Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Názor: Diskové nároky Titanfall není třeba řešit, vyjdou nejlevněji

To je asi jako tvrdit ze ke hrani na PC k tomu potrebuju klavesnici a z te vyuziju pri hrani jen asi 10 klaves a v pripade klavesnicce za 200 je to asi desetina ceny takze 20 Kc. Takze vlastne klavesnice ja ta nejlevnejsi cast HW ne?
To je clanek ala jak udelat hre reklamu a jeste jeji "chybu" obratit ve vyhodu.

+1
+31
-1
Je komentář přínosný?

Aby systém fungoval, je samozřejmě třeba mít klávesnici celou. Na harddisku je ovšem po instalaci zabraných jen 50 GB a zbytek kapacity můžete využít k čemukoli potřebujete. Takže Vaše srovnání postrádá logiku. Nehledě na to, že i kdybych si na instalaci koupil čistě samostatný 250GB disk za devět stovek a hře jej obětoval celý, bude to stále nejlevnější komponenta ze seznamu minimálních HW požadavků.

+1
-26
-1
Je komentář přínosný?

Aby system fungoval je potreba mit kazdou cast HW v celku a ne jen nejaky jeji kousek vcetne disku.
Jinak samozrejme kdyby jste to napsal takhle s tim 250GB HD tak bych proti tomu nic nemel. Ale to uz jsme na uplne jine cenove urovni kde uz by ten HD bojoval spise s RAMkou o to co bude levnejsi.
Kazdopadne cely clanek je celkem absurdni a takhle se to srovnavat neda. To uz muzete zacit rovnou u kazde nove hry psat jak je to super udelane ze to na HD vlastne zabira jen jednotky korun.
V dnesni dobe se pro hrani oblibenych her hodi spise SSD kde bohuzel v pripade hry ktera zabere 50GB uz je nutno pro system a hru pouzit spise 250GB disk nez 120GB. Nebo dalsi disk. A to uz jsme s cenou zase trochu jinde.
A jak uz nekdo nize psal. V pripade oblibene hry, kteru dejme tomu budu chtit mit moznost hrat porad. tak to na disku ktere hra zabira je proste zabrano pernamentne a neda se jinak vyuzit. Zatim co zbytek HW muzu klidne vyuzit pro jinou hru nebo jinou cinnost.

+1
+15
-1
Je komentář přínosný?

Dobře, na situaci se můžeme dívat ze dvou hledisek. Buďto skládáme minimální sestavu pro danou hru a komponenty nakupujeme. Pak vezmeme 250GB disk za 900 Kč (případně i menší a levnější, bude-li někde skladem) a disk se stává nejlevnější komponentou ze seznamu minimálních požadavků.

Nebo máme stávající moderní sestavu, na které chceme hrát Titanfall - hra zabere prostor na disku, který odpovídá nějakým 2,5 % kapacity disku či 60 korunám, pokud to chceme přepočítat a opět není kapacita disku problém.

Ať tak či tak, není 50 GB diskového prostoru věc, která by reálně mohla komplikovat situaci. Na co se snažím poukázat, je především absurdnost reakcí typu "jak si může Microsoft dovolit chtít 50 GB místa na disku", které vychází na 60 korun, když u jiných her se nikdo nepozastavuje nad požadavkem grafiky nebo procesoru, které stojí pět tisíc nebo víc. I když si to řada uživatelů nepřipouští, hysterie nad 50 GB je emocionální záležitost, nic víc.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tady nejde ani moc o to "jak si muze dovolit chtit 50GB" jako o to "z jakeho duvodu chce tech 50GB". Kdyby tech 30GB navic oproti Xbone verzi bylo dano detailnejsimi texturami a modely nikdo by nerekl ani pip a spis by je za to chvalili. Pokud si ae vymysli nesmyslny duvod (pro vsechny kdo maji odpovidajici HW) a jen nezkomprimuje zvuk, to uz je lenost a prenaseni jejich neschopnosti na uzivatele - vzdyt oni maji mista dost, na co bysme delali nejaky test/volbu jestli je to potreba.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Však s tím souhlasím a při několika příležitostech jsem psal, že tohle řešení považuju za zoufalé. Reálně mi ale nepřipadá, že by požadavek 50 GB byl méně oprávněný než třeba požadavek výkonného čtyřjádrového procesoru u jiných ("jinak špatně" optimalizovaných her), nad kterým se nikdo nepozastavuje. Oproti výkonnému procesoru nebo grafice je navíc z finančního hlediska 50 GB maličkost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak teda jako nic proti ale zabrane misto na disku neni vse. Zpousta z nas uz ma radsi hry bez fyzickych disku (kdo to ma porad skladovat a lehce se poskodi) tak si hry vetsinou stahnes treba pres steam a drzis si je na disku protoze se ti nechce nekolikrat tydne stahovat 21GB ktere se ti pak jeste rozbali na dalsich 48GB, nejen ze te tve ISP nebude mit rado a pokud mas tu smulu a mas pomalejsi linku (a nedej boze i FUP limit) tak si mezitim i stihnes zajit na vecri a do kina a porad to jeste nebude stazeny.

To je jako si koupit supersportak za 4 mega a pak se kochat nat tim jak te kazdodenni cesta do prace vyjde levne pri tech 20l/100km (v porovnani s cenou auta).

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Vnímám to opačně: mám 250GB SSD, což je naprosto dostatečná kapacita pro běžné použití za ještě snesitelnou cenu. Pokud mně z toho něco sežere 20%, tak těch 20% nemůžu použít na nic jiného, zatímco u grafiky, paměti apod. ty komponenty můžu využít i na jiné věci.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"Aby systém fungoval, je samozřejmě třeba mít klávesnici celou. Na harddisku je ovšem po instalaci zabraných jen 50 GB a zbytek kapacity můžete využít k čemukoli potřebujete. Takže Vaše srovnání postrádá logiku"

A *vaše* srovnání nekulhá? Kupříkladu v tom, že ty ostatní komponenty nespotřebováváte každým programem zvlášť. Určitě nikde nevidím požadavky typu 'pro instalaci pěti her nainstalujte dva procesory, pro instalaci osmi her nainstalujte tři procesory nebo aspoň dva "větší"'...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

WTF to jako napr. mp3 fakt zere ve windows takovy vykon? vzdyt me nezatezuje ani AC3, flac etc. etc.
nekomprimovane audio z duvodu udajneho vykonu je fakt vymluva ....

+1
+15
-1
Je komentář přínosný?

jedna mp3 není problém, ale pokud se tam mixuje např. 20 zvuků najednou, tak už to může být na nějakém starším dvoujádru znát

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Souhlasím s autorem v tom, že 50 GB není až takový problém. Ale přesto si myslím, že článek je demagogický. Pokud Titanfall nehraji, tak procesor nebo operační systém můžu využít jinak, hra ho nijak neblokuje. Na druhou stranu 50 GB na SSD disku je zabráno neustále i když hra neběží. Proto podle mě cenové porovnání příliš nedává smysl.

+1
+24
-1
Je komentář přínosný?

Hardware můžete použít i pro jiné účely, ale to je snad samozřejmost. Samo o sobě to nevyvrací fakt, že při skládání minimální sestavy pro tuto hru je místo obsazené na disku tou nejmenší investicí. Krom toho i místo na harddisku je obsazené jen dočasně, jakmile hru přestanete hrát, můžete ho uvolnit.

+1
-23
-1
Je komentář přínosný?

Jediny problem toho riesenia je jeho `nedobrovolnost` -> ved hlavna vyhoda PC je prave variabilita nastavenia, narozdiel od konzol - kde musite jednoducho `zozrat` co vam mili autori nadelia....
(t.j. napriklad autor si povie ze 30fps je nutnost a tu zvlada len 720p, a uzivatel konzoly nema moznost si povedat `mne staci aj 20 fps ale chcem 1080p)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Problém je, že počítáte podíl zaplění disku a přitom nepočítáte podíl využití ostatních komponent.
Jinými slovy takovou hru můžu mít na disku 1 rok (1/3 životnosti) a zabere řekněme 1/10 prostoru (přesná čísla jsou ukradená). Tedy v důsledku zabere řekněme 1/30 z celkové využitelnosti disku.
Pokud bych to počítal přes grafiku, tak tam sice ve chvíli, kdy je spuštěná zabere 100% výkonu, ale celková doba hraní bude optimisticky 30 hodin. Tedy zanedbatelný zlomek využitelného času dané GK (<1/100).

Celkově je skutečně zanedbatelné využití disku až na zvláštní případy, ale v těchto případech ta velikost může být opravdu nepříjemná. Např pokud má člověk 120GB SSD, tak je solidní šance, že tam tu hru nedá.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Podíl zaplnění disku počítám, protože požadavkem je pouze část kapacity disku, nikoli celý disk. V případě CPU a GPU ale s podílem počítat nelze, protože jsou v využity na (téměř) 100 %, mluvíme-li o minimální konfiguraci. Rozhodně nelze očekávat, že při použití takové konfigurace zbude výkon například pro realizaci komprese videa, distribuovaných výpočtů nebo těžby kryptoměn zároveň s během hry. Zatímco ostatní komponenty jsou využity plně, tak kapacita harddisku je obsazena pouze z několika procent.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Teda ne ze by byl pro me problem mit 50GB mista na SSD, ale ruku na srdce, premyslel jste hlavou, kdyz jste ten clanek psal? Tech 50GB mista na disku je pouze pro tuto hru, zatimco vsechny ostatni komponenty vyuzivam i na neco jinyho. To ve vysledku znamena, ze pokud tech 50GB nemam volnych, musim investovat do disku, ktery bych jinak nekupoval. Zatimco ostatni komponenty uz mam. Uz je jasny, proc to pro nekoho muze byt problem a proc se ty lidi rozcilujou?

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Naprosto souhlas.
Já většinou hru rozehraju a ve 1/3-2/3 přestanu a dám si pauzu. Někdy se vrátím rychle, nekdy až za 2 roky, někdy nikdy, ale ty hry mám pořád nainstalované, čímž mi zabítrají místo pořád. S normálním HD mě to netrápí.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Pro mě třeba požadavek o *zbytečných* 50G na disku důvod hru nekoupit. Jen kvůli tomu nebudu pořizovat další SSD.

+1
+17
-1
Je komentář přínosný?

Proc tam neni cena samotne hry?:) Jako 50GB je hovno, otazka co tam fakt je. S tim audiem teda nevim, nevim. Engine by musel sezrat i mp3, ale otakza je, co je audiem mysleno, jestli nejake kdovi co caviky s prostorem. Nicmene se asi clovek muze vsadit, ze vyvojari nejsou uplni kreteni, aby rozbalovali mp3ky do wavu jenom proto, aby usetrili ctvrt procenta CPU vykonu .....

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Mnoho giga je moderny ekvivalent DRM. Odradi to od stahovania. V mojom pripade aj kupovania.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Není to DRM. ;) Rozhušťuje to až při instalaci.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ted sem dohral Return to Castle Wolfenstein a i s origo ceskym dabingem ta hra po instalaci zabere 762MB! Sou pryc leta kdy vyvojari na hrace nesrali jako dnes a misto neustaleho mleti videa v HD obsahu a hrani pro decka dokazali udelat poradnou hru ktera sa prechazela tejdny az mesic. Prosim vas pane autore vzdyt je to vysmech, 50GB pevny disk nekdy stal peknych par tisic a ja jako sem si cenil misto tedy cenim si ho i dnes, sou hry ktere meli kvalitni audio podani a presto neprekrocili 2 CD nosice neboj jeden DVD disk. Obhajovat Titanfall je cista prasarna, nic to nedokazuje o kvalitne samotne hry jenom to ze herni studia uz nejsou v desitkach ale skoupene velkymi a pak to jiz vypada. Neco podobneho bylo i o nejnovsim Call of Duty Ghost jen v jinem smeru, hra vyzadovala minimalne 6GB RAM ale nikto nevedel proc, jednoduse proto aby se snazili tvurci tehle hry lidem umele namluvit ze engine prosel generacni vymenou pricem bylo nad slnko jasne ze to klamstvo a jednoduse se nastavil limit, nakonec majitel legalni hry musel jit na torrenty a stahovat crack ktery to oklamal, takova to sprostost a nakonec je nejvic limitovan vzdy ten zakaznik pirat na to otvorene s prepacenim sere a ma se. A ne mam ted 1TB kdyby ste rad vedel.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Dyť já teď mám na prodejně sestavu se 40GB diskem a nebýt to takovej šnek, je to celkem v pohodě. Sem by se mi to ani nevešlo…

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Jó, kde jsou ty doby, co se instalace aspoň na něco ptala. Teď se ze zákazníka dělá prostě debil, kterej ani neumí kliknout na tlačítko "standardní instalace". Zajímají tě videa? Ne? Tak je neinstaluj. Zajímá tě 10G multiplayer (aneb jak jsem si onehdá zmenšil instalaci assasin creedu 3 na polovinu)? Ne? Máš smůlu :D Šmejdi to jsou!

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

V těch dobách, na které vzpomínáte měli počítač lidé, kteří se o IT zajímali. Teď se z toho stala masová záležitost, proto se software zjednodušuje, kvůli co největšímu obratu.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Bohuzial mam pocit ze dnesna doba sa da, aj z prikladu tejto hry, nazvat devalvacna. Devalvuje sa kapacita disku a toho co si mozem na to miesto ulozit, lebo sak je to lacne. Dnes 2TB disk neni nic extremne ani drahe a preto sa nemusim nad nejakymi 10-20-50GB hore dolu zaoberat. A to ze povedzme pred 10timi rokmi by 10GB znamenalo pre hru skoro sbevrazdu, pokial by to fakt neobhajila vysokou kvalitou a hutnym obsahom. Myslim si ze aj tych 50GB by sa dalo v TF obhajit, keby to malo nejaku opodstatnenost a prinos, lenze je to len nekoprimovane audio s velmi pochybnym vysvetlenim koli vykonovemu limitu na slabe cpu. A druha vec je prave nastup ssd diskou ktore otocili pomer ceny/kapacita zasa o par rokov na spat. To je to co ludi stve. Nehovoriac o tom ze nikto sa nezamyslal nad tym ako bude takato instalacia vyzerat v pripade cisto digitalnej distribucie na konzoliach (o ktorej Sony aj MS uz v pripade tychto konzol uvazovalo). Iste komprimovana instalacia je mensia, len to bude iba zaciatok.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak schvalne
WMP - mp3 320kb - 0.08 % CPU
MPC - h264 1080p - 0.45 % CPU
a ted trosku overkill: FLAC (framed) 192000Hz stereo 9216kbps [Audio] - 0.83% CPU
k tomu nejakych dalsich 17 aplikaci spustenych
A cpu se flaka na 5% a samo sebe podtaktovava na 50% normalniho taktu.

Osobne si myslim ze pri vetsim mnoztvi kenomprimovanych audio tracku stenych zaraz bude spise problem s rychlosti a vytizenim disku nez s dekodovanim audia a prislusnym vytizeni CPU.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Inak je fakt ze toto je dvojsecna zbran. To audio v nekomprimovanej podobe bude pravdepodobne klasicky wav 44khz/16bit, mozno 48khz/16bit ale pravdepodobne nic viac. Tu asi kazdy bezny disk bude stihat streamovat, aj ked asi zvuky sa nahraju rovno do ramky a po nahrati levelu sa uz dotahovat nebudu, mozno tak hudba. Ale paradoxne pri nejakom 7.1 kanale 192khz/64bit float by uz pomali mohol byt problem pri prehravani z disku.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Problém podle mě nebude v zátěži procesoru jako takové, ale trošku jinde. Xbox je vybavený podobným audioprocesorem jako je TrueAudio, který dokáže pracovat s mnoha desítkami audiostreamů najednou (včetně jejich HW dekomprese). Jedna věc je souvislá dekomprese jednoho audiostreamu - něco jiného je ale plně zatížený procesor, kterému ještě navíc přidáme paralelní dekompresi řádově desítek audiostreamů. Jednak přibude přepínání mezi úlohami, které stojí výkon a jednak to může významně nabourat efektivitu využití cache.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Tím pádem nechápu jednu jedinou věc - jak to dělali ty desítky různých studíí u stovek předešlých titulů, že s tím nikdy nebyl problém a najednou u TitanFallu je to strašné ale nejslabší konfigurace by to nestíhala?

Možná že ta histerie je až moc přehnaná. Ano, osobně by mi těch 50G taky bylo jedno, na SSD totiž i přes 200+G volného místa nehodlám srát bordel a steam a všecko okolo je na plotně ale tohle "zdůvodnění" mi teda nedalo.
Jestli mi teda někdo chce nakecat že mu ta lenost vývojářů dává nějaký smysl, tak ať to de povídat doktorům do Bohnic nebo (pro moraváky) Kroměříže....

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Komentáře píšu velmi sporadicky, ale tohle mi nedá .Co to je proboha za článek ? Jasně ,hra zabírá nestandartní prostor na disku , tečka.Ale vypočítávat kolik vyjde 1 GB na hru ? To už opravdu nemáte o čem psát? Ač beru ,že to je náročná práce ,to ovšem ještě neznamená ,že se ten web bude vyplňovat vatou , aby bylo "něco". Radši méně a kvalitněji než tyhle plky. Články Wifta,Behemota i Ježka čtu rád ,ale sry tohle je fakt přestřel.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas, je to nafouknutá bublina. Kdo chce, místo si najde, je to otázka priorit. Nemám místo na disku? Tak něco někam přesunu, zazálohuju, odinstaluju nepotřebnosti.
Za starých časů, když jsem měl 20MB disk, tak mě taky štvalo první ufo, co mělo pár mega, jenže ve skutečnosti to byla hromada prťavých souborů a tak na disku zabíralo asi 14MB. Takže i dost oříšek to tehdá zabalit pro archivaci na disketách:) Nebo třeba 2GB disk a unreal zabíral cca 600MB, pokud jsem se nechtěl sebetrýznit a pouštět většinu z CD. Tedy 1 hra mi zabírala skoro 3/4 disku respektive 1/3 a nikoho to nerozčilovalo, pravda, nebyly ty internety, tak se "nemusely" psát takové články :)

A koneckonců pro tu složku s audiem nejde zapnout komprese na filesystému když tedy vím, že mám cpu, co to utáhne a ne dvoujádro z minimální specifikace?

Neobhajuju přístup vydavatele hry, to v žádném případě, jen je potřeba si uvědomit, že takový 500 GB disk je standardem pěkných pár let, tak proč by se nemohly vydávat hry, co zabírají desetinu místa. Takže postupně to asi bude trend, jestli nám vývojáři budou dopřávat suprdupr textury a pořádné porce videosekvencí :)
Až se vzbudí výdobci disků a začnou si zase konkurovat a vydávat 5TB+ disky, bude vše zase při starém, jen ty hry budou zabírat 50-100GB ale nikomu to divné nepřijde. Vzhledem k poměru cena/kapacita dnes při výběru sestavy stejně šáhnu po optimálním minimu 1TB HDD. Ano, možná je trochu omezující, když bych si tu hru chtěl nainstalovat na SSD, ale tak s vědomím, že chci hrát na SSD si prostě buď pořídím aspoň půlterové SSD, nebo se zařídím jinak ;-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Clanek jak noha. Mozna relevantni kdyby si nekdo kvuli titanfallu kupoval novy pocitac. Ale ja na hry pouzivam stary 60GB ssd takze timto si u me pripsal velke minus (nehlede k tomu ze je to kombinace her ktery nemusim cod+hawken).
Horsi je pokud jim to jen tak projde pokrcenim ramen. Co bude priste? Nekomprimovane textury a video sekvence? Na kazdou hru si budem muset poridit zvlast 3TB disk? Setreni na kompresi neni dobra forma optimalizace.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Zbytečná hysterie. Microsoft použití nekomprimovaného audia zdůvodnil tím, že většina počítačů není vybavena hardwarem pro jeho dekompresi, takže použitím nekomprimovaného zvuku umožnili běh hry i na historických dvoujádrech. Není ale důvod strašit s nekomprimovanými texturami, když kompresi textur podporuje každé GPU a stejně tak nemá smysl strašit nekomprimovaným videem, když přehrávání videa rovněž akceleruje každá grafika.

Pokud byl Microsoft v situaci, kdy měl na výběr mezi 17GB instalací s minimálním požadavkem 4-jádrového CPU a 48GB instalací s minimálním požadavkem 2-jádrového CPU, pak na základě hardwarových statistik, které má k dispozici, usoudil, že druhou konfigurací disponuje víc uživatelů než tou první a zvolil jí. Můžeme kritizovat, že si nedal například práci s tím, aby v závislosti na výbavě sestavy použil jednu nebo druhou instalaci, ale pokud pouze vybíral, jaká varianta umožní hru zpřístupnit co nejširšímu spektru uživatelů, pak zkrátka zvolil tu, která je méně hardwarově i finančně náročná.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je co za argument ze sak 50 GB sa na disku strati? Kde je nejaka optimalizacia a efektivnost ?
Naco by som tahal 50GB hru ked by som mohol stiahnut len 10-15 GB ? Obzvlast ked ani nepoznam rozdel v obsahu ci kvalite.
IMHO tych 35 GB audia urcite nieje ziadna super beztratova kvalita ale len rozbalene predtym skomprimovane subory .

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.