Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Začátek roku 2026 bude produktově nudný, Zen 6 AMD vydá až ve druhém pololetí

Neprehanite to trosku?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak jsme si trošku zapřeháněli…

https://diit.cz/sites/default/files/zaprehanel_0.jpg

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nuda, nuda, šeď, šeď ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas, taky mě to zarazilo. Vyšel super nabušenej Zen 5 a oni by už chtěli Zen 6. To snad je logický, že bude až na příští vánoce. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nabuseny ZEN5? Okrem herneho 9800X3D, kde najvacsie zlepsenie je, ze dali cache odspodu a tym padom mozu zvrchu chladit mi pride, ze cela generacia je +- o nicom(okrem jedneho herneho CPU). Vykon PC CPU sa nikam neposuva pre niekoho kto nehra.
i7 13700K
Ryzen 7900x

a pod su tu cca 2 roky a 2 roky nic zaujimave na co by sa oplatilo upgradovat

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

IPC sa posunulo o 15%. 1T aj multiT vykon ryzenov 7000 a 9000 sa posunul az v medziach do 20%.
Prosim daj si laskyplne okuliare a povedz nam o kolko sa zvysil vykon Utra 285K v porovnani s 14900K.
Odpoved je v ZAPORNYCH (!!!!!!!!!) hodnotach.

Okrem toho AMD pri Zen4 vs. Zen5 naozaj zapracovalo na novom kremiku:
https://youtu.be/bPLKa4crk8A
(IO chiplet je ten isty, vyrobny proces pre CCD sa zmenil "symbolicky" z 5 nm na 4 nm (aka 5 nm+) TSMC, mikroarch, je setsaktra prepracovana)

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Na tom, co se nestihlo dostat do Zen5 asi nejvíce zamrzí Memory controler.
Intelisti se předbíhají, kdo ty paměti vytočí na nejvyšší hodnotu (12600+ MT/s) a k AMD se pořizují DDR5 6000 MT/s s nižžším CL.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"12600+ MT/s"
wie viel kostet diese spass?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty paměti jsou drahé.
A to tak, že hodně.

Navíc jen pro s1851.
Zatím.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kolik promile kupujících tohle reálně zajímá/využije?
Takže raději žravý horší CPU, protože jde "vytočit"?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja teda neviem kde sa posunulo IPC o 15%, porovnam si ryzen 7900x a 9900x, multithread vykon sa zmenil o 5%, a to 9900x je vyssie taktovany a ma vacsiu data cache. A zen6 ma byt az o 2 roky.

Intel slabota tiez.

Jediny kto je zaujimavy je Apple M4 a Qualcomm vyzera nadejne

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Bezpochyby pravda, jen bylo zajímavé vědět, k čemu (obecně) vlastně upínáš naděje. k "závodění" o číslíčka kdo udělá o 3-4% větší "skóre"??
Nebo jde o čistě praktickou stránku věci, že zajímavý nebo nadějný bude jakýkoli produkt, který mi přinese citelný, ihned bez čísel a marků rozpoznatelný rozdíl v práci či hře.

Pokud bychom chtěli to druhé, můžeme myslím 5let svět novinek v IT naprosto ignorovat, protože kromě číslíček a komínků v grafech rozdíl stejně nepoznáme. Tak nicotné ty přírůstky výkonu jsou - a z logiky věci, v době křemíkové už nikdy nebude jinak.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jj, přesně tak. Pro majitele Zen 4 prostě není Zen 5 na upgrade, pokud vysloveně nechce AMD podpořit kvůli nějakým drobným. Pro majitele předchozích Zen procesorů nebo pro majitele jakéhokoli Intelu to na upgrade je, pokud výkon navíc potřebuje.
Osobně si myslím, že nám v rodině ty tři Zen 3 budou ještě v pohodě nějakou dobu stačit, ale možná ještě v éře Zen 5 vyměnim poslední Skylake, který u rodičů stále přežívá. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak tak už dávno razím teorii “čtyř generací” u Intelu - každá čtvrtá generace se dá považovat za řekněme plnohodnotnou, na kterou by byl upgrade opravdu upgrade.
Takže reálně je to Lynfield, Haswell, Coffee, Alder. Čestější upgrade je “nákup z nudy”.

U AMD platí to samé, akorát u co druhého ZENu 1,3,5,7 atd.

A to ještě když hraju. Na internet a domácí žvýkání stačí prakticky cokoli z vyšší třídy a mladší deseti let

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Okrem P4 sa IMHO nikdy upgrade na o 1 generáciu neoplatil. Kto robil upgrade o Skylake na Kaby lake? Kto robil upgrade zo Zenu na Zen+? Mať Zen 4, tak o 4 roky idem do lacného Zenu 6. Dokážem si predstaviť upgrade zo Zenu 4 6/12 na Zen 5 12/24, alebo 16/32. Ale inak upgrade na ďalšiu gen. by som nerobil.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Právě proto říkám že jedna generace není ani náhodou generace - je to možná “ročník”.
Skylake a Kaby je prakticky stejný procesor

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

nesouhlasim. :-)
Pentium III Tualatin byl super procák, kdežto Pentium 4 Willamette se nepovedl, až druhá generce Pentium 4 Northwood za upgrade stála. Takže platí to minimálně objednu i tady.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Veď píšem - na ďalšiu sa neoplatilo. Keď už z Tuleňa, tak IMHO na Pentium 4 HT 3.2 a medzi nimi je Willamette a Northwood (bez HT).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Northwood byla "oprava v rámci možností". Jen oprava - Prescott už byl zase o ničem.
V principu se celá "Netburst" architektura jen hnala za frekvencí, ani ne výkonem jako frekvencí - marketing.
Poté přišli chlapci z Izraele a otočili Intel vzhůru nohama - Conroe/Alandale.
2.13GHz Core2Duo rozsekalo 3.4GHz P4 na cucky a všichni P4 fans do půl roku odnesli své "šroty" do sběrného dvora a potichu zapomněli.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já ne, měl jsem původně Northwooda 2,6GHz, šel nataktovat až na 3,0GHz, ale daroval jsem ho jednomu malýmu klukovi na první vlastní PC a pořídil jsem si Prescott 3,2GHz, který šel nataktovat na 3,4GHz. A s tím jsem celé Core2 přeskočil a šel jsem až do Nehalemu, druhé generaci Core i7, konkrétně myslim i7-920.
Upřímně ale jsem tehdy pořídil noťas s Core2Duo a pracoval jsem často na něm, takže jsem mohl desktop udržet na oblíbeném Prescottu. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No jak písu výše, koupils v nejblbější dobu šrot, pak ještě větší šrot a to revoluční jsi přeskočil - naštěstí na další revoluci.
Ještě že sis místo Nehalemu pořídil Phenom :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

„9900x je vyssie taktovany“

Zen 5 při stejném TDP běží na nižších taktech nez Zen 4 a v případě Rzen 9 9900X ještě TDP kleslo ze 170 na 120 wattů.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

9900X vs 7900X:
Cinebench 2024 +10%
Blender +16%
V-Ray +22%
AV1 Encoding +12%
Na rendering je to super. Spotreba v Cinebench klesla o 30W, v Blenderi o 24W, vo V-Ray o 10W, v AV1 o 7W.
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-9900x/23.html
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-7900x/24.html

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

7700x, 7800x3d, 9700x, 9800x3d všechny nastavené na 48000 MHz (průměr ze 7 her)

7700x - 109 fps - 100%
9700x - 120 fps - 110%
78x3d - 149 fps - 137%
98x3d - 171 fps - 157% (114.77% vůči 78x3d)

Nějaký nárůst tam je.
Že při Vašem způsobu použití žádný nárůst nevidíte, není procesorem.
Pokud se Vám to nelíbí, pořiďte si 12600K dle doporučení Userbenchmark.

https://www.computerbase.de/artikel/prozessoren/amd-ryzen-9000x3d-7000x3...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Sice hry ma nezaujimaju, ale povedzme 10% (7700x vs 9700x) za 2 roky, ZEN6 az za dva roky.

Osobne mam 2 PC, i5 13400 @65W + iGPU a Ryzen 5900x + Radeon 4350HD. A ako upgrade sa mi najviac momentalne pozdava M4 Pro aj ked nie som moc Apple pozitiv (ano mal som macbook ako hlavne PC 2 roky)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

AMD dosáhlo výkonového posunu Zen4->Zen5 při zachování výrobního procesu TMSC4nm pro chiplet a snad i nižších max. taktech, Intelu použil lepší TMSC proces se známým výsledkem a Apple docílil svého pokroku mj. i přidáním cca 10% na max. taktech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AMD vydalo 65W Zen 5 R5 a R7, ale zistili, že používatelia čakali viac, tak TDP zvýšili a tým pádom aj výkon. A plus u Ryzenom nie je problém limity zvýšiť ručne. Raptora by som veľmi nechcel, K zvlášť nie. Síce degradácia sa údajte týka CPU vyrobených v Korei, ale toto tvrdí jediný človek. Žiadny článok to nezmienil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Má tam nově 6ALU! a je mu to malý pokrok, do pekel horoucích s ním.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> Strix Point pro rok 2026 se dočká vylepšení v podobě podpory rychlejších pamětí LPDDR5X-8000

Eeeeeh ???
Nemají to už leteošní Ryzen AI ?
https://diit.cz/clanek/amd-rozsirila-podporu-pameti-strix-point-oficialn...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

*2025. Opraveno. Jeden výrobce na to má exkluzivku už na prosinec, ale obecně se to má týkat produktové nabídky roku 2025.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Velké APU" = desktopové?
"vývoj výkonného mobilního Halo-produktu odložil na neurčito" = čo je Halo-produkt? CPU s "wow" efektom? Ak vývoj na základe súčasných architektúr zrušil, na čom pracuje?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, odkud se to vzalo, ale po těch internetech se rychle rozšíříl další "buzzword" - Halo, jako definice "lepší třídy".

Wow effect je už asi moc písmen ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

„další "buzzword" “

Článek Halo effect na Wikipedii je přes 20 let starý a obsahuje zdroje i více než 100 let staré. I v češtině máme obrat „to bylo haló“ jako označení něčeho, co vyvolá odezvu u velkého množství osob.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Potom je halo-produkt aj Zen 5 (DT), lebo kvôli malému nárastu výkonu sa o ňom hovorilo veľa. A Arrow lake detto. Len to ani jedna fy neplánovala. A ak ide o vedomé vyvolanie halo-efektu, beriem to u Zenu [1] a Threadripperu. Neviem či ide dnes vyrobiť tak zaujímavý CPU, aby mal právom nálepku "halo-produkt". Samoz. nemožné to nie je.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Po vydání Zen 5 stoupl AMD podíl na trhu, objemy prodejů i marže. To není halo produkt.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zen 5 mal nižší nárast výkonu ako sa čakalo = "vyvolalo odezvu u velkého množství osob".

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

ešte poriadne ani nenaskladnili 9800X3D a 9950X3D vyjde 2025, tak že rok 2026 je až nad očakavanie ked niečo dorazi.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

V roce 2026 určitě dorazí karty, procesory ne. Nevím co by měli takovým fofrem nového vymyslet.
Dyť Intel už teď vydává procesory pomalejší než byly ty minulé.
nVidia půjde velkolepě akorát se spotřebou ještě výš, protože stejný proces, a celý Blackwell bude o dvou kartách.
5080 a 5090, vše ostatní bude pouze překryv karet stávajících. Vůbec bych se nedivil 8GB 5060 s výkonem o 15% výš než 4060. (takže 4060ti v jiné kabátu)
Jedině Radeony by měly opravdu přijít s něčím opravdu razantním, protože ne že by nestačily, ale skok RDNA2 vs 3 byl zoufalý.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Krok 1) zjistit, jestli ještě mají pod Blaníkem dost místa
Krok 2) Natáhnout k Blaníku dostatečně tlustou linku
Krok 3) v klidu pařit, než vydají něco, co bude stát za upgrade

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Bude to prostě nuda pro všechny co je svrbí peněženka a nakupují "z nudy".
Přesně napsáno :)
Myslím že cetek už vyšlo tolik, že je teď třeba se zabavit i samotným hraním. :)
Nevím o hře, (kromě MSFS) co by dobře neběžela na CPU z 2021 a GPU z 2022.
A pokud se nebavím o hraní, z 95% postačí slušné PC z roku 2019

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No podle herních webzinů, by se brzo mělo na trhu objevit několik herních titulů postavených na Unreal Engine 5 - to budou noví žrouti výkonu.
A samozřejmě i nadále platí pravidlo, že čím výkonnější HW, tím méně se chce herním (SW obecně) vydavatelům platit za optimalizace běhu(výkonu) programů/her.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Her na UE5 je zde už mraky. A náročné jsou v postatě jen na výkon GPU. Do příchodu nových konzolí žádné revoluce nečekej. To může být klidně v roce 29

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A jiné firmy neexistují nebo nic nevydají?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Apple vydá novou řadu ntb, kde konfigurace 32GB RAM + 1024 GB SSD bude stát přesně dvojnásobek 16GB RAM + 512 GB SSD.
Klávesnici, touchpad, obrazovku, šasí, adaptér a nový výkonný procesor M5.6 k tomu dostanete jako bonus.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Intel v prvním pololetí nové architektury nevydává, takže dojde maximálně na 65W modely Arrow Lake-refresh nebo Panther Lake (=mírně vylepšený Arrow Lake vyrobený u Intelu). O tom už několik článků bylo.

https://diit.cz/clanek/intel-potvrdil-vydani-panther-lake-pred-koncem-roku-2025-chysta-se-i-desktop
https://diit.cz/clanek/jadro-panther-cove-skutecne-v-procesorech-panther-lake-nenajdete
https://diit.cz/clanek/pat-gelsinger-ukazal-vzorek-panther-lake-pak-ho-daroval-sefovi-lenova

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V r. 2026 Intel neco vyrobi? 😉😉😉😉👍

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Papírové krabičky s logem.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No, to se ví, že ano.
Třeba to bude i nový oběžník B65...
https://www.youtube.com/watch?v=xk2keN8JmeA

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Intel a AMD jsou jediné firmy na světě, které vydávají produkty?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Necht si klidne poradne vypileny Zen 6 vyjde az ve druhe polovine roku 2026!

Rok 2025 bude totiz na poradny hardware dost bohaty, na jeho zacatku vyjdou 12 a 16 jaderne 2nd. gen. 3D V-Cache 9 Ryzeny a to 9900X3D a 9950X3D, pote dojde na Strix Halo(Sarlak), dale bude vydan velice ocekavany Blackwell a rovnez RDNA IV a nasledne to cele korunuje Zen 5 ThR.

Cili mame se na co tesit a jasat .-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Navrhuji nove tema: O cem budeme cist v roce 2027?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

O tom, jestli si je lepší novej SnapDragon X nebo Apple M7. To dobou už PCčka nikoho zajímat nebudou.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

nejlepsi bude AMD ARM s FPU Zen 6

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

PC nikoho nezajímá od dob UltraSPARCu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Sorry, sem se špatně vyjádřil. PCčka tu budou furt, ovšem je otázka, s jakou architekturou CPU.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Budou z 95% stále x86 architekturou.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Podívej se na to jaké výkony podává M2 Ultra, M4 Max nebo Snapdragon X. Nebylo by od věci, kdyby NoXik napsal článeček o tom, jak v posledních letech rostl výkon u X86 ve srovnání s výkonem čipů od Apple. Z toho by hned bylo jasné, že architektuře x86 ujíždí vlak. Za pár let budou levné Macbooky konkurovat PCčkům nejen výkonem, nýbrž i cenou.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

jak se to vezme, vyjde ještě v prosinci nové GPU Intel, zatím doladí firmware pro Arrow Lake takže už to tak nezajímavá platforma nebude. A pak samozřejmě hlavní hvězda GPU vydá novou generaci. A pak AMD nové X3D modely v nejvyšším segmentu s novými byť jen do střední třídy Radeony. Jo a u Intelu už se čile spekuluje o novém Extreme modelu, tedy 295K. Takže nějaké hw sucho opravdu ne. Spíš bych se bál zdražování kdy ani jedna firma nebude chtít dávat produkty za minimální marži. V tom se shodnou takže výhled vidím pesimisticky, hlavně ty přírůstky výkonu budou vyváženy vysokou spotřebou. Roky se mi jevil zdroj 650W s dostatečnou rezervou a nyní je to vlastně na hraně toho co už za hw provozuji...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pevně doufám, že žádný extreme model nebude, BO to bude ostuda akorát.
285k přetočená do nesmyslné super žhavosti alá 14900ks .... a výkon?
Ne 20% pod 9800x3D, ale jen 10% pod 9800x3D..
K čemu to ?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A co desktop Zen5 APU ala nástupce 8700G a jeho řady mezitím nebude? Tady bych něco očekával. CPU část Zen4->Zen5 a iGPU RDNA3 -> RDNA3.5, minimálně něco takového bych očekával, v desktopu stále chybí

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nechybí. Kraken přidává NPU jednotku, ale výkon iGPU bude přinejmenším stejný, dost možná slabší než u řady 8xxxG. Jediné + by bylo vydání Strixu pro AM5, ale tady si myslím, že AMD chce především prodávat desktopová 8j a 12j Zen 5. Obecně platí, že APU jsou v desktopu kupována zákazníky, kteří nejdou primárně po výkonu. Neříkej, že ti 8700G už nestačí. Vždyť ji máš v PC sotva 10 měsíců :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Výkonu iGPU není nikdy dost. Ve hře jsou ještě ty rychlé paměti 9000Mhz co by iGPu taky mohli pomoct, ale víc by se hodilo RDNA3.5. Strix point v desktopu nebude, protože AM5 nemá 4kanál paměti

Taky by se vylepšila energetická efektivita. Protože to mám fanless, tak pochopitelně škrtím TDP. Ač výkon CPU jader Zen4 je více než dostačující, tak každý ušetřený watt může jít do iGPU neboť APU je společná TDP obálka CPU a GPU jader

Top model desktop Krakenu nemůže mít pomalejší iGPU než 8700G. Bylo by to porušením zvyklostí G řady

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Strix je dvoukanál, Strix Halo je čtyřkanál. DDR5-6400 je k desktop APU ideál z hlediska ceny a výkonu. Příplatek za mýtické DDR5-9000 je nesmysl. 7 % výkonu za 30% příplatek, ale no tak. Holt is musíš počkat na další APU. AMD potvrdilo, že pro AM5 vyjdou nové procáky i v roce 2027, tak třeba nějaké APU ještě vyjde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak ono v mezidobí vyjde určitě Threadripper a 3dV varianty a kdoví, třeba má AMD ještě nějaké překvapení ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.