Velký rozbor revoluce: AMD chce skloubit otevřený ovladač a linuxové Catalysty
Kapitoly článků
Současná strategie AMD je následující: s vlastními omezenými zdroji vyvíjí linuxové Catalysty. Ty do značné míry v méně důležitých vlastnostech zaostávají za Windowsovými: 3D řekněme běží ok, 2D už bývá o něco horší, kupříkladu třeba taková akcelerace fullscreen Youtube/Flash videa mi nikdy uspokojivě nefungovala.
Kromě toho již řadu let firma uvolňuje hromady dokumentace ke svým GPU, čímž dává komunitě vše potřebné pro vývoj otevřeného ovladače bez nutnosti hrabat se v reverzním inženýrství a metodou pokus-omyl hledat řešení. Otevřený ovladač ale také zaostává, a to v důležitých oblastech jako je řízení spotřeby či podpora 3D akcelerace.
AMD tak uvažuje s novým přístupem o skloubení výhod obou dílčích řešení a současném odstranění nevýhod. Návrh papírově vypadá velmi hezky, ale praktická implementace nebude snadná. Je otázkou, do jaké míry si zatím Catalysty nesou břímě firmy ATI, která na Linux celkem kašlala. Na tomto místě se totiž AMD musím zastat: na to o jak malou firmu jde, jak s ní posledních více než 10 let zmítaly změny a diletantství lidí jako Hector Ruiz, se celkem činí. A patří mezi přední přispěvatele do linuxového jádra a dalších prvků této platformy, stejně jako sedí a spolupodílí se na standardech ve všech klíčových organizacích jako Khronos Group (OpenGL, OpenCL) a dalších. Stejné to má samozřejmě i Nvidia.
Nvidia jde zatím stále opačnou cestou. Linuxový svět potřebuje, i proto, že v profi sféře prodává hromady svých grafik - ať již Quadro, nebo výpočetních karet Tesla a rackových multi-GPU produktů. Nemůže si dovolit nechat vývoj ovladače jen na pár lidech ve firmě, ani na komunitě. Je vidět, že rozdíl mezi přístupem vývoje ovladače v ATI a Nvidii byl diametrální. Nvidia od začátku staví svůj moderní ovladač z valné části multiplatformně. Linuxový i Windowsový ovladač (stejně jako ten pro FreeBSD či Solaris) sdílí 90 % kódu a liší se vlastně jen věci specifické pro danou platformu.
Jednoduše řečeno na to jde Nvidia silou. čert to vem, my chceme mít nad naší platformou plnou kontrolu, abychom byli schopni garantovat 100 % věcí na ní svým zákazníkům. A to i za cenu toho, že budeme platit velké množství linuxových/BSD vývojářů. To je přístup Nvidie a lze jej jen plně chápat. Jiná stránka věci je ale pochopitelně to, že čím méně toho dává komunitě, tím pomaleji jsou implementovány nové věci, třeba podpora Waylandu.
V poslední době ale i v tomto nastává obrat, i Nvidia dává první drobty vývojářům open-source ovladače novueau. Prozatím pro Tegru / „malý“ Kepler, spíše to působí dojmem, že si oťukává důsledky takových aktivit a pokud to půjde dobře, bude postupně přidávat, ale jak již v minulosti zaznělo, nečekejme stovky či tisíce stran dokumentací ke GPU Nvidia. Na rozdíl od AMD k tomuto Nvidia patrně nikdy (v dohledné době) nepřistoupí, architekturu svých GPU, zejména od generace Fermi, považuje za klíčové know-how.
na motivy Phoronixu