Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Životnost pevných disků dle Google

A co tahle analyza? http://www.usenix.org/events/fast07/tech/schroeder.html
Na te FAST konferenci (kde byl i ten Google paper) vyhrala Best Paper.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Měl jsem (záměrně říkám minulý čas) externí disk SEAGATE 300GB. Přesně po 2 letech a jednom měsíci disk přestal fungovat. Záruka tedy prošla o 1 měsíc. Smůla ? poslal jsem tedy ?rozbitý? disk do Prahy do firmy DATARECOVERY, aby provedli alespoň obnovení dat z disku na jiný. Po měsíci marného čekání jsem se dozvěděl, že policie provedla razii v této firmě a že zabrali zhruba 800 pevných disků včetně toho mého. Vyděšeně jsem volal na policii, kde jsem se dozvěděl, že jednatel společnosti DATARECOVERY společně s dalšími osobami záměrně poškozovali pevné disky klientů tak, aby uměle ?vyšroubovali? cenu za obnovení dat. Mě za obnovu disku ještě před vyšetřováním řekli ?nádherných? 10.500 Kč !!!!) Většinu disků záměrně poškozovali, včetně toho mého. Jednatel této společnosti je už ve vazbě, ale to mi příliš nepomůže. Pevný disk mám od prosince na kriminálce, kde se na něm dělají policejní expertýzy a slouží jako důkazní materiál proti této firmě. A konečný výsledek? Jsem třetí měsíc bez dat a pevného disku, záruka o měsíc proběhla, takže na ni nemám nárok, firma DATARECOVERY ještě provedla poškození tohoto disku a disk dostanu v poškozeném a nefunkčním stavu z pražské kriminálky neznámo kdy. No není to pech????

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tin: No to by nasralo i mrtvého :-o

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

2 TIN> A ještě tě zavřou za Waréz :D

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

re: Tin
neni jednodussi koupit jiny disk a obnovit data ze zalohy?
Motto: zalohovat, zalohovat, zalohovat.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Neuvádí výrobce... tak k čemu nám je taková "analýza"? To půjde vžycky po dlouhodobém "testu" říci, že nyní už jsou výrobky i výrobci jinde a tudíž výsledky jsou passé...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Uvést selhávání jednotlivých řad mohli, třeba by to vyřešilo spousty hádek na téma spolehlivost kdyby se ukázalo že každá série kolísá takovým způsobem že je šumák kdo to vyrobil. Problém by asi nastal pokud by se ukázalo že někdo je na tom dlouhodobě špatně, případně by taky mohli vzít za své různé extra edice kdyby se ukázalo že jejich zvýšená trvanlovost je jen marketigový žvást.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"všechny grafy se pohybují v rozmezí 0,6 až 1 %"

Pokial sa tento text tyka grafov s pravdepodobnostou prezitia, tak to nie je pravda. Grafy maju na osi y pravdepodobnost, ktora moze nadobudnut niektoru z hodnot medzi 0 a 1.
Takze pravdepodobnost prezitia 0,6 znamena, ze mam 60% sancu, ze disk prezije.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Analyza je aj tak pre nas "desktopakov" irelevantna, pretoze disky v Google bezia v rezime 24/7, co je uplne iny rezim ako napr. u mna doma. Ja mam na WXP max. uptime cca 3 dni.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nehovoriac o novych doskach s i965 chipsetom, kde s kazdym restartom sa disk vypne a znovu zapne. Takto dostane disk pekne na frak ak sa dostane do takejto zostavy a k overclockerovi.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jaky restart? To jako je nejaka chyba na nekterych deskach? Nebo obecna vlastnost?

A vubec, co ma chipset co do cineni s napajenim disku? Nebo ten chipset vypina ty disky softwarove?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tohle mi dělala i jedna z desek s BX čipsetem. Jde to softwarově, samozřejmě že s napájením to nedělá nic. Je to věc BIOSu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To : NOX
Často stačí jen nahrát nové ovladače přímo od Intelu, konkrétně RAID/AHCI Software - Intel? Matrix Storage Manager  z 1.4.2007  (http://downloadfinder.intel.com/scripts-df-external/filter_results.aspx?...)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mám zkušenost takovou, že když má disk nějakou výrobní vadu, tak odejde během jednoho dvou měsíců. Pokud toto období úspěšně překlene, tak pak vydrží. Ikdyž jsem asi neměl takový testovací vzorek, jako google :)

Tin: Hustý. Tuhle kauzu vůbec neznám...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

2 TIN
Moc nechápu, pročs dával externí disk po záruce na analýzu dat.
Měl jsem v ruce externí WD (taktéž po záruce). Rámeček jsem rozebral a disk z něj vyndal. Jelikož se ukázal jako plně funkční, následovalo zakoupení samotného USB boxu a disk je opět "externista"
Pochybuju že ostatní výrobci používají v externích boxech disky jiné než standardní.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tady máte ten ceník od Datarecovery aby jste byly v obraze kolik se cáluje za záchranu dat a proč se těm frajerům vyplatilo je kurvit.
měli to dobře spočítaný že než na ně POLICIE přijde tak už budou dávno navatovaný a na Seychelách s Krejčířem.
http://www.datarecovery.cz/cz/zachrana-dat-orientacni-cenik.html

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To: iLAMA:
Na tom zmiňovaném zabaveném pevném disku pravděpodobně odešla elektronika, musely by se "snad" přemontovat plotny do jiného funkčního disku, což je ale mimo moje technologické znalosti a možnosti. Jinak podrobnější článek o této kauze a "důvěryhodnosti" firmy DATARECOVERY si můžete přečíst přímo na webu kriminálky na této adrese: www.policie.cz/rs_atlantic/project/article.php?id=33721   na kterou jsem byl odkázán i já - možná, že podobné problémy má i někdo z Vás.   Ještě jedna prosbička pro vás všechny: Disk mám zatím na kriminálce, ale až ho dostanu zpět - nevíte o někom kdo by dokázal vytáhnout data z poškozeného pevného disku na jiný? Potřebuji sehnat nějakou firmu, ale hlavně ne proboha DATARECOVERY !!! Když tak písněte na můj mailík. Díky. Můj mailík je tin001@seznam.cz

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nejak nerozumim na cem konkretne se pakovali, kdyz penize chteli az za zachranena data. Pokud byl hdd opravdu tezce poskozen a dotycny chtel data zachranit a akceptoval cenu pak by urcite rad zaplatil za ty data. A spokojeni by byly obe strany ne ? Pokud tam dal nekdo disk s nakopnutou fatkou ci podobne lehce poskozen pak by maximalne zaplatil vice za udajne tezke poskozeni, ale i tak by data ziskal.

kazdopadne nejlevnejsi cesta je zalohovat, zalohovat a zase zalohovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Není úžasné že ta firma fakt umí za pouhých 600 Kč bez DPH mechanicky zničitr vaše staré CD/DVD? Tomu říkám technický zázrak. A já blbec si je přestřihávám doma sám 8-)))
http://www.datarecovery.cz/cz/zachrana-dat-likvidace-dat.html

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to LiborH: je tu jista pravdepodobnost, ze to cd/dvd za ty prachy likviduji ekologicky. Ale to jsem asi moc velky optimista ze?:)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

to LiborH: LOL nechat si zničit hardisk :)))) To je něco jako rovnák na vohejbák :)))

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jak vlastně reklamovat HDD ?:
Když mi v záruce náhle odešla elektronika u HDD s důvěrnými daty (IBM-Hitachi), tak jsem požadoval, aby v mé přítomnosti technici diagnostikovali závadu a uznali reklamaci a nefunkční HDD mi vrátili, anebo jej fyzicky zlikvidovali, anebo prokazatelně smazali data. Nikdo v republice prý neřeší takto reklamace paměťových médií a celé disky i s daty na plotnách se posílají po všech čertech až k výrobci na recyklaci... Že prý buďto předám celý HDD k reklamaci bez záruky za manipulaci s daty na plotnách (na které se nedostanu), anebo ať si koupím nový a ten poškozený si zlikvuduju sám bez nároku na reklamaci... Je tohle vůbec ze zákona možné??? (ochrana osobních údajů, oprávnění osob pro manipulaci s daty, odpovědnost z vad výrobku....)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

2 Trill: Těžká věc, důvěrná data byste si měl chránit sám šifrováním, bo co kdyby vám ten počítač jednoduše ukradli?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To Trill: Takove veci se delaji jen u velkych firem pro velke zakazniky. Napriklad kdyz jsem delal v Nokii, tak jsem dostal notebook IBM s napisem, ze v pripade poruchy vadny disk zistava u zakaznika. Samozrejme navic vsechno bylo sifrovane. Pokud jsi to koupil jako komponent v nejakem shopu typu Alza, pak bez sance.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

trilll>
Jak vlastně reklamovat HDD ?
Pro tyto případy je buď s dodejcem sjednána speciální smouva např. něco o tom, že není nutné disk při reklamaci vracet celý, že stačí jen vnější obal se štítkem výrobku (tím dojde k otevření disku a jeho další nepoužitelnosti) a dodejce (výrobce) disk vymění. Ale na to je nutné pamatovat už při koupi a asi si to může domluvit jen velká organizace. A nebo existuje speciální zařízení obecně známé jako mikrovlná pec. Tam lze data bezpečně smazat i bez vnějšího fyzického poškození disku. Ale opět to není levné řešení. Jiný způsob reklamace neznám. A zničení já osobně provádím tak, že disk rozeberu, plotny vytáhnu a zbytek s klidným svědomím zahodím (předám k ekologickému uložení, abych měl potvrzení). Plotny potom používám jako podtácky. :-) Už jich mám pěkných pár. Data z nich nelze prakticky dostat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Sesam: Nevadí ti, že otěr z těch prudce originálních podtácků může být toxický? :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak nevím, mně tato analýza připadá zbytečná. Mohli tam dát výrobce, kapacitu disku, modelovou řadu, počet ploten atd atd. Je to to samé, jako bychom se např. od TUV dozvěděli, že korozí trpí x% dopravních prostředků starších 1 roku, y% prostředků starších 5let atd. Započítány by tam byly osobní, nákladní auta, autobusy, lodě od výrobců z celého světa.. Opravdu k ničemu..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Opravte si ten nesmysl s tim ze se pohybujem do jednotek procent, jak vas uz v poledne upozornoval Jezko.

Jinak ta analyza ma podle me smysl v tom, kdy se zacit o disk bat...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

trilll: Mám stejnou zkusenost z SCSI diskem ze serveru na kterym byl mirror windows spolu s databazi. Vzhledem k tomu ze to byl disk z uradu, jsem cekal ze to bude nejak poreseny, ale nakonec to dopadlo tak ze jsme si museli sehnat zniceni dat na mikrovlne peci a pak jsme disk predali...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

pred reklamaci odsroubuji kryt a ponicim plotny (sroubovak+kladivo)
pri dnesnich kapacitach disku je SW mazani nepouzitelne ;o(

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

mohli by na to prodavat neco ve stylu stojanove vrtacky...
vlozil by se do toho diska a provratlo by to diru skrz ;O)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jeeee :)) Ja chci taky bratru 6000.- za tri udery osmikilovou palici do disku na kovadline :))
Mohu zarucit, ze po teto fyzicke likvidaci data nikdo nikdy neprecte. A za priplatek 1500.- nabizim prokopnuti zbytku krumpacem. :))

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

neviete nejaky dobry nastroj na diagnostiku disku?? ide o IDE disk od Samsungu. ide mi o to aby som vedel nejako zhodnotit v akom je disk stave

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

VasekB: a jak rozeberes disk bez ztraty naroku na reklamaci?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A Tohle "Pevný disk, pokud při autodiagnostice vyhodnotí některý sektor jako vadný, tento zablokuje pro další použití a data z něj realokuje do tohoto záložního prostoru (který však samozřejmě není nekonečný)." probiha nezavisle na zapnuti/vypnuti S.M.A.R.T.?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Celkově článek o ničem, v podstatě nemá vypovídací hodnotu, člověk se nedozví, jestli jsou lepší Seagaty nebo Samsungy či snad dokonce Westerny. Ze své zkušenosti můžu říct, že nejšrotovější disky jsou Maxtory, co disk to reklamace, naopak Seagaty jsou bezproblémový. K Westernům nemám důvěru, už mi prošlo rukama hezkejch pár WD, se kterýma se dala tak leda podložit noha od stolu. Chápu, že by se na chlapy z Googlu snesla velká vlna nevole, kdyby zveřejnili konkrétní údaje, ale celkově jsem z toho článku docela zklamanej.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Johnny_zadejte_jinou_prezdivku> Jo. Presneji, pokud zjisti chybu pri zapisu, zapamatuje si ten sektor jako vadny a misto nej to zapise do (a nadale bude pouzivat) zalozni sektor - zvysi se reallocated sector/event count. Kdyz to zjisti pri cteni, pouze si poznamena ze je vadny a zvysi "current pending" pripadne "offline correctable". Data nerealokuje, protoze nema jak - prece je nedokaze precist. V clanku pisou ze je to protoze to "elektronika mohla spatne vyhodnotit" ja si myslim ze hlavne protoze nema na vyber - vymyslet si misto necitelnych dat jina a poslat je ven je nesmysl, zbyva jen nahlasit chybu a dat uzivateli sanci ze mu to nejaka data recovery firma treba precte :) Nebo muze pouzit diagnosticky program od vyrobce disku. Ze zkusenosti vim ze IBM/Hitachi DFT je ochotnej ten sektor "opravit" (premazat a tim zapisem prealokovat) pokud neni pouzivany (zrejme je schopen to poznat z FAT, mozna NTFS), jinak ne. Takze je nejlepsi ten postizeny soubor co nejrychleji smazat a nechat to opravit.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

1) Po dlouholetých zkušenostech a mnoha zklamáních kupuju disky Seagate.
2) Veškerá data jsou buďto zálohovaná, nebo ztracená.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

mno mam doma seagata staryho celkem, ma natoceno 18400 hodin (koupen nekdy na zacatku 2003) a ani jeden wadnei sektor :D nechapu, pritom s tim diskem sem zachazel presne tak jak tady pisou ze se s nim zachazet nema, jako treba transport ke kamosoi w bunde a rownou do PC atd.. :)))) v bedne neni doted prisroubovanej, teplota se pohybuje idle tak 35-40, a kdyz mu dam poradne zabrat tak 40-45 :) ve SMARTU mne hlasi akorat natocenej cas problemy, ze sem o nejakejch x tisic hodin prejel...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"procenta" jsem v clanku opravil, diky panove za upozorneni. sotek samozrejme za trest zbicovan.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, jaké špatné zkušenosti máte s WD, moje disky mají naběháno 11526h (10GB) a 14007h (80GB/8MB) a jsem s nima spokojený. Naproti tomu většina disků, která odešla mým známým jsou Seagate. Je to podle mě věc náhody, na jaký kousek narazíte, ale statistiky Google týkajícící se značky by mohly hodně prozradit.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

mia: ja uz pres 7let kupuju převážně Maxtor disky a za celou dobu mi chciply 2 jeden 120Gb SATA zhruba po 1 roce používání (ještě v záruce) na vadný clustery a druhej 60GB Ide 1rok po záruce kompletně na plotny. z těch zhruba 130 disků od Maxtoru za 7let jen 2vadný to mi nepřijde jako blbý skore. teď jsem nedávno reklamoval 200GB SATA disk od Seagate s vadnýma clusterama nebyl starej ani 1/2 roku , a od WD jsem reklamoval minulej rok před vánocema 40GB disk zbejvalo mu 17dní do skončení záruky :-) u velkoobchodu už v záruce nebyl tak jsem ho posílal na reklamaci do německa přímo do WD (stálo mě to 400Kč) a za 14 dní mi poslali novou 40ku i s půlroční zárukou :-) každej výrobce měl svoji vadnou sérii u Maxtoru to byly kdysy 5-20GB disky na elektroniku , u IBM/Hitachi nedavno 80-160GB disky co se přehřejvaly a umíraly na plotny , u WD kdysy 1-2,5Gb disky na plotny , každej výrobce disků má svojí nepovedenou sérii :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nappster> ty máš 2 disky a mluvíš o statistice? jsi víc než génius!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Proc by nemoh pocitat statistiku ze dvou vzorku? to ze mu pak vyjde, ze jeho jsou nejlepsi na 50+/-50% je vec druha ;o)))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

re:ztrnka
To ja sem zas mel hdd IBM 120GB a mel mesic pred vyprsenim zaruky a a na reklamaci mi dali misto neho novou 160GB protoze ho uz nemeli, a to se vyplati :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

RAID nenahrazuje zálohu, to je nesmysl! Ve většině případů, kdy se musí obnovovat ze zálohy, za to může lidský faktor (zkrátka se něco omylem smaže). Poslední odstavec je tedy velmi zavádějící...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

2izap: akoze raid nenahradzuje zalohu ? vysvetli pls bo ak ho mas nastaveny na mirroring tak podlamna hej ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hele, já tohleto docela nechápu. Podle těchto různých zvěstí, nevydrží žádný disk více jak 5 let v non-stop provozu. A co potom několik mých disků, které jsou 15 let v provozu? Mají nejspíš vadné sektory, mají už určitě dost, ale drží, jedou, bez problémů. Takže já si z toho vyvozuji fakt, že výrobci disků už dnes přistoupili na můj nápad, který jsem měl jako malý kluk - dáme do výrobku něco, co ho krátce po ukončení záruky znehodnotí, zničí, aby si uživatel musel koupit něco nového. Tak to přesně nejspíš je. Já nevím, ale chci si koupit disk, který mi vydrží klidně 70 let, ne dva roky, ne 5 let. Tohle se mi opravdu, ale opravdu nelíbí.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

re: izap

to je možné, že někdo něco omylem smaže...ale mirror raid je k zkrátka k tomu, že pokud jeden disk selže, tak druhý, kde je kopie toho prvního, neselže - nemůže, resp. nemělo by se stát, že odejdou dva disky najednou, jedině zásah blesku, nebo polití pc pivem :)...od toho to je a k ničemu jinému to není...když je někdo idiot a neví, co s počítačem dělá a vykalenej maže soubory, tak to je jiná věc...k diskuzi k tomuto článku navíc vůbec nepatří tvoje poznámka o "omylem smazaných datech", to patří spíš někam k hdd recovery, ne sem, tady se bavíme o hdd, pokud s nimi někdo umí pracovat...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

a jaké disky že používá google? ;)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

2mindwarp: haha, TVŮJ nápad? :) génie

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

mirror ani jiny raid nezajisti to co zaloha. nejde zde jen o (jiz zminovany) lidsky faktor, ale take o fakt, ze kdyz selze disk tak s sebou muze vzit i neco dalsiho a muze dojit i k neplanovanemu vypadku stroje. maloktery filesystem se s timto 100% dokaze vyporadat. stejne tak crash applikace muze zpusobit nekonzistenci dat i presto ze k zadnemu poskozeni na HW nedoslo. a argumentovat tim, ze uzivatel nesmi nic podelat, FS ma byt odolny vuci padum a applikace ma byt napsana tak aby nepadala, nebo nemrsila data, je stejne chaba jako argument, ze disk by nemel selhat.

zkratka zalohu na urovni souboru nebo dokonce databaze neni mozne nicim nahradit.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.