Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Vulkan po pěti letech aneb Indiana Jones: Ovladače Nvidie jsou stále slabé

"A komu tím prospějete, druhé straně?!" 😀😀

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Chyba na strane recenzenta, nezapol FG. S FG4 narastú FPS trojnásobne... :⁠-⁠)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ano aneb když nemáš na 4090, kup 5070 a zapni multi FG (Jiří Babica na ofic keynote NVIDIE)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Naopak je třeba koupit RTX 5090 pro šestnáctkrát vyšší úroveň detailů.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A jó vlastně, teď teprve pochopíme, jak je všechno na 4090 rozpatlané :)
Jsem zvědav jak budou ten DLSS mrdník chudáci recenzenti testovat.
Se v tom ani prase nevyzná:)
1080p/1440p/2160p nativ, to pak s DLSS2, 1xFG, 3xFG, FG bez upscaleru... Jakékoli číslo bude možné :)))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1080 - 1440 - 2160
Low - Medium - High
TAA - SR perf - SR balanced - SR quality
no FG - FG - MFG
no RT - mandatory RT - High RT - Full RT
....

= 3 x 3 x 4 x 3 x 4 x ... = 432 kombinací ... x 3~5 běhů x 5 min = 108~180 hodin na jednu kartu.

No zkrátka Full time job pro několik lidí.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vulkan požaduje velké množství paměti grafiky pro svůj běh, v tom je DX12 o dost víc optimalizované. Tudíž, pkud se bavíme o 12GB VRAM grafikách NVidie jako o nepodařeném fóru, tak s Vulkanem to provozovat už není vtipné vůbec.
Svým způsobem ještě štěstí, že se to moc nepoužívá, ale chyba je samozřejmě hlavně u NVidie.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Nemyslim si že by byl Vulkan nenažranej vzhledem k tomu, že novej Rpi OS jede defaultně na Vulkanu a to celoplošně na všech Rpi, kde je přítomnej desktop.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> ještě štěstí, že se to moc nepoužívá
Jenom z těch profláklejších:
Baldurs Gate 3
Indiana Jones: The Great Circle
Path of Exile 2

Nehledě na to, že na rozdíl od DX9, DX11, DX12 se Vulkan používá i mimo Windows.

https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_Vulkan_games

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

zaujimavy clanok.
mimochodom, v POE2 mi Vulkan dava tak 10-20 FPS viac nez DX. Mam Radeon.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Článek o Vulkanu a nikde ani slovo o Valve / SteamOS. Fakt si neměl potřebu zmínit, že celý hraní na Steam Decku apod. jede na Vulkanu, přes překladovou vrstvu, která se vyvíjí v rámci Valve / Codeweavers / Wine?  Neberu ti, žes hezky sepsal historii, ale Vulkan není okrajová záležitost, možná tak mezi vesničanama, co nevidí za první plůtek Microsoftu. Ale významná část hráčů (hlavně ti s Deckem) jede na Valve / Steam Proton a využívá přitom DXVK / VKD3D. Dokonce sám Microsoft vyvinul překladovou vrstvu z Vulkanu na DX. Stejně tak dělal překladovou vrstvu ze SPIR-V (to je Khronosí implemetnace umožňující nad Vulkanem provozovat HLSL i GLSL či jakýkoli jiný shaderový jazyk) na DX. Na tom všem dělaj jako lidi z Linuxu (Valve, Collabora, Red Hat, Wine, Codeweavers, ...), tak lidi z Microsoftu a od železa (AMD, Nvidia, Intel) - speciálně pro výrobce GPU je vývoj podpory pro Vulkan už po léta jejich každodenní chleba, včetně třeba rozšiřování schopností/podpory Vulkan Video. Mezi Vulkanem a DX se dnes standardně překládá, víceméně bez zásadní ztráty výkonu a jsou i projekty na překlad z OGL na Vulkan. Vulkan je fakt vynikající univerzální API pro GPU a nijak zásadně nevadí, že vývoj probíhá spíš pro Direct3D / DirectX obecně a tahle jedna čistě Vulkan hra nic nevypovídá.

Takže hláška "Navzdory skutečnosti, že se stále, byť okrajově, používá." je blábol a "Ukazuje se, že se za těch pět let mnoho nezměnilo" ještě větší blábol. Uvařit tolik textu na bázi měření jedné hry, která nebude zásadní dírou do světa a navíc staví na hodně minoritním (používají ho dvě hry a ten Indy je jedna z nich), specifickém enginu, jen ukazuje na nepochopení současné podstaty API Vulkan.

+1
+16
-1
Je komentář přínosný?

Podpoř svá tvrzení jmenováním dalších her, které používají Vulkan, jistě jich bude hodně. To, že Valve dělá překladovou vrstvu je v tomto ohledu úplně mimo, protože Valve ji bude muset (se Steam Deckem na linuxu) dělat, ikdyby Vulkan nepodporovala ani jedna hra.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Vulkan používá i Baldur's Gate 3. Z osobní zkušenosti musím však říct, že pod DX12 byla hra na Win10 22H2 stabilnější (pod Vulkanem mi několikrát spadla, pod DX vůbec, RX 7900XT).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

>> pod DX12
Nevím jak Vám, ale mně to dává na výběr Vulkan nebo DX11.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

člověče, pravdu díš. To je tak když to člověk dohrál už před rokem

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

plus ještě serious sam engine, ten má podporu Vulkanu už dlouho. Ale lepší mi přijde DX12 mód, dává o pár fps víc a je na framy stabilnější. A je modovatelný, vzniklo jich pro něj docela dost, nejlepší je asi ten kde někdo vyvíjí překlad misi po misi do toho enginu Duke3D.
První Vulkan už dostala snad v roce 18/19 právě syntéza remaků starších dílů jménem Serious Sam Fusion, potom trojka čtyřka a poslední rozšíření jménem Siberian Mayhem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vulkan hlavně používají naprosto všechny moderní emulátory.
Pro určité skupiny uživatelů naprosto klíčové API.
Jede v tom RDR2 a nejspíše i GTA6.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

V tomhle má David pravdu. (ostatně on ji má většinou, ale jeho úhel pohledu je dost jinej)
Jako příklad můžu uvést, že tenhle rok u RPi OS změnili default okeního správce z Xorg na Wayland (video driver Vulkan) a vpodstatě všechny distra už jedou na Vulkanu. Myslim, že příchod ARMu do PC to zase posune k Vulkanu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jestli půjde o "Windows/ARM PC" jako dosud tak asi nikoli.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Taky by se hodilo pridat ze na linuxu mi na APU od AMD funguje FSR a u Nvidie ma obdoba teto technologie podporu snad jenom v nejakem zastaralem beta driveru, ktery si muzete stahnout z jejich webu. Pokusy instalace driveru z repozitaru selhaly diky kolizim s CUDA. Takze NVIDIA se stava drahy spas pro Windowsovske uzivatele.
Mimochodem Valve udelalo dost prace za poslednich par let a diky nim si muzeme uzit hrani nejenom windowsovskych her na linuxu a muzu jim dekovat, ze diky nim ze mohl stat linux mym primarnim systemem.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

„Takže hláška "Navzdory skutečnosti, že se stále, byť okrajově, používá." je blábol“

Není. Ve srovnání s rozšířením DirectX / Direct3D je Vulkan okrajová záležitost. Nic z toho, co zde uvádíš, nedokládá, že by Vulkan měl jako API většinu nebo jakýkoli podíl, který by se byť jen vzdáleně blížil většinovému. Vždyť i Steam Deck je svým podílem na herním trhu okrajová záležitost. Podle statistiky Steamu má Linux podíl něco přes 2 % a 44% z toho jde na Steam Deck. Takže se bavíme o méně než 1 % herního trhu. To reálně je zcela okrajová záležitost.

„"Ukazuje se, že se za těch pět let mnoho nezměnilo" ještě větší blábol“

Stačilo by nevytrhávat z kontextu a neuseknout zbytek věty. Jenže to by pak nebylo co kritizovat, že?

„a bázi měření jedné hry, která nebude zásadní dírou do světa“

Hra, která má nejvyšší uživatelské hodnocení z předních titulů vydaných za poslední rok a během týdne od vydní se stala druhou nepjprodávanější hrou, nebude dírou do světa. OK. Méně než 1% podíl na trhu nelze nazývat „okrajovou záležitostí“. OK. To jsou opravdu zajímavé argumenty.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

A proč by se měla NVIDIA vůbec zabývat (notabene optimalizovat) drivery pro API, které je použito (či dokonce exluzivně) pouze v minimu her (méně než v 1% z nich?), což je dle Vašich slov pro herní trh zcela okrajová záležitost? Není to naopak známkou racionální úvahy NVIDIA (prostředky raději směřovat jinam kde se šíře uplatní) krok, který si tedy místo kritiky zaslouží spíše ocenit?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Proč by se Nvidia měla zaobírat jednou z nejúspěšnějších her roku 2024? To je otázka. Pro Nvidii je samozřejmě mnohem lukrativnější zabývat se trhem s AI akcelerací pro servery. Pokud jí je jedno, jaký signál vyšle uživatelům, když jedna z nejúspěšnějších her, navíc s RT, běhá na jejím hardwaru tak, že uživatel potřebuje 2× dražší GeForce, aby dosáhl výkonu Radeonu, pak nemám námitek. Pokud takovou strategii považuje za správnou, ať v ní klidně pokračuje.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Jaké procento, nebo spíše promile (v jednotném čísle) majitelů se pro její nákup (ne)rozhodlo dle výsledků v této jedné konkrétní hře a ne na základě výsledků ve stovkách jiných her a zvážení dalších technologických výhod co sebou přináší.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tyhle otázky zkuste položit hráčům profláklých her a nebudete se stíhat divit.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

>> A proč by se měla NVIDIA vůbec zabývat (notabene optimalizovat) drivery pro API, které je použito (či dokonce exluzivně) pouze v minimu her

nVidia není zakládajícím členem Khronos Group.
Kdyby v tom nividěla peníze (nebo hrozbu odlivu peněz jinam), tak by do té tlupy nelezla.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě, že většina lidí se stále drží Windows (proč, by bylo na samostatný článek). Je opravdu 1% podíl Steam Decku okrajová záleežitost? A co zbylých cca 1,2 % Linuxáků, ti hrají s něčím jiným než výše uvedeným Vulkan-based technologiemi? A co macOS se svým cca 1,5% podílem? Je to v součtu opravdu "málo"?

Pokud ano, tak proč tak vyzdvihuješ naprosto minoritní engine, který používají dvě, slovy DVĚ hry a nikdo jiný, zatímco Unreal či Unity používají stovky a tisíce titulů? A Nvidii vyčítáš, že pro tohle řešení neoptimalizuje. Proč na této jedné hře ... která upřímně až tak drtivá hodnocení nezískala, byť zjevně je vysoce hodnocená - ... stavíš velký článek? Jestli za 10 let budou stále desítky tisíc lidí hrát tuhle hru, jako je to u Skyrimu či Diabla 2, pak se ti tu veřejně omluvím. Ale vsadím boty na to, že tomu tak nebude a že po počáteční euforii začne postupně vyhnívat. Dovolím si tvrdit, že mi v mém úsodku už jednou dala historie za pravdu. Dan Vávra je možná světově známý a veleúspěšný herní vývojář a vydavatel, ale o Skyrimu jsem měl spíš pravdu já. Ta hra se drží i 13 let od vydání. Jsem zvědav, jestli se takhle bude držet i KCD, nicméně ten Indy ne. Na to fakt vsadím ty příslovečné boty.

Nicméně ty stále uhýbáš od té hlavní myšlenky: vzal si nepodstatnou hru používající engine, na který se spíš hodí slovo "obskurní" než jakékoli jiné a postavil si na tom hodnocení API, které je z 99% o něčem úplně jiném než o čem píšeš. Na mě to dělá dojem buď záměrně manipulace, nebo neznalosti tématu, o kterém píšeš. Je mi jedno, co z toho je blíže skutečnosti, nicméně ten článek je prostě nevyvážený, nekompletní a tudíž nepovedený. Být to před 8 lety, tak bych ti ho nedovolil vydat a chtěl bych, abys ho dopracoval (nebo bych ti tam vecpal svůj komentář) - moc dobře víš, že bych to udělal. Ale to je teď už fuk, v listopadu 2017 jsem to tady pověsil na hřebík a je to celé tvoje. Jenže u sebe nemáš žádné zrcadlo a postupem těch 7+ let je vidět, jak píšeš hůř a hůř a každým dalším rokem víc a víc jednostranně. Jak dlouho to takhle chceš ještě dělat? Vždyť to nemá smysl. Změň to. Poodstup a podívej se na ten les z jiné perspektivy.

Za to s tou větou se omlouvám, tam mi utekla ta souvislost za pomlčkou, četl jsem to na telefonu v čekárně.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Většina příspěvku je mezi vámi, do toho se vám plést nebudu, ale pochop, že Skyrim je stará hra, byť stále živá a stále ji lidi hrajou, z hlediska budoucích technologií nemá co říct. Kdežto Indiana Jones je úplně nová hra a v rámci 2024 jedna z nejlepších a nejúspěšnějších, takže provést srovnání právě na ní je objektivní realita. Přitom loni vyšlo málo úspěšných her, takže se objemem her velké srovnání moc dělat nedají.
Třeba mě by zajímala i další loňská pecka, jak na tom je: Senua's Saga: Hellblade II, podporuje to prosím Vulkan? :-D

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Sama o osobe asi ne, ale pod Linuxem (Valve protonem - vulkanem) bezi viz treba:
https://www.protondb.com/app/2461850
https://www.gamingonlinux.com/2024/06/vkd3d-proton-v2-13-has-updates-for...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ježkovi oči, to je zase keců. Jdi raději Huangovi vyleštit bundu. Prý největší vizionář planety.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Prosím tě, který Skyrim konkrétně máš na mysli?
Já minulý rok začal postupně od prvního (Arena), ale zas tak moc mě to nebere. Možná už moc oldschool, možná už si lava nechce moc pamatovat co mi kde kdo řekne a jak se to neloduje automaticky... :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Skyrim je Skyrim. Hra uvedená 11.11.11. Arenu mám také moc rád, mám na ní skvělé asociální vzpomnínky na její opakované hraní na SŠ místo učení se na maturitu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> Nic z toho, co zde uvádíš, nedokládá, že by Vulkan měl jako API většinu nebo jakýkoli podíl, který by se byť jen vzdáleně blížil většinovému.

Dost zalezi na tom, jak / z ceho pocitas ten "podil".

https://developer.android.com/games/develop/vulkan/overview

"All 64-bit Android devices from Android 10 (API level 29) and higher support Vulkan 1.1. Eighty-five percent of active Android devices support Vulkan."

"Vulkan is the primary low-level graphics API on Android, replacing OpenGL ES. OpenGL ES is still supported on Android, but is no longer under active feature development."

"Vulkan is used by the Android UI rendering framework on compatible devices"

"Current versions of the Unity and Unreal game engines choose Vulkan as their default renderer on compatible Android devices"

"The ANGLE project implements a conformant implementation of the OpenGL ES API on top of Vulkan."
"Android 15 includes ANGLE as an optional layer for running OpenGL ES on top of Vulkan"

Myslim, ze kdyz spocteme pocet zarizeni s Androidem 10+ a pocet zarizeni s Windows 10+, a uvazime na co vsechno se Vulkan v Androidu pouziva, tak ciste teoreticky muzeme zjistit, ze "okrajova zalezitost" je spis ten DirectX. Ano, pokud pocitame *jenom* PC hrani, tak Vulkan je okrajova zalezitost.... jenomze vzhledem k tomu ze trh hrani na mobilu daleko prevysuje vsechny ostatni hracske trhy, rekl bych ze samotne PC hrani je okrajova zalezitost.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A seš u toho, na co poukazuju už léta: no-X je omezenej / zabetonovanej / zabedněnej (nehodící se škrtni) na platformu Windows a desktopy/ntb. Za to neviděl a nevidí a tak vůbec neví, jak se ten svět za poslední dekádu změnil, jak MOC zlinuxovatěl (a do tohohle slova zahrnuju i Vulkan, za kterej patří na věky věků nehynoucí vděk AMD, o tom žádná) a jak tyhle starý dogmata prostě už neplatí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"All 64-bit Android devices from Android 10 (API level 29) and higher support Vulkan 1.1. Eighty-five percent of active Android devices support Vulkan."

To je pěkné, ale všechny ty citace mluví o tom, že je Vulkan podporován, nikoli používán. Co se David pokoušel vyvrátit, je mé tvrzení z úvodu článku, že se Vulkan používá(!) okrajově. Podpora nějaké technologie a její využívání jsou dvě různé věci. Pro názornost toho rozdílu mohdu dát příklad: Existují kvanta grafických karet a procesorů, které podporují hardwarově formát MPEG2. Ten je ale dnes využíván zcela okrajově. Lze snadno prokázat, že byly vyrobeny miliardy systémů, které MPEG2 podporují, ale to stále neznamená a nedokazuje, že existují miliardy systémů, které MPEG2 využívají. Stejně tak tvrzení, že Vulkan je využíván okrajově, nelze vyvracet důkazy o jeho široké podpoře.

Jaký je podíl systémů, na kterých je Vulkan prokazatelně využíván, jsem vyčíslil výše. Z množiny, kterou tvoří herní(!) systémy, jde o méně než 1 %. Zatím tu nikdo nepředložil statistická data, která by prokazovala něco víc. Nanejvýš došlo na relativizaci a snahy tvrdit, že <1 % podíl je více než okrajová záležitost.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jak píšu hned nad tebou: jsi zabedněn ve světě desktopových Windows. To je ale řešení dnes už minoritní, většina se odehrává na smartphonech, mimo dosah Nvidie či DirectX. Významná část těchto smartphonů jsou iPhony, kde se o Microsoft technologiích ani nebudeme bavit. Přirovnání k MPEG2 je totální hovadina, mohls najít něco lepšího, než co je používáno miliardami DVD přehrávačů, které si lidé koupili / používali / používají dnes a denně už 30 let. Prokazatelně si nevyčíslil nic, leda vlastní nepochopení podstaty API Vulkan v dnešním světě.

EDIT: máš tu okolo už spoustu příspěvků lidí, kteří ti o vlastní zkušenosti s Vulkanem píší zajímjavé věci.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

„Prokazatelně si nevyčíslil nic, leda vlastní nepochopení podstaty API Vulkan v dnešním světě.“

S argumentací se Valve / SteamOS jsi přišel ty sám hned v prvním příspěvku. Tak jsem ti pouze zkopíroval od Valve, jaký reálný podíl na herním trhu zařízení se SteamOS mají. Že se ti to číslo nelíbí, není můj problém. Svá tvrzení jsi dosud nepodložil jediným číslem, jedinou statistikou, ničím. Až krom invektiv předložíš nějaká konkrétní data, můžeme se bavit dál, ale zatím tvá argumentace probíhám stylem: „Je to tak, protože jsem to řekl a kdo nesouhlasí, je zabedněný, protože já mám pravdu“.

„máš tu okolo už spoustu příspěvků lidí, kteří ti o vlastní zkušenosti s Vulkanem píší zajímjavé věci.“

Jak prokazuje osobní zkušenost s Vulkanem, že je široce využíván? Promiň, ale to je stále jen okecávání, ale data žádná.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

U toho srovnání kolik her na mobilu, kolik na počítač je to fakt, ale... je třeba hlavně uvažovat nad tím, jaké enginy hry používají.

Jen málokterý vývojář si může dovolit vyvíjet a udržovat vlastní herní engine, potažmo nástroje pro následný development, reálně to dělají jen velká studia která patří pod největší hráče na herním trhu. Jinak používají existující enginy.

Takže je spíše otázka kolik vývojářů vyvíjí herní enginy. Třeba UE5 a Unity, běží jak na DirectX, tak na OpenGL, Vulkanu a Metalu. Jako vývojář jen v konfiguraci vybereš, jaké API to má používat, pokud na té platfromě ten engine podporuje více grafických API, Unity třeba na Windows podporuje DX11, DX12, Vulkan a OpenGL.. Vývojáře hry pak vůbec to grafické API nemusí zajímat, protože on nebude programovat jak se hra renderuje, on bude editovat jak ta hra vypadá a jak se chová v rámci možností toho engine.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To zda v případě vynechání role DXVK v článku šlo o neznalost (o čemž pochybuji) či záměr mi přišlo na celém článku to nejzajímavější.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Mam rad starsi veci a DXVK (2.5.1) pouzivam s nvidii ve windows prakticky pro vsechny DX9/DX8 tituly. DX8 je ve win11 nepouzitelne a DX9 zabugovane, ve vsech pripadech mi zatim DXVK wrapper fungoval lip nez nativni knihovny od MS. Pro me je teda Vulkan velmi pouzitelna vec i kdyby to melo byt jen kvuli tehle emulaci.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jde to tak daleko že u některých her se pod Linuxem upřednostňuje provoz hry přes Proton/DXVK před jejich nativním portem.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

I na Windows pouziva/l treba Intel preklad do Vulkanu pro stare DX, bylo (a mozna i je) v ovladacich readme z DXVK.
https://www.gamingonlinux.com/2022/12/intel-using-dxvk-part-of-steam-pro...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já jsem to hrál na ntb s RTX 3060 a běželo to teda bídně, v některých scénách (vykopávky ve Vatikánu) to padalo až někam k 25fps. On je tam hlavní problém v tom, že ten raytracing je tam zapnutej vynuceně vždy, v menu není vůbec položka na jeho vypnutí, takže holt slabší karty tam dostávají zabrat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No to me po*er. Do pytle, co vede vyrobce hry k tvrdemu zapnuti RT? To mi hlava nebere.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Odpad jako Unreal Engine 5.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pokrok. Takhle se můžou vyprdnout na jiný způsoby nasvětlení.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Je to zásadní prvek v DX12ultimate - který tu je od roku 2018. Ano přes 6let.
Kde si byl poslední dobu v lochu?
Je to jako bys v roce 2017 nadával že hry chcou DX11.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak vzhledem k tomu, že se tu bavíme o Vulkanu tak na to DX12 ultimate nemá žádnej vliv ne?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

DX12u je tu přes 5let, Vulkan s RT od roku 2021.
tak tedy sorry :)
Nicméně narážka zpátečníka byla myšlena obecně na fakt, že některé enginy mají RT systém vykreslování už zabudovaný "by default".
Evidentně to stejně žádný problém, na 3060 jede Indy v plném knedlíku bez PT na 70fps.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

JJ RT je by default v Snowdrop Engine od Massive, Avatar a SW:Outlaws tak mají by default RT zapnuté i v nejnižších nastaveních. U Avatara je vše included, u SW:O je to jen pár věcí - contact shadows a dva typy odrazů, zbytek RT je volitelně zapnutelný. Pokud GPU nemá HW akceleraci RT, nevadí, běží to i pomocí SW:

Pro vývojáře je to obrovská úleva, protože s věcmi které v RT jsou jen jednoduchá parametrizace by se v rasterizaci museli neskutečně bastlit, přidávat fake zdroje světel, fake objekty počítané offscreen. Hodně práce a někdy dokonce i náročnější na výkon, přitom výsledek je realističtější, třeba ty contact shadows, stíny se vykreslují i tam, kde je rasterizace nevykreslí, i když tam být mají.

Třeba v dnes už starém Control, byla část RT méně náročná na výkon než rasterizovaná varianta.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Problém je v tom, že 3060 v notebooku není 3060. A hlavně pokud se nepletu má to 6GB VRAM.
Což je naprostý fail v Indym.
Pokud máš opravdovou 3060, Indy běží plno bez PT jak z praku.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

10+ let ubehlo od doby kdyz jsem tuhle spasu vyhlizel, pak prisel i DX12...nicmene stale v roce 2024 vetsina her vysla na archivnim DX11....otresne!

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

>> v roce 2024 vetsina her vysla na archivnim DX11
Tak to jsme ani nemuseli nasazovat Win 10 jen kvůli DX12 ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nejvetsi for byl, ze ted v prosinci na Black Friday se na Overclockers UK prodavaly Nvidia grafiky 4XXX s touto hrou pribalenou jako bonus :-).
Jakepak to bylo utrpeni, ze misto ocekavaneho Steam kodu jsem musel rebootovat do Windows, aby jejich Windowsovsky software zdetekoval tuto kartu a dal mi klic pres jejich Game Store, kde jsem se musel zaregistrovat. ??? WTF
S Nvidia je to posledni dobou tak, ze neco ti daji, ale vic seberou na nervech... protoze se chovaji jak Microsoft, tj tlaci zakaznika do veci, ktere nechce znova a znova, pod zaminkou ze je to vyhodne.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

...protože oni přece vědí lépe, co ty chceš :o)

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Nvidia staci jeden hrebicek do rakve. Aby AMD grafiky pro hrace byly dobre i na pocitani projektu typu primegrid a umely se poprat lepe s projekty Asteroid@home a Einstein@home. U tech poslednich 2 ma Nvidia problem diky slabe propustnosti pameti pri nahodnem pristupu projevujic se nizkym vytizenim GPU na cca 60-65% max TDP.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

nVidii rozhodně nestačí jeden, ale minimálně celá paleta a ještě by museli další hřebíky dovážet, stejně jako Intelu, který má pořád zaháčkované giganty typu Dell, HP, Asus, Lenovo i když minimálně posledních 8 let měl průser za průserem a jebal si do rakve jeden hřebík za druhým v podstatě non-stop.
Ani úspěch Ryzenů, Threadripperů a Epyců na něj nestačil, stejně ty lepší kvalitnější desky jsou vyráběny pro Intel, optimalizuje se na Intel, lepší notebooky jsou téměř jenom s Intelem, šéf IT koupí nový kompy pro zaměstnance s Intelem, protože v říjnu končí podpora W10 a Dell, HP, Lenovo s AMD nic kloudnýho nemá, navíc on má zažitý ještě z dob Bulldozeru, že Intel je lepší. Je to běh ještě na dlouhou trať a ty bys chtěl tvrdit, že nvidii stačí jen jeden další... Navíc u projektů, které téměř nikoho nezajímají.
A ve světě grafik to má AMD těžší o to, že Radeony nejsou ani dobře vnímány (oproti Ryzenům). Určitě tomu nepomáhá ani věčný přeznačování, neuvěřitelně zpackaný launche, mnohem horší sw podpora, horší provozní vlastnosti, horší raytracing...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Přidejte do seznamu věcí optimalizovaných pro Intel i ... CUDIMM

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím no, hrál jsem Baldurs Gate 3, kde je na výběr DX 11 nebo Vulcan a tu a tam jsem vybral Vulcan. Pokaždé jsem narazil na technické problémy s grafikou. Za mě je Vulcan mrtvá věc.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Za mě na nvidii Vulkan v BG3 funguje dobře.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak doufám že jsi pro svět mnohem bezvýznamnější než to API. V tu chvíli je vše v pořádku.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

>> Hrál jsem Baldurs Gate 3 ... tam jsem vybral Vulcan. Pokaždé jsem narazil na technické problémy s grafikou

Jestli to nebude ten element mezi klávesnicí a židlí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak Vulkan se stejně jako předtím OpenGL používá především v neherních aplikacích. Největší výhoda je podpora ve velkém množství OS a GPU.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Pro me je IJ jedna z nej optimalizovanejsich her posledni doby... Paradoxne to i vyslo v pohode hratelnym stavu, narozdil od 99% dnesnich her... Ano mel jsem vlastne konzolovy zaklad 5600x a r6700xt a 1440p na max bezelo 55-60fps zcela bez problemu a propadu... Prechod na 9800x3d neudelal zadny pokrok ale uzke hrdlo je ona 6700xt... Uz cekam na 9070xt 😂 tak doufam ze to nebude extra fiasko...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

>> Prechod na 9800x3d
Gratulace k úspešnému obstrání.
Na mou maličkost ještě nedošlo :(

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No byla to velka nahoda jeste za super penize v podani za co to ty lumpove chteji dnes...
I kdyz za CPU nesmyslna raketa, tak jsem cekal aspon nejaky progres a vesmes prdek...
Licituju jestli to neprodat a neporidit jen 9700x za cca 5000kc min..
Uvidim co to udela spolecne s novou grafcou a mozna pujde z domu neb je to nesmysl...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Záleží na tom, co na tom provozujete.
- někde poskytuje výhodu hodně vláken
- někde poskytuje výhodu velká L3$
- někde to visí na výkonu jednoho vlákna

Pokud nemáte malý až zanedbatelný přínos z množství vláken, tak zkuste vypnout SMT.
Zůstane více šťávy a teplotní kapacity pro ta zbylá. Ve výsledku pak mohou běžet na vyšší frekvenci.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Heh a to je přesně jedna z her, která nejde pustit na 8GB kartě na Ultra nastavení ani ve FHD rozlišení. Prostě to crashne. A High nastavení na 8GB kartě jede pomaleji, než s pomalejší 12GB kartou. A midrange karty s 12 GB vram mají po celou dobu příšerný frametimes...

Doporučuju si pustit to video od GPU Hierarchy, ze kterého Jirka tahal čísla. Jinak co se týče výsledků vrchních nvidií, chtělo by to porovnat více výsledků od různých recenzentů a z různých sestav, protože tohle může být klidně chybou recenzenta. Neříkám, že je, ale docela s klidem může být.
Jednak ty lepší nvidie se mu dostávají do CPU bottlenecku (používá i9 13900 a karty nejsou vytížené na 99-100%), takže je otázka, jestli je to chybou karty, ovladače, nebo testovací sestavy a jednak zmiňoval riva tuner, který je známý tím, že negativně ovlivňuje 1% lows, když se nechají zaškrtlý určitý nastavení a zkušení recenzenti používají jiné nástroje. Nevím, co používá, nevím, jestli neměl Afterburner s RivaTunerem zapnutý jen pro účely videa a 1% lows při skutečných testech odečítal jinak, jen říkám, že při měření jsou určitá úskalí a je třeba na ně myslet před publikováním výsledků.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Za mě je velké + zaříznutí 8gb karet uz bylo na čase...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

RT potřebuje paměť
RR potřebuje paměť
FG potřebuje paměť
AI potřebuje paměť

Tak proč se sakra cukáte když Vám nabízíme nejvýkonnější grafiky s úžasnými 8GB VRAM?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Někdo kdo potřebuje říct světu, jak moc tomu nerozumí... DX12 se používá jen proto, že to tlačí Microsoft. Jinak není jediný důvod to prosazovat. Optimalizované hry na Vulkan jsou tak, jak je udělají vývojáři her. V obou API uděláte to stejné s velmi podobnými výsledky. Jen to jedno bude fungovat prakticky všude a to druhé jen na MS produktech.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

"optimalizované hry na DX12 jsou tak, jak je dělají vývojáři her"

Stejně Vulkan i DX12 je low level API, můžeš jít v podstatě až na úroveň konrétního HW, Ale jak jsi psal je to tak optimalizované jak to udělají vývojáři, a ti se rozhodně nebudeou starat o ladění na každou konfiguraci, mají nastavený nějaký cíl, kam se chtějí dostat s určitou třídou HW a podle toho to zoptimalizují, další optimalizaci provádí uživatel, říká se tomu nastavení detailů a kompromis mezi zdroji a požadavky, tzn výkon jaký mám, a co z něj mohu dostat. Pokud se ti to nestřetne, zoptimalizuješ, buď navýšíš zdroje (zvýšíš výkon tvého hw) nebo snížíš požadavky (ubereš na detailech)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Neznám DX12 hru která by tak dobře běhala, jako ve Vulkanu - DOOM a Wolfenstein.
---
Vlastně běhá dobře i Indiana Jones.
Když koukám na 1080p/medium/RT, tak shitka RTX3050 8GB jede líp než moje RX6600XT 8GB (výkon cca = RX7600 8GB -8%).
Docela hře pomáha GPU s víc jak 8GB VRAM a propustnost VRAM.
7700XT - propustnost VRAM 489 GB/s - 147FPS
4070 - 558 GB/s - 143FPS
7800XT - 624 GB/s - 173FPS
4070 Ti Sup - 672 GB/s - 174FPS

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Za mě prvotní seznámení s Indiana Jones and the Great Circle na PC bylo fakt mizerný. Hrál jsem před Vánoci s patchem 1.02 na Ryzen 7700X s Geforce 4070 Ti Super a ta hra vypadá "hrozně". LOD je naprosto rozbitý, už ta úvodní džungle je "pop-in fest". V některých lokacích mají postavy obličeje ve vzdálenosti 2-4 metrů jako kdyby byly 30+ metrů daleko, totálně rozmazané a bez detailu. K tomu připočtěme propady FPS kvůli RT třeba poblíž vodního povrchu na cca 1 FPS a máme z toho pro mě nehratelný titul. Čekám, až to opraví buď v ovladačích nebo autoři, ale bohužel přes Vánoce se nepracuje, takže se možná dočkám až někdy v příštích týdnech/měsících.
Ta hra vypadá velmi zajímavě, ale takhle graficky zkriplenou ji fakt hrát nebudu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Děkujem za info, tak to nehrej.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ja to vidim nasledovne:

-kto koupil RTX 3060 12GiB, neprohloupil
-RX 7600 XT 16GiB je naprosto zbytecna karta
-RX 7900 XT bude lepsi koupe nez RX 9070 XT

Velka skoda ze AMD nezapracovala na 8192 SP RDNA IV v podobe monolitu Navi 49(RX 9900 XTX).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

RX 7900 XT bude lepsi koupe nez RX 9070 XT.

Uvidíme, jedná se o raytracing, dosud na AMD kartách velmi slabý, pokud s tím něco AMD dokázala udělat a RX 9070XT ho bude mít podstatně vylepšený, tak si troufám tvrdit, že to bude lepší karta než 7900XT, jestli ne, tak bych souhlasil.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Velká škoda by teprve nastala, kdyby AMD nebyla schopna na trhu konkurovat se svou nabídkou. Jejich rozhodnutí patrně vychází ze zvážení svých šancí a možností proti teoretickému obratu(zisku) ze segmentu. Z toho, že do toho nešli se dá vyvozovat, že si v tomto nevěřili, neměli dostatek zdrojů, výsledek neodpovídal očekávání, či že si věří v něčem jiném (výnosnějším) daleko více.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.