Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Test: Intel Core i9-10900K a RTX 4090 v roce 2023

Intel Core i9-10900K jsme tu už jednou v minulosti měli, otázka je, jak si povede v roce 2023 v kombinaci s GeForce RTX 4090?

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve dvou režimech, v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým DLSS a Frame Generation, pouze v UHD rozlišení, kde to dává největší smysl.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

Stejně jako v předchozích testech, i zde figuruje GIGABYTE GeForce RTX 4090 Gaming OC 24G na pozici grafické karty pro všechny procesory.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing.

V 1080p se Core i9-10900K drží na třetím místě, je jen o fous rychlejší, než šestijádrový Ryzen 5 5600X.

graph-6

Po přepnutí do 1440p rozlišení se situace opakuje.

graph-7

V UHD rozlišení se Core i9-10900K posouvá lehce pod Ryzen 5 5600X.

graph-8

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je RTX 4090 zatížena o něco více, ale i tak se naplno projeví jen ve 4K rozlišení, výkon je zde celkově nižší oproti DX11 verzi, ale je to dáno i vyššími detaily. Hra byla na Athlonu 200GE nehratelná, proto nefiguruje v grafech níže.

graph-9

V 1440p rozlišení je nadále Core i9-10900K na třetím místě.

graph-10

Při použití UHD rozlišení se Core i9-10900K drží nadále na třetím místě.

graph-11

 

I v DX12 režimu jsem zkusil DLSS Frame Generation, hra je tak hratelná na všech procesorech velmi dobře, Core i9-10900K se nadále drží na třetím místě.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Test: Intel Core i9-10900K a RTX 4090 v roce 2023

Středa, 5 Duben 2023 - 20:01 | ventYl | A mozno sa stane, ze pri pokuse o objednavku by...
Úterý, 4 Duben 2023 - 21:34 | lubo76 | A Mike a ani ja som i5-12400 nespomínal, preto...
Úterý, 4 Duben 2023 - 21:14 | lubo76 | https://diit.cz/clanek/zorientujte-se-v-modrych-...
Úterý, 4 Duben 2023 - 20:27 | melkor | Výsledky 11900 F/K/S nemám. Výsledky 12400 jsou...
Úterý, 4 Duben 2023 - 15:29 | lubo76 | „ lubo76 | před 17 hodinami | * Bavíme sa o i9-...
Úterý, 4 Duben 2023 - 15:16 | melkor | <Sarcasm = On> I kdyby to byla frekvence...
Úterý, 4 Duben 2023 - 12:46 | lubo76 | Ale čo je frekvencia 12400? kHz, MHz? GHz? i5-...
Úterý, 4 Duben 2023 - 11:29 | Mirda Červíček | Tak naposledy. U AMD šlo taky o výprodej něčeho,...
Úterý, 4 Duben 2023 - 10:59 | melkor | ".. Frekvencia 12400? .." Aktuální MT,...
Úterý, 4 Duben 2023 - 09:54 | FrankHorigan | i9-10900 je na dnešní poměry vlastně ještě cajk...

Zobrazit diskusi