Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k World of Warcraft na ústupu, předplatitelů už ani ne 2/3 z dob vrcholu slávy

"Otázkou je, nakolik Blizzardu škodí různé free-to-play tituly."

Dle mého víc než free-to-play tituly tu je vliv okoukanosti. Lidi to prostě nějakou dobu hrají a pak už je to přestane bavit a jdou si zahrát jinam něco jiného... Vždyť už je tu s námi nějakých těch 6 let...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

..přes 8 a půl roku.. :-) Za tu dobu vedlo WoWko s okoukaností velice vyrovnaný souboj..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hrával jsem na oficiálních serverech, tak na neoficiálních. Proč WoWko netáhne?

- neustálé zjednodušování hry a herních mechanismů, aby to mohl hrát defakto každý, kdo umí klikat myší (kdo pamatuje Vanillu, případně Burning Crusade, tak ví jak to bylo s obtížností úplně někde jinde)
- poslední datadisk je aspoň podle mě docela propadák a za úbytek mohl i on
- grafika je prostě už zastaralá a přitom umí v některých situacích a lokacích vytížit i i7 s nadupanou grafikou a kvantem RAM (to pak při raidu dokáže nakrknout, když nemůžete dělat při 2fps co je potřeba)
- některé free servery jsou poměrně dobře zmáknuté a pro sváteční a štřivé hráče představují dostatečnou alternativu k oficiálním serverům

Tak asi tak :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

v podstate se vsim souhlasim
- to zjednodusovani, nemoznost experimentovani pri tvorbe vlastniho buildu (de facto "jedina spravna" cesta), zrychlovani obmen equipu (cim dal kratsi cas, nez je zastaralej), vetsi a vetsi duraz na eq. nez prave na build a hlavne player skill, degradace dosazenych uspechu (inflace mountu, petu, titulu, tabardu atd), sjednocovani classu tak, aby "vsichni mohli/meli vsechno" ...
- ano grafika nicmoc (zaklad jeste z w3), ale pritom procesorove setsakra narocna
- a jeste pridam - cim dal horsi support - pamatuju ve vanilce, kdy jsem se ve dve v noci propadl texturou , napsal tiket a za 5 minut to se mnou resilo GMko! - pred dvema a pul lety, kdy jsem naposled blahove doufal, ze napsani tiketu neco vyresi (na konci wotlk jsem mel jako hunt na "call stabled pet" cooldown 28 dni misto 5 minut) gmko zareagovalo po 8 dnech! - s tim at jdu do areny, ze se to vynuluje (pravda, jenze po dalsim zavolani zase zacal bezet 28 day cd)
- a samozrejme bugy, ktery jsou tam od zacatku hry a dosud na ne nikdo nesahl (nebo maximalne zrusil celej q/item - zabugovanej prvni boss v bwl; npc pro q seal of ancesion, atd) - klasicky peti co maj pri privolani malo hp a jsou zabitelni na jednu ranu.
- a k tomu vsemu jeste platebni model, kdy proste platite za kalendarni nikoliv herni cas; kdy je daleko vetsi konkurence nejen f2p onlinovek, ale i placenejch, ale lepsich - EVE online

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já souhlasím též.
- Zjednodušení je bez debat. Je to až smutné, ale jde jen o prachy. I na free serverech hrají děti, a hlavně na private serverech, kde bohatí rodiče koupí smradovi postavu a gear, a on tam pak točí půlku toho, co by dokázal jiný, a myslí si, jak je skill. Na offi se zase dají koupit věci, které kdysi bývaly Rare, Epic a Legendary. Z posledních tuším trojice přileb za 15 dolarů kus - a přitom takové hnusné... A kolik RPčkařů si je koupilo. Že Blizzard nemá dost lidí? Ale má dost věcí, které jim prodá navíc. :-)
- Grafika ale není vůbec špatná. Na Pandách už je i velmi slušně optimalizovaná. Ano jsou tam horší textury a modely - z historického hlediska, protože jinak by se vlastně všechno staré muselo udělat znova, a to by bylo drahé. Ale jinak je grafika na slušné úrovni, velmi dobrá je voda, sluneční paprsky, trošku pokulhává AO a stíny. Problém oproti třeba Metru je 25 hráčů v raidu (a jště více v BG), hlava nehlava mlátících do jednoho bosse - vzniká neskutečné množství částicových efektů, které mají na výkon hlavně s AA dramatický dopad. A jinak to bohužel moc nejde.
- Platební model je na zabití, s tím souhlasím. A je tak z důvodu, že je to podpora závislosti. Prostě jste si koupili měsíc, a nechcete aby peníze přišly vniveč, tak hrajete co nejvíc. A tím jen podpoříte vaši závislost, budete hrát furt, a jak přijde něco velmi cenného, co se dá koupit, neváháte a koupíte.. On Blizzard není tak hodný, jak se říká, a má to excelentně promyšlené.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Hral som aj na free a potom neskor na oficu.
Nehral som to ani tak velmi kvoli hre, ako kvoli ludom ktori to hrali so mnou a tej atmosfere.

Server: Scullcrusher

Ludia boli z roznych krajin, hlavne ale s Cechmi a Slovakmi.

Preco sme prestali? Lebo skoncila vyska a uz nebol cas na hranie...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

.. ze by zeslo free-to-play( spise free-to-pay :-)) ) prevzal WoT ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hrál jsem WoWko od druhého datadisku (nezažil jsem tedy původní verzi hry). To, co dělalo tuto hru děsivě nebezpečnou, je až pedantská proracovanost, kdy je často každému detailu věnováno velké množství pozornosti. Questový systém je opravdu skvělý a questů je tolik, že nikdy nemáte problém pomocí nich expit (na rozdíl od jiných her asijského typu, kde je spíš hra o bezrozměrném grindu).
S čím ale WoWko přišlo, bylo přirozené vytváření komunity. Můžete hrát sami, v tom Vám nikdo nebrání. Vyexpit se z levelu 1 na 90 můžete víceméně bez pomoci a bez návštěvy jediného dungeonu. To ale neznamená, že hra nemůže být ještě zábavnější. Právě odměny v instancích byly motivací (spíše na začátku, dnes je proces skládání party hodně automatizovaný) ke komunikaci s ostatními hráči, aby se složila vyvážená parta a šlo se čelit vyšší obtížnosti.
No a potom můžeme započítat masový efekt. Svého času umožňovala hra raidy o počtu čtyřiceti hráčů (pak to stáhnuli na pětadvacet, protože na světě bylo málo lidí, kteří byli schopni takovou masu lidí uřídit; prostě ne každý se k endgame dostal, což je problém, když chcete vyprávět komplexní příběh). Většina her i dnešní doby neumožňuje tolik hráčů na jedné mapě. WoTko má na mapě 30 hráčů. Battlefield 1942 umožňoval 32 hráčů. A WoWko? Bitvy 40 na 40 v Alterac Valley. Bitvy, které trvaly klidně i několik hodin. V druhém datadisku nasadili Wintergrasp. Dodnes nevím, jaká byla maximálka hráčů na mapě. Občas to tam lagovalo a nechtělo to pustit dovnitř.
Jeden můj kamarád si ve všech hrách vypíná muziku. Nikdy jsem nepochopil proč. Pro Diablo nahrávala soundtrack Slovenská národní filharmonie. Nevím, kdo nahrává muziku pro Wacraft. Jde ale o jeden z nejlešpích hudebních zážitků. Když ve čtvrtém datadisku zařadili bitvy pokémonů (ne, nesmějte se, je to skvělá věc), zavedli do WoWka "retro" soundtrack z Warcraft II. Byla to pro mě pecka. Člověk klidně nechal pokémony pokémonama, poslouchal a vychutnával.
Samozřejmě je toho mnohem víc, co hra obsahuje. Skvělý systém aukcí, klanový/guildovní systém (proč je v jiných hrách omezen počet členů?), provázanost s příběhem Warcraftu (zažijete znovu zradu Arthase, jež se odehrála ve Warcraftu III, je to silný zážitek. Stejně jako jeho konečná smrt). A už jenom to, že sednete na nějakou lítací potvoru a jedete se rozhlédnout po krajině a vychutnáte si západ slunce... Neskutečné výjevy, kdy vidíte obří draky napíchnuté na skalách. Obloha pobleskujícícho vesmíru, či polární záře. A potom nadčasová grafika (která se mi nikdy nelíbila, ale můžu potvrdit, že se mi nelíbí čím dál tím víc stejně).
Co tedy WoWku škodí?
Peníze. To je to, oč tu běží, Vážení. Technicky vzato jsem kromě původní hry koupil všecko za plnou cenu. Čtyři datadisky, každý bratru za litra plus původní hra za sedm stovek. To nám dělá něco kolem pěti tisíc. Zdá se Vám to moc? Přihodíme. Tři stovky měsíčně (ano, dvě návštěvy v hospodě) krát pět let. To je 3600 za rok. Bratru 23 tisíc. Tohle jednoho vyšťaví. Tak co? Hráli jste někdo hru, která Vás přišla na 23 tisíc? Instalačka téhle hry by měla být ze zlata a obsahovat řád bílého lva. A to nepočítám speciální krabice, se zvlášť chutným obsahem (například WoW podložkou pod myš, artworkem a dalšími skvělými věcmi). Oproti tomu World of Tanks - za dva roky asi dva litry. Možná tři. To je diametrální rozdíl.
Ano, samozřejmě, že bych se občas rád přenesl do virtuální reality a pobil pár potvor a zabil pár horďáků. Ale pokud Blizzard nevymyslí, jak ze mě vytáhnout prachy rozumnějším způsobem (a v menší míře), má smůlu. Je tu naděje, že se to stane. Blizzard se vykoupil z Vivendy. Je možné, že vliv frantíků končně pomine a přestanou si z Blizzardu dělat dojnou krávu a Blizzard se rozhlédne okolo a řekne: Co kdybysme to zkusili jako RIOT nebo WG?
Zase na druhou stranu, způsob vydělávání na WoWku je stále nezpochybněn. 8 milionů hráčů? To je pořád jeden a půl miliardy dolarů ročně. Kdo to má?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Moc hezky napsáno. :-) Nesouhlasím jen s těmi penězmi. Blizzard to má bohužel vykoumané velmi dobře, a podporuje závislost, ale že by to bylo předražené?
Poděl cenu odehraným časem. Myslím, že poměr cena/čas je u WoWka horší snad jen proti úplně free hrám. Támhle si koupíš Mafii II za 1500 nebo kolik stála, nebo Metro 2033, a jak dlouho to hraješ? Dohraješ kampaň, a...? hraješ jí znova... až tě to přestane po 50 hodinách bavit. Lépe jsou na tom hry s multiplayerem, ale ani ty nás nebaví věčně - už jen protože, že za rok vyjde CoD s číslem 7 nebo kolik, a to si musíte hned zase koupit, skoro jako iPhona. Jo, není to tak drahé, ale porovnej přínos té hry, její zábavnost. Jenom běhat a střílet a stílet a zabíjet a střílet bezhlavě, to je odreagování tak pár hodin, pak už je to spíš na postižení. Pořád dokola to samé, a nehraje se to pro zábavu, ale pro ty výsledky - zabít co nejvíc a být na špici tabulky, to je, oč v běžných multiplayerech běží. WoWko je úplně o něčem jiném. Protipólem je třeba kravící GTA, kde si můžete dělat úplně co chcete, WoWko jde zlatou střední cestou. Máte tu blbnutí, máte tu tabulky, a pak tu máte RP...

A k tu miliardu bych zaokrouhlil na dvě, když započteš koupitelné hračky.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Hehe. Na Steamu jsem neutratil tolik, co za WoWko. To je trošku silnější argument, ne?
Ale přiznám se, že občas mi vzadu v hlavě sedí takový ten trpaslík a říká: "Běž si zahrát battlepety... Jsou to jenom tři kila. No tak si nedáš pizzu a nebo nekoupíš několik her na steamu."
Jo a všimnul jsem si jednoho fenoménu. Už se někomu stalo, že si předplatil nějakou hru, třeba to WoWko, nebo tanky a pak ho to po dvou dnech přestalo bavit a vykváknul se na to? Mě se to občas stává. Nechápu proč. Zase tak bohatej nejsem :D.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, stalo se mi totéž :D
Na Steamu.. Jenže.. Musíš srovnávat hry, které ti daly stejný "užitek". Vůbec bych neřešil hry, které hraješ prostě pro zabití času.
MMO jako takové mají hlavně sílu v lidech - nejen spoustu lidí poznáš, ale kvůli nim taky hraješ. Jako nechápu, proč by "hrát s kámoši wowko" mělo být "morálně méněcennější" než "jít s kámoši na pivo". Někomu holt dává wowko víc než pivo. :-) A že u piva hravě nechát kdyby 300 měsíčně, 300 za večer. A ještě ti je ráno blbě. :D

Proto teď hodně očekávám od nového GTA ve stylu MMO - MMO totiž bylo to, co GTAčku nejvíc chybělo, a přitom se tam MMO, nebo alespoň multiplayer přímo nabízí. Serverová ekonomika bude řídit kartely, policii, běžné občany, a mezi nimi budou chodit hráči, a ovlivňovat průběh. Bohužel je příliš těžké něco takového udělat. Když tam někdo bude masově vraždit ať už lidi, nebo hráče, tak všem ostatním hru úplně zkazí. Na wowku stačí vlézt do bezpečné lokace, pokud je protivník z druhé frakce, nebo ho prostě hlasováním vyhodit z party, raidu, BG, jeho chat ignorovat, atd. V tak propracované hře, na jakou aspiruje třeba TG's the Division bude bohužel blbeček mít rázem velkou moc, a proto tomu nedávám naději.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Asi máte pravdu :-). Svého času jsme udělali guildovní sraz. Já hrál za feral druidku (ano, ženščinu). Oni věděli, že jsem chlap, ale netušili, že tak velikej :D. Velitel klanu zase vypadal jak Bernard, to jsem se zase musel smát já :-). Je to neuvěřitelný, jak si lidi spojí nicky s avatarama a pak je najednou úplně v tahu, když si je má přiřadit s reálnýma obličejama. Zvlášť, když se je snažíte donutit mluvit, abyste je poznali po hlase.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nejlepší je pak zjistit, že podle hlasu, charakteru atd jsi očekával úplně jinak vypadajícího člověka, a třeba bys k němu netipoval ani stejné jméno.. :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Peníze: no ano, ale pokud si člověk zahraje jen ~10h / měsíc, tak už je to celkem drahé (můj případ).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Docela by ma zaujimalo kde je breaking point, kedze museli vybudovat docela mohutnu infrastrukturu aby to zvladlo tolko hracov, tak jej prevadzka aj nieco stoji.Samozrejme ze s poklesom zaujmu a tym aj prijmomv povypinaju par serverov, mozno prepustia zopar ludi a znizia naklady ale aj tak by ma zaujimalo klko cisto zerie iba prevadzka. A druha vec o ktorej sa moc nehovori, ci tie servre patria Blizzardu alebo si komplet technologie a hw prenajima od lokalnych poskytovatelov a len si tam nahodi vlastny soft.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Předpokládám, že servery jsou jejich. První stroje, na kterých běžel Classic (Vanilla) darovali nějaké univerzitní nemocnici.
Na WoWko zas tolik serverů nepotřebuješ. Zabugovaná neoptimalizovaná freečka utáhnou 4000 hráčů na serveru za 100K. I kdyby to bylo tak, jejich cena - 300 milionů, je proti té měsíční miliardě stejná. A jejich údržba bude pravděpodobně o dost levnější, protože prostě údržba serveru levná je - je žádná, dokud se něco nerozbije. Elektrika taky nebude problém, ani připojení, to jsou drobné.
Nejdražší investice je vývoj datadisku a herních mechanismů. Designéři a umělci jsou drazí, a jen natočení intra k pandám muselo vyjít na nějaký ten milionek.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nerozumím tomu. Podle mě je momentálně WoWku na velice dobré úrovni, poslední datadisk se povedl, je tam pořád co dělat, máte 3 obtížnosti raidu, budou 4, můžete fungovat naprosto samostatně nebo ve skupině lidí, podle toho, co vám vyhovuje. Grafika je pořád hezká, s prostředím si autoři dokáži vyhrát, příběh je zajímavý (rozhodně více, než v Cata). Netuším, proč lidi končí. Argument, že se hra zjednodušuje, je podle mě mimo. Každá postava má 2x více abilit než v TBC, HC raidy jsou mnohem obtížnější, než cokoliv, co bylo v TBC, hráč nechodící guild raidy bude vždy slabší než raidující člověk (opět narozdíl od TBC), atd.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Problém wowka ani tak nevidím v penězích, ano je to hodně, pokud to sečtete s několikaletým hraním. Na druhou stranu, když hrajete nějakou takovou hru na vyšší úrovni, máte potřebu hrát jinou? Navíc za paušalní poplatek máte stále aktuální obsah. Při těch dejme tomu 350Kč/měsíc a 700/datadisk (momentálně základní hru zakoupíte za pakatel, takže vás samotná hra vyjde na 1500-1600Kč celkem), takže za dejme tomu 5 let dáte blizzardu kolem 23kkč. A teď si spočítejte, na kolik by vás vyšlo hraní nejnovějších titulů za plnou cenu v době uvedení... a nikdo vás nenutí to platit, to jen tak bokem ohledně peněz.

Teď z pohledu hry, wowko je určitě velmi podařená gamesa, udržet takovej moloch fungovat a nezprotivit to lidem určitě sranda není, uplynulo mnoho let a pořád si to spoustu hráčů (včetně mě) našlo. Ale lidé se mění, mění školy, práce, zábavu a tak není divu, že se to samé odrazí i na něčem jako je wowko. Někomu skončí pár přátel, někomu se rozpadne klan, cokoliv. Lidé tu brečí nad tím, že hru zabíjí zjednodušování, možnost získání "epických" itemů nováčkům a tak. Tohle je podle mě kravina, hloupá výmluva. Kdyby blizzard na tu od doby uvedení ani nešáhl, tak už to nikdo nehraje. To co frčelo ve hrách (a o to více v mmo) nemusí táhnout i dnes. Proto se obsah mění, vytváří se nové obtížnosti a staré se posouvají tak, aby hra tak rychle morálně nezestárla.

A proč budu s wowkem "končit" i já? Protože na to zkrátka nebudu mít čas, nebudu mít čas na to, abych nebrzdil skupinu ve které hraji a zároveň nedoplatil na svoji blbost. Hlavní gró pve světa wowka je raid, pro to aby raid fungoval, tak potřebujete hodně lidí a každý má různé požadavky a volný čas. Pokud pomineme zkušenost hráče, tak hru brzdí hráči, co mají méně času a tak se musí celá akce zkrátit na čas toho, kdo ho má logicky nejméně... a to je průšvih který nahrává aktuálním hrám, jako je dota, LOL a další. V podstatě je to podobné jako pvp ve wowku, které ale není vybalancované a mimo jiné, všechny výše uvedene alternativy jsou levnější... a tak proč něco platit, když to může být zadarmo a možná i lepší ;)

Wowko není špatná hra, ale potřeby lidí jak časově, tak i zájmy ve hře se mění. Mohli by to celé úplně překopat, ale to už by bylo na novou hru (titan, kterou mimochodem nedávno celou resetovali, pročež protáhli dobu wowka o další dva-tři roky).

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ano, na časové možnosti jsem zapomněl. RP, tím člověk žije, když může. PvP přijdeš, logneš, odejdeš. Ale raid vyžaduje několik hodin v kuse dřepět na prdeli a neudělat chybu, a najít 25 (natož 40) lidí, kteří budou mít každý týden ve stejný den a stejnou hodinu čas, a ještě k tomu budou mít mozek, to není triviální operace. To je problém, a na českých free serverech je to takřka nemožné, kvůli malému počtu hráčů, a jejich neschopnosti, což je smutné. Je škoda, že jsou české free servery tolik fragmentovány - kdyby se sjednotili v jeden celek, byla by to mnohem lepší hra, a mnohem více lidí z Česka by z nich přešla na offi.

Btw.. Pokud jedeš mága, paladina, warra nebo shamana, klidně bych převzal tvé místo v raidu. :D

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ani jedno z toho nehraju, mám za sebou 6/13 aktuálního progressu a zrovna dnes jsme měli nahradní dva nováčky... dopadlo to tak, že to nedopadlo. Proto veškeré zjednodušování a podobné výmluvy neberu. Ta hra se pouze mění, ani k horšímu, ani k lepšímu.

Jinak jsem se špatně vyjádřil, s wow jako takovém končit nebudu, ale nelíbí se mi myšlenka toho, že přijdu večer unavenej z celého dne, abych vůbec stíhal nějaký raid atp. Pokud to chce člověk hrát na vysoké úrovni, tak musí být buď nezamněstnaný, nebo zkrátka volný čas... a skill.

Samozřejmě, pokud máš zájem a chceš se podívat jak to vypadá, tak se můžeme domluvit ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Proč už nemá wow 15 milionů platících hráčů? Prostě proto, že se to okoukalo a je tu spousta nových titulů. Lidi chtějí zkusit něco nového. Ke cti wow třeba dodat, že ve velké části případů se stane, že člověk zkusí a zjistí, že na wow to nemá (propracovanost je za ty roky vynikající) a třeba se vrátí...

Co se týká toho že údajně klesá obtížnost/náročnost tak s tím bych ne zcela souhlasil. Spíše se poučili a zavedli více stupňů obtížnosti. ale ta nejvyšší je podle mě daleko vyšší než to co bývalo dříve. Jestli něco zjednodušili je rp část dříve byla podle mě větší volba ve vlastnostech postavy, teď je zase možnost hrát dvojí "nastavení" na jedné postavě.

Pamatuji si doby před prvním datadiskem, kdy se skládaly 15 členné raidy do obyčejné instance a kdy se chodilo 40 členné molten core. Ty obrovské raidy co zabraly celý den měli něco do sebe... To co ale tenráte musel hráč umět v MC je nic s tím, jak musí umět postavu zvládat v HC nyní, kolik dopňků mít nachystaných atd....

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

- styl je ohrany to se proste preji kazdemu
- neustale navysovani tieru veci co jste meli v predchozich data. jsou vam k nicemu neni tam vubec zadna vazba na tradici porat se jede kupredu coz je dovousecne, vetsinu lidi to, ale bavi.. postava jde, ale rozvijet i vice horizontalne.. bohuzel wow jede vse vertikalne.. + s tim spojene zmeny obtiznosti = zabavnosti.. nektere raidy se proste nechodej.. je tam tuna obsahu na kterou se lide dneska jdou podivat max z nostalgie a projdou to ve 3 lidech.. ale i presto je to brutalni uspech ktery bude tezko kdokoliv dorovnavat...myslim, ze ani samotnemu blizzardu se podobna vec nemusi povezt zopakovat

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

- hral, hraju a hrat budu
- bavilo, bavi a bavit bude

fury warrior, ilvl526, ToT 10MAN 12/12 @ Silvermoon EU

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A stale ma viac ludi nez konkurencne hry dohromady.
Bezvyznamne clanky.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

WoT 60 milionů lidí. LoL 70 milionů lidí.
Netvrdil bych, že má víc lidí, než kolik mají konkurenční firmy...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Odkedy su free to play vypatlanosti konkurentami klasickemu mmo ?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak zaprvé, je vidět, že jste tyto hry nehrál a proto jimi opovrhujete (ála vypatlanosti).
Zadruhé - substituční trh. Pokud máte možnost volby mezi pay for play modelem a pay for look good modelem (popřípadě pay for faster progress) a přitom oba modely jsou zpracované na profesionální úrovni, je bez diskuzí, že druhé dva modely jsou přívětivější.
Když se podíváme na WoW - neplatíš, nehraješ.
LoL - neplatíš a hraješ. Když se ti líbí skin, tak zaplatíš. Když chceš nějakého hrdinu hned, tak si ho zaplatíš a nebo je možnost si jej vygrindovat (pár dní trochu intenzivnějšího hraní).
WoT - neplatíš a hraješ. Když schází místo v garáži, dá se pořídit za ubohý poplatek. Stejně tak skiny nebo rychlejší progress.
Typicky War Gaming je k hráčům velice přívětivý. Když začínali, potřebovali vydělávat, aby se uživili. No tak premiový účet umožňoval vytvoření čet a rot. Po čase vydělali opravdu hodně peněz (koupili tedy BigWorld, aby mohli kontrolovat engine). Co následovalo? Umožnili vytvářet čety a roty bez prémia. Čekal by někdo něco takového u Blizzardu? Ani omylem.
Právě na příkladu WG a RIOTu je krásně vidět, že se dá udělat kvalitní hra, jež bude volně přístupná a komunita je ochotná ji držet při životě, ale i dá vydělat autorům.
Pěkný příklad "vypatlanosti" je to, že se LoL dostalo na WCG místo DOTA 2. Stejně tak se tam bude soutěžit i WoT. A kde je WoWku konec?
Stejně tak bysme se mohli bavit o tom, jestli je naším národním sportem fotbal nebo hokej. Jo, v hokeji máme zlaté éry, ale fotbal je to, co hrají děcka před barákem s minimálními náklady, protože nemusejí kupovat brusle, hokejky a nemusí čekat na led a stačí jen jeden kopačák.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

O tom jak je wargaming vstřícný hráčům by se dalo polemizovat...
Ad čety, bez prémiového účtu je možné hrát jen ve dvou, jinak ve třech.
Ad roty bylo potřeba kompenzovat nedostatek rot jako soupeřů.
Jejich podpora a vývoj je celkem tristní. Často stahují mapy a nejsou schopní je dát dohromady ani v řádu měsíců. Mění parametry jak normálních tak prémiových tanků (zaplatíte něco za hotové a za čtvrt roku je to mizerný křáp). Zadarmo se to dá hrát, ale jen velmi omezeně (máte zlomek příjmů zkušenosti přibývají o hodně pomaleji).
Nedávno oslavili 50 milionů registrovaných účtů, ale zajímalo by mě kolik lidí hraje doopravdy, případně kolik lidí má zaplacený prémiový účet (který mimochodem stojí zhruba 10euro na měsíc). Pokud se podívám kolik lidí hraje v celé EU naráz tak je to kolem 250 000.
No naštěstí na ně snad konečně začne tlačit warthunder konkurence...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Máte půl roku zastaralé informace. Čety se už jezdí bez prémka ve třech. Ad roty - no a?
Mapy nejsou stáhnuté, ale většina je vymezena jen určitým tearům. Vím o dvou mapách, které jsou zneaktivněné úplně - Bažina a Komarin. Nevím oficiální důvod u Bažiny, ale bude podobný, jako u Komarinu - hráči se tam snadno topili.
Prémium přidává jen 50% navrch, takže o "zlomku" budu klidně polemizovat. Ostatně za dva roky, cot o hraju, jsem měl premium jen dva měsíce. Kredity jsem vydělával na pětkové tearu. Charakteristiky tanků mění, ano. Jsem docela naštvaný za to, že momentálně zlikvidovali artiny.
250 000 lidí online Vám připadá málo? Mě to přijde dost. Pokud by průměrně každý strávil u hry dvě hodiny, tak se tam denně otočí dva a půl milionu lidí denně. Pak máme ještě samozřejmě víkendové hráče a podobně.
A evidentně se jim to vyplácí, když ještě nezkrachovali.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pěkné zkreslování a překrucování...
Půl roku zastaralé informace rozhodně nemám 3 členné čety pro non premium byly nakonec povoleny v 8.5 a ta byla kdy v květnu?
Jasně minimálně 3 mapy nejsou stáhnuté, jen je nejde hrát, prostě je předělávají několik měsíců bez výsledku... :0)))
Prémium přidává 50% celkovych kreditů nikoli zisku, to je třeba rozlišovat. Zatímco neprémiový hráč musel jak trorl jet některé profláknuté tanky pořád dokola aby si pak zajel pár bitev na T10, tak prémiový hráč mohl hrát co chtěl a vydělával pořád... A to nemluvím o prémiovém t8 tanku za bratru +-45 euro který to co ta t5 vydělala za 5 bitev vydělá za jednu... V přípdě CW je to pak obzvláště znát.
Artiny nezlikvidovaly jen je potřeba je umět hrát, to holt každý neumí.
A nikde jsem neříkal že je 250 000 málo jen jsem říkal že to je prakticky jediné číslo z kterého jde odvozovat kolik lidí to vlastně hraje, na rozdíl od nic neříkajících registrovaných účtů. (a rozhodně to jede násobit deseti říct kolik lidí hrálo za den)
No a v neposlední řadě wot a wow jsou dvě naprosto odlišné hry spousta hráčů hraje oboje a podle mě si nijak výrazně nekonkurují.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pěkné překrucování a zkreslování...
"Ad čety, bez prémiového účtu je možné hrát jen ve dvou, jinak ve třech." - prezentoval jste, že čety je maximálně ve dvou možno hrát teď. Nevím, jak staré informace máte, ale evidentně staré jsou (alespoň tři měsíce).
Znovu píšu, že ty mapy jsou dvě. Já je vyjmenoval. Ocenil bych snahu z Vaší strany a vyjmenujte, které se nehrají, když jsou "minimálně tři".
Nikdy jsem neměl problém vydělat si na CW. Krásný příklad je to, že pokud CW vyhráváte, neproděláváte ani s desítkou, protože se Vám zaplatí ztráty ze zisků protivníka. Ale to bychom to museli hrát, co?
O rozdílu zisků - no a? A o čem by tedy mělo být premium? Jak by ta hra měla být nastavená, aby byla F2P a zároveň jim vydělávala? Dost si protiřečíte. Jestli chcete něco hrát zadarmo, možná byste si měl nějakou hru naprogramovat. Já jsem za dva roky udělal šest desítkových tanků víceméně bez prémka (využíval jsem akce a bonusy). Možná by to chtělo trochu trpělivosti a zápalu z Vaší strany.
Argument, že artiny nezlikvidovali a jen je potřeba je umět hrát je typický názor člověka, který o tom ví prd. Před degradací artin jsem s SU-14 likvidoval T-50-2 v plné rychlosti na půl kilometru. Řekněte mi, jakej smysl má například Obj.261, který na kilák má aim, že se do něj vejdou čtyři mausové a nemá žádný splash? Kdysi to byla přesná rychlá arty s rychlou palbou a zaměřením, ale bez splashe. Teď je to rychlá arty, s rychlou palbou a bez schopnosti se trefit a bez splashe. To mám jako ty ostatní tanky taranovat a pálit na ně z pěti metrů?
A co se týče WoT a WoW, tak jejich konkurence je především spotřebovaná na spotřebovaném čase hráče. Pokud chcete něčeho dosáhnout v jedné hře, nezbyde Vám čas na druhou hru. To je konkurence, o které mluvím. Je to to samé, jako když koupíte půlku chleba a deset rohlíků. Koupit můžete oboje, ale sežrat najednou dokážete jen jedno. Proč tedy kupovat druhé?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ad čety: A to byla taky pravda, povolili to jen pro dva hráče a až nedávno pro tři. Reagoval jsem na dvě věci, poprvé že to, po původní blokaci, nepovolili všem a podruhé kdy jste tvrdil nesmysl o půl roce.
Ta třetí je čínská horská mapa, chce to nemít sklerózu...
Výdělek desítkám zvedli až v posledním patchi předtím prodělávali i při výhře a to mluvím o premiáku bez něj se žádné výdělky stále nekonají. Opakovanému grindění říkat "neměl problém" je poněkud mimo. Jak dlouho Vám trvalo vydělat 1m a jak dlouho to tvalo hráči s prémiem? Musel ten s prémiem vůbec něco takového řešit?
O rozdílu zisků jsem mluvil proto, že je setsakra rozdíl mezi příjmem (o 50% víc) a ziskem (klidně 5-10x víc) můžu mít stejný příjem a stejně prodělat.....
Netuším proč do toho motáte co já chci či ne, o tom nepadla řeč a navíc si to cucáte z prstu....
A nejlepší je pokud má člověk jiný názor na artyny tak o něm hned říct, že o tom ví prd... Jak říkám je potřeba vědět jak a kam mířit, kdy pálit a ne jen koukat na velké kolečko a pomalou střelbu.
A argument o spotřebovaném čase, je vůbec vtipný stejně bych mohl tvrdit, že konkurentem je loupání cibule, vždyť to taky spotřebovává čas, kterého se pak nedostává ve wow... Wot můžete hrát klidne 30 minut týdně a ty bitvy jsou na 15 min to se o wow říct nedá. A hlavně je to úplně jiný žánr, žádné plnění questů, bloudění krajinkou prozkoumávání neznámých míst!

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ad čety: Tvrdit "nedávno" o něčem, co je tři měsíce staré, to je vtipné. Onen "nesmysl o půl roce" jste vytvořil vy, když jste tvrdil, že se dají jezdit jen čety pro dva. To prostě je půl roku stará informace, která teprve ztratila aktuálnost před třemi měsíci.
Dragons Ridge se jezdí v rotách.
Co se týká Grindění - Během historie WoTka bylo asi tak šest akcí, kdy bylo premium na jeden den, či tři dny. Během těchto dnů se dá vydělat dost peněz a věřte mi, nejsou to statisíce (dá se bez problému vydělat čtyři miliony během jednoho dne). Pokud hrajete pravidelně, tak i víte, že se dají občas sehnat premiové tanky zdarma. Já mám takové tři.
Člověk s premiem musí takové věci řešit. Osobně si nedokážu představit člověka, který jede s desítkou, na začátku ho odstřelí a on by chtěl v případě náhodné výhry ještě vydělat? To má být jako vtip? Takoví lidé po Zemi chodí? A to jako WG tohle schválil? To je docela ubohé.
Já vím, že rozdíl v zisku je. Ale stále nechápu tu stížnost. Vždyť na hru jako takovou to nemá vliv. Je to jen o ekonomice samotného hráče. Viděl jsem i takové věci, že kluci od nás z klanu prodali tanky kvůli tomu, aby si koupili jiný (osobně jsem to nepochopil, ale jejich boj). Chcete vydělávat? Zaplaťte si prémko, nebo grinděte! Jestli můžu doporučit, je na to skvělá třeba KV-1S. Rána jak prase, probije všecko.
Nechápu tu zmínku o cucání z prstu. Ono je strašně snadné obvinit mě z nějaké aktivity a pak nenapsat proč.
Co se týká artin, tak jste asi nečetl, co jsem napsal, takže znova, aby to bylo jasné - Artilerie, které nic netrefí, jsou k ničemu. Není to o pomalé střelbě a není to o tom, jestli používám nějaké kolečko. Používám serverový zaměřovač, zaměřím na stojící tank, aim se nehýbe, tank stojí, vystřelím, tank stojí a já ho minu, protože aim je čtyřnásobně větší, než ten tank a tak ho ani nelízne splash. To není o tom, jestli je artinář naskilovaný. Tady jde prostě o totální zneschopnění artin jako takových.
Argument o spotřebovaném čase - jistě. O tom to je. Vzhledem k tomu, že bitva může trvat maximálně patnáct minut, lidi u toho mohou strávit víc času, protože se jim to vejde do rozvrhu. A co se týče žánrové odlišnosti... Největším konkurentem Coca-Coly není Pepsi, ale kafe.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tvrdit "nedávno" - lež
Onen "nesmysl o půl roce" jste vytvořil vy - lež
"Dragon Ridge and Serene Coast maps removed from random battle mode for re-working" - to udělali v únor a dodnes to nebylo schopni dodělat a přesně o tom byla řeč.
"Osobně si nedokážu představit člověka, který jede s desítkou, na začátku ho odstřelí a on by chtěl v případě náhodné výhry ještě vydělat?" Nejspíčše podle sebe soudím tebe...
Zaplaťte si prémko, nebo grinděte! - jo a co celou dobu tvrdím? Bez peněz je o něčem zcela jiném. Tedy pokud není člověk školák co nemusí do práce.
Ad artyny. Když někdo neumí s tou artynou hrát tak se pak nemůže divit, nevšiml jsem si výraznějšího zhoršení nastřílené dmg. Holt každá lama hrála artynu a pak bylo třeba 5 artyn na každé straně, teď alespoň většina z nich odpadla.
Jasně je na to třeba méně času takže to člověk hraje více, to nemůžete myslet vážně....
PS coca-cola je firma vyrábějící stejný produkt káva je produkt který vyrábí kdekdo a ještě jsem neviděl magora co by si po ránu místo kafe dal kolu brr...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Po prvej vete som prestal te plky citat. Som hrac s 20 rocnou "praxou", o hrach viem rozhodne viac ako ty, ked sa tu bavime Wowku mam v nom odohranych stovky hodin, napriec vsetkymi datadiskami, vo vypatlanych tankách asi 6000 bitev. O dovodoch preco som to uz rok nezapol sa mi pisat nechce, ale je ich mnoho, a ta hra jak je dneska a kam stale smeruje, je vypatlana ptakovina.

Porovnavat free to play hry a hry klasickeho modelu je absolutna blbost z principu. A ak to robis netusis kde je sever.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

...registrovaných.. Kolik jich asi hraje? Myslím, že WoWko stále drží rekord :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

I kdyby, argument, že WoWko hraje víc lidí, jak ostatní onlinovky dohromady je invalidní.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

O to se nepřu. Ale málokdo má zaplacen rok wowka, aby nehrál, zato že má F2P hra 60 milionů účtů? Rozhodně to nebudu jen prímiové účty, no a ty free účty, ty nikoho nezajímají. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Není pravda.
Free účty vytvářejí prostředí pro prémiové. Zvyšují počet lidi na serverech, takže prémioví hráči mají své prostředí.
Potom free hráči rádi utratí za nějaký tančík nebo skin. A to jsou taky příjmy. Já běžně dělám to, že si koupím tak jednou za dva měsíce premko na 24 hodin. Během té doby pařím a nikdo mě nesmí vyrušovat :-). Tančík jsem si taky pořídil. Ač tedy nejsem pravidelným přispěvatelem, na financování té hry se taky trochou podílím. Plus ještě sloty v garáži či v kasárnách. No a takhle to dělá obrovské množství hráčů, ne jen premioví.
Takže ano, množství registrací má vliv. Neplatiči jsou jen zdánliví.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Podle vyjádření wargamingu tak 30% účtů si něco koupí, tj. za něco zaplatí (to je informace z doby kdy se chlubili 20m účtů). Ale to ještě pořád neříká kolik kdo utratí průměrně měsíčně a kolik procent má prémiák. Podle mě se dají srovnávat jen čísla prémiového účtu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ale nelze to brát přímou úměrou. Jinak řečeno... Kdyby mělo WoWko F2P model, mělo by více jak 100M accountů? Já myslím, že o dost více. Ale otázka je, jaké by byly příjmy. I kdyby měla ta hra, o které se aktuálně bavíte - jsou to tanky, ale WoT to není, mladý pane - 60M aktivních účtů (free+premium), měla by (má) větší zisky, jak WoW s "jen" 8M? :-)

WoWko ani svou koncepcí není založeno na extrémním množství hráčů, protože pak se musí svět dělit na realmy, jinak by došlo k přelidnění. V těhle F2P hrách máš pouze sám sebe, nějakou partu, a není tam žádný "world", jen bitvy, které se náhodně skládají podle určitých parametrů ze všech lognutých hráčů. Není MMO jako MMO.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

nehorazny bulšit a este za to platit magori :D:D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Wowko je Legen ...... dery panove. Srovnani s ostatnimi hrami neprichazi v uvahu. Hrat tuhle hru byla opravdu zabava, ale i nervy, kdyz vas zabil alik :D WOW je o komunite lidi a silnem pribehu a to je ten hlavni rozdil od ostatnich her.
Vase postava vas reprezentovala v online svete a musim rict, ze mne hodne aliku nemelo rado (nekdy si vytvorili postavu na mem serveru a sproste mi nadavali) :D
Nechci polemizovat, jak je wow jednoduchy, ale myslim, ze uz to tu nekdo napsal. Doba se meni a wowko taky. Ja uz ho nehraji, ale treba se k nemu nekdy vratim.
Ostatni hry prijdou a odejdou, ale wowko a komunita lidi se kterymi hrajete nebo jste hravali vam zustane v pameti :)
Guilda: STONES server: drak'thul

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.