První náhled na DirectX 10.1
Společnost Microsoft uvolnila první technologickou ukázku chystaného rozhraní DirectX 10.1. O nich jsme vám nabídli bližší pohled již téměř před rokem a tehdy zmiňované aspekty se skutečně stávají realitou. Ale vezměme to popořadě. Verze 10.1 je dílčím update na 10.0, tedy je jasné, že pro svůj chod vyžaduje Windows Vista. Dále je potřeba mít v systému nainstalovánu první beta verzi SP1 pro Vistu, která bude k dispozici lidem s přístupem k MSDN.
Rozhraní přichází mezi novinkami s podporou Shader Modelu 4.1 (oproti 4.0 v originálních DirectX 10). To znamená mimo jiné přítomnost dynamicky indexovaných TextureCube polí, možnost výběry vzorků pro MSAA, podporu pro blending pro všechny formáty a mnohé další. Velkou novinkou je implementace nového zvukového rozhraní XAudio2, které se možná v budoucnu stane náhradou za DirectSound. Jde o multiplatformní framework, který nalezneme i v Xboxu 360 a jenž také nabízí podporu vícekanálového a prostorového zvuku, možnost nastavování hlasitosti pro každý kanál zvlášť, programovatelné DSP efekty, filtrace, dílčí mixování atd. 3D podporu mimo jiné rozšiřuje nezávislá knihovna X3DAudio.
A na závěr zmiňme ještě novinku zvanou XACT Session Windows. Ta nabízí zvukařům možnost vytvářet mnoho virtuálních mixovacích konzolí sdružujících více různých zvuků a kategorií. To například znamená možnost sdružit ovládání hlasitosti více zdrojů/zařízení do jednoho okna, které bude vypadat třeba jako vícestopý mixážní pult. Ke každému dílčímu zvuku pak lze přistupovat individuálně, zobrazovat si o něm informace typu kde je zrovna zvuk přehráván atd. Máte-li odvážného ducha, všechny tyto novinky naleznete v srpnovém DirectX SDK.