Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Z recenzí 8GB GeForce RTX 5060 Ti se stal hon na čarodějnice

Je 8GB VRAM dost?

8GB VRAM stačí na 95% her.
Problém je v tom, že na 90% her stačí iGPU a nemusí se k tomu pořizovat 8GB karta za $380+

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Troufám si tvrdit, že těch 90 % her bude podstatně lépe vypadat na samostatné 8GB kartě než na desktopové integrované grafice. Připomínám, že ani Strix Point ani Strix Halo s RDNA 3.5 se v podobě kompatibilní s desktopovým socketem (AM5) nevyskytují, alespoň zatím ne.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Záleží na definici toho .. podstatně lépe vypadat

760M - https://imgur.com/5xXTRCK
5500XT - https://imgur.com/4sJbXmi
5500XT - https://imgur.com/HwwyU5J

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Doby, kdy grafiky šidily na kvalitě a vykreslovaly jinak, jsou už pár dekád za náma.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Pokud se zrovna nejedná o RTX x0x0, které došla VRAM, resp. nenačetla textury ;)

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Jo, jo... DLSS, FSR, XeSS... :-)

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

To je typ vykreslování (resp. upscalingu). DLSS dané verze bude vypadat na NVidiích všech generací stejně. FSR 1/2 opět bude vypadat stejně na AMD/NV/Intel/Qualcomm.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě - ty detaily tam prostě NEbudou. 😀
Upscalovaný obraz jde poznat okamžitě...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ale každá z těch technik upscalingu vypadá stejně na všech kartách všech výrobců. Tedy není to tak, že by jeden výrobce kreslil stejný kód jinak

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mozna by jsi aspon jednou 1440p+ DLSS3+, FSR3+ (ne Framgen) mohl zkusit sam. Je to lepsi nez psat romany o necem, kde prakticka realita je jinde. Chci videt, jak tam budes ty "chybejici detaily" hledat. Ano, najde se nejaky velmi specificky scenar s milionem drobnych castic, kde to asi pujde poznat, ale to bude tak 0.01% tech use case..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

By ses divil, ale třeba GTA IV upscalovaný vypadá lépe. A to díky použitému filtru na ostření textur který AMD FSR používá. Testováno na 32" 2k obrazovce a iGPU AMD 780M.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenže to s tím upscalingem už přeci nemá nic společného, samotný upscaling z nižšího rozlišení není to, co ten obraz udělá ve finále lepší, dokonce se to dá používat i bez toho upscalingu, jen už to pak teda nezlepšuje výkon, spíš naopak, takže takové to jak to vylepšuje obraz a ještě přidá výkon je trochu zavádějící tvrzení.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

BFU tomu nemusí rozumět. Stačí, že vidí na obrazovce ten rozdíl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ještě doplním, že to navíc taky nemusí platit všude, jen v těch případech, kdy hra nepoužívá kvalitnější AA.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co je kvalitnější AA? TAA nahradil MSAA/FSAA.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak dost her už používá TAA a dál se to pak už spoléhá jen na FSR/DLSS, v takovém připadě máš pravděpodobně opravdu lepší použít jejich AA.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Náhodou, DLSS4 vyzerá fantasticky a častokrát lepšie než natívne rozlíšenie.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono totiž co je dnes nativní rozlišení? Stejně to bude na okrajích rozplyzlé z Temporal AntiAliasing. Tohle DLSS řeší.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

https://diit.cz/clanek/8gb-pro-1440p-jiz-nestaci-brzdi-i-1080p-s-ray-tracingem

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

bude vypadat stejně. Nakonec už i 780M je RDNA3 (alias nejvýkonější igpu v desktopu když už tam vyžadujete ten desktop), takže je schopen běhu RT. Pro sichr na tom můžu zkusit třeba Doom Eternal, který si vzpomínám mi jel na RDNA3 6800 v RT jako raketa. Jinak 8700G je zrovna v PC od manželky, spolu s 6400Mhz 48GB RAM (z čehož 32 je RAM a 16(což je btw max) vynuceno na VRAM). Výkony dGPU a iGPU jsou samozřejmně neporovnatelné, nicméně řeči o tom, že na RDNA3 co nese 16GB VRAM bude něco vypadat jinak/hůř jsou fakt nesmysl, akorát to bude pomalé, to je tak vše. Narozdíl od 4 a 8 GB karet mi alespoň ale nechybí VRAM a v ničem jiném než fullHD se tento počítač neprovozuje, čili k propadům na nedostatek VRAM tam patrně nedojde nikdy (nazodíl od diskutovaných diskrétních karet s málo VRAM). No a pokud někdy vyjde RDNA 3.5 v desktopu, tak vzhledem k tomu, že Strix point umí až 96GB jako VRAM, tak předpokládám že max limit VRAM vzroste alespoň 16->32, tak6e opět žádný problém s VRAM na igpu

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je ale kurevsky zovšeobecnené tvrdenie. Čo znamená "stačí"? Stačí to na RTX karte za 500€ s výkonným jadrom? Nie. Druhým problémom je samotný fakt, že k poklesu výkonu dochádza nie kvôli tomu, že by nestíhalo samotné GPU, ale kvôli umelo obmedzenej pamäte. 8 GB VRAM má opodstatnenie v low-ende za maximálne 300€, napr. RTX 5050. Čokoľvek vyššie je neakceptovateľné.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pro většinu lidí nemá smysl upgradovat z 8 GB grafiky, pokud ji už má. Vyšší výkon a modernější technologie bez té paměti stejně nefungujou.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pre žiadnych ľudí nemá zmysel upgradovať na 8 GB kartu. Model z predošlej generácie s väčšou pamäťou z bazáru poskytne rádovo vyšší výkon za podstatne nižšiu cenu.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Umělé omezení paměti? 8GB je levnější než 16GB a proto vznikla varianta karty na které ušetří zákazník a nVidia ještě na tom vydělá. Úplně podobně se takhle prodávají SBC s třeba 2GB, 4GB a 8GB RAM a je na zákazníkovi aby si uvědomil co na tomto HW chce dělat a jestli mu kapacita (V)RAM postačí.
Proto říkám když upgradovat tak si řekni kvůli čemu konkrétnímu, přečti si požadavky, recenze, atp a pak se rozhodni.
Místo toho se tu vytváří 2 skupinky lidí, ti kteří buď na tu potřebnou variantu nemají a pak ti kteří koupili blbě a už se toho nedokáží rozumě zbavit. A z obou těchto skupin se pak rekrutují product-hateři.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zákazník na tom prerobí, lebo 5060 Ti 8GB pobeží horšie, než 4060 Ti 16GB pri identických nastaveniach v hre.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To je sice pravda, ale my 2 ji určitě koupit nepoběžíme.
A pak takových výhodných koupí potkáš všude kolem. Že holt zákazníci odevzdali svoji inteligenci smartphonům, s tím se nedá nic dělat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

SBC je jiná cílovka než mainstream herní grafická karta.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak proč nekupují zákazníci SBC s max pamětí ikdyž jsou řádově o mnoho levnější než zmiňovaná GPU v tomto článku?
Ono je to vždycky o penězích.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Protože zákazník SBC ví lépe, na co bude SBC používat. Kdežto zákazník GPU by si třeba pak chtěl nějakou novou hru zahrát, o které ještě neví.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže ty považuješ komunitu kolem Raspberry znalou? To je ale pěkná blbost. :-)
Vždyť to jsou hračky pro lidi kteří toho moc o počítačích neví. A i kdyby si chtěl argumentivat že se také používají v průmyslové automatizaci, tak tady je pak skupinka uživatelů o které mluvím já, skupinka uživatelů kterou si pojmenoval ty a dohromady tvoří 2 skupiny podobě jako u toho 8GB GPU kterým buď VRAM stačí anebo v budoucnu stačit nebude a musí vyměnit celé SBC nebo GPU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo? Čoveče, mě nestačila už na hry GTX1070. A to je přece jenom trochu větší kanon než IGPU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Slyšeli už Oni o procentech?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Lidi slyší na jednoduchá vysvětlení a mají rádi lynče 😁 Nikdo nebude řešit velkou tabulku rozlišení / detailů a nejlépe ještě jinou pro každou hru.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vemte si jak je na tom "Běžný Franta Uživatel".
A když si uvědomíte, že dle pana Gausa je na tom 50% uživatelů ještě hůř ...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jednoduchá odpověď šířená médii
Procesory s 3D V-cache vám umožní dostat více fps v 1080p na drahé grafice.

Výsledky někoho, komu to zapomenuli sdělit
Horizon Zero Dawn, 3840x2160, Ultimate Quality, Nativ
https://imgur.com/it3Fhxy ...... Zen3 5800x + DDR4 3600 CL18
https://imgur.com/T5cfsxo ..... Zen4 7600x + DDR5 6000 CL30 (1:1)
https://imgur.com/2mHMYrb . Zen4 8600G + DDR5 6400 CL32 (1:2)
https://imgur.com/Llt77qg ..... Zen3 5800 x3D + DDR4 3600 CL18

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

https://www.youtube.com/watch?v=AdZoa6Gzl6s
Tu je to dostatočne detailne vysvetlené. V drvivej väčšine prípadov je 8 GB varianta pomalšia a aj to LEN kvôli množstvu pamäti a ničomu inému. Opäť, ide o GPU s dostatočným výkonom aj pre natívne 1440p rozlíšenie aj s RT za priemernú cenu 500 €. 8 GB nie len, že neumožňuje použitie ray tracingu, ale ani frame generation.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

0.7 GB si vezmou Wokna
7 GB textury + modely
2~3 GB padne na RT+RR+FG+AI

Dohromady se to do 8GB nevleze.
Někde se musí ubrat.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

V dobách DirectX <= 9 hry vykreslovaly exkluzivně a Windows si nebral vůbec nic (ale pak si hra musela data sama obnovit po DEVICE_LOST, např přepnutí na jinou aplikaci a zpět).

V Linuxu třeba komunitní driver na ATI Rage Pro 4 MB sledoval, že pro fullscreen aplikaci (hru) odložil všechna pomocná data X11 (např cachování bitmap fontů) do systémové paměti, aby bylo pro textury ne o moc méně místa než ve Windows (v podstatě jen minus plocha). Taky uměl mít 16bit barvy ve 3D, zatímco plocha byla 32bit barvy (to OpenGL neumí, ale šlo to vynutit v X11.conf). Hloubka barev byla důležitá pro RGB(A) textury, zabíraly polovinu (vedle toho jsou indexované textury, 256 barev - to driver taky uměl, ale to je standardní extenze i ve Windows). Ale ve 2D jste měli plné barvy.

No a v DirectX <= 11 a OpenGL driver automaticky swapoval textury do RAM, pokud se nevešly. Na 2 GB kartě jsem v Mirror's Edge Catalyst (2016) zvolil ignorovat velikost VRAM. fps kleslo o třetinu, ale odrazy všeho na všem byly hires místo lowres. DX 12/Vulkan hry prostě jen spadnou (programátoři sami swapování neřeší).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hmm, podle tabulky vych měl na 4k na 10GB 3080 zapomenout. Já ale ve 4k hraju (s dlss quality pokud je dostupné) i s RT a na problém jsem narazil zatím jen v tom novém Indiana Jones. Kde dělám chybu?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak pokud si kupuješ grafiku jen na již vydané hry, tak víš, jak stačí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nikto normálny si nekupuje hardvér len pre súčasné hry. To robí len finančne negramotný idiot.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Je jich tady asi dost. Pamatuju v 90tkách/nulkách když lidi vybírali grafiku podle výkonu v Quake 1/2/3, že jim to stačí. Jenže to byly nejoptimalizovanější hry. Běžné hry běžely na poloviční fps a hry na enginu Q1/2/3 na o třetinu nižším. Takže si koupil GPU pro třeba 800x600 30fps a divil se, že ve hrách nastavuje 640x480 a stejně to občas dropne na 20 fps a některé hry ani nedovolovaly nastavit méně jak 640x480.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Preto som napísal, že nikto normálny to neurobí. Ako sa vraví: nie som natoľko bohatý, aby som si mohol dovoliť lacné veci.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

A když jiné hry nehrají? Taky nehraji nové hry. Přestal jsem kupovat. Mam hromadu čekajících na dohrání. 5-7 let staré. Takže kdyby mi stačil výkon 5060Ti, tak bych nejspíše ušetřil za nižší paměťovou variantu. Ale tohle ředit nemusím. Nemá toho výkonu tolik.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak ty nepotrebuješ novú grafickú kartu. A už tobôž nie najnovší model.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> kdyby mi stačil výkon 5060Ti, tak bych nejspíše ušetřil za nižší paměťovou variantu

Kdyby se nabízela rtx 4090 8GB, tak si ji Jiříček pořídí.
S "de Luxe" chlazením.

Aby pak obhajoval, že se mu MS FS zas tak moc neseká a za to škubání může ISP.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Presne tak, radeji priplatim $1000 abych usetril. Ale vubec nevadi, ze to hreje v zime i v lete. :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V tý době si pamatuju že se grafiky kupovali podle toho co si kdo mohl dovolit, a plynulyho quaka a jiný hry jsme viděli vždy až několik let po vydání.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Lidi si ale kupovali HW co utáhne budoucí hry. Proto kupovali karty od výrobce s nejrozšířenějším upscale algoritmem a s nejlepší podporou RT.

Ježíš to zas bude minusů..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

.. aby ji po 2 letech nahradili novým modelem
a znovu
a znovu

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tu rtx 3070 s trapnymi 8gb vram mám už 4 roky...a furt ty hry hraju na high ve fhd. Uznávám, nikoliv PT (kromě portal rtx).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

rtx 3070

1) není nejnižší model řady
2) není tak očesaná jako modely 4070 resp. 5070

Na starší věci ještě poslouží. A na novější ...
Stejně jako v mé bublině stále slouží 5500XT (přesunuta do třetího PC).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tomo:
"ve 4k hraju (s dlss quality pokud je dostupné) i s RT"
"Kde dělám chybu?"
-----------------
Jako AMDčkař ti řeknu asi ve všem. Ted si budu protiřečit protože sám tomu nerozumim.

1 - Nevěřim Nvidii, myslim že se ti rozmaže obraz (když dojde VRAM), aniž by došlo k poklesu FPS.
https://diit.cz/clanek/8gb-pro-1440p-jiz-nestaci-brzdi-i-1080p-s-ray-tra...
Známej na notebooku s Nvidii 4GB VRAM hrál na všechno Ultra.
Říkám: To nevidíš jak to škube. ON: Ne, to je v pohodě, mám Nvidii hraju na Ultra.
Potom další člen, kámošovo syn 26let - fotbalista, stavěl jsem mu před lety PC (Ryzen 3100 4/4, RX5600XT 6GB), hrál Cyberpunk 2077 - 1080p/Ultra. Říkám: CPU a GPU jsi měli dávno upgradovat (stačilo mi zavolat). ON: na co, parádně to běží.

2 - """ve 4k hraju (s dlss quality pokud je dostupné)"""
Ne, ty hraješ 1440p.
Mizí Nvidia tabulky - DLSS rozlišení, protože Nvidia chce aby se tomu říkalo "booster FPS".
Od Radeonu jsou tabulky FSR pořád dohledatelný na netu.

FSR rozlišení, tabulka
https://ctrlv.cz/Txe7

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Za mýho mládí, pokud jsi měl Voodoo 1 a 30 fps stabilní VSync, tak jsi byl king. S 90 % ostatních GPU jsi byl rád za 20-25, s S3 Virge za 15 fps. Ty hry měly gameplay na to stavěný, např. v Quake 1 a myslím i 2 byl framerate fyziky 15 fps (v Quake 3 vím jistě že už 30 fps). Takže já třeba upgradoval ze svého (již retro) desktopu s highend dGPU na APU s iGPU o stejném výkonu, ale 10x více VRAM. Můj jediný problém byl totiž, že půlka nových her na 2 GB VRAM nešla spustit (protože v DX12 si správu paměti dělá programátor sám, tedy se vykašle na swapování do systémové paměti, a minimální požadavky byl první Playstation 4 z roku 2013 s 8 GB RAM, tedy 1 GB OS, 3 GB hra a 4 GB VRAM - tedy dnes by mi stačily ty 4 GB VRAM, to je jen detail, že iGPU si umí brát až 50 % celé systémové paměti - tu já tam mám i pro jiné věci, proto tolik).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenom doplnim bod 3:
(5800X3D, RX6600XT 8GB, 32GB RAM, 1080p 240Hz monitor), hra KCD2 mi nastavila 1080p/Vysoké po chvilce hraní jsem přepnul na 1080p/Střední, aby hra běžela plynule.
Jak hra trochu cukne, jsem zblbnutej z Battlefieldu, jsem ciltivej na záseky, mikrozáseky, hra musí běžet plynule.
------------------------------------
Upgradoval jsem na RX9070 hraju KCD2 1080/Ultra, odešla mi RAMKA x1 16GB (G.Skill 2x16GB 3600 cl16), musim jí reklamovat.
Zajímaví je, že jsem neměl modrou smrt, RAMKA na sračky, test RAM v první minutě ukázal obrovskou chybovost, jediný co to dělalo že jsem měl ve hrách o dost nižší FPS, ted budu asi kecat - myslim si že systém podržel Ryzen 5800X3D jeho velká L3 (proto jsem asi neměl modrou smrt).
Ted jedu na moje starý RAM 2x8GB 3600 cl16, KCD2 v Kutné Hoře to občas škubne, hra chce 32GB RAM.

Voodoo 2 12MB jsem jednou vyžebral v hospodě za pár panáků (nepamatuju si rok, 2 roky jsem na ní jel + PII 266MHz), Half-Life1 vypadal božsky, hrál jsem Alien vs Predator.
Si pamatuju že hry škubaly, dlouho jsem neměl PC který by utáhnul Mafia1.
Tenkrát jsem do PC naházel hodně peněz (1995-2002) a stárlo to před očima, od 2008 jsem zase stavěl PC protože začaly dvoujádra.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Autoři testů vysloveně hledají kombinace her, rozlišení a nastavení, na která 8GB GeForce RTX 5060 Ti nestačí a naměřené výsledky předkládají jako „důkaz“ toho, že 8GB kartám odzvonilo. Sledovanost takových videí na YouTube je obrovská, a tak lze očekávat, že ani čtenost podobně koncipovaných recenzí nebude nižší. To dost možná zvyšuje motivaci k tvorbě takového obsahu - s realitou použití těchto grafických karet však podobné testy nemají mnoho společného."

Tak toto je úplne vytrhnuté z kontextu a autor totálne nepochopil (alebo nechcel pochopiť) pointu celého testovania. Hardware Unboxed týmto chcel prezentovať, že samotné GPU je dostatočne výkonné pre 4k/60 FPS aj v moderných hrách a 8 GB pamäte ho umelo deklasuje na výkon integrovaných GPU. A bežný používateľ nemá ako vedieť tento rozdiel vo výkone keďže názov karty je identický a rozdiel v číslovke 8 vs 16 mu absolútne nič nepovie, zato rozdiel v cene áno. A keďže predávajúci ho na tento fakt neupozorní tak Franta si obstará kartu ktorá je dead on arrival a ani o tom nebude vedieť. A presne na toto sa nVidia spolieha. Až rozum zostáva stáť nad tým ako môže ktokoľvek kritizovať poukazovanie na tento problém. O to viac, keď ešte aj samotná nVidia si je toho plne vedomá.

"Uživatel upgradující starší mainstreamovou sestavu nebude mít 4K monitor a ani zájemce o novou mainstreamovou sestavu nebude očekávat, že by s ní hrál ve 4K rozlišení. Totéž platí i pro Ultra detaily a ray-tracing."
Opäť raz: 16 GB verzia zvláda 4K, ray tracing aj ultra detaily. 8 GB nie. A človek, pre ktorého je cenový rozdiel medzi 16 a 8 modelom privysoký, si nebude kupovať 5060 Ti.

"Situace je o to paradoxnější, že zatímco v době 8GB GeForce RTX 3070 řada recenzí omlouvala její kapacitu paměti a neměla problém u karty pro nižší high-end uživatelům doporučit omezení detailů nebo rozlišení, v případě 8GB GeForce RTX 5060 Ti, která je fakticky nižším mainstreamem, se Ultra detaily či vysokým rozlišením dokazuje, že karta je „nepoužitelná“."
Hardware Unboxed kritizoval nedostatočnú pamäť už pri vydaní RTX 3070 a mali pravdu. Navyše, 5060 Ti je omnoho výkonnejšia karta, pričom jedna z jej verzií má rovnako len 8 GB pamäte, čím ju robí ešte horším produktom ako bol 3070.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

„Opäť raz: 16 GB verzia zvláda 4K, ray tracing aj ultra detaily. 8 GB nie.“

Nikoli. Autor našel jednu hru, kde to platí a dělá z toho obecné závěry. Realita je taková, že pro 95 % her to neplatí.

„Navyše, 5060 Ti je omnoho výkonnejšia karta, pričom jedna z jej verzií má rovnako len 8 GB pamäte, čím ju robí ešte horším produktom ako bol 3070.“

Nikoli, špatným produktem ji nedělá kapacita paměti, ale cena. Je to jednoduché - při důsledné aplikaci této „logiky“ bychom totiž došli k závěru, že čím výkonnější karta (s danou kapacitou paměti) je, tím jde o horší produkt. Což je samozřejmě nesmysl.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

95 % starých her, často dokonce s možností jakékoli RT vypnout (u nových je už třeba jen RT málo/hodně).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Rovnaký argument môžem použiť aj proti tebe: našiel si jeden test, ktorý sa ti nepáčil, odignoroval si zvyšok a na základe toho sa napísal článok. Vo videu otestovali 14 hier v troch rôznych rozlíšeniach pri viacerých kombináciách kvality/DLSS. Tvoj článok tak vyznie ako pokus o senzáciu, teda presne to, z čoho obviňuješ ich.

Ale budem konkrétnejši:
1. Karta zvláda 4k s DLSS, s ktorým sa dá ísť až na performance, čo je interne rozlíšenie 1080p. Každá jedna hra v teste bežala na/okolo 60 FPS len pri DLSS Quality,s výnimkou A Plague's Tale, ktorá si vyžadovala DLSS Performance.
2. Až na jednu výnimku vo všetkých testovaných hrách bola 8 GB verzia značne pomalšia aj v rozlíšení 1440p s DLSS Quality s rovnakým nastavením kvality, čiže aj tam je množstvo pamäte obmedzujúce.
3. No a aj v natívnom 1080p bežali hry rýchlejšie na 16 GB verzii. Síce nie o veľa, ale merateľný rozdiel tam je.

Ak si teda porovnám kontext videa, ktorý si prezentoval ty na základe jediného testu v jedinej hre v jedinom rozlíšení, a skutočný kontext videa v ktorom testovali mnoho hier v mnohých nastaveniach v mnohých rozlíšeniach, komu v skutočnosti šlo o clickbait? Máš plné právo na svoj názor, ale ak chceš niekoho kritizovať za jeho prácu, rob tak v plnom rozsahu a nie len na základe jedného detailu, ktorý sa tebe osobne nepáči. Dupľom, ak autor video uviedol dôvod testovania v 4K, ktoré si vôbec neadresoval. Za celé roky čítania tvojich článkov som nikdy nemal problém s ich obsahom, ale tentoraz si to prepískol. Jedna vec je nesúhlasiť s testovaním v 4K, čo ti nijako neodopieram, ale niečo úplne iné je vytvoriť záver odignorovaním zvyšku videa.
Inak ale s tebou vo zvyšku článku súhlasím, hlavne s faktom, že 8 GB nemá v tejto cenovej hladine čo hľadať.

P.S.: Spider-Man 2 treba z porovnania vynechať, nakoľko v čase testovania bol PC port rozbitý a dali ho ako-tak dokopy až nedávno.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

sorry, ale kdyz web zmeni obvyklou testovaci metodiku pro test jedny konkretni grafiky, protoze ji chce strhat, tak je to blbe.. nehajim rtx5060ti, ale kdyz ma nekdo zavedeny testovaci postupy a pro jeden produkt je ohne, aby vysledky vysly jak potrebuje, tak je to u me normalni bulvar..

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Jenže co jsou ty zavedené testovací postupy? 5 až 10 let staré hry? I ten Cyberpunk 2077, pionýr v RT, je už 5 let stará hra. Pak je jasné, že 8 GB VRAM ought to be enough for everybody. Ale někdo si kupuje GPU, aby mu pár let vydržela.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jde jen o to co s tou grafikou chceš dělat. Pokud máš v plánu hrát nové tituly, které teprve přijdou, nedává 8GB varianta smysl abys využil jejího potenciálu, když je ten rozdíl tak malý.

Pokud to máš na hraní Overwatche apod. na high refresh rate 4k monitoru, hraješ takové hry exkluzivně, tak úspora za 8GB kartu bude vítaná.

Takže správný recenzent ukáže jaké možnosti karta má, co od ní čekat v různých scénářích, kdy je to ok, kdy to ok není případně co udělat aby to ok bylo. Nedělá ale závěry, natož clickbaitové, nechá rozhodnutí na tom, kdo to sleduje. Protože každý máme vlastní požadavky a priority.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Bohužel svět je polarizovaný. Takže na jedné straně máš clickbait recenzi her, kde má VRAM vliv, a na druhé straně recenze, kde je to taktně pomlčeno, aby dostali GPU na testování i příště. Např. tak, že zrecenzují jen "zavedené hry".

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ta "úspora" je 40 €, čo predstavuje 10% ceny 16 GB karty, čo je dokopy nič. Takýmto ľuďom úplne stačí aj Radeon RX 9060 s väčšou VRAM, vďaka ktorej im tá karta vydrží OMNOHO dlhšie.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

HU nezmenil testovaciu metodiku. Ak áno, ukáž mi kde a v čom.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A přístup nvidie nebyl bulvární? 8gb grafiku vám nedáme! nVidia s bulvárním přístupem začala, tak se jí to vrátilo jako bumerang. Tuhle hru hranou dvě strany. Ne jenom kožená bunda

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

>> Nikoli. Autor našel jednu hru, kde to platí a dělá z toho obecné závěry.

Někdo špatně hledal.
Propírá se 1 hodně profláklá hra, ale recenze 5060Ti 8GB jich ukazují více.

V roce 2024 jsem potkal i recenzi hry, kde pro 1080 nebylo dost ani 12GB.
Tou dobou to ještě takové vlny nevyvolalo.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A takých hier bude pribúdať. I keď skôr pre 1440p, ale bude.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Lidi s 8 GB VRAM si zvyknou, že aby jim to běželo ve FullHD s RT, tak mají počkat na patch, co autodetekuje o stupeň horší textury (to byl myslím případ té hry s kouzelníky).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Toto som aj ja chcel napisat. Tu nie je problem samotny vykon, resp. kapacita VRAM grafiky, ale to, ze sa to nvidia snazi predavat ako nieco co to nie je. Keby tu 8GB verziu uviedli ako ako 5060 (bez TI) alebo nejako inak ju oznacili (napr. LE), tak by to bol mensi problem.
A ze to nie je prvy krat kedy nvidia takto o*ebava zakaznikov, kedy rovnako znejuci nazov vyrobku (len s inou kapacitou VRAM) je radovo horsi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Protože to má furt nějaký výkon, který prostě nechtějí prodávat levněji, proč tedy Ti není jen 16GB je tedy otázka, jednoduše se tě nejspíš snaží ojebat, pokud si to koupíš a přehledneš tento nedostatek, je to pro ně určitě výhoda, jednak si koupíš dražší produkt, protože se tím výkonem necháš zlákat a druhak tento předražený bazmek za chvíli budeš muset upgradovat, protože tomu v nových hrách začne záhadně velmi rychle docházet dech, jelikož nedostatek VRAM tomu podrazí nohy a spadneš s tím na hubu, protože jsi ušetřil pár tisícovek na paměti, nejhorší na tom je, že ten stuttering je tak otravný, že se kvůli tomu hra stane v podstatě nehratelná a i normálně o dost slabší grafika pak proti tomu může vypadat jako dělo.

Prostě k tomuto výkonu dávat jen 8GB je zkrátka blbost, jedině to prodávat ideálně třeba jen za 6k, což se jim samozřejmě moc nevyplatí, když ten výkon lidi koupí třeba i za dvojnásobek, možná i víc, to se jednoduše nestane, aby to prodávali za polovic, čili 8GB tak max. pro nějakou RTX 4050, to už by mohlo dávat smysl, protože kupovat výkonnou grafiku, aby tě pak stejně brzdila paměť, to je k ničemu.

Ono by to teoreticky nemuselo vadit, mít to na nějaké třeba staré hry, kde na tu VRAM ještě nejsou takové nároky, tak by to mohlo být v pohodě, jenže to se opět dostáváme k tomu, na co bys potřeboval takovou výkonnou grafiku za tolik peněz na takové hry, proč by to někdo měl chtít, tento scénář mi připadá takový nereálný.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

8 GB u RTX 3070 možná řada recenzí omlouvala, ale jistý no-X psal už v roce 2020 že "Drobnou vadou na kráse je kapacita paměti" :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Jj a už v roce 1988 Lenka Filipová zpívala píseň Za všechno může čas....Náhoda? Nemyslím si :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ale v té době se čekalo na nasazení celovodičů a na lepší obrazové efekty už tenkrát bylo potřeba mít dostatek vRUMu...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

R.U.M. == Rozumně Uložená Měna

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

8GB VRAM na 1080p stačí i na high detaily. Pokud ne, je chyba ve hře, že je neoptimalizovaná a bohužel i hry s prasácky napsaným kódem existují.
Jsou lidi, kteří stále používají fullHD monitory, jsou, není co řešit.

Na druhou stranu, já ten všeobecný vztek na NVidii chápu tak, že jsou lidi nasraný, že grafika na dnes běžné 4K stojí 28 000 Kč. Takže dobře tak NVidii, taky si s radostí na ně zanadávám. :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Lenže 5060 Ti zvláda 4k, dokonca aj v niektorých moderných hrách. A že 8 GB nestačí pre 1080p len kvôli kódy hry je totálna sprostosť. VRAM sa nepoužíva len na textúry, ktoré samé o sebe šli s kvalitou hore rovnako ako aj zvyšné grafické efekty. Aj frame generation žerie pamäť. Lenže k čomu ti je funkcia zvýšenia "výkonu", keď karta je nedostatočne výkonná? To je priam učebnicová irónia.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

„Lenže 5060 Ti zvláda 4k“ - V cherry-picked situaci, což je právě to, o čem tu mluvím. GeForce RTX 5060 Ti je karta s výkonem Radeonu RX 7700 XT, který nikdo nikdy nepovažoval za 4K kartu, dokonce byla prezentovaná jako karta pro 1080p s vysokými detaily. Ani Radeon RX 7800 XT, který je o 15 % rychlejší než GeForce RTX 5060 Ti, rovněž žádná recenze neprezentovala 4K kartu, ale jako kartu pro 1440p.

Argumentovat u GeForce RTX 5060 Ti 4K rozlišením je zcestné a je to modelový příklad demagogie, o které mluvím.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ta historie je vtipná (obecně): Jéé, karta pro 4K - Ne. - Další generace, jéé, 4K. - Ne, tato není pro 4K. - Další generace...

Připomnělo mi to, jak na PS5 bylo na krabici 8K60, ale později to odstranili. Přesto jedna hra to zvládne:
https://youtu.be/DNGA_XnWVMg?si=KQdTLn41DH_VmscD

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

První karta pro 4K u NVidie byla RTX3080, teda co je výkonem pod ní, není 4K. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

První, o které to tvrdil marketing, byla 1080(Ti).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

1080 jsem měl a přijde mi to neuvěřitelný, že by si to dovolili, ale tehdy jsem neměl 4K a je docela možný, že ho v tý době ještě neměl skoro nikdo, takže si to dovolit mohli. :-D
V době 3080 už bylo 4K bych řekl dost běžné, možná ještě nepřevažovalo, ale měl už to kdekdo i já. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No me by spis zajimalo, jak to 8K z PS5 dostali, kdyz specifikace HDMI portu vzivote nemohla pustit 8K :) kdyz uz tak max 30Hz :D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vyjadril som sa k tomu v komentári hore.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> „Lenže 5060 Ti zvláda 4k“ - V cherry-picked situaci, což je právě to, o čem tu mluvím. GeForce RTX 5060 Ti je karta s výkonem Radeonu RX 7700 XT, který nikdo nikdy nepovažoval za 4K kartu ..

Dovolím si připomenout, že nVidia prezentovala rtx 3090 jako kartu pro 8k hraní.
A to má až o 33% vyšší výkon než 5060Ti.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Vis co je optimalizace? Chceš luxusní auto ale mas peníze jen na malé auto.

Bud snížíš své nároky - vystačíš si s malým autem nebo přidáš peníze. Nakonec třeba skončíš někde mezi. Ubereš z luxusního auta na střední/vyšší střední a přidáš peníze ale ne tolik.

Optimalizace her funguje stejně. Mas nějaký požadavek, třeba kvalitu textur, efektu atd. A musíš k tomu najít adekvátní hw. Pokud něco nesedí musíš ubírat na jedné straně a přidávat na druhé.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

5060 Ti 8 GB je ako motor Ferrari napchatý do bakelitovej karosérie trabantu - motor zvládne vyššie rýchlosť, zvyšok auta nie. Tento bazmek je pre ten typ ľudí, ktorý sa na fórach sťažovali, že prečo im idú pomaly hry na RTX 3050, keď majú 64 GB RAM. Je to doslova pasca pre neznalých zákazníkov a nijak sa nedá obhájiť jej existencia.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ne že by teda neexistovala auta, kde si lidi dali výkonnější motor. Nebo aspoň přečipovali, i když zbytek ústrojí neodpovídá RS verzi a rychleji se opotřebuje.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Presne tak.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

U těch aut nešlo vůbec o výkon. Luxusní auto neznamená výkon. Když chceš rolse a mas na okru, tak se bud smíříš nebo přidáš. Přidáš méně, můžeš mít skokového medvěda, maybach atp.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Grafická karta v mainstreamu není ale o luxusu. Tady je výkonný čip, který dali na PCB s málo VRAM. Někde to pojede rychle, někde si nabiješ.
Srovnání s auty bych asi řekl příklad, kdy první věc, co chceš změnit pro blbnutí na okruhu, jsou pneumatiky.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

A toto je presne to na čo HU poukazoval. Toto je pointa celej tejto rozpravy.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Takto to už ale funguje nějakou dobu, akorát se to zas reší až teď se zpožděním, Nvidie tě naláká na výkon, jenže už se nedozvíš, že ti bude docházet VRAM a ve hrách se ti budou mazat textury, aby to bylo hratelné, takže to stejně bude vypadat jako h0uvno, i když pojedeš na „ultra“.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jo, každou generaci budou lidi nadávat, dokud to nVidia nevzdá jako již Apple.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Netuším proč píšeš o něčem konkrétním. Psal jsem o principu.

Optimalizace = kompromis mezi požadavky a výsledkem. V případě projektového managementu hraje roli ještě další faktor a to je čas. Můžeš mít zdroje (peníze, výkon) na splnění požadavku (třeba to luxusní auto nebo sw co zvládá požadované) ale v čase který na to máš to nezvládneš vyrobit/dodat. Takže zase hledáš cesty. Třeba místo auta na míru koupíš skladový kus, sw nebude umět všechno, nebo počkáš déle než se vyrobí/dodá.

Btw kategorie luxusních aut není kategorie sportovních vozů. Ale příklad ve stejné kategorii. Chceš Escalade. Peníze mas na Palisade. Bud přidáš ranec nebo se smíříš s “horším” autem. Nebo něco přidáš a koupíš kompromisní Yukon XL nebo Armadu. VŠE skvělá auta ale když vyzkoušíš escalade… je to jiná liga. Není to o výkonu. Toho mají víc než dost všechny. Nehraje roli jestli 290, 450 nebo 680 koni. Je to o komfortu ne o tahání 4 tunového obytňáku.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takhle to úplně nefunguje. Optimalizace je proces, kdy snižuješ hardwarové nároky hry tak, aby to nebylo poznat vůbec nebo co nejméně. Samozřejmě, že snižuješ kvalitu textur, ale pokud to oči nevidí, tak to srdce nebolí!

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No odnese to jedině bežný uživatel, který si přečte ty marketingové kecy. Karty pro uživatele, tím spíš ne low end, NVidi neživí takže jim to žíly netrhá.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problémů je víc, nejen cena. Probém 8GB VRAM spočívá v tom, že si na něm moderní fičury tlačené na sílu Nvidií ani nezapneš, nebo musíš ladit. Z 8GB ti 1GB žere Windows plocha. RT si vezme 2-3GB, FG cca 1GB. Pak tu máme framebuffer, shadery, textury, na které ti zbývá 4GB, při použití DLSS Quality, zbývá řekněme 5,5GB(+33% volné kapacity díky nižšímu rozlišení).
To je problém, který vidím já. Nedej bože do toho ještě streamovat, protože dle všech těch internetů snad streamuje každý. Pak máte další 2GB pryč. Shadowplay na tom bude asi o něco líp, ten nic neskládá, jen sosá co je v bufferu.
Ono u moderních her prostě na to GRO grafiky, už moc místa v 8GB VRAM není.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Prese z tohto dôvodu je RTX 5060 Ti DOA. Už teraz je karta pomalšia vo väčšine moderných hier a s postupom času to bude horšie a horšie.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

hájit 8GB VRAM s tim ze na 1080p bez RT stačí v době kdy začaly vycházet hry s MANDATORY RT je chupce

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ještě že místo Fortnite mluví JirkaK o Overwatch. Na tom Fortnite je totiž zajímavé to, že stejně jako Cyberpunk po čase vydal úplně samostatnou codepath pro slabé GPU (nestačilo "posunout všechny posuvníky na lowest"):

Video před 11 měsíci, tehdejší verze Fortnite na Intel 630 iGPU jede 28-55 fps:
https://www.youtube.com/watch?v=NRLYyG8IwzY

EDIT: Video výše mu stuttering kvůli nahrávacímu software. Zde správnější (sice staré, ale to novější výše zas ukazuje, že tu codepath stále udržují):
https://www.youtube.com/watch?v=-DOyduBh4Go

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kdo hraje hry, nemůže si dovolit kupovat tento levný šmuk. Moment, on vlastně není levný? Hmmm, Jen-Hsun zase jede :-). Ale to vše je jen důsledek doby, kdy hra = hromada efektů, bambilión raytracingů a na to vše vržená AI, co tomu dodělá neexistující pixely a snímky. Prostě bordel. A kam zmizel mlíkař, se ptám? Tedy ... atmosféra.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Když ono, dneska jsou důležitější efekty! Michael Bay by mohl vyprávět...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ať tak, nebo tak. Fakt, že s 8GB je využití všech těch superduper vychytávek RTX karet v 1080p naprosto nepoužitelné, vyznívá poněkud ironicky sám o sobě.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Na smartphone taky není nic chytrého a lidí do toho vyrážejí majlant. Se podívej na Jablíčkáře. S RTX je to tak nějak podobně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vtip je v tom, že si koupíš RT kartu, na které to RT funguje asi jen na vysoce nepravděpodobném scénáři: v 720p :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já chci kartu bez nutnosti externího napájení a opravte mne jestli po kauze PCI-E 3.0 nedostačuje existuje už dnes lepší volba než letité 1650 nebo A400-1000 . Samozřejmě jde o cenu a od toho se odvíjí absolutně všechno ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kolik tak stojí 8GB GDDR6, počítám že to bude do 20 USD. Takže o čem se tu bavíme? Prostě low end je do 16GB paměti.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.