Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Strix Halo doplní Asus 180Hz WQXGA IPS 13″ displejem

Už aby se i v desktopových monitorech pomalu začalo ustupovat od té zřejmě výrobní setrvačnosti fullhd na víc jak 20". Ono je dost trapné, když máte údajně "pracovní-profesionální" monitor a písmo je na něm hnusně hrubé až tak, že mobil za 15 stovek proti tomu vypadá jako dílo mnohem vyspělejší mimozemské civilizace, protože zobrazení písma je ve srovnání s tou desktopovou vykopávkou doslova dokonalé.

Pro volný čas jsou menší pixely taky lepší, protože kolenovrt co i dnes kupuje k desktopu jen fullhd, bude mít s menší úhlopříčkou (max. 19") menší spotřebu a hry budou vypadat lépe i bez AA apod. Mám dlouhodobé zkušenosti jen s 1920x1080 na 21,5" a 1920x1200 na 24", protože fullhd na 27" jsem krátce po vybalení, podobně jako Win11, hodil nákupčímu HW zpátky s tím, že jsem výslovně žádal něco jiného. Písmo na tom vypadalo hůř než na mém bývalém mainstreamovém CRT z roku 2003.

PS: Na notebooku jsem neměl problém s fullhd na 14", ale pokud to není o moc dražší, tak proč nemít ještě jemnější.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak to já mám 32" monitor k počítači s 2,5K neboli 2560x1440. A u druhého počítače mám dokonce 4K rozlišení 3840x2160 a to na 42" monitoru.
Pane jo.
Ikdyž teda podle tvých norem by to chtělo asi 8K a 16K rozlišení na takových monitorech, že. Ale ukaž mi grafiku, která by to dala a ne nekradu na RTX 5090 nemám.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nechci nikoho omezovat, každý máme jiné oči a jiné pocity - ať se prodává obojí. Sám si jsem vědom, že na monitor koukám z menší vzdálenosti než je obvyklé u většiny. Tu 32" jsem si zkusil chvíli taky, tam byl problém, že na filmy a hry (kromě strategií), to bylo skvělé, ale na vše ostatní to už bylo moc a neviděl jsem důvod jít do velké-dražší úhlopříčky, kterou si budu dávat dál, abych kompenzoval tu velikost. Ono je to jako věčné dilema, jestli na práci 2 levnější monitory nebo jeden dražší za stejnou cenu, ale s o něco nižším celkovým počtem pixelů. Nejde říct, že jedno řešení je jednoznačně lepší než druhé, protože jsme každý jiný a koukáme na něco jiného.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jj mel jsem 32" 4k naskalovane asi na 3k (odpovídá ppi 27" qhd, 4k uz bylo titerne). Dal jsem to pryč, protože jsem zjistil že pouzivam realne tak polovinu výšky, úplně dolu a úplně nahoru jsem prostě nekoukal, neergonomicke na 50cm vzdálenost, moc pohybu hlavou nahoru a dolů. Vyměnil jsem za 34" UW. Výška jako 27" 16:9 jen o 1/3 širší a do strany je pohyb hlavou alespoň pro mě snesitelnejsi. Mit monitor treba 80cm daleko, bylo by to ok.

Vyssi rozliseni, resp vyssi PPI je ale vždy lepší, obraz se naskakuje, idealne na celé násobky a zobrazení je ostřejší. Je rozdíl koukat na 27" qhd a na 27" 5k s 200% skalovanim. Pri praci s textem je to zatraceně vidět, stejne tak pri praci treba s fotkami, kde jsou zobrazené vetsi detaily nez aproximace sousedních bodů aby se to na mensi rozliseni vešlo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

+1 Jasně, jen jsem chtěl říct, že když se přesuneme do větších úhlopříček, tak vysoké rozlišení neutáhnou grafiky a to ještě hodně dlouho, takže řešení to nemá.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

32 s qhd je uz velký rastr, ideal, aby to mělo ppi stejne jako fhd 24" je 3k, a takové nejsou, ale jsou 6k 32" ktere s 200% skalovanim udělají skvělé vykreslení, zvlaste textu, problem je ze začínají na cca 80k+ a leckterý pocitac to rozliseni nezvládne a to i když má thunderbolt, ten vyžaduje minimum 4k, vyssi sice může ale nemusí podporovat. Treba Yoga kterou jsem mel před 1.5 rokem umělá max 5k monitor pres tb a 4k pres hdmi i když grafika podporovala 8k.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pod 32" bych nešel. Ano 2560x1440 je rastr velký a 3840x2160 je zase moc malý. Pro mě je lépe zkousnutelné 2560x1440, navíc ve hrách je to akorát a grafika to utáhne taky akorát.
42" už potřebuje 4K (3840x2160), je to trochu větší, ale stále použitelné a jsem s tím spokojen.

Fakt je, že nemám typizovaný ikeácký stůl 120x70, ale nechal jsem si udělat desku na míru 120x90, takže mám dostatek prostoru pro klávesnici a myš a ruce na stole k loktům, je to pro mě mnohem lépe ergonomické. Monitor je tak akorát daleko.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenze mnohe SW zatim neumi velke rozliseni. Takze by ovladaci prvky byly prilis male a v podstate neovladatelne, pokud clovek neni zrovna mikrochirurg.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mnohé? Já jen že tohle už slýchám asi 10 let a za těch 10 let je situace o dost lepší. Velikost pixelů notebooků mluví za vše. Taky používám starý SW, ale nechci, aby se mu přizpůsobovala nabídka nových monitorů víc jak z 10 %, jenže dnes jsou nové monitory z nadpoloviční většiny stále s příliš velkými pixely a v některých kategoriích ani není na výběr a malé pixely prostě nejsou. Fullhd se stalo ještě větší noční můrou než dříve 1366x768.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Fakt? Skalovani pouzivam denne uz cca 4 roky, mac, windows.. a nevidím problém. Ano treba pracovní PL/SQL developer, kdyz pustím skrz remote na neskalovanem displeji a pak pustím remote na skalovanem, tak se zobrazí v nativnim rozliseni, ale stačí restartovat apku a je to ok. Tady ale vidím problém spíše s RDP.

Pokud používáš moderní sw, tak skalovani problém není. Ano muze nastat u někoho, kdo pouziva neco obskurne stareho, neprizpusobeneho.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ne vždy používáš výhradně moderní software. Já se s neškálovatelnýma aplikacema sem tam potkávám furt. :-/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Můžeš mít 5k na 24" 4k na 28", 6k na 32". Problem ale je, že tyhle monitory maji kvalitní panely - nejen rozliseni ale jas, kontrast, mohou být 10bit, maji širší barevný gamut. Často jsou také moderne-funkcne vybavené- usb-c nebo thunderbolt konektivita s funkci dolování pripadne I kvm switche, LAN, nektere mohou mit kameru, mikrofony i pouzitelne repro. Ta 24" 5k od LG se jako doprodej nabízela u nas asi za 18k, jako novinka byla snad k 25k 6k 32" monitory asusu stoji skoro stejně jako xdr od apple, Dell zacina na nějakých 80-90k a je to jen IPS, byt muze mit priplatkove panel, ktery garantuje zachování barevného rozsahu i při nižším jasu, coz normalni ips ztrácí.

Jde jen o to že to není mainstream, lidi si prostě vystaví s těmi fhd/qhd, hlavne ať je to levne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> Už aby se i v desktopových monitorech pomalu začalo ustupovat od té zřejmě výrobní setrvačnosti fullhd na víc jak 20

Vy máte nějaký psychický problém s rozlišením 1920x1080 na 43" obrazovce?

Já bych si, pro změnu, klidně připlatil za 2560x1440 (se skřípaním zubů 1440p Ultra Wide) na něčem větším než 34". Ale nemám tu možnost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Vy máte nějaký psychický problém s rozlišením 1920x1080 na 43" obrazovce?"

Číst na tomhle text je plýtvání elektřinou. Čistě na hry a filmy jsem měl se stejným rozlišením 32" a ta hrubost se dala přehlédnout - do prvního, byť jen herního, textu. Mít fullhd na 43", tak počítám pixely před spaním:).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

mne ten strix halo pride vhodny akurat tak do mini-pc, ktore potom bude pouzitelne na hry bez grafiky v malom objeme (a chladenie tam moze byt dimenzovane podstatne lepsie ako v notebooku). Notebooky s dGPU mozu mat lepsi vykon a chladenie, kedze cpu aj gpu sa chladi zvlast

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak se to vezme. Samostatné CPU může mít ~100 wattů, samostatné GPU taky ~100 wattů, kdežto toto má ~100 wattů dohromady. Stejně tak chlazení zvlášť pro GPU a zvlášť pro CPU přidává na hmotnosti.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

ale pri hernom notebooku sa na spotrebu a hmotnost nehrame a riesenie so 100W cpu a 100W gpu bude vzdy vykonnejsie ako ked je 100W pre obidve (hlavne ked nvidia ma lepsi pomer vykon/watt)
Ale taky minipc s lepsim chladicom, kde sa napriklad tdp bude dat nastavit na nejakych 140W je uz zaujimavejsi, pretoze rozmerovo bude vyrazne mensi ako pc s dGPU.
Momentalne mam desktop s rtx 4090 na hranie novych hier a minipc s amd phoenix na pracu/starsie hry. Len aj pri tych starsich hrach je ten integrovany radeon 780M v nativnom ultrawide rozliseni dost dychavicny, tento strix halo by na to mohol byt idealny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já bych si něco jako 14" Zephyrus dokázal s tímhle představit. Lehký, ale výkonný stroj úplně na vše, včetně poměrně slušného hraní. A jelikož se do něj běžně dává RTX 4070, tak se Strix Halo by to nemuselo ani moc funět.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

„hlavne ked nvidia ma lepsi pomer vykon/watt“

Nvidia má lepší poměr výkon na watt u 4nm GPU oproti 5nm a 6nm RDNA 3. Jenže Strix Halo není ani 5nm, ani 6nm, ani RDNA 3. Viz třeba:

https://diit.cz/clanek/gpu-strix-point-je-maly-zazrak-pri-15-w-je-o-24-rychlejsi-nez-phoenix-na-27-w

„riesenie so 100W cpu a 100W gpu bude vzdy vykonnejsie ako ked je 100W“

Při reálném srovnání kombinované řešení (APU) se stejně výkonným řešením postaveným na samostatném CPU + samostatném GPU mělo vždy lepší energetickou efektivitu APU. CPU + GPU ztrácí na duplikovaných napájecích obvodech, na duplikovaném řadiči, duplikovaných pamětech a nemožnosti (nebo velmi limitované možnosti) rozdělování celkové dostupné energie mezi CPU a GPU.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Plus prenosy dat mezi CPU a GPU, ktere budou u dGPU energeticky narocnejsi.
Na druhou stranu muze byt pravda, ze dve zarizeni se mohou chladit lepe, nez jedno zarizeni. Plocha na prenos tepla je, dejme tomu, dvojnasobna.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když je dvojnásobná i spotřeba, tak ale chlazení není o nic efektivnější.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já myslím že ani ne. Jste limitován odvodem tepla a při stejném šasi notebooku prostě odvedete stejné teplo z APU i z kombinace CPU+dGPU. Bude to mít asi kousek jinou dynamiku danou tepelnou setrvačností chladiče, protože CPU+dGPU chladiče je více hmoty, ale to je, myslím tak +/- vše.
Já osobně raději APU, které mi vystačí na moje potřeby.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Móc pěkná mašinka :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.