Sony pracuje na „Playstation 4K“, v prodeji prý bude před Vánoci
Sony podle několika zdrojů pracuje na novém modelu konzole, který bude půlgenerací mezi současnou Playstation 4 a nadcházející Playstation 5, která je očekávaná někdy v letech 2018-2020. Primárním cílem produktu, který je prozatím pracovně nazývaný Playstation 4,5 nebo Playstation 4K, bude zvýšení výkonu. Pokud přidáme další neoficiální zprávy, měla by být konzole dostupná během letošní předvánoční sezóny za cenu $399.
Otázkou zůstává, jak výrazné zvýšení výkonu může nabídnout a co je vlastně cílem takového produktu. Jisté má být, že na konzoli poběží všechny hry určené pro Playstation 4 a poběží na ní líp. Produkt je spojovaný i s novým VR setem Playstation VR. Není to nijak překvapivé, virtuální realita je náročná na grafický výkon a čím vyšší rozlišení a vyšší FPS zvládá grafické jádro vykreslovat, tím je iluze lepší.
Výkonnostní rozlet je ovšem zcela jasně omezen částkou $399. Pokud si tuto částku srovnáme s aktuální prodejní cenou Playstation 4, která začíná na $329 (bez herního bundlu, 500GB verze), nedává $70 rozdíl přílišný prostor pro změnu. Jsme ovšem stále téměř na začátku roku, do podzimu může cena standardního modelu Playstation 4 klesnout na $299 a budeme mluvit spíše o $100 rozdílu, který už není tak úplně zanedbatelný.
Co může Sony udělat se $100 navíc? Právě tato částka byla sumou, za kterou od AMD v době vydání konzole nakupovala x86 SoC / APU. Jednou možností by tedy bylo nové APU, kupříkladu 14nm, jehož grafické jádro s 1152 stream-procesory architektury GCN 2 by nahradilo výkonnější jádro architektury GCN 4 (Polaris). Počet stream-procesorů by bez problému mohl být zdvojnásoben a rozměry APU by i tak nebyly vyšší než u původní 28nm verze.
Další možností by bylo doplnění samostatného GPU, např. Polaris 11 s vlastní pamětí, které by bylo o pár desítek procent rychlejší než stávající řešení, přičemž při VR by obraz pro jednoho oko mohlo vykreslovat integrované GPU a obraz pro druhé samostatné GPU. Připomeňme, že Polaris 11 přinese výkon na úrovni současných konzolí i v konzervativně taktované verzi s nízkým TDP, která bude určená pro ultrathin notebooky. Uchladit něco takového v rámci skříně herní konzole by nepředstavovalo problém.
Očekávat cokoli vyššího by bylo asi nereálné, nicméně pokud by skutečně na hardwarový upgrade došlo, neslo by to s sebou i další bonusy v podobě multimediální výbavy architektury Polaris: lepší podporu pro 4k video (60 FPS HEVC Main10 plus HDR), podporu hardwarové komprese do HEVC nebo novější výstupy jako HDMI 2.0 nebo DisplayPort 1.3. Využití těchto možností by už záviselo na Sony.