Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Volvo od roku 2019 jen s elektroauty či hybridy

Áno, lítium a baterky budú rásť na stromoch, a potom po konci ich živostnosti sa hodia na hnoj...

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

A elektřina pro ta auta bude "ekologicky" vyrobena v dotovaných solárních elektrárnách (kde je výroba panelů také "ekologická", protože se to dělá v Číně a ne v EU) nebo v nekouřících uhelných elektrárnách.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Lithium není problém a nikdy nebyl. I pokud by se vyčerpaly současné známé zásoby a nenašly se klasické, tak jej jde efektivně těžit z mořské vody. A to současná známá ložiska stačí řádově na miliardu aut.
Technicky to není problém - jediný problém vždy byla cena. Ještě před cca třemi roky byla cena extrakce z mořské vody na pětinásobku proti klasické těžbě. Dnes je cena lithia na dvojnásobku co před třemi roky a stále tvoří naprosto zanedbatelnou část ceny li-ion baterie. 1kg je řádově okolo 10USD (někde píšou 20USD za "battery-grade"), v brutální 100kWh baterii z Modelu S je ho cca 20kg (za 500kg baterie!) a cena této baterie je řádově 20000 USD (Tesla se nedávno chlubila 190USD/kWh). A už nejsme tak daleko od bodu, kdy se může vyplatit sáhnout na prakticky neomezené množství lithia v mořské vodě.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Altulní ceny LCE jsou přes 22.000 US$/tuna. což možná vypadá jako 22$/kg, ale pouze pro někoho kdo neví co to je LCE. Lithium Carbonate Equivalent není lithium, ale Li2CO3 a po přepočtení na cenu kovového lithina jsme na 22*5.329=117US$/kg lithia. Jinak čeřeno aktuální cena 1kg kovu litgium je 117$ a ne 20$.
Podobný ,respektive řádově větší nesmysl je tvrzení, že získávání lithia z mořské vody není technický problém, sakra proč se s tím technicky není problém nevytasíte, protože pro všechny ostatní to je obrovský technický problém je. Zatím to zkoušeli v poloprovozním provozu v Oceánografickém institutu Imar a nejen že za 30 dni provozu vytěžili 32g lithia za použití cca 100 kg HLC a s náklady o kterých raději taktně mlčí.. Pokud o tom člověk něco málo ví tak tuší že v mořské vodě je cca 10.000 ppm sodíku a jen 0,1-0,2 ppm lithia, vše ostatní prozradí pozice lithia a sodíku v tabulce prvku a to je krapánek problém vy "Technicky to není problém "

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

"proč se s tím technicky není problém nevytasíte"
Z toho důvodu, co jsem napsal - je to stále 5x dražší (resp korejci se chlubili tím, že snížili cenu o třetinu, tak možná "jen" 3,5x dražší), než klasická těžba. Přesto dělá cena lithia malou část ceny baterky (i s vašimi hodnotami při dnešních vysokých cenách jen asi 10%). O tom, jak se to jižní korea snaží komercionalizovat už asi dvacet let si určitě přečtete sám. Možné to je, technický problém to není, komerčně úspěšné proti klasické těžbě to zatím být nemůže.
Pokud si o limitech výroby přečtete pár článků, tak zjistíte, že třeba takový kobalt je větší problém (naštěstí snadněji nahraditelný narozdíl od lithia).

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

No zrovna kobalt je důležitý pro vysokoproudové články, které jsou právě potřeba v elektrodopravě.

Ta náhrada (pokud by to nebyla náhražka s nevýhodami) by mně opravdu zajímala. Podle mně žádná neexistuje a je to problém.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak naštěstí to kilo lithia dnes stačí na nějakých 6-8 kWh baterie, takže i těch $100 rozdílu na kilo by bylo jenom asi $15 rozdílu na kWh. A to i podle vašich čísel - třeba https://www.metalary.com/lithium-price/ je více než o řád níže než vaše číslo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jedna tovarna kterou stavi Tesla zdvojnasobi svetovou produkci Lion baterek a zaroven je bude i recyklovat. Tesla tech tovaren planuje postavit 20 a dalsi podobny planuje treba Daimler.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak ta recyklace by mně dost zajímala.

Samozřejmě jestli tím nemyslíte výrobu powerpacků pro domácnosti, to dává smysl ale není to recyklace v pravém slova smyslu.

Jinak jsem spíše příznivcem posunu k elektromobilitě, ale je potřeba se na to dívat realisticky a nepodléhat anarcho-zeleným názorům založeným na neznalosti a líbivých frázích....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ne to fakt nemyslim. Recyklace je popsana treba na Wikipedii: https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_recycling#Lithium_ion_batteries

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Umíte anglicky????

"As of 2017, the recycling of Li-Ion batteries generally does not extract lithium since the many different types of Li-Ion batteries require a different extraction process.[6] Another reason why it isn't being done is because the extraction of lithium from old batteries is 5x more expensive as mined lithium"

Píše se tam, že při recyklaci Li-Ion baterii se nerecykluje lithium, protože pro různé typy jsou potřeba různe postupy (tj. obecný postup neexistuje) a že cena případné extrakce lithia je 5x vyšší než jeho těžba !!!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Umim anglicky. Proto to posilam. Litia je evidentne aktualne tolik, ze je jeho tezba levnejsi nez recyklace. Jakmile by zacly dochazet zasoby cena tezby by sla nahoru a pak uz by se recyklace vyplatila. Tak je to se vsim. Ale ja nepsal o reclyklaci lithia ale o recyklaci Li ion baterek. V Li ion baterkach je Litia jen asi 3 procenta ze vsech pouzitych materialu. A co a jak se recykluje uz ted tam je popsany.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano recyklovat za těchto podmínek se dá cokoli, akorát se přitom spálí víc energie než se tou recyklací získá.

Čímž to všechno ztrácí jakýkoli smysl a vaše argumentace není než blábol.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jenže recyklace se nedělá primárně kvůli získání materiálu (i když by to byla optimální varianta), ale kvůli snížení množství nebezpečného odpadu, kterého je opravdu hodně. Vrstvit to na hromadu pochopitelně stojí nejméně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V tom případě je tady mnoho jiných odpadů, u kterých bys mohl začít! Například plastový tašky a plasty obecně - PET lahve, plechovky od nápojů, pneumatiky a mnoho dalších nebezpečných látek, které otravují krajinu i moře. Na rozdíl od nich lithium nebezpečný není, ale ano plasty a další látky v bateriích jsou problém, stejnej jako ty věci výše.

Takže neblábol tady o recyklaci lithiových baterek, ale jen o recyklaci spotřebního/průmyslového zboží - což je taky dobré téma, ale na zcela jinej článek v jiném periodiku!

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Jak začít? S recyklací plastů se začalo už dávno, vy nerecyklujete? To že se někde sypou plasty do moře je odlišný problém od toho že to jde a i se to dělá (ČR zrovna v tomto je na vysoké úrovni).

Každý obor se zabývá něčím jiným, někdo plasty, někdo sklem, někdo plechovkama a někdo holt bateriemi. A těch baterií se teď vyrábí obrovské množství.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k objemům odpadu jsou dneska baterie naprosto minoritní problém. A je to cenný odpad. Navíc je velice jednoduché je zrecyklovat. Až právě na to lithium :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Cilem recyklace neni ziskavani energie. Cilem je snizit na dopad na zivotni prostredi. => Mene nebezpecneho odpadu a zaroven znovu vyuziti aspon casti materialu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vy anglicky viete, ale moc vám to aj tak nemyslí. "protože pro různé typy jsou potřeba různe postupy (tj. obecný postup neexistuje) a že cena případné extrakce lithia je 5x vyšší než jeho těžba" Však Tesla bude vyrábať jeden typ batérií a v počte miliónov, tak prečo by sa recyklácia pri jednom postupe nedala optimalizovať a znížiť náklady na recykláciu? Nasadia roboty, ktoré budú makať 24 hodín denne, nepýtajú mzdu, neštrajkujú, neunavia sa. Čo tak trochu popustiť uzdu fantázii?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Diskuze byla o tom, jestli se lithium z baterek dá recyklovat a to zatím nedá. Pokud se bavím o recyklaci baterií obecně, tak samozřejmě ano a to do úplnosti, s tím že to lithium skončí jako přísada někde v betonu.

Ale není to recyklace jako u vratných flašek nebo Falconů 9, prostě li-po baterka z toho už nikdy nebude (možná jen poslouží na nové některé z dílů jako jsou kovové pásky nebo drátky, po roztavení).

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě že se dá recyklovat, ale vyplatí se to až těch článků po životnosti budou tuny což potrvá nejméně 10let. Poslouží nejprve jako stacionární úložiště energie a teprve potom se bude recyklovat samotný materiál v článcích.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

S lithiem ale fakt není problém, pro hybridní auta totiž stačí malá NiMH baterka s kapacitou 1,5-2 kWh.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

joke of the week :D

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

As a comparison, the nickel-metal hydride battery of the third generation Prius, which has a capacity of only 1.3kWh, weighs 42 kg (93 lb).

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_Plug-in_Hybrid#Battery_and_range

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak těch 1.3 kWh to je tak akorát dobrý na elektrokolo nebo mini skůtr :)))

Jelikož e-kolo mám, tak vím, že silnější baterka má 0.5 kWH, druhá slabší na výměnu cca 0.35 kWh aka 350 Wh. Články Panasonic. Ta první váží 3kg, druhá něco přes 2 kila. A hádejte kolik bych s tím ujel s autem? ... Totiž solidní baterka pro malý auto by měla mít aspoň 30kWh! A to by bylo 1.5 tuny!

Jinými slovy nesmíte věřit každýmu blábolu, i kdyby to bylo na wikipedii. Halt redakce tam není vždy tak pozorná při tom množství hesel.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A proč ne? Pro hybrid to stačí. Na rekuperaci brzdné energie, komfortní start-stop systém nebo nějaké popojíždění v dopravní zácpě. A na normální jízdu je tam spalovací motor. Dokonce jsou hybridy bez převodovky: https://www.autorevue.cz/honda-accord-plug-in-hybrid-se-obejde-bez-prevo... BTW, taky to má 1,3kWh baterii.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jo jistě na rozjezd na křižovatce nebo popojetí 1km na rovině proč ne.

To není elektromobil ani náhodou!

Víte kolik ampérů teče do startéru při startu??? To bychom klidně mohli jezdit na silnější autobaterku a upravený startér /a v podstatě takový pohon není nic jiného/, stačila by úprava rozvodu. Silnější autobaterky mají zhruba 0.7 kWh a to by stačilo, není potřeba šermovat nesmysly typu NiMh.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ty si uplne ale uplne mimo a navic neumis ani cist.
Rec v tomhle threadu je o hybridech, ne o elektromobilech...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ne ty sis zvolil tohle téma. Já reaguju na článek a ten je elektromobilech a hybridech. NE o hybridech, který jsou stejně v podstatě jen přechodným řešením, zvlášť pro klasické automobilky...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Fakt se nauc cist... reagujes na thread o hybridech...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vy ste dement? Jasne sa tam píše o Priuse ako HYBRIDNOM aute. A tomu taká malá baterka stačí. A NiMH preto, lebo je výrazne lacnejšia a auto má dosť priestoru a uvezie tú váhu (spotreba benzínu 0,1 l/100 km navyše) Na bicykel samozrejme lionku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nic jiného jsem netvrdil. Samozřejmě že může stačit, na rozjezd a krátké pojezdy. Stejně tak se zkoušel těžký setrvačník. Ale jako téma je to zcela okrajová záležitost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vis vubec co to je hybrid?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Joke of the week je vaše ignoratství a drzost s jakou ho veřejně ukazujete :-) . Za pár sekund na googlu si můžete najít, jaké kapacity baterek se dávají do aktuálně vyráběných hybridních aut .

https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Smůla jen je, že hybridní auto není elektromobil. Je to pořád auto se spalovacím motorem s optimalizovanou spotřebou v cyklickém (městském provozu).

Tím neříkám, že jako mezičlánek je to špatné řešení (ač není levné), ale k potřebám plně elektrického auta to má velmi velmi daleko.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mně hybridní auta nezajímají a bavit se o nich v rámci li-ion baterek a tesly je zcela irelevantní a zavádějící.
Jinak samozřejmě máte pravdu. Ale jak říkám o hybridech nemá smysl ztrácet slovo.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jednu velkou výhodu to má - podrazí to arabáčům rozpočty....

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Tak oni nejsou az tak blby, aby si mysleli, ze je ropa bude zivit vecne a investujou kde to jde.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Jenomže jsou hloupí stejně jako jejich společnost a systém, nevěřím, že po soumraku fosilních paliv se udrží a nevrátí k asketickému životu v poušti.

Možná ta Dubaj, která sama ropu moc nemá to dá, ostatní fundamentalistické režimy ani náhodou. Takových pyšných říší, co za pár desítek let pohřbil písek zná historie spoustu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

------odkaz smazán------

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Velký vize a slova stejně jako z Rusákova, halt papír snese všechno.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Vsak tomu nemusis verit a podivat se do ceho investujou sam. Ty informace jsou dohledatelny. UAE uz se par let snazi investovat do cestovniho ruchu a nemovitosti a laka turisty na sedmihvezdickovy hotely a umely ostrovy. Ne vsechno jim samorejme vychazi, ale snazej se.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To určitě ty prodavači vody.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Taky bych ti rek co ses, ale to bych musel bejt sprostej :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Už vidím, jak se člověk ze západu bude hromadně jezdit rekreaovat do země, kde za každých rohem hlídkuje náboženská policiie a po ulicích chodí černé barbuchy, semtam nějakej opásanej terorista.

Prý investice do cestovního ruchu :DDD

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ehm, a z ceho si myslis ze zije Egypt? A to i pres vsechnny ty revoluce a teroristicky utoky v poslednich letech...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Egypt má ovšem památky, které ty turisty i přes riziko přitáhnou. Jasně, má i letoviska u Rudého moře, ale to má menší význam.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nejenom pamatky, ale hlavne rezorty u more, ktery nabizej vsechno potrebny, a ktery vetsina turistu, ktery si jen proste chtej valet sunky u more, vubec neopusti.
UAE je pokusila o neco podobnyho s umelejma ostrovama a super luxusnima hotelama. Lidi dokonce litaj do Dubaje nakupovat. Akorat to je zamereny na uplne jinej typ klientely nez sou turisti v Egypte :). Zaroven je Dubai ctvrty nejvetsi letiste sveta pusobici jako jedno z hlavnich prestupnich letist pro lety do Asie a ropa uz tvori jen 5% prijmu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

DUBAJ a SA jsou úplně něco jinýho. Dubaj nikdy nefungovala na ropě, je to taková zvláštnost v arabském světě. Jako třeba Kaliningrad uprostřed EU. Prostě úplná výjimka potvrzující pravidlo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zadnej arabskej stat nefungoval nikdy ciste na rope. Ropa se masove pouziva od pulky minulyho stoleti, ale vetsina arabskych statu ma historii starou tisice let. Dubaj vyuzila ohromny prijmy z ropy mozna chytreji nez vetsina jinych Arabskych statu, ale to je tak jedinej rozdil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak Tak. Dubaj peníze z ropy pouze neprožírá, ale investuje do infrastruktury a do turistiky :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Spíš se obávám, že budeme muset stavět elektrárny na ropu jestli se tohle rozšíří...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Kdyžtak, tak na plyn, například v US neví co dělat s břidličným plynem, kterýho mají naprostý přebytek...

Celej problém byl v tom, že na LNG právě nebyly postavený kapacity, ale to se teď změní, protože Panamský průplav byl zmodernizován na kapacitu LNG supertankerů a v Evropě se dobudovaly potřebné terminály.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Spíš to podrazí rozpočty nám.
Nejdřív všechny ty dotace na to… A pak stát zjistí, že mu v rozpočtu chybí spotřební daň z paliv (třetí největší zdroj příjmů státu po DPH a dani z příjmů), takže nevyhnutelně přijde spotřební daň z elektřiny.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Jo a jak zdaní elektřinu z ostrovních solárních / větrných zdrojů na soukromých pozemcích ???

Např. střecha vlastního domu, zahrada atd.? To postačí na nabití ne jednoho ale více aut a zásobení celýho domu. Samozřejmě je potřeba doplnit to nějakým powerpackem, ale furt to vyjde lacinějš než fosil a ceny těch technických řešení stále klesají. A co teprve za 3, 5 let.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Např. daň na instalovaný výkon ...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je daň na výkon připojený do elektrorozvodné soustavy. Tam samozřejmě platí pravidla regulátora.

Ale když si postavíte vlastní elektrorozvod (ostrovní síť), tak kromě bezpečnostních norem nemusíte dodržovat nic. Jiná věc je,kdybyste se chtěl připojit a využívat platby za dodávky.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nepodceňoval bych tvůrčí fantazii státu při výběru dani.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Neboj, tie hovädá v parlamente si už niečo vymyslia.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Upozorňuji, že v CZ zákon o podpoře alternativních zdrojů energie i zdanění zní podobně neěťastně, jako požití alcoholu při řízení vozidla ba dokonce ještě obecněji to je - účastník silničního provozu - což je defacto i chodec!, kdey vypadlo slůvko - řízení motorového(!) (vozidla) a proto se pokutuje i udělují body(!!!) i z ajízdu na kole a tak na nemotorovém "vozidle", přijdete o oprávnění na motorové (lidově za alcohol ba kole přijdete o řidičák na auto!)... a to že se daní výroba(!!!!!!!) ze solárů nikoliv jen distribuce do sítě :-( A to potvrdila nedávno i šéfka regulačního úřadu, že se minimálně příspěvku na obnovitelné zdroje nevyhnete i když nebudete připojen v sítia budeteli vyrábět sám také ze soláru a jen pro sebe (ostrovní systém).............

Nebo si snad někdo naivně myslel že levice - podporující kolektivismus, kolektivní vinu a pod., vymyslí něco (zákon) výhodné pro individualisty??? :-)) ...

Citace:

c) cena za činnost operátora trhu v elektroenergetice 7,56 Kč/MWh; cena je účtována za
veškerou elektřinu spotřebovanou zákazníkem, výrobcem provozujícím výrobnu
elektřiny nebo provozovatelem přenosové nebo distribuční soustavy, a dále za
elektřinu spotřebovanou zákazníkem v ostrovním provozu na území České republiky
prokazatelně odděleném od elektrizační soustavy České republiky, kromě elektřiny
pro čerpání přečerpávacích vodních elektráren, technologické vlastní spotřeby
elektřiny a ztrát v přenosové a distribuční soustavě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Daň z nemovitých věcí, daň z nabytí nemovitých věcí a kdo ví co všechno ještě a ty jsi tak naivní, že si nemyslíš, že Ti zdaní i elektřinu z tvých solárních panelů? Bože...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

daň z výroby energie i pro sebe bez napojení na síť , bohužel již dávno existuje! :-( ...

Již za komunistů byla daň již jen z výroby! (např i vína jen pro sebe nad tuším 500l a chodili mi po sklepě kontroly!.. To platí i dnes jen nějak jinak, ale už si nedělám víno, tak nevím přesně :-( )

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kterej je to paragraf?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak teď už jen kde tu elektřinu vzít a jak ji do těch aut dostat…
https://www.novinky.cz/auto/435985-sest-elektromobilu-pripojenych-k-siti...

Co jsem počítal, kdybych své auto nahradil Teslou S a jezdil pořád stejně, nabíjení by spotřebovalo zhruba stejně elektřiny jako celá domácnost doposud, tj. spotřeba elektřiny domácnosti by se zdvojnásobila.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tááák! 100% nárůst spotřeby a zátěže sítě je mazec! Viz tento problém: https://www.novinky.cz/auto/435985-sest-elektromobilu-pripojenych-k-siti...
A co pak kamiony, lodě. letadla! Taky budou povině bez spalovacího motoru jen na baterie? To aby měl kamion ještě přívěs s batermama :-)) A triskáč na batérky :-))

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak u dopravnich letadel to zas takovy problem, era vrtulovych letadel pohanenych spalovacim motorem skoncila uz pred desitkami let.

Horsi by bylo kdyby zakazali i spalovaci turbiny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak na druhou stranu síť má odběrové špičky a sedla a zatížit v sede síť na dvojnásobek by ničemu nevadilo (dnes se zatěžuje i uměle). A ve špičce by holt nabíjení podražilo (aby byla motivace nabíjet převážně v sedle).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

I kdyby se měly benzín a nafta pálit ve stacionárních generátorech (což je padlé na hlavu), tak to bude efektivnější využití energie, než v motoru klasického auta. Optimální otáčky spolu s velkým motorem znamenají mnohem menší ztráty.
My tu energii (a mnohem více) stejně vyrobíme v autech, jen ji využijeme méně efektivně.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nesohlasím! I když je účinost spal. motoru ani né 20%, jednak jsem rád, že pak v zimě nezmrznu a jednak - el. generátor proVás musí udržovat napětí!!! v zásuvce a nespustí se pouze až zapojíte dobíjení a až teče proud a i to stojí energii, nehledě na to že 10h nabíjení neznamená 10h jízdy :-)) ale jen cca 1h :-(

Tedy el. generátor na spalovací... motor má již 1. ztrátu 80% a se ztrátovým dobíjení i nějakou malou ztrátou při jízdě, je pak už ztráta větší jak 90%! :-( + ztráta i jen udržováním napětí v zásuvce ;-) :-(

Doplněno: K těm optimálním otáčkám - Moje Mondeo TDCi automat(!) má stále otáčky i ve městě i při akceleraci, když příliš nespěchám, stále mezi 1500-2000 :-) Motor má téměř monotoní zvuk jakoby mi tam běžel tzv. stabilák jak hladce klouzavě ten automat s hydrospojkou (též zvanou měnič - asi že krouticího momentu) řadí :-) Na to že je to kombi v maximálce (plno motorů i v sedačkách) a se závěsemm a tak má 1750kg netto!, jezdím s tímto automatem(!) za 6,5-7,5l nafty /100km :-) Ta už někde stojí jen 25,90kč/1l ;-)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Tak větší bláboly jsem už dlouho nečetl.

Tak takhle vypadají tzv. takytechnici, jinými slovy diletanti. Hlavně že maj to svý Mondeo. LOOOL

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ztráta udržováním napětí v zásuvce, já padnu.

Elektrický příkon P= U * I. Příkon se rovná napětí krát proud. Když není odběr (vaše napětí v zásuvce) P = 230 * 0 = 0 W. Generátorem můžete točil v eletrárně klikou ručně :-) a budete mít na svorkách to správné napětí.

Kolik hodin se nabíjí a kolik času energie používá je jen otázkou nabíjecích a vybíjecích proudů. Jinak většinu energie co do baterie nacpete z ní zase dostanete (ztráty tam jsou, baterie se zahřívá, stejně jako nabíjecí obvody, ale účinost je i tak 80 - 90 %. Něco si vezme měnič pohonu, obykle též mají 80 - 90 % účinnost. Takže +- 70 % energie co se nalila do auta lze využít pro trakci. U spalovacího motoru je to 20 %. A to má elektrický pohon ještě benefit rekuperace, takže z kopečka a při brždění si vyrobíte "palivo" pro další jízdu což spalovacího motoru tak nějak nejde (proto existují hybridy).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

jasně že chápu, že generátor nemá skro odpor bez zátěže pro jen udržení napětí i kdž! - Trafa běží furt, voda teče, uhlí se pálí a JE spotřebobává uran a vypouští páru aby byla rezerva kdby byla prda v zatížení - to nestojí energii? Tak jsem to myslel tu ztrátu, né jinak samože ;-)a + režje mezd a služeb okolo výroby i distribuce! Vy argumentujete tal keda laboratorním pokusem kdy to nic nestojí točení generátorem rukou bez zátěže :-)) Ale teorie a praxe jedno né jest :-(

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Cože? Vy elektrice asi moc nerozumíte, že? Proč vám tedy PRE účtuje jen to co odeberete (kWh) a ne také nějaké prostoje a natlakované kotle (tedy nějakou časovou jednotku - stočné :-D)? Já jsem vám dal dětinský příklad, aby jste si uvědomil, jak elektrické obvody fungují, ale je to marné, je to marné, je to...

Distribuční síť je propojený celek, všechny aktivní generátory se v něm synchronně točí (rychlostí odpovídající +-50 Hz) a jsou hlavní zdroje, které to celé táhnou (JE, velké tepelné) a jsou pomocné zdroje, které pomáhají vyrovnat výkyvy. Výkyvy nejsou v řádu sekund, protože síť má obrovskou setrvačnost (kterou jí dávají točivé stroje) a tak když je delší dobu více odběru než výkonu, začne pomalu zpomalovat (frekvence). Následuje připojení variabilního zdroje (typicky vodní elektrárny, přečerpávačky a menší zdroje) a tím se zase frekvence dožene (a lehce nadežene, aby úhrn odpovídal dlouhodobě 50 Hz). Nikde není třeba upouštět nepotřebnou páru. To že se někde začnou rozjíždět tři vlaky najednou síť překoná servačností. Žádné prudké regulace se nedělají, koneckonců ty obrovské turbíny to ani neumožňují a nesvědčilo by jim to. Když se někdy půjdete podívat na energodispečink v elektrárně, tak tam uvidíte jak frekvence sítě kolísá podle aktuální zátěže.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím co je PRE :-(

Elektrice jinak docela rozumím, jak silno tak slaboproudu - celé rozvody doma jsem si navrhnul a dělal sám včetně skříně a sběrnic s Fi chrániček a u mojí kombinace s lokáními Fi neb starý barám má část sítě zeměním a část již nové třížilové vodiče.

Chápu elektriku zejména jako technik co měl z fyziky i na VŠ vždy za 1 :-). Stavěl jsem si sám i zesilovače a přes 30 let dělal zvukaře místním rockerům a vždy dbal bezpečnsti(!!!) co se silnoproudu týče :-) (ono struny i mokrofony jsou kovové! spojené galvanicky se spotřebiči 220V - zesilovače, světla aj.)

Vy ale dál píšete již hodně mimo mísu :-( ... Upouštět je někdy nutné - to hlavně když nečekaně náhle na velkém území EU začně svítit Slunce a foukat vítr... Reaktor J E i kotel uhelné E maj velikanannánskou setrvačnost výroby páry. Tak to nebagatelizujte nějakými vlaky...

A ano i kdybych neodebral ani 1kWh, zaplatím paušálně 750,-kč!/měs. (Za rezervovaný(!!!) příkon dle A hlavního jističe a z toho je cca pětikilo na solárníky...)

Vy neplatíte paušál již jen dle A jističe??? :-()

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No já nevím, pak vám tam něco dost drhne (hlavně z hlediska výpočtů účinnosti).

Pára se opravdu neupouští. Při těch tlacích a teplotách při kterých to pracuje by to z Temelína bylo slyšet na kilometry daleko. Samozřejmě, nouzové výpustě mají, ale upouštět páru je kavinium. Regulace výkonu se dělá zásunem regulačních tyčí do reaktoru a intenzitou topení v tepelné. Toť vše.

Máte pravdu, že paušál se platí, ale neplatí se za spotřebu, ale za jistič, tedy jak velkou zátěž síti (distribuci) jste schopen vyrobit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak vyrobit??? Já pouze spotřebovávám a platím za rezervaci(!) výkonu, který max mohu spotřebovat, což limituje údaj v A (napětí je dané žeano) a proto se platí paušál dle A hl. jističe. Zjednodušeně, opakuji, tak platím defacto za udržování napětí v zásuvce i když nic nespotřebovávám! :-(

Nepsal jsem že je to za spotřebu... Ale že je to za rezervaci(!) pro max(!) možnou(!!!) spotřebu (což, pro jistotu opakuji, limitují Ampéry hl. jističe) Jde i o dimenzaci sití i transformátorů, aby to nešluslo všem v okolí něho, kdyby všecí v okolí náhodou využili max. možnou spotřebu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Není těch vykřičníků nějak moc. Čtete pomalu, možná si všimnete detailů.

"Jak velkou zátěž jste schopen vyrobit" je přestě to co popisujete - rezervace příkonu (vy vaším příkonem zatěžujete distribuční soustavu a distributor ji musí dimenzovat na nějaká vypočtená maxima.

Musíte si uvědomit, že kWh platíte výrobcům energie (a kolik spálíte tolik zaplatíte + různé bonusy za ekozdroje), ale cena za přípojku je distributorovi, tedy jak on dimenzuje rozvody (což jsou fixní částky na spotřebě nezávislé - vždy musí být na maximu). Za internet také platíte za to že máte kupř. kabel domů, ale kolik dat a kolik placených přetaháte je úplně jiná věc.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problém je v tom, že reálná elektrická síť *vždy* má nějakou zátěž (tedy pokud není zcela vypadlá). Takže argumentovat provozem generátoru "naprázdno" nedává moc smysl. A když připojíte voltmetr do zásuvky, naměříte provozní napětí sítě se zatěžujícími spotřebiči a zatíženými generátory a přitom prakticky žádný odběr nezpůsobíte (voltmetr má samozřejmě pouze ideálně odpor nekonečný, ale i reálný voltmetr má odpor mnoha megaohmů). Takže udržovat napětí ve vaší nezatížené zásuvce opravdu prakticky žádnou energii navíc nestojí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Udržovat jen napětí samože moc nestojí i když! - i proto se spotřebuje voda či pára! i kdyby se generátor nezatěžoval (i když rafa taky furt něco berou i naprázdno! a režije mezd a dodavatelských služem elektrárně - údržba, díly, ochranka, a pod. je taky stálá!!! To vše stojí ono "jen" udržovat naětí v zásuvkách ;-) ), ale myslel jsem to spíše tak, že musí držet, a nejen pro mě(!), určitou rezervu dle A hlavního jističe a tedy kdybych spustil (natož náhodouvíce uživatelů naráz!) náhle maximální odběr co mi jistič mi dovolí, u mě např 12kW a proto dle teho platím taky paušál!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Tak teď už jen kde tu elektřinu vzít a jak ji do těch aut dostat…
https://www.novinky.cz/auto/435985-sest-elektromobilu-pripojenych-k-siti...

To je taková demence, že jsem váhal, jestli na to má vůbec smysl reagovat, ale nakonec reagovat budu:

https://www.youtube.com/watch?v=slDAvewWfrA

Takže skoro skoro dva milióny čajových konvic a skok o přes tři gigawatty každý den jsou v pohodě, ale vašich šest elektrovozidel zbourá britskou rozvodnou síť? :-p

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Jednotlivé země pomalu zakáží nová spalovací auta" Co je to za tvrzení - co bude, co se zakáže!??? Vy máte, Ježek, kříšťálovou kouli???... Toto zatím jen navrhuje a jen jediný člověk - pomatenec ze socialistické Francie...

A co náklaďáky!? Jakože 40-ti tunový kamion bude na batérie:... :-)) Jeden jiný pdorník - přes ropné zásoby a paliva a ekonomiku, pro změnu z CZ, tento nesmysl dementoval jako totální nesmysl :-)

Tak kaine pánik ;-) A nemalujte čerta na zeď! Nesejčkujte! Nebuď otcem přání! (nebo jak je to rčení, už si nepamatuji?) Prostě že předjímáte! :-( Raději konstatujte fakta! Děkuji.

Ropy je dost :-) A nemusíte chodit ani daleko pro ni ;-) : https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/komarkovi-tezari-mnd-o...
http://ekonomicky-denik.cz/zasoby-ropy-mohou-zustat-i-nadale-vysoke-aneb...

Jste už jak pisálci z deníků, co namísto rezervovaného - jak by(!!!) mělo být, s klidem tvrdí - bude(...) pršet... A často píší skorovšecí... jak bude(!!!...) dokonce za měsíc(!???...) - prej zase slunečno a prej všade :-)) ...

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Nejhorší je když neznáte měřítka a kontext.

Viz. "Ropy je dost". Všiměte si, že to je predikce těžitelných zásob do roku 2018. To znamená, že do té doby by neměl být nedostatek pro pokrytí poptávky. Nevím kdy hodláte tento svět opustit a jestli máte děti, ale ze zprávy nelze vyčíst nic o tom, jak velké zásoby budou za 10 za 20 let (například jestli nebudou schopné uspokojit jen 70 % poptávky).

Odkaz na plyn na Moravě je už v tomto kontextu komický.
Zásoby plyn 100 mil. m3 __ spotřeba ČR 7 280 mil. m3 _____ spotřeba svět 3 198 000 000 mil. m3
zásoby ropa 3 mil. barelů __ spotřeba ČR 50 mil. barelů/rok?__ svět 90 mil. barelů denně!

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?
+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To samozřejmě znám a nijak to nevyvrací co jsem vám napsal...

Do dnešní doby dosáhlo vrcholu těžby mnoho oblastí, např. Severní moře v roce 1999 (nyní klesá produkce tempem 10–12 % za rok). Nedávno potvrdila i Čína, že dvě její největší ropná pole začínají být vytěžena a mexická ropná společnost Pemex oznámila, že Cantarellské pole, jedno z největších pobřežních ropných polí na světě, dosáhlo svého vrcholu v roce 2006 a poté začala těžba klesat o 14 % za rok. Ve světovém měřítku pravděpodobně nebude pokles těžby tak prudký....

....Problém je právě v postupně se zmenšujících objemech těžené ropy, které znamenají budoucí razantní nárůst její ceny. Ropnému vrcholu se proto také někdy přezdívá „Konec levné ropy“....

....Tuto teorii podporuje fakt, že křivka objevů nových ropných nalezišť dosáhla vrcholu v 60. letech a od té doby neustále klesá. Od roku 1980 spotřebovává lidstvo každý rok více ropy, než činí nové objevy. Dalším argumentem je, že roku 2005 začala dramaticky klesat příprava projektů, které by měly začít těžbu ropy od roku 2008 a náklady na těžbu ropy se stále zvyšují, jelikož ropa je těžitelná už pouze na stále méně dostupných místech....

...Podle některých zdrojů vyplývá z oficiálních statistik kartelu OPEC, že tzv. lehká sladká ropa (light sweet) se už nyní nachází za vrcholem těžby a její produkce klesá. Tento typ ropy je nejžádanější, protože se nejsnáze zpracovává, a zřejmě bude také nejdříve vyčerpán.

Jinými slovy, nikdo neví kdy, ale dojde k tomu. Připravení na tom budou lépe.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kdo ještě neviděl upoutávku, doporučuji pro zasmání :-) https://www.stream.cz/kazma-jede/10018256-to-bude-vejlet-kazma-obrazi-re...
Mám osobní uživatelské zkušenosti s elektormobilama, jezdil jsem Peugeotem , Nisanem i Lévem a známej má i Teslu S ale i ropáka BMW X6 ;-) a vím, jak je to finančně náročný na pořízení i problém s nabíjením :-( Na srazech jsme furt stáli a nabíjeli, krom Tesly, aby né za ty love!

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Když dojedete někam na sraz s elektromobilem s kapacitou 24kWh tak tam samozřejmě musíte nabít abyste dojel domů. Tesla s kapacitou 90kWh musí jet na sraz hodně daleko, aby potřebovala nabíjet. Na srazech je hodně poloprázdných akumulátorů na málo zásuvek o které se ještě musejí podělit. Takže se nabíjí pomalu nebo na střídačku, co komu nabíječka v autě dovolí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

šak jsem psal: krom Tesly ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co to je zase za euro hate, tvl este vam aj emisie vadia? Chodte byvat niekde do honkongu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vyborna myslenka, nikde jsem vsak nenasel odpoved na docela zasadni otazku z praxe:

Jak se bude nabijet auto, pres noc stojici na sidlisti na ulici ? To jako si kazdy natahne z okna prodluzovacku, nebo co ?

Elektrina se v kanystru nosit neda a ne kazdy hodla cekat hodinu na cerpaci stanici nez se baterka nabije.

A kdyz nekde prestane jit treba na par hodin nebo dnu elektrina, tak jsme jako dojezdili ?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Na sídlišti se nabíjet nebude, protože by shořely dráty, který k tomu sídlišti vedou. Pro každých pitomých 250 tisíc elektroaut s ubohou 25kWh baterkou bychom museli postavit další blok temelína o neschopnosti přenosové soustavy takový výkon dopravit zákazníkům nemluvě. Celý je to utopistická kokotina.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ne každý sídliště jsou v pr8elákově. Některá mají v sousedství páteřní rozvodnu, některá i elektrárnu. To proto, že ve větších městech bývají elektrárny pro velké firmy, které samozřejmě dodávají i do společné elektrosoustavy. A vedou od nich buď 110 nebo 400kV rozvody a ty s tím nabíjením na sídlišti určitě nebudou mít problém.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Máte vy vůbec představu, kolik km denně najede takové typické sídlištní auto? úplné minimum. Kromě toho by se dobíjely především v noci. Hledáte problémy tam kde nejsou.
Když něco nazýváte kokotinou, tak byste měl znát čísla a umět si to spočítat a ne hltat nepodložené slinty kdejakého elektrohatera.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Neni zas takovej problem postavit na parkoviste dobijeci stojany.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ale je problém je někam připojit a vyrobit pro ně energii, pokud by se to mělo používat masivně.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To fakt neni problem. Energie mame tolik, ze ji z velky casti vyvazime a ty stojany muzou byt nastaveny treba na nocni nabijeni kdy je jinak spotreba minimalni. Jiste nekde bude potreba udelat upravy, ale to muzem brat jako pozitivni impuls pro oziveni ekonomiky...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

jelikož vesmír je nekonečný a tudíž vše je možné, je také teoreticky možné, že elektřina jednou poroste na stromech (nebo možná někde v nějaké galaxii už roste)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenže elektrřinu umíme vyrábět v následujících stoletích se solidní jistotou, u ropy je solidní jistota, že dříve nebo později nebude k mání (určitě ne tak levně, aby se vypaltilo tuhle vzácnost barbarsky pálit v autech).

Nafta roste na polích a není to moc dobré řešení.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo v Evropske Unii se budeme srat s elektroauty kterych vyroba a provoz je na zivotni prostredi spinavejsi nez v pripade fosilnich paliv a v USA, Rusku, Azii, Jizni Americe a Australii si pojedou vesele dal na rope jako by se nic nedelo.

Elektro auta sou jenom honíci lobby, nic jiniho, dokud se nebude ziskavat minimalne vic jak 50% elektricke energie pro tyto vozidla ze slnka, bude to jenom o stepeni uranu, spalovani fosilnych paliv v generatorech a reklamni ziskavani slnecni energie + vetrni za ucelem stedrych dotaci z eurofondu a ze statu.

Pri nedavnem navrtani roztapeci se Arktidy se naslo loziko ropy vetsi nez ma Saudska Arabie a to byl jenom pokusny vrt, kdyz se zacne navrtavat cela Arktida bude ropy zas na par desitek let do zasoby, jenomze na polovicu Arktickeho uzemi ma geografiky narok Ruska Federace a tak Evropske Unii nevoni ze by mela v budocnu platit Rusum jeste vic penez nez dnes, je to proste politicka lobby/tlak USA na EU.

Ja Hybridy nepovazuju za prulom, je to cele nesmysl, tezke baterie(200-400kg) ktere se podili 1/4 na vysledne cene auta, nebyl zajem o hybrid BMW X6, je pramaly zajem o trivalec alias BMW i8, vsetko vyhonena auta elektronikou za premrstenou cenu, bez logiky, bez vyuziti.

Jeste Volvo prehnodnoti sve zavery, o tom sem osobne presvedcen, s dieslem je dnes dojezd na plnou vic jak 1000 kilometru, s elektroautem mezi 300 - 500(ty nejlepsi), to je polovina s tim ze za cenu drahych baterii si dokazu natankovat nekolik tisic litru nafty.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Bingo! :-\ Hlavně že o kousek výše je uvedená hmotnost baterie Priusu 3. generace s hodnotou 42 kg. Zabedněnci budou stejně dál mlít svou o půltunových bateriích v hybridech ;-) …

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Dej už pokoj s hybridy. HYBRID <> ELEKTROMOBILITA.

Je to jen řešení na zlepšení efektivnosti spalovacího motoru. Po common-railu asi poslední větší inovace.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono to jde jinak - např. v Brazílii už před deseti lety jezdilo 75% aut na bioethanol.

Neplatit Rusům - s tím souhlasím. Měli bychom např. z vytápění plynem přejít na biopelety. Jsou ekologičtější (nefosilní) a hlavně si je umíme vyrobit sami.

O těchto věcech prostě rozhodujou politici, a ti jsou schopní sebelepší myšlenku zadupat do země a sebehorší prosadit.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pěstovat palivo místo jídla je nápad hodný popravy. Zvláště když ze slunce přichází více energie než dokáže celé lidstvo spotřebovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Neplatit Rusům???... Já za kvalitu zboží rád zaplatím komukoliv! Nacionalismus patří do historie! A měl by být trestnej! Rozpoutává války!

A např. Ukrajina zprvu neplatila, pak ji skončila dle obchodních podmínel(!!!) pro neplacení!!!!!) 50% sleva na plyn a ropu, kterou prezentovala ublíženecky jako 100% podražení Ruskem..., a pak spotřebovala bez placení i plyn pro Evropské odběratel... Není v NATO. Ale furt je špatné Rusko...Běžte už s tou záští vůči Rusku někam! Rusko se dobrovolně(!) stáhlo nejen z CSR! :-)

Ukrajina nevyplácela důchody na Krymu a tak se nedivím lidem odtama (původem ruské území(!)), že se chtěli trhnout.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S příchodem hybridů dýzly pomalu ale jistě končej, teda alespoň v osobních automobilech, už se to docela projevuje na prodejích.

Co sem tak koukal, u Toyoty je rozdíl cen mezi hybridní a nehybridní verzí auta kolem 50kkč, to sice není málo, ale určitě se Vám to vrátí na snížené spotřebě a levnější údržbě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S tou levnější údržbou bych si nebyl tak jistý, vždycky platí, že složitější výrobek rovná se větší poruchovost.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.