Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Půjde Evropa jinou cestou než USA?

Paragraf malý
Zatímco v USA se velcí vydavatelé snaží potlačit distribuci autorsky chráněných skladeb přímými žalobami (Napster, MP3.com, ...), v Evropě se asi celá věc bude řešit poněkud jinak. Přední evropští umělci (především populární hudby) jako jsou Spice Girls, Boyzone, Robbie Williams nebo třeba Eros Ramazzotti se snaží docílit přímého zdanění nástrojů, které umožňují takto získané skladby "konzervovat". Jde samozřejmě především o čistá CD média a vypalovačky.

Zatímco v USA se velcí vydavatelé snaží potlačit distribuci autorsky chráněných skladeb přímými žalobami (Napster, MP3.com, ...), v Evropě se asi celá věc bude řešit poněkud jinak. Přední evropští umělci (především populární hudby) jako jsou Spice Girls, Boyzone, Robbie Williams nebo třeba Eros Ramazzotti se snaží docílit přímého zdanění nástrojů, které umožňují takto získané skladby "konzervovat". Jde samozřejmě především o čistá CD média a vypalovačky.

Legislativa EU tak prochází v posledních měsících úpravami, za účelem tvrdšího vymáhání autorských práv umělců a vydavatelů. Je tak již tedy mimo zákon postavena pirátská výroba CD nebo třeba stahování copy-protected hudby z Internetu. Právní úprava, která z EU vyplynula, umožní zatížit CD média a vypalovačky další daní, ze které by se měly platit ušlé zisky umělců a vydavatelů. Celá byrokracie však ještě vyžaduje ratifikaci každého z 15-ti členských států unie. Anglie však již dala na jevo, že se touto cestou vydávat nehodlá, naopak v Německu a Itálii již podobný zákon platí. Daň by měla být někde mezi 5-ti až 10-ti procenty.

Na tomto místě nezbývá, než připomenout, jaké praktické zkušenosti mají umělci s organizacemi, zastupujícími jejich práva (u nás OSA), na které jsme vás již upozorňovali v Bleskovkách. Jde o velmi podrobně zpracovanou kauzu pana Jiřího Hradce vs. OSA. Tyto stránky doporučuji k přečtení především mladým umělcům, kteří se na podepsání smlouvy s OSA teprve chystají. Nemám vůbec žádné iluze, že by podobné přerozdělování daně z potencionální krádeže, dopadlo lépe.

Při této příležitosti není také od věci uvést, kolik uživatelů má Napster v některých evropských zemích. Tak tedy: Německo - 1,4 milionu, Británie - více něž 1 milion, Francie - 760 000, Španělsko - 650 000. A to vše, je 4× více než v červnu loňského roku!

Ale v řadách zákonodárců (a nejen v nich) se ozývají hlasy, že takovéto opatření je pouze krátkodobé a neřeší celý problém. Připomínají také, že vypalovačky slouží i k zálohování privátních dat a stále více také k nahrávání soukromých fotografií z digitálních fotoaparátů. Proč by proto tito uživatelé měli dotovat umělce a vydavatele? U magnetofonových kazet to bylo jednoduché, ty byly primárně určeny pro hudbu, a daň se na nich vybírá dodnes (mimochodem, nevíte jak se rozděluje?). Ale CD-R/RW média měla původně sloužit právě pro data. Otázka nahrávání vlastní hudební produkce na takto daňově zatížená média je také relevantní, a bylo by myslím opravdu zajímavé, kdyby se někdo s takovou stížností obrátil přímo k soudu. Proto se kloní spíše k aktivní ochraně autorských děl, tedy konkrétně vytvoření jakéhosi systému, který umožní vytvořit z originálu pouze omezený počet kopií. V Německu to prý již bylo vyzkoušeno.

Připomínám, že v Německu GEMA (obdoba OSA u nás) na HP vysoudila poplatek za každou vypalovačku ve výši 12-ti Marek (za vypalovačky prodané od ledna 1998 do listopadu 2000, pak 30 Marek!).

Zdroje: 

Diskuse ke článku Půjde Evropa jinou cestou než USA?

Žádné komentáře.