VŠE a IBM zakládají kompetenční centrum: praxe pro studenty v "chytřejším obchodování"
Studenti se v rámci prvního centra pro Smarter Commerce neboli "chytřejší obchodování" v ČR budou moci podílet na reálných obchodních a vědecko-výzkumných projektech již během studia a nasbírat tak cenné zkušenosti. Jedná se o propracovaný model spolupráce mezi veřejnou vzdělávací a komerční institucí podporující vytváření komunit excelence, rozvoj konkurenceschopné pracovní síly, inovativní využití technologií pro rozvoj společnosti, dlouhodobou udržitelnost a finanční nezávislost.
"Koncept kompetenčních center se výborně osvědčil v zahraničí, jsme proto rádi, že můžeme stát u jejich zrodu také na půdě Vysoké školy ekonomické. Věříme, že studentům nabídnou tolik potřebný vhled do pracovní praxe, která je čeká po ukončení studia," doplnil Harry van Dorenmalen, ředitel IBM pro evropské záležitosti, který přítomné seznámil se strategickým konceptem spolupráce univerzit a komerčního sektoru a příklady ze zahraničí.
Koncept chytřejšího obchodování spočívá ve využití nástrojů, které slouží k analýze potřeb zákazníka, k předpovědi jeho chování a zároveň umožňují zpracovávat stále větší množství dat a zajistit jejich interpretaci. Nové kompetenční centrum se bude zaměřovat na tři tematické oblasti spadající pod koncept chytřejšího obchodování.
První z oblastí je řízení kvality systému a rozpoznávání jeho kritických míst. Jde o komplexní přístup k testování jeho funkčnosti, výkonnosti a automatizaci. Druhá oblast je věnována využití business intelligence a analytických nástrojů. Data je potřeba přeměnit na informace, informace dát do kontextu a získat vhled do dané problematiky, a to v prostředí exponenciálního nárůstu objemu dat. Třetí oblastí zájmu jsou pak nástroje pro spolupráci umožňující efektivnější komunikaci a výměnu informací mezi zákazníky, partnery i zaměstnanci s cílem zvyšování produktivity, inovování a snižování nákladů.
"Společnost IBM vnímáme jako inovativního partnera, který v mnoha směrech udává směr vývoje v oblasti technologií. Koncept "chytřejšího obchodování" je příkladem vizionářského přístupu IBM, který můžeme pomoci nejen rozvíjet, ale zároveň pro jeho realizaci i připravovat budoucí absolventy," říká docent Ota Novotný, vedoucí kompetenčního centra na FIS VŠE.
České vysoké školství se dlouhodobě potýká s nedostatečnou provázaností s trhem práce, což v konečném důsledku dopadá na čerstvé absolventy, kterým se bez praxe často nedaří nalézt pracovní uplatnění. Nové kompetenční centrum na VŠE má podpořit snahy o propojení akademického prostředí se soukromým sektorem a vědou a výzkumem. VŠE se inspirovala podobnými kompetenčními centry zaměřenými na Smarter Commerce, které již úspěšně fungují ve světě. Jedno z nich je například na ruské Plechanovově ekonomické univerzitě v Moskvě, kde se studenti a profesoři zabývají výzkumem tzv. Business Intelligence. V České republice dnes již takto funguje například kompetenční centrum IBM na FEL ČVUT se zaměřením na oblast procesního řízení. Společnost IBM plánuje v příštích letech zavádění kompetenčních center také na dalších univerzitách v ČR. Studenti bakalářských, magisterských i doktorských programů tak budou moci získávat znalosti díky propojení napříč školami v České republice i zahraničí.
O kompetenčních centrech
Kompetenční centrum je uskupení lidi na univerzitě s jasně definovaným zaměřením a se společným zájmem se v dané oblasti vzdělávat, rozvíjet své odborné dovednosti na reálných projektech a vytvářet unikátní know-how ve vybrané oblasti. Kompetenční centra napomáhají rozvoji top talentů, vytváření komunit excelence, propojení znalostí mezi školami a zvýšení prestiže angažovaných institucí. Cílem aktivit kompetenčního centra je přispět k rozvoji a zvyšování konkurenceschopnosti všech zúčastněných stran a vyšší kvalitě vysokoškolského vzdělávání propojením s praxí.
O chytřejším obchodování
Chytřejší obchodování neboli Smarter Commerce je stěžejním konceptem společnosti IBM, jenž staví na myšlence, že prodej je pouze jednou složkou z celkového dojmu, který si zákazník odnese. Podobně jako u tradičního obchodu je zákazník středem veškerého konání. Chytřejší obchodování transformuje znalosti v konkrétní akce, a umožňuje tak vytvářet nové obchodní procesy, které společnosti využijí při nákupu, propagaci, prodeji a servisu veškerých produktů a služeb.
Diskuse ke článku VŠE a IBM zakládají kompetenční centrum: praxe pro studenty v "chytřejším obchodování"