Yahoo! testuje blokování lidí s Adblockem
Na věc upozornil jeden z uživatelů AdBlock Plus na tamním diskusním fóru. Yahoo! blokuje uživatelům přístup k e-mailu, pokud mají AdBlock nainstalován. Namísto webmailu se jim zobrazí tato hláška:
„Uh oh… We are unable to display Yahoo Mail.
Please disable Ad Blocker to continue using Yahoo mail.“
K celé věci se již vyjádřila tisková mluvčí Yahoo! Anne Yeh. Má jít o test na malém množství uživatelů Yahoo! Mailu v USA, v rámci vývoje a testování nových úprav produktů.
Pokud se rozhodneme slovům Yahoo! věřit, pak lze usuzovat, že Yahoo" testuje, jestli tento přístup nepovede k odlivu uživatelů z jeho webů. Nelze v tuto chvíli potvrdit, ani vyvrátit, že je záměrem firmy takovýto přístup vůči uživatelům aplikovat univerzálně. Faktem v této soustavě rovnic zůstává, že uživatel blokující reklamu ubírá provozovateli z příjmů, ale na druhou stranu uživatel, který odejde jinam, sníží příjmy minimálně o stejnou výši, spíše ale situaci firmy zhorší.
Yahoo! ve svém experimentu testuje krajní hranici přístupu, který volí i mnohé české weby. V jeho případě jde o blokaci, u mnoha webů jen o upozorňující dialog či lištu, která sděluje to, co opakuji v každém článku na téma blokování reklam: je to pro nás (weby) hlavní či často přímo jediný zdroj příjmů. Nelze se tak divit velkým hráčům, že hledají cesty, jak rostoucí míru blokování reklam omezit / zpomalit / zvrátit.
Jak bude historie vnímat tento (případný) krok Yahoo!, to se teprve ukáže. Pro lepší představu si ale můžeme pro naši zemi říci, jaké by to asi bylo, kdyby něco podobného nasadil na svých službách třeba Seznam.cz.