Retrospektiva nadcházejícího roku 2013 post mortem
Vytahuji tedy rok a půl starý papírek se seznamem věcí, které jsem od roku 2013 očekával. Není řazen ani chronologicky, ani podle důležitosti, zkrátka jen 13 oblastí bez ladu a skladu.
1) Steam pro Linux / Steam Box
Už v roce 2012 bylo jasné, že pro Valve není Linux jen krátkodobá episodka. Očekávat se dal příchod finálního Steamu pro Linux a také čehosi, čemu se říkalo Steam Box a měla to reprezentovat jakási divní plastová krabička, údajná herní konzole od Valve. Ono to tak trochu vypadalo jako nesmysl, protože se rozhodně nedalo předpokládat, že Valve bude vyvíjet nějakou specifickou hardwarovou architekturu pro herní konzoli, na to tato převážně softwarová firma prostě neměla a nemá kapacity.
Rok 2013 ale rozhodně rok vzestupu hraní na Linuxu byl, dovolím si tvrdit, že tady jsem se trefil. Proběhla řada úspěšných akcí typu Humble Bundle, Valve představil Steam Machines, Steam OS, Steam Controller a samozřejmě finální, plně použitelný Steam pro Linux. Na něm lze koupit desítky linuxových her a postupně přibývají nové. Spousta firem a enginů je portována či přímo psána pro Linux, z těch nejnovějších a největších oznámení vybírám zejména Crytek s CryEngine 3 a Epic s Unreal Engine 4. Jedině zaslepený odpůrce Linuxu by mohl nadále ignorovat to, jak velké investice se ve významných firmách spojených s hraním, do Linuxové platformy hrnou.
Trefil : netrefil? 1:0
2) Haswell
Nejnovější procesorová architektura Intelu skutečně přišla a také jsem ji u nás otestoval. Ale přiznám na rovinu, že má očekávání byla větší. Po tak trochu nemastném-neslaném Ivy Bridge jsem od 22nm TOCKu Haswell očekával alespoň podobný skok, jaký předvedl Sandy Bridge. Moje nadnesené očekávání bylo naplněno jen zčásti. Haswell je vynikající architektura, o tom není pochyb, ale spousta inovací šla - pochopitelně - směrem k mobilnímu a ultramobilnímu segmentu, nikoli do desktopů, kde není důležitá kvalita integrované grafiky, jako spíš možnosti v taktování, které Haswell též nijak zázračné nepředvedl - ostatně však také Intel nyní chystá výběrová CPU s lepším teplovodivým materiálem mezi CPU die pouzdrem a heatspreaderem.
Můj odhad z roku 2012 o tom, co předvede Haswell bych si tedy dovolil označit za plichtu. Mnohé dobré novinky předvedl (zejména z nových AVX instrukcí se budeme těšit ještě dlouho), ale mé velké choutky nenaplnil.
Trefil : netrefil? 0:1
3) Next-gen Radeony HD 8000 / Next-gen GeForce GTX 700
V roce 2012 obě označení ještě smysl dávala, ale oba výrobci se to rozhodli změnit. AMD uvedla Radeony R9, resp. GPU Hawaii. Ta moje očekávání kompletně splnila. Nepřinesla sice úplně a zcela novou architekturu, ale pokrok byl dostatečně dobrý a podařilo se jí z 28nm výrobního procesu u TSMC vytěžit zase o kus víc.
Nvidia v rámci řady GTX 700 celý rok 2013 vlastně jen recyklovala GPU řady GTX 600 (či dokonce 400/500 u low-endu), takže ta mě nepotěšila. Je sice hezké, že uvedla plně aktivní GPU GK110 nejdříve na GeForce GTX 780 Ti, později na Titanu Black, ale ta první přišla až v listopadu a ta druhá dokonce až letos. A ani jedna z nich není to, na co jsem se těšil a co jsem očekával: Maxwell. Uvedení Maxwellu se konalo až s příchodem GTX 750 / GTX 750 Ti v roce 2014, takže Nvidia moje očekávání nenaplnila.
Trefil : netrefil? 1:1
4) Vyšší rozlišení u notebooků
Tento bod jsem zamýšlel zejména v souvislosti s tragédií zvanou „1366×768 v 15,6 palcích“. Tuhle ohranou nakřáplou desku v zatuchlém obalu nám výrobci hrají již příliš dlouho a je čas se jí zbavit. Naštěstí rok 2013 v tomto přinesl obrat a začalo se objevovat více notebooků s 1920×1080 či dokonce rozlišeními vyššími. Namátkou třeba MSI GT60 s displejem o rozlišení 2880×1620. To je hezký trend a ještě víc mě snad těší, že roste počet notebooků s displeji typu IPS.
Trefil : netrefil? 1:0
5) FullHD smartphony
Tento předpoklad byl jednoduchý a těžko bych se v něm mohl seknout. Již v roce 2012 byly na trhu některé FullHD smartphony a během minulého roku se jich objevila celá řada.
Můžeme samozřejmě polemizovat nad tím, jaké rozlišení má smysl. V kontextu notebooků pak obecněji jaká pixelová hustota má ještě smysl. Na internetech jde nalézt ukázky toho, že ani FullHD nebude v kategorii 5 až 6palcových smartphonů konečná, jelikož obraz na displeji prostě na 2560×1440 (QHD) vypadá opět o trošku lépe. Ano, může nás pohledem 96dpi éry CRT monitorů iritovat, že takto obrovské rozlišení dostaneme v relativně levném smartphonu, zatímco v notebooku či desktopovém LCD si to nechávají výrobci „krvavě zaplatit“, ale to neospravedlňuje flamewary o tom, že FullHD je ve smartphonu zbytečné.
Osobně jsem toho názoru, že pokud dané rozlišení vypadá lépe než předchozí při standardních pozorovacích vzdálenostech, tak není důvod jej nepoužívat. A je jedno, jestli jde o smartphony, tablety, notebooky, LCD monitory, TV či displeje fotoaparátů. Hlavní je aby dopad na výdrž akumulátoru byl co nejmenší až zanedbatelný.
Trefil : netrefil? 1:0
6) levné tablety a e-ink čtečky
Byly už v roce 2012, ale v roce 2013 dále zlevnily. Dodnes si pamatuji, jak šlo v létě koupit dvoujádrový 7palcový tablet s IPS displejem rozlišení 1280×720 a další obvyklou výbavou za 2 300 Kč. Od té doby pravda trochu podražil zejména díky kurzové intervenci ČNB, ale pravdou je, že pokud chcete dát něco menšímu dítěti, tak je tablet v cenové relaci kolem 1,5 až 2 tisíc Kč (tj. parametrově horší než mnou uvedený příklad) poměrně dobrá startovací volba.
Věřím, že tablety budou i nadále zlevňovat. Totéž ale platilo v roce 2013 i pro e-bookové čtečky. Etalon trhu, Amazon Kindle 5,. šel koupit za velmi slušnou cenu,v akcích i pod 1 500 Kč. Ale i pokud jste nechtěli Kindle, byly tu další volby. Z těch atypických zajímavých bych zmínil kupříkladu PocketBook Mini, e-ink čtečku s 5palcovým displejem, která si v podstatě vleze do kapsy od kalhot, či kabátu, či do malé kabelky. Ze souboje mezi tablety, e-inkovými čtečkami a smartphony zatím vítězně vycházíme my, zákazníci.
Trefil : netrefil? 1:0
7) Nové fotoaparáty (ff / bezzrcadlovky)
Krátce pohovořím o přístrojích, které konkrétně splnily má očekávání. A nejen má, protože hned v lednu přišla Sigma DP3 Merrill u níž to jeden z členů redakce při zjištění jejích kvalit nevydržel a zainvestoval. Rozhodně mě potěšily kompakty s APS-C snímači, konkrétně Nikon Coolpix A a o něco lepší Ricoh GR. Velmi potěšil Pentax (Ricoh), jehož 16Mpix APS-C zrcadlovky byly vždy poměrně dražší, ale s příchodem modelu K-500 se i tahle APS-C špička dostala do rozumných cenových relací (samozřejmě díky určitému očesání parametrů).
Doufal jsem jako mnozí, že Pentax udělá jedinou rozumnou věc a v rámci pidi systému Q přejde od 1/2,3" snímače na 1/1,7". Tak se také stalo, 12Mpix Pentax Q7 se objevil v polovině roku a je kompatibilní se všemi skly systému. Názory na tenhle systém se různí, ale když jsem se dnes díval na recenzi Sony RX10 (1" snímač, ale 20Mpix) na DPReview, tak Q7 s výrazně menším snímačem ve srovnání s ním obstojí, dokonce na základní ISO dává detailnější snímky.
Dalo se očekávat prolomení 50× zoomu, první s tím přišel Panasonic, jehož Lumix FZ70 přinesel 60× zoom. V dubnu to byla Sony, kdo KONEČNĚ přišel s mirrorless systémem s full-frame snímačem, a to konkrétně s 24Mpix A7 a 36Mpix A7r. Panasonic i Olympus inovovali v rámci mocr43 těl, zejména OM-D E-M1 si vysloužila vysoká hodnocení. Panasonic své předchozí modely letos zcela zastínil Lumixem GH4 s podporou 4k videa, ale to příliš předbíhám.
Zkrátka a dobře, čekal jsem vylepšené mirrorlessy, čekal jsem nový Q s větším snímačem, čekal jsem full-frame, čekal jsem lepší profi kompakty a vše se naplnilo.
Trefil : netrefil? 1:0
8) nová SSD, nové HDD
Nejenže loni přišly nové řady SSD, ale došlo konečně na častější 1TB modely a také na nový standard SATA Express, který vychází vstříc současným SSD, jež 6,0Gbit/s SAsběrnice již delší dobu rychlostně limituje. Navíc tu mám e nový form factor M.2, pokračování mSATA tradice, kdy můžete přímo na základní desku osadit pidi kartičku s výkonným a kapacitně velkým SSD. Z hlediska SSD se tedy má očekávání naplnila.
U harddisků je to podobné. Přišly konečně modely s kapacitou vyšší než 4 TB a také tříplotnové 1,5TB i 2TB disky velikosti 2,5 palce, navzdory třem plotnám ale standardní výšky 9,5 mm. Rok 2013 tedy z tohoto pohledu také částečně dohnal skluz, mimo jiné vzniklý někdejšími záplavami na Tchaj-wanu.
Trefil : netrefil? 1:0
9) pokrok v RAW editorech
V devátém bodu jsem selhal. Předchozí roky jsem sledoval vývoj, který nabíraly open-source RAW editory a vypadalo to rozjeté velmi slibně. Pak se ale vývoj programů jako Photivo či RAW Therapee zpomalil až občas skoro zastavil a nijak moc se nehýbe kupříkladu s přesunem výpočetně náročné funkcionality z CPU na GPU. Snad jedině darktable zachraňuje reputaci, ale jinak jsou pokroky vidět hlavně u nových verzí všech těch Lightroomů či Photoshopů.
Trefil : netrefil? 0:1
10) standardizace H.265
Na podzim roku 2012 jsem ještě netušil, že koncem ledna budu psát článek Nejdůležitější zpráva roku 2013: ITU a ISO/IEC schválily formát H.265. H.265 se dle očekávání skutečně dočkalo standardizace, bez které byl nerealizovatelný přechod od FullHD k UltraHD, natož výše. Letos pokračuje a bude i nadále probíhat adopce tohoto formátu trhem, ať již v programech, nebo hardwaru.
Trefil : netrefil? 1:0
11) příchod 14nm technologie
No, skoro to nevyšlo. Kdyby Intel loni na záříjovém IDF nepředvedl Broadwell, musel bych konstatovat porážku. Nicméně se podařilo a spolu s Atomy je zjevné, že se toho lo stihlo relativně dost, přestože Intel nakonec rozhodl o odložení uvedení Broadwellů na trh. Jistě jsou v tom zčásti i marketingové důvody, nicméně ani to nic nemění na skutečnosti, že 14nm technologie byla loni již ve funkčním stavu.
Trefil : netrefil? 1:0
12) PS4, Xbox 720
Obě loni představeny, uvedeny a prodávány, ač se ta Microsoftí nakonec jmenuje jinak. Tohle byla v podstatě sázka na jistotu, protože bylo jasné, že na rok 2014 již oba výrobci čekat nebudou. Vyždímali z generace Playstation 3 / Xbob 360 maximum a herní studia již dlouho lamentovala, že na ty „pomalé plečky“ se již prostě nedají vyvíjet moderní hry v hávu vypadajícím lépe než předchozí díl.
Trefil : netrefil? 1:0
13) OLED
Když tak koukám na loňské články o OLED, tak to zas tak hrozné nebylo. Přišly OLED TV s UltraHD i FullHD displeji, víme i o smartphonech s lepšími (AM)OLED než předchozí generace, ale faktem je, že moje představa byla ještě optimističtější. OLEDů je kolem nás stále méně než bych si přál a když už, tak se to projevuje na ceně, z hlediska zákazníka samozřejmě v negativním slova smyslu. OLED na svoji příležitost ještě čeká, musí nejdříve ztratit punc výjimečnosti. A že to jde za solidní cenu, ukazuje konkurenceschopnost - právě i cenová - smartphonů Samsung vůči iPhonům. Za výhru ale tento bod označit nemůžu. Takže plichta.
Trefil : netrefil? 1:1
Celkové skóre
Myslím, že jsem si nevedl až tak špatně. Rok 2013 jistě přinesl většinu toho podstatného, co jsme si mohli přát a co bylo reálné předpokládat. Od roku 2014 očekávám víceméně podobný průběh, ale o tom zase někdy příště.
11:4