Skončí Pražské jaro díky OSA?
Vstup do EU se blíží a tak nejedna firma, nejedna organizace se snaží na našem přistoupení vydělat jak se dá. Specificky k tomu přistoupil Adobe, překvapení nyní chystá i OSA. Ano, tato organizace, která má máslo na hlavě, se nestydí prohlásit ústy svého nově ustanoveného předsedy dozorčí rady OSA, skladatele Ivan Kurze, že poplatky jsou v EU až pětkrát vyšší než u nás. Jistě v tom má pan předseda jasno, ale asi nějak žije mimo realitu, když si nepovšiml, že i průměrná mzda je v EU tak nějak jinde, než u nás. Ohánět se takovými argumenty, je nejen nečestné, ale řekl bych přímo ostudné.
Možná by vás zajímalo, že OSA u nás existuje již od roku 1919. Víceméně až do roku 1989 byly jejím zájmem hromadné sdělovací prostředky. Teprve v posledních letech směřuje svůj zrak i na ty, které dříve ani v duchu nenapadlo, že snad činí něco nezákonného. Mám na mysli hospodské, hoteliéry, ale i řidiče autobusů a taxikáře. Ale i oni se umí bránit, jak dokládá náš rok starý článek o jednom nebojácném hoteliérovi.
Víte, mě by snad ani nevadilo, že by se z TV v hospodě mělo platit, mě jen vadí, jak je to celé nastaveno. OSA je ze zákona správce autorských práv, ale to, jak peníze rozdělí je jen v její kompetenci, takže sama určuje, kolik se komu vyplatí. Asi netřeba zdůrazňovat, jak moc férové to asi bude (ročně se vybere více jak 500 miliónů Kč!). Kdyby i způsob přerozdělování byl určen zákonem a zákonodárci také kontrolován, byl bych pro. Ovšem to by i způsob vybírání poplatků musel být udělán inteligentně.
V současné době je jen na vůli OSA, zda někomu slevu či pardon dá, nebo ne. A vězte, že nyní se už obrací i na sbory veřejně provozující svou činnost, ale velkou nepříjemnost zažilo i Pražské jaro. OSA mu totiž na jaře 2002 zrušila 50% slevu a vyžadovala vyplatit vše, co jí patří. Festival má samozřejmě pevně daný rozpočet, který se tvoří dlouho předem. Však pan ředitel festivalu Pražské jaro Roman Bělor byl řádně překvapený. On, stejně jako další umělci, říkají, že tento postoj jednoznačně znamená, že současnou vážnou hudbu prostě hrát nebudou a vezmou za vděk staršími autory, které stejně obecenstvo přijímá vlídněji. A tak se tu opět vrací otázka, kdopak to tu hudbu vlastně zabíjí?
Jak uvádí Vít Lukáš na iDnes, problémy měl i dětský sbor pějící státní hymnu panu prezidentovi. Před jeho příjezdem do Děčína totiž svým zpěvem bavil přítomné, avšak jak OSA zjistila, deset dnů předem tuto akci nenahlásila. Kolik zaplatí ještě známo není, ale pan starosta Děčína Vladislav Raška k tomu říká: "Také jsem si myslel, že je to legrace. Jestli ne, musí se to nějak vyřešit, ..." Internetem také prošla zpráva, že ve Finsku chce tamní svaz autorský vybírat v jeslích, protože tam se děti učí písničky z magnetofonu. Začínají se tak pomalu naplňovat vize, které jsme opravdu jen pro pobavení, vystavili v roce 2001: Připravte se na daň z vaší kytary! a o pár dnů čerstvější: Připravte se na daň z člověka!. K přečtení též doporučuji zajímavý text na SBOR.CZ.