Uživatelé mají zájem o levné tablety
Zdá se, že uživatelé nemají zájem o výkon, ale spíš o příznivější cenu. Alespoň to naznačuje studie PRC realizovaná ve Spojených státech amerických. Pew provádí svůj průzkum zhruba 3× do roka na 2-3 tisících domácnostech. Probíhá telefonickou formou, aby se eliminovala možná souvislost mezi připojením internetu a vlastnictvím tabletu, která by výsledky mohla zkreslit.
Průzkum uskutečněný v prosinci před Vánoci dopadl více méně v souladu s očekáváním, ale lednové výsledky byly natolik zajímavé, že se na ně agentura rozhodla upozornit. Zatímco se ještě v polovině prosince pohybovalo zastoupení tabletů a čteček kolem 10 %, po svátcích vzrostlo na 19 %, téměř dvojnásobek.
Pew tento zlom spojuje s uvedením levných tabletů a čteček Amazon Kindle Fire a Barnes and Noble Nook Tablet, jejichž výrobci právě na předvánoční prodeje cílili. Tablety obou značek lze pořídit za $250, což je zhruba polovina ceny Apple iPad 2 nebo Samsung Galaxy Tab 10.1. Čtečky od Amazonu a B&N prolomily dokonce $100 hranici.
I když budeme brát v potaz, že skupina 2-3 tisíc respondentů nemusí dokonale odrážet skutečný stav trhu (oficiální statistiky bývají na druhou stranu realizované i na výrazně menších skupinách), pro hrubou představu o situaci to stačí. Pokud si velcí
výrobci uvědomí, že za jediný měsíc je možné prodat objem, který oni sami prodávali rok nebo dva, mohli by další z nich adekvátním způsobem změnit obchodní strategii, snížit prodejní ceny a rozdíl kompenzovat na souvisejících službách, jako to dělá třeba zmíněný Amazon.
To by samozřejmě tlačilo také na výrobce samotných komponent - především SoC (procesorů), které jsou podle loňského vyjádření Samsungu primárním důvodem vysokých cen tabletů.