nebude).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Treba vývojáři SotTR mluvili o tom jak je to s RT snadné a musí se brzdit kvůli vykonu. Pokud máš dobře udelany rastr - spravne definice materialu a reflexivnosti, tak rt už je fakticky jen o parametrizaci a přepínací on/off

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

https://www.youtube.com/watch?v=k_WZvD6astM

Zrovna v SotTR je RT jen pokles výkonu. Ve slepém testu by to správně určil jen zaměstnanec nvidie.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nebo jsi jen slepej. Netrap se tím, aspoň ušetříš.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

S tebou bych se chtěl reálně setkat a udělat veřejný slepý test. Červenal by ses až na prdeli za ty bludy co tady píšeš.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já tu nejsem ten, kdo má "červ" ve jménu.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ty seš fakt autista...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Este doplnim co pise Ladis. Od vydania RTX 2000 uplynulo kolko? 4 ci 5 rokov? A stale ani zdaleka nema vacsina ludi grafiku s podporou raytracingu. A potrva to este dalsie roky, ky, budu moct zacat vychadzat hry, ktore budu RT vyzadovat, aby sa nemuselo to iste robit na X sposobov. Ano. Budeme si musiet prejst preklenovacim obdobim. To hadam nikoho neprekvapi.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Zas tak dlouho to nebude. Už mnoho let je RT na většině konzolí (a určitě bude i ve Switch 2), v iGPU od AMD (a v následujícím iGPU od Apple, když to teď dostal iPhone), iPhone, Exynos od Samsungu, no a samozřejmě v PC dedikovaných grafikách (včetně těch od Intelu). Ne každý má 13 let starou GPU AMD řady 7xxx ve svém WinXP retro PC jako já (mimochodem kupoval jsem si ji právě kvůli Cyberpunk 2077, když vyšlo to teaser video :-D a mimochodem hra tam jede v 720p Low detaily). Jak už jsem tu postoval, RTX 2080 vyšla už před 5 lety.

Hry budou nadále podporovat staré PC. Stejně jako v době DirectX 9 podporovaly DirectX 7 karty. Efekty se jednoduše vypnou, scéně bude část informace chybět - stejně jako už teď v Cyberpunku se bude náhradní fake obsah pro ne-RT codepath dělat jen ořezaný, ne plnohodnotný.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"stejně jako už teď v Cyberpunku se bude náhradní fake obsah pro ne-RT codepath dělat jen ořezaný, ne plnohodnotný."

JJ. S tym tiez pocitam. Potom tu ale zasa pribehnu ti isty ludia co teraz a budu tvrdit aky je to o...b lebo inak by ziadny rozdiel od raytracingu nebol vidiet. :-) Ale aj tak si myslim, ze este bude chvilu trvat, kym vide prva nova moderna hra, ktora bude vyzadovat RT GPU.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Dnes už nikdo neřeší, jak Cyberpunk 2077 jel na 10 let starém PS 4 non-Pro v době vydání hry. Teď řešíme, jestli naše GPU utáhne nový path trace mód. Hry budou nadále nabízet verzi bez RT, ale za jeho (ne)kvalitu už nebudou popotahované. Za podporu ne-RT HW (v jakékoli kvalitě) bude naopak ve shrnutí malé plus.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

RT-DLSS souvisí s krizí dedikovaných karet.

Pokud bude mít RT stále tak velký dopad na výkon, tak by bylo ve všech ohledech efektivnější nepřehazovat náklady na zákazníky a dělat to postaru bez RT. Cena HW, spotřeba, poměr spotřeba/výkon. On je rozdíl, když más 60 fps při spotřebě 150 W nebo 250-300W jenom kvůli RT.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro mě RT na vykon dopad nemá. S I bez mám pořád 60FPS, kdyby to bylo méně, nehrál bych to. Spotřebu to ovlivní, to ale ovlivňuje i rasterizace. Můžeš hrát na nejmenší detaily a spotreba při stejných fps půjde taky dolů.RT je další úroveň detailu a realističtější vykreslení. Treba SSR nechává mizet obrazy objektu/jeho casti, pokud nejsou na scéně vidět a vypadá to blbě když nějaký odraz je třeba urizly protože ten objekt je v dané části překrytí něčím jiným. Dost to kazí dojem, u RT k tomu nedochází. Stíny a ambient oclusion je také přesnější, zvlaste soft shadows.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To mně připomnělo ten vtip o blondýnce:
"Mě rostoucí ceny benzínu vůbec nezajímají, já vždycky tankuju za 2 tisíce."

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bez ohledu na úroveň paliva v nádrži?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ty chytřejší (poučené a vyškolené) zajedou natankovat, když začeně blikat takové to světýlko.
Ty ostatní, až jim to nejede.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1. apple předvedl, že pokud není k dispozici i nová architektura spolu s novým výrobním procesem, tak zvýšenní výkonu přechodem na 3nm není nikterak velký a i i-ovce tohle kupovat nechtěj, natož pak ostatní firmy, které musejí daleko víc přemlouvat své zákazníky k upgradu
2. cena za wafer je už za hranicí, co jsou ochotni zálazníci zkousnout viz gpu, která se dostala cenou do nesmyslů

a je to dobře, alespoň konkurence včetně číny zmenší náskok tsmc a bude čas se zastavit a porozhlídnout se kolem sebe jestli nejsou jiné cesty, než tupé zvyšování nákadů na všech frontách, jenom aby se výkon posunul zas o trochu míň než v předešlé generaci, někdy ten náraz do stropu musel přijít

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

K jednotke mozem dodat len tolko, ze navzdory vseobecne zazitemu nazoru (ktory u istej casti produktov a rezu spolocnosti plati) su Applie produkty pomerne dlhoveke. Kto si to kupuje na to, aby na tom nieco robil a nepotrebuje si umelo navysovat naklady, tak s takou masinou moze byt spokojny ~7 rokov.

Prve M1tky sa nam vykotulali v 2020, takze moralne maju este nejake 2-3 roky k zastaraniu. A osobne bezne vidavam ~10 rocne MacBooky denne pouzivane na nejaku tu serioznejsiu robotu.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Apple od toho již podle mého názoru upouští:
- RAM se již nedají doplnit
- SSD je také připájeno
- nejrychleji zastarává baterie a ta je také nevyměnitelná
- touchpad je routovaný přes klávesnici aby přestalo fungovat oboje pokud se pokazí jedno z toho
- nové komplexní díly jako je "detektor otevření víka", které mají speciální čip který je nutný servisvě vzdáleně aktivovat u Apple jinak nefunguje. To stejné monitor. Zde například demonstrace: https://www.youtube.com/watch?v=r0Hwb5xvBn8&t=635s
(Apple neřekne máš tam špatný monitor, jenom zobrazí podivné artefakty aby to vypadalo, že je to pokažené z opravy! Jejda.)
- 8GB modely swapují několik GB denně, tj. poměrně dost opotřebovávají SSD
- patrně časem dochází k sw zpomalování starších modelů (říkali tři mí kamarádi majitelé macbooků)

Já neříkám že je Apple špatný. Jen je to firma na generování zisku.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Jojo, připájené SSD je pro mě stopka. Neodpustil bych ho ani mému vysněnému pasivně chlazenému notebooku s linuxem. Dokud budu mít na výběr, tak tohle řešení koupím jen v ultralevném notebooku.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Možná by se vám mohlo líbit toto: https://frame.work/

Je to naprostý opak aktuálních trendů pájení všeho.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Povedal by som, ze to video niektore veci dost zvelicuje. V Apploch byvala halda flex kablov (a skrutiek) uz v casoch, ked este masox behal na x86tkach iba v laboratoriach. Nevidim velky rozdiel medzi demontazou tejto maticnej dosky a maticnej dosky v macbooku z roku 2008.

Vzhladom k tomu, ze doska je po vyrobe neskonfigurovatelna vidim ako vyhodu, ze porty su na kabloch, takze poskodenie portu neznamena nutnost vymeny maticnej dosky.

Nefunkcny snimac odtlackov prstov je "as designed" a ma to zaklad v separacii bezpecnostnych domen. Pocitac vie snimacu odtlackov prstov povedat, aby odtlacok nasnimal a ulozil ho, vie ho poziadat o overenie, ale nemal by vediet odtlacok zo senzora vycitat. Aby potom neslo odomknut jednu dosku inym senzorom, su doska so senzorom sparovane. A je to tak dobre.

Touchpad s klavesnicou mali spolocny kabel (aj ked separatne vedenia) uz od posledneho PowerBooku a routovanie touchpadov cez controller klavesnice je dnes bezne riesenie pouzivane aj v "PC" laptopoch.

"... který je nutný servisvě vzdáleně aktivovat" - tam sa nejedna o aktivaciu, ale o kalibraciu. Uplne bezne s analogovymi snimacmi. Je mrzute, ze ten kalibracny nastroj nie je dostupny online, pretoze nevidim dovod na to, preco by to musel kalibrovat priamo Apple, snad okrem nutnosti dodrzat presny postup, co by niektorym jednoduchsim ludom mohlo cinit problemy.

Jedine co vyzera vylozene divne su displeje. Tam by bolo zaujimave vyskusat reset SMC, alebo ekvivalentneho geratu, pretoze s artefaktami na podsvieteni pri sahani do stroja som sa stretol uz pri pre-unibody laptopoch. Reset SMC to zvykol fixnut.

No a ano, Apple je firma na generovanie zisku, ako kazdy jeden dalsi subjekt, ktory podnika. Necakane.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

K těm artefaktům na displeji. Apple prý sleduje vysvícení (sub)pixelů a kompenzuje to softwarově. Po výměně displeje je třeba tuto paměť vymazat, jak píšeš, protože ta kompenzace vlastně nakreslí na novém displeji artefakty tam, kde to má kompenzovat. Ale lůza bude tvrdit, že to dělá Apple naschvál ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> - 8GB modely swapují několik GB denně, tj. poměrně dost opotřebovávají SSD

Kolik Maců umřelo na opotřebované SSD? Naopak v PCčkách umřeli SSDčka na firmware/řadič - které u Apple nejsou v disku a nejsou od 3rd party výrobce. (V PCčkách sice šlo dát nové SSD, ale ti, co nezálohují, přišli o data.)

> - patrně časem dochází k sw zpomalování starších modelů (říkali tři mí kamarádi majitelé macbooků)

Měl jsem dost Maců a časem mi zpomalovaly míň než PCčka s Windows.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

"Kolik Maců umřelo na opotřebované SSD? Naopak v PCčkách umřeli SSDčka na firmware/řadič - které u Apple nejsou v disku a nejsou od 3rd party výrobce. (V PCčkách sice šlo dát nové SSD, ale ti, co nezálohují, přišli o data.)"

Louis Rossmann by nesouhlasil. Jinak ta demagogie s jakou se snažíš shodit možnost bezproblémové výměny SSD v PC je už na úrovni pro psychiatra.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To ty jen neumíš číst. Já právě pochválil, že jde v (některých) PC vyměnit SSD (ale pokud člověk nezálohuje, tak mu to pomůže jen částečně). Jinak Louis Rossmann žije z toho, že nesouhlasí s Applem.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ve vetsine PC jde vymenit SSD. A treba v novejsich MS Surface Pro (od 7+ vyse), coz je v podstate tablet, je SSD pristupne bez rozdelani celeho zarizeni, staci otevrit deklik pod kterym je.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

RAM se nedá doplnit v žádném mobilu, úložiště je také běžně pájené. Baterie samozřejmě vyměnit jde, ano pro BFU to není cvak-cvak.

A pokud si myslel jen na laptopy, 8GB swapují několik GB denně, to je nějaký problém? Mám MBP s 16GB, měl jsem MBA s 16GB i s 8GB, zaznamenával jsem pravidelně hodnoty NAND zápisů... U 16GB MBA jsem byl v průměru na 16GB/den, na 8GB MBA jsem byl na 20GB den. tzn rozdíl 5,84 vs 7,3 TB za rok. Při životnosti standardních customer 256GB disků 150TBW (to je garance nikoli že nevydrží více) to znamená 20 let životnosti u 8GB varianty vs 25,5 roku u 16GB varianty. Oboje naprosto bezpředmětné, navíc se mluví o tom že SSD Apple jsou stavěné na vyšší zápisy, někde kolem 1000TBW. A třeba Manželka je casual user a má asi 4GB/den zápisů na 8GB verzi, při 150TBW je to 102 let životnosti...

Konec konců, Apple pájí SSDčka od cca roku 2016, vidíš někde velké diskuze jak umírají? Ne.

Ano zpomalení SW bude docházet, to je normální, když nový OS zavádí nové featury které dříve nebyly. To je ale obecná věc, je jedno jestli něco nového do OS zabuduje Apple nebo někdo jiný.

A každá komerční firma je firma na generování zisku. Apple je ale technologická firma které to jde nejlépe.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

tohle není o applu, ale normální stav, já píšu z dellu který už 8 let starý a funguje v pohodě a ještě snad dlouho bude i původní baterka ještě vydrží hodinku serfovat, žena má galaxy S10 a úplně v pohodě, S7 se mi válí v šuplíku a funguje když je potřeba

představ si že mám i krosnu která je 15 let stará, nebo další baťohy které jsou přes 10 let staré, nebo pohorky 12 let staré a stále drží moc toho nenachodim takže dalších 10 let vydrží

jediný co pravidelněji upgraduju cca každé 3 roky jsou gpu na hraní her, ale kupuju vše z druhé ruky

tady je nějaká milná představa, že výrobek po 3ech letech nedostačuje a musí být obměněn, což možná platilo před 15ti lety ještě, kdy se zvyšoval výkon v násobkách a ne o 20%, sice si zaplatíte o 20% víc, ale je kolem toho slávy jak při sametové revoluci

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Ono rozdil mezi S10 a aktualni S23 je hlavne v nm, iGPU, rozliseni displeje a vice foto cidel, co se tyce baterie, tam se to nejak netrhne, skladaci telefon je zas jenom cista predvadecka.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problemem S10 je, ze na to uz nejsou aktualizace OS. Provozovat na tom treba bankovnictvi nebo jine citlive veci muze byt rizikove.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To je obecná nevýhoda Androidu, ne S10.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Na rozhodne bych na mobilu neprovadel zadne bankove/financni osobni operace, je to proste sileny risk, divim se lidem ze vubec mobilem plati, jo a trva to dyl nez platebni kartou protoze se mu ta aplikace zasekla(o tom jiz druha...).

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Princip fungování ověření pro bankovnictví je trochu jiný než pro jiné služby. Banky chtějí, abys platil přes jejich služby, i za cenu, že to někdo zneužije (to se pak řeší dodatečně).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

souhlas, ale je to o tom výrobci než o tom že HW nedostačuje
S21 a dál mají už 4 roky podpory, coz mi prijde jako minimum

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No a co teprve PC workstation z roku 2012 na kterem pracuju treba ja a zatim docela ok.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"i i-ovce tohle kupovat nechtěj"

Pominu hanlivé škatulkování, ale řada 15 pro/max se prodává lépe než předchozí řada. I přímo na Apple je vyřízení objednávky na cca měsíc.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

tak je to ale každej rok přece, že nejsou na startu k sehnání ať už umělým vyvoláním dojmu nedostatku nebo zvýšenou poptávkou kvůli tomu že ovečky potřebují upgrade

znám spoustu vývojářů, kteří jedou na apple only a nenazval bych je ovce, ale to není většina, která se pere za "práva" applu a nekupujou si každej pšouk, kterej apple vypustí

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Není to každý rok. Ale letos je zájem o procka vyšší než loni. Právě kvůli zmíněným vlastnostem, upgraduje víc lidí i z loňských modelů. Kvůli vykonu iphone neupgradujes, alespon ne v řádu treba 2-3 let.

Ono ldoba upgradu se protahuje i u Apple, ale roste i podíl na trhu, takže si to kupují více i noví uživatelé.

Kdybych neměl pronajatou S23U, tak bych si k vánocům určitě 15 Pro/Pro Max pořídil, proti 13 je skok právě ve fotovýbavě už docela zásadní, je i menší a lehčí, při delším držení naked přistroje v ruce i to zaoblení zadní hrany dělá své. USB-C s DP Alt Mode je taky fajn, nepotřebuji k připojení k TV/monitoru redukci a podporuje to i 4k. Redukce uměla jen FHD.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ceka se tuha zima?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já tam tedy vidím falešný argument.
Zákazníci nechtějí nové produkty => o 3nm není zájem.
Právě naopak. Spotřebitele chtějí 3nm a o produkty vyrobené na 4nm nemají zájem protože mají 5nm což je skoro to samé.

Pokles poptávky je způsoben hlavně tím že 3nm má zpoždění.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Blbost. Výrobní procesy řeší jen geekové. Zbytek zajímá design, výdrž na baterii, foťák/video a jestli to jede plynule (mobil). Zen 5 předvede, že i na 4nm procesu to má výkon i efektivitu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Lide si nakoupili hromadu hardwaru(desktop, notebook, smartphone, tablet, hraci konzole) kuli Home Office ktery jim jednoduse staci, vemte si proc ma clovek menit 6/8 jaderny procesor, naopak dokoupi dnes v perfektni cene RAM + SSD a nadale spokojene jede, dale grafiky, lidi za ne utratili nemale penize v dobe corony a crypto silenstvi plus stejne nevychazeji tak prelomove herni tituly kuli kterym by vyrazne investovali, jednoduse to nekupuji, 4K s vic jak 60FPS + RT resi malokto, lidi museji platit za drazsi sluzby, zradlo, energie, jednoduse veci z "IT Zony" budou posledni co ted obmeni, cili ne jen u Apple zajem klesa ale celkove, reinstall OS plus novejsi drivery, tak se dnes jede, jinak lidi hodne cestuji, nesedi na prdeli...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

u Apple rozhodně zájem neklesá. 15 Pro/Max naopak čelí zvýšenému zájmu proti předchozí generaci. Ten zájem ale rozhodně není způsobený přítomností 3nm A17, na ten kálí pes, stejně jako že je to první iPhone s 8GB RAM, věci co majitelé iPhone nepotřebují řešit.

Menší rozměr při stejné velikosti displeje a nižší hmotnost v kombinaci s novou foto výbavou, zaoblenější hrana šasi ("neřeže" do dlaně), rychlým USB portem a možností nahrávání ProRes přímo na externí disk je kombinace faktorů, která zvedá zájem.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Proces nesplnuje parametry.... ok. Ale co Samsung a je ho GAA?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Že by nastávala situace které se bál Intel, a před kterou varovalo několik analytiků?
Tedy takové nasycení trhu čipy že by bylo zbytečné stavět tolik velkých moderních továren , které pak možná budou i nevyužité.
On o ten 3nm proces bude zájem, ale netvted když je na počátku sériové výroby se špatnou výtěžností, vysokou cenou a nízkou poptávkou po produktech z tohoto

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak dokud nebude high-NA EUV a pojede se multipatterning, tak to prostě bude enormně drahé, enormně pomalé a celkově dost naprd. Intel už narazil před lety, TSMC naráží nyní. Až bude high-NA, pojede se zase dál. Do té doby? No ...

... ale stejně je AMD lepší, žejo!

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Na zahřátí mých starých vrzavých kolen je lepší ntb s CPU Intel.
Ovšem jsem ochoten uznat, že tento způsob využití je okrajový.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

@David
Jakmile spadnou k 10A, tak se bez double patterningu stejně neobejdou. Výroba bude do budoucna čím dál složitější a pomalejší. Stejně tak naroste čas na validaci vyrobených čipů z důvodu klesající homogenity tranzistorů.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Podle vsech znameni na nebi i zemi je se stavajicim 3nm procesem TSMC neco spatne. Apple si plati vyrobu A17, ktery je jen malinko vykonnejsi nez A16 pri stejne spotrebe. Protoze to je Apple. Ale jini vyrobci platit za stejny vykon podstatne vyssi cenu moznavz nejakeho zahadneho duvodu nechteji.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Proč záhadného? Úplně stejně jel Apple 5 nm a ostatní vyčkávali na 7 nm, kvůli rentabilitě. Jen Apple mývá takové marže, že může uživatelům nabídnout to nejdražší.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Otázka je, zda teď je 3nm jen to nejdražší nebo je u to nejlepší...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Aby Apple zůstal leaderem, tak mu stačí být o trochu lepší než konkurence. Parametry daně technologie tak víc trápí konkurenci, která musí řešit rentabilitu víc.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Leader je nový výraz pro "nejsme o moc horší než AMD"? ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kde si konkurují?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Takže nakonec zjistíme, že Apple je nej, protože nemá konkurenci ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Sám jsi ji nedokázal říct.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Oboje, jen ten rozdíl v parametrech je už téměř nižší než rozdíl ve výrobní ceně. Nemluvě o ceně návrhu čipu, která je zhruba dvojnásobná, takže to dává smysl hlavně tam kde není problém vysoká marže...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.