RECENZE: MSI GE75 Raider 10SFS – 240Hz IPS displej a Intel Comet Lake-H v akci
Kapitoly článků
Nyní je čas na herní testy, začneme tedy v oblíbeném FullHD rozlišení. Nově jsem přidal DOOM Eternal a také novější bitvu v novější verzi World of Warships. Celkově si vede dle očekávání MSI GE75 Raider velmi dobře, vděčí za to hlavně velmi výkonné grafické kartě GeForce RTX 2070 SUPER.
World of Warships 0.9.3.0
World of Warhips testuji za pomoci replaye hry, který jsem před nějakou dobou odehrál s japonskou letadlovou lodí Kaga. Monitoruji FPS od desáté vteřiny před startem bitvy a vyrobil jsem i veselý graf s průběhem. Tato bitva trvá patnáct minut, takže se notebook zahřeje, maximální FPS mají horní strop 999, to je potřeba ručně nastavit v konfiguračním souboru engine_config.xml, ve kterém je třeba upravit řádek <maxFrameRate>75</maxFrameRate>
, bohužel po každé aktulizaci hry se tato hodnota přepíše na defaultních 75 FPS, což je celkem otravné. Hra, kterou testuji je ve verzi 0.9.3.0 a testuji s presetem Maximum, FXAA je vypnuté, nechámvám ale zapnuté 2x MSAA. Jak bitva vypadá se můžete podívat na videu na YouTube, byť varuji, že přehrávač odehraných her občas dělá podivné věci s kamerou a divně cuká s letadly při jejich akceleraci, s tím však nemohu nic udělat.
The Witcher 3
Zaklínač Geralt pořád žije, přestože se jedná o hru z roku 2015, je pořád relevantní, mnoho lidí navíc W3 ani nezaplo a tak je může zajímat jak hra běhá na novějším hardwaru. Testoval jsem na vysoké detaily, přičemž jsem vypnul NVIDIA Hairworks. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Płotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky. Také jsem zaznamenal průběh FPS v čase, takže můžeme graficky vidět, jak si jednotlivé notebooky vedou.
DOOM Eternal
DOOM Eternal je tento rok očekávanou novinkou a řekl bych, že hra překonat DOOM 2016 nezvládla, nicméně i tak jsem hru přidal do testování. Ve Vulkanu je na monitoring FPS a dalších detailů velmi užitečný nástroj OCAT, ten však na MSI Alpha 15 nefungoval při využití Radeonu RX 5500M a netuším proč, s Vegou 10 Mobile fungoval normálně, ale na tom asi nikdo hrát nebude. I tak je hezké, že Vega 10 v CPU rozhýbe hru na nejnižší detaily a to na hratelných 50 FPS i ve FullHD rozlišení, což není vůbec špatné na iGPU.
Na ASUS TUF Gaming A15 OCAT funguje, alespoň občas, asi dvakrát se mi stalo, že se hra odmítala spustit, nehledě na to, zda jsem OCAT pouštěl před, nebo po spuštění hry.
Dalším problémem je absence benchmarku nebo nějakého systému replayů, rozhodl jsem se tedy zapnout cheaty a poskakovat s různými zbraněmi na mapě Super Gore Nest, kde je celkem dost nepřátel a díky cheatům je možné generovat výbušný SPAM, který počítač značně zatíží. Z OCAT pak vezmu průměrné FPS během hraní, bohužel se mi ne vždy podaří udělat úplně stejnou otočku, doporučuji tedy tyto výsledky brát spíše orientačně. Poskakuji v první lehce menší aréně, v koridorech a menších prostorách je výkon typicky výrazně lepší.
Testuji ve dvou nastaveních, na nízké detaily ve FullHD, kde se snažím vymáčknout co nejvyšší framerate, přičemž hra vypadá velmi dobře i při nízkých detailech, ty navíc v prudké akci člověk nemá moc tendence zkoumat. Také testuji s presetem High, který využije více jak 4GB VRAM, dynamickou změnu rozlišení mám vypnutou, stejně tak VSync.
GTX 1650 Ti Mobile je slabší grafická karta, než Radeon RX 5500M, nicméně je zajímavé, že při použití vysokých detailů, dostaneme lepší výkon, je to dle mého názoru způsobené výkonnějším procesorem a rychlejším přístupem do RAM, jelikož při tomto nastavení hra bere lehce přes 4GB VRAM a u karet s 4GB pamětí se tak musí cachovat do systémové RAM.
Na ThinkPadu W530 s Quadrem K2000M hra nelze spustit, nejnovější ovladače jsou příliš staré a K2000M je i tak příliš slabá a má jen 2GB VRAM.
ASUS ROG Zephyrus G14 si vede dle očekávání dobře, grafická karta má slušný výkon a dostatek VRAM, procesor je také velmi rychlý, takže hra je velmi dobře hratelná.
DELL Latitude 7490 s RX 5600 XT si vede o poznání lépe, než XPS 13 s RX 480, procesor je podstatně rychlejší, ale i tak je v DOOMu Eternal solidní brzdou. Oproti XPS 13 s RX 480 získáme alespoň dobrý herní zážitek, překvapivě jsem nezaznamenal nějaké velké propady FPS.
Lenovu L340 dává DOOM Eternal pořádně zabrat a i na nízké detaily je hra sotva hratelná, jedná se opět o „cinematic experience“, což není moc překvapivé. Nejspíše by pomohlo snížení rozlišení na 720p, po takové úpravě věřím, že by se na 60 FPS dosáhlo bez potíží. Bohužel během hraní dochází k propadům FPS až na nějakých 35 FPS, takže hra není moc plynulá, na vysoké detaily samozřejmě nelze spustit, jelikož je požadováno lehce přes 4GB VRAM, což karta nemá k dispozici.
MSI GE75 Raider si s novým DOOMem Eternal poradí bez potíží a hra běží velmi dobře v obou testovaných nastaveních, herní zážitek je tak výborný.