Z P2P legálně a zdarma?
Je velmi kacířské prohlásit, že z P2P sítí, jako je Gnutella a další, si něco stáhnete legálně a zdarma, nebo vám dokonce ještě někdo zaplatí. Ovšem i tato divná rovnice má řešení. Přichází s ním z teprve pár let staré firmy Intent MediaWorks. Vycházejí ze skutečnosti, že až 60 % lidí, kteří nelegálně P2P používají, by nebylo vůbec proti, kdyby protihodnotou „loupení“ byla reklama. Vize tedy byla jasná. Jakmile začnu stahovat, objeví se mi textová, obrazová nebo video reklama. To ale nepůjde tak jednoduše, to bylo jasné. Tyto skladby proto mají jistou podobu DRM a obsahují další metadata, která už pak ve spojení s Intent MediaWorks streamují tu správnou reklamu pro vás. Je jasné, že cílit mohou investoři jednak podle skladeb, ale také podle místa, kam data tečou.
Možná se to zdá nepravděpodobné, ale tento způsob „navěšení“ reklamy do P2P sítí si začíná získávat zájemce nejen mezi stahujícími, ale i mezi hudebními vydavateli a zadavateli reklamy. Zatímco v únoru byly jejich skladby stáhnuty 1,7 milionkrát, na prosinec už počítají s deseti milióny. A kolik taková reklama stojí? Obyčejný text za 5,8 dolaru na tisíc zobrazení, u videa se cena pohybuje od 30 dolarů výše. Intent zatím spolupracuje s Nettwerk Music Group (Avril Lavigne, Sarah McLachlan) a Slamjamz Records (Public enemy, ...) a mezi inzerenty najdete třeba Audi nebo Coca-Colu. Je dokonce možné, že by mohli i odměňovat ty, co skladby na svých počítačích ostatním nabízejí.
Pravdou zůstává, že naše právní úprava ve stahování i v sítích P2P obecně nic nelegálního nevidí, my zase ale platíme nechvalně známé výpalné, máme možná tak předplaceno daleko více než ti, co používají systém od Intent MediaWorks.