Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Výrobci chladičů plesají, nové grafiky znamenají finanční žně

Výrobci chladičů plesají, naděje uživatelů na nové cenově přijatelné grafiky klesají.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

4090 Ti se očekává až bude N4 odladěný, tj. nejdříve za půl roku jestli správně hádám?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já bych čekal že to budou chtít vydat někdy okolo vydání té top karty AMD což má být Q1 2023 prý zatím.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ja že prezentacie Nvidie svojich novich kariet prebehne v 7/8 mesiaci... Že by Nvidia klamala?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Prezentácia je len taká výstavka. Nie je to započatie predaja.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

1.Nemá smysl číst články o věcech na co nemám peníze. Např. Rolls Royce, lety do vesmíru nebo grafické karty.
2. Čím víc chladiče, tím víc Addidas.
Po 15 letech bude mít větší cenu, než zbytek plastu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ale má. Třeba ti dojde že jsi lenom línej tlustej flákač co nic neumí a začneš se sebou něco dělat. Pohonem k pokroku je motivace.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

takže ty sis vydělal na rollse teda :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

On už aspoň začal držet dietu!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

„Po 15 letech bude mít větší cenu, než zbytek plastu."

Těžko říct. Životnost nenažraných grafik je snad horší než těch nejlevnějších SSD. A že by někdo za víc jak 8 let toužil po tak specifickém náhradním dílu na již v té době směšný produkt. Teda z hlediska spotřeby to bude směšný produkt už v době vydání.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

V tomto stave je každá pozitívna správa pre trhy dobrá

Is Intel A Risky Investment?

Thu, June 2, 2022

Pasíva Intelu 29,3 mld. USD + 43,9 mld. USD =73,2 mld. USD
Aktíva Intelu 38,7 mld. USD + 7.86b mld. USD

Čiže pasíva prevyšujú o 26,7 mld. aktíva
https://finance.yahoo.com/news/intel-nasdaq-intc-risky-investment-155906...

To pri trhovej kapitalizácii a ziskovosti Intelu na dnešnej úrovni je v pohode, ale, ak by AMD získala na trhu so server CPU výraznejší podiel, tak Intelu klesne ziskovosť a má problém,

Takto aspoň výrobcovia chladičov nemajú problém.
Intelu už pomáhajú
Parlament štátu Ohio schválil pomoc vo výške 1,2 mld. USD z navrhovaných 2 mld. pomoci Intel-u na výstavbu pobočky v New Albany

ale k tomu

Akýkoľvek stroj v cene viac ako 100 miliónov USD za kus bude oslobodený od "DPH" a cla
https://www.bizjournals.com/columbus/news/2022/06/02/intel-sales-tax-bre...

Keďže napr. osvitové jednotky s EUV
31 ks stojí 4,5 mld. EUR
https://www.thelec.net/news/articleView.html?idxno=2222

tak jedna stojí
145 ml. EUR = 156 mil. USD

takže za kľúčové stroje nebude Intel platiť..

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Aktiva=Pasiva, vzdy bez vyjimky.
To o cem mluvite muze byt net debt.
Prosim pozor na vyrazy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Asi nás čeká renesance vodního chlazení... :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Fakt naprosto nechápu ty 400W monstra, místo toho, aby modernější karty žraly méně, žerou nesrovnatelně více než dobově srovnatelné karty před třeba 15roky.

Naprosto nechápu, proč to nastavují tak "na krev", když je dnes té rezervy ve výkonu mnohonásobně víc než kdy před tím. :-/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

pretože kožená bunda si honí ego a nemôže priznať že zelená už nevládne svetu a diktuje podmienky trhu a ceny. Samozrejme aj konkurencia zareaguje na hlúposť zákazníkov a priživý sa.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ak by nová generácia žrala menej, výkon by bol podobný ako u tej starej. Kto chce hrať aj nasledujúce hry v 4K na plné detaily, asi bude musieť mať RTX 4080/4090. Príp. si tú kartu kúpiš neskôr z bazaru a budeš mať aj po rokoch cca mainstram výkon (aj keď za cenu spotreby).

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tak ať si to ten co chce hrát ve 4k užije :-)))

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

GeForce 8800 GTS (135 W) je asi 50x pomalejší než 3080 (350 W) a bude dejme tomu 75x pomalejší než nějaká 4080 (400 W)? Nevidím problém :)

Výkonová rezerva je relativní věc, pokud hraješ 1080p 60 FPS na střední detaily pak ano. Co se týče nových titulů, UE5 pro low end spíše asi nebude, bez grafiky za 20 000 Kč ani ránu.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tak jasně že je 8800gts pomalejší než dnešní karta. A přesto že má 3080 100x pokročilejší proces, stejně žere 3x více… Už??

A obecně, pokud nevidíš problém ve 400W kartě…. :-/

Já mám kartu za cca 10tis. a věř, že UE5 to v 1080p dá úplně v klidu.
A ty 400W zoufalosti to stejně zase ve 4k/60fps opět nedají - nativně

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

65nm vs 5nm nebo kolik určitě je 100x pokročilejší proces? Žijeme ve světě kde fungují fyzikální zákony, tudíž nelze čekat u stejné technologie exponenciální růst všech parametrů do nekonečna. Ve 400W problém nevidím, taková karta mě vůbec nezajímá.

Karta za 10tis. je co? 1070? 1080p se sotva 20-30 FPS v UE5 grafických demech kde jen běhá postavička v nějakém prostředí? Naprosto v klidu no :)

Matrix demo
RTX 3090 Ti - 50 FPS ve 4k.
1070 - sotva 20 FPS v 1080p.
3060 - <30 FPS v 1080p (tedy karta za deset litrů)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Těsně vedle, zkus ještě. 1070 se už ani neprodává.
Jestli ty nejsi tak trošičku hnídopich za každou cenu :)
PS: a pozor na to matrix demo, je to zoufale neoptimalizované něco, co mělo sloužit k vytvoření offline prezentace..

Napovím ti, konzole PS5 ma +/- kartu jako je Radeon 6700XT, a je přímo konstruována pro použití UE5

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tady někdo žere marketing Sony :) Před dvěma lety vyšlo marketingové video z PS5 UE5 dema, který jakože představovalo co konzole dokáže. Hlavně mělo demonstrovat sílu SSD. V tom demu údajně nastavili limit na přenosové rychlosti sběrnice nebo čeho s tím, že se streamují potřebná data. Jelikož k tomu nikdy nebyl žádný graf nebo jakýkoliv jiný indikátor, těžko říct co se tam vlatně dělo. Kromě toho geometrie celého levelu měla nějakých 5 GB, tudíž by se to celé v pohodě vešlo do paměti. Pochybuju, že PS5 dá v nějaký normální UE5 hře v 1080p stabilních 30 FPS. Byla to jen taková prezentačka, alá "takhle by to nějak mohlo vypadat za deset let na PS6". Mimochodem dneska se už mluví o PS5 pro, takže si můžeš živě představit kolik UE5 her si na té "přímo konstruované" PS5 zahraješ a jak budou vypadat.

Matrix demo být neoptimalizované může, ovšem stejně se chovají i všechna ostatní. Z použité technologie jasně vyplývá, že je velmi náročná na výpočetní výkon, který vůbec nestačí a tak se všechny artefakty maskují tunou bluru.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

:-))
Ta konzole byla navržená pro provoz UE5 her, k čemu by jim potom byla kdyby to neuměla ani v 30fps?? :) Pokud jsou konzole dnes hlavní platforma, nahrhuje se architektura přímo s tvůrci enginů. UE5 je suveréně ten “největší”
Co by na tom jinak vydávali, když UE5 her bude za chvíli jako máku

A kde bereš jistotu, že pro cokoli na UE5 bude třeba 3090? To by byl ten engine asi poněkud nahouby

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Můžeš ocitovat oficiální prohlášení Sony, že je PS5 navržená na UE5 a že tam hry pojedou třeba těch stabilních 30 FPS v nativním 1080p? Rád se vzdělám. Ale asi to spíše bude jen tvoje domněnka, co? :)

Žádná UE5 hra na PS5 za celý dva roky nevyšla a jaká, že byla ohlášená jako nějaký Sony prémiový titul? Žádná? Hm, zajímavý :) UE5 samotný vydali teprve před dvouma měsícema a není vůbec dodělaný. Za chvíli je co? Pět let? Je jen pár ohlášených her z nich většina nemá stanové datum vydání. Nejblíže je asi Stalker 2 a tam se nějak tuším ani nezmiňovali, že by to mělo používat nanite/lumen, tedy hlavní fíčury UE5. Dělali to ještě na staré technologii a pak to portovali na UE5.

Je to engine pro nejnovější generace gpu, v nimulosti se několikrát stalo, že sis prostě se svojí stávající grafikou nic nezahrál. Jistotu beru z toho co jsem viděl, na nízký detaily to hrát nechceš, protože to bude hnusný, materiály/textury nejsou zrovna nejostřejší ani na ultra, nemluvě když se hejbe kamera. Ani 3070 nedává Valley of the ancient demo v 1080p na 60 FPS a to je současná karta za 20 tisíc. Takže na nějaký medium detaily kde bude půlka věcí vypnutá si 1080p v 60 FPS zahraješ.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

V Unrealu dělám a ty konzole to nějak zvládá, například první demo Lumenu běželo úmyslně na PlayStation hw, stejně jako Matrix demo s 20 mld polygonů jen v chodnících města jelo na posledním Xboxu.

Výhoda Lumenu je v tom že kvalita světla se určuje dynamicky podle fps (dopočítává se iterativně mezi snímky), stejně tak Nanite bere výsek zobrazeného počtu polygonů také podle fps. Mimoto to automaticky podporuje něco jako jejich DLSS upscaling. Jediný opravdu tvrdý limit na hw je rychlé SSD kvůli realtime streamování masivního množství dat + rozumná RAM ale to už konzole mají také.

Že další generace GPU ujede proti současným konzolím na desetinásobný výkon je už věc druhá. Full HD na 30fps ale dají současné konzole na Unrealu 5 naprosto v pohodě a bude to vypadat pořád velmi dobře. Unreal patří v optimalizaci mezi světovou špičku a ten dynamický level of detail je tam na řadě úrovní ještě lepší než kdy dříve.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak to rozebereme.

"konzole to nějak zvládá" - PS5 Matrix demo běží 24 FPS v cutscénách a 30 FPS v herní scéně a ani v obou případech jsou propady dolů. Základní rozlišení má prý být 1080p. Ani výkonnější X-Box nedrží 30 FPS (důkaz - https://www.youtube.com/watch?v=ib6_c6uliLg). Opravdu nechceš hrát hru neběžící ani ve 30 FPS s velmi agresivním motion blurem..

"Výhoda Lumenu je v tom že kvalita světla se určuje dynamicky podle fps" - pokud vyrenderovaná 3D scéna nezachovává detaily je to rušivé, kromě toho Lumen sám o sobě trpí spoustou problémů

"Mimoto to automaticky podporuje něco jako jejich DLSS upscaling" - ono to je brutálně rozmazaný i bez upscalingu

"Full HD na 30fps ale dají současné konzole na Unrealu 5 naprosto v pohodě a bude to vypadat pořád velmi dobře" - to ale v současné době nemůžeš nijak dokázat, že?

"Unreal patří v optimalizaci mezi světovou špičku" - Víceméně nic neříkající. V PS5 demo videu uvádí blbosti typu, že assety nemusejí být optimalizovaný, že do scény můžeš naskládat trilion objektů a postavit třeba ze šutrů jeskyni a bude to všechno super. Samozřejmě logicky nic z toho není pravda. Čím více je ve scéně objektů, tím hůře to jede (můžu opět citovat DF, které se tomu věnuje v několika videích o UE5). Kromě toho, to co zatím ukázali je vše jen o instancování, není tam 500 různých high poly soch, je tam celkem 10 modelů, které se neustále opakují.

UE5 je tak nějak na rozcestí, přináší 3D scénu, která jede prakticky bez LOD s pěkným nasvícením, na druhou stranu to je hodně rozmazané, je tam hodně artefaktů, jsou tam hodně velký latence kdy se updatuje světlo a atd. a je to extra náročné na hw a není to dodělané. PS5 demo vypadá pěkně, Matrix demo je podle mě vizuální hodně bídný kromě panoramatických záběrů na město. Z různých dem co jsem zkoušel si stále nějak nedovedu představit jak bude vypadat plná hra a jak to poběží. Jsem k tomu ale dost skeptickej.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Souhlasím, oni šli na krev se vším co to dokáže. Reálně ty hry nebudou mít assety s miliardami polygonů protože by měly stovky giga. A tam ta performance už bude lepší. Jinak ano, myslím si že Unreal sice běží na současné generaci (nakonec nepotřebuje ani hw raytraxing) ale targetuje reálně až tu příští, viz třeba nové particle efekty které ještě nedávno byly jako demo na celém GPU.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

RE - XY: Já tomu moc nerozumím, a na co jako myslíš že vyjdou ty UE5 hry co vyjdou už za rok?
Jako jenom na PC?? :) To snad nemužeš myslet vážně.. Jen na PC nikdo velké hry už dávno nevydává…
Nebo možná vyjde do roka nějaký PS6… :) nevím

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Už jsme to zde řešili pár týdnů zpět, ale sedět v místnosti s monstrem co žere > 300 W je v neklimatizovaných prostorech očistec a potní chýše. V zimě je tu ještě jakžtakž řešení skrze pootevřené okno, ale v létě je to prostě na trenky, ručník a ledovou limonádu :-D A ani pak bych o radosti ze hraní nemluvil, člověk je rád že pak jde rovnou do sprchy. A to prosím mluvím o hodině (!) provozu RTX 3080. Co tohle vytopí za hodinu jsem v minulosti vytopil za 5-6 hodin. A to je sakra rozdíl co se komfortu hraní/práce týče, spotřebu jako takovou až tak neřeším, resp. z toho důvodu trávím většinu času na laptopu, který je přeci jen výrazně úspornější než relativně žravý desktop.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

plne suhlasim.
moznosti su teda dve:
- kupit mid-tier GPU, co zere menej,
- alebo kupit top-tier GPU a obmedzit power na prijatelnu hranicu, napr. 70%.. clovek dostane sice vyssi vykon ako z tej mid-tier GPU, ale za ovela vyssiu cenu.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

dalsi moznost je streamovat z vedlejsi mistnosti, treba pres moonlight

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já si nestěžuju. Aspoň pak karta poběží luxusně chladně a potichu, až jí undervoltnu na 250W :D

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Já už to tak dělám několik generací. Nejnižší kartu postavenou už na největším čipu v generaci a dále undervolt a omezení limitu spotřeby. Proto mám teď 6800. Mírně přiškrceno, takže to neleze přes 200W a výkon stále výš než třeba vyhoněná ubohost ala 6750XT, která má vyšší spotřebu při nižším výkonu.

Takže pravda, teď jedu kartu s chlazením dimenzovaných na 250W kartu na +-200W. Když pak pojedu 350W kartu na 250W, tak by to mělo být tižší a chladnější

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Už sa "teším" keď budem takéto grafiky prerábať na vodníka.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

doporučuju společně s PCB mody, které tam dovolí pustit více Ampérků

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Kéž by prodávali "OEM" karty bez chladiče. Že by MSI obnovilo SeaHawk EK řadu se asi nestane

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

...zrovna asi před měsícem jsem byl nucen konstatovat, že kromě čipů jsou obtížně sehnatelné taky ventilátory.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ake ventilatory konkretne?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

EDIT: toto měla být odpověď na dotaz @antisocial.
Jde o konkrétní užitečné varianty 12V brushless ventilátorů především Sunon ale i jiných značek, různé velikosti. Především modely s Hallovou sondou - jsou sice u distributorů zalistované, ale množství skladem nula a dodací lhůta dlouhé měsíce...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.