Virtuální mluvící hlava s emocemi realitou. Blíží se čas Hollyho?
Přirovnání k populárnímu britskému seriálu jsme si nevybrali náhodou. On tak celý koncept a provedení skutečně působí a vypadá – mluvící hlava na černém pozadí. A aby té podobnosti nebylo málo, předlohou pro digitalizaci se stala britská herečka Zoë Lister. No, to už uznáte, že nemůže být jen náhoda… :)
Britská herečka strávila ve výzkumnickém Labu Cambridgeské university řadu dní a odrecitovala nad 7000 řádků frází v různých emocí. Ty byly ve výsledku upřesněny na šest základních emocí: radost, smutek, vztek, strach, neutrální a láskyplná. Každá emoce má svou regulační stupnici, kterou se nastavuje překryv s jinou emocí či síla její intenzity. Virtuální Zoë pracuje na principu zadávání výrazu, které posléze sama interpretuje s patřičnými emocemi. Mimo intenzity je samozřejmě možné i zrychlovat či zpomalovat tok slov, cože dodává výslednému podání na realističnosti.
Možná trochu paradoxně: při dosavadních testech se skupinou 20 dobrovolníků byli schopni přesně odhadnout emoce až v 77 % případů, v reálné interakci se Zoë byla úspěšnost naměřena „jen“ ze 73 %.
"Trvalo nám řadu dní vytvořit Zoë, protože jsme museli začít od nuly a naučit systém porozumět jazyku a výrazu," uvádí profesor Roberto Cipolla z Katedry inženýrství. "Teď, když už tyto věci chápe, by to neměl být takový problém přenést stejný plán do jiného hlasu a obličeje."
Celá myšlenka projektu je postavena na neosobnosti digitálního hlasu, který se na nás hrne například z GPS zařízení či rádoby podobných „umělých inteligencí“ z mobilních telefonů – Siri, SVoice aj. Výzkumnící Cambridge vidí potenciál Zoë v podobě osobního asistenta, či právě integraci tváře pro zosobnění i do malých zařízení. Potenciálním uživatelům by tak mohlo být umožněno nahrávat si své vlastní tváře a hlasy do daného programu, který má aktuálně velikost jen pár jednotek MB, popřípadě nahradit do budoucna textové zprávy jakýmisi obličejovými. Tým se také domnívá, že by tento nástroj mohl být použit i pro lidi s autismem, nebo neslyšící děti, které by mohl učit číst emoce či odezírání ze rtů.