Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Bug ve Windows 10 zřejmě brzdí Ryzen

Pokud se potvrdí stávající zjištění, pak to bude znamenat, že po vyřešení chyby ve Windows 10 bude Ryzen nabízet v tomto operačním systému vyšší výkon, než jaký ukazovaly recenze…

V pondělním článku „Co Ryzenu jde, co ne a jak to bude ve hrách“, jsme si shrnuli, v jakých úlohách se novému procesoru daří a kde jsou zatím rezervy. Z testů vyplynulo, že v úlohách zaměřených na procesorový výkon, které dokážou dobře využít všech 16 vláken, je výkon velmi dobrý; v průměru srovnatelný s osmijádrovými procesory architektury Broadwell-E, někdy i vyšší. Pokud ovšem dojde na hry, je situace horší - paradoxně je často výkon nižší pod DirectX 12, která využívají více vláken, než pod DirectX 11, která soustředí většinu zátěže do jediného vlákna.

V minulém článku jsem si dovolil vyslovit domněnku, že v případě Ryzenu dochází k chybnému přidělování vláken jednotlivým procesorovým jádrům a namísto toho, aby každé jádro dostalo ke zpracování jedno vlákno a teprve po jejich obsazení došlo k využití SMT / HT (druhého vlákna), jsou nejdříve prvnímu jádru přidělena dvě vlákna, následně dvě vlákna druhému a tak dále. V důsledku toho nemá žádné vlákno k dispozici výkon celého jádra a dostupné hardwarové prostředky se tříští, aniž by to bylo ku prospěchu (naopak je to ke škodě).

Amd Ryzen Linux Computerbase

V Linuxu funguje Ryzen v rámci normálu (test: ComputerBase)

Podle aktuálních informací tato teorie nemusí být příliš vzdálená od reality. Scheduler Windows 10 údajně nedokáže rozlišit, která vlákna náleží fyzickému jádru procesoru a která jsou virtuální - zkrátka všechna vidí jako rovnocenná a nemůže proto prioritně přiřazovat úlohy jádrům fyzickým. Tento problém by se měl týkat Windows 10. Není jasno, zda Windows 8, ale zcela jistě ne Windows 7 a Linuxu. To by vysvětlovalo, proč redakci ComputerBase vyšel Ryzen v Linuxových testech jako plně srovnatelný s desetijádrovým Core i7-6950X, zatímco ve Windows 10 byl o 8 % pomalejší než osmijádrový Core i7-6900K. Zároveň by to vysvětlovalo, proč ve hrách, které podporují jak DirectX 11, tak DirectX 12, vycházely horší výsledky v DirectX 12. Zatímco v DirectX 11, kde aplikace soustředí většinu nároků do jediného vlákna, které pak zpracovává fyzické jádro, je v DirectX 12 většina zátěže rozložena do 6-8 vláken, z nichž jen polovina vyjde na fyzická jádra, druhá polovina na virtuální (SMT / HT) a zbývající polovina jader procesoru zůstane prakticky nevyužitá.

Podle některých uživatelů, kteří v diskusích zveřejnili testy srovnávající výkon ve Windows 7 a Windows 10 skutečně některé hry vykazují poměrně velké výkonnostní rozdíly ve prospěch Windows 7. Snímková frekvence v některých situacích dosahuje hodnot o 10-20 % vyšších. Tato čísla je samozřejmě třeba brát jako orientační, alespoň dokud je neověří nějaký nezávislý test. Poměrně dobře ale korespondují s nevhodným nakládáním s prostředky procesoru.

Paradox na závěr: Alespoň v tuto chvíli sedí Ryzenu lépe straré nepodporované Windows 7, než doporučené a podporované Windows 10.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Bug ve Windows 10 zřejmě brzdí Ryzen

Pondělí, 13 Březen 2017 - 12:44 | sandis | Dakujem za komentare. Ano, predpokladal som, ze v...
Pátek, 10 Březen 2017 - 22:57 | arakan94 | LOL
Pátek, 10 Březen 2017 - 22:52 | arakan94 | ve 4.11 žádný nový kód pro Ryzen není..
Pátek, 10 Březen 2017 - 22:50 | arakan94 | Oni se do toho asi bojí hrabat (hodně původních...
Pátek, 10 Březen 2017 - 11:15 | Xspy | Půlrok počkat , a třeba už bude vše na ryZEN...
Pátek, 10 Březen 2017 - 08:22 | F P | aj nad 1400X som uvazoval, no tam sa ocakvaju...
Pátek, 10 Březen 2017 - 08:00 | Hrdina | To záleží, jak ty zmetky budou vypadat, pokud...
Pátek, 10 Březen 2017 - 07:29 | F P | cize: do prichodu ZEN+ ci ZEN3 (2-3roky) bude MNE...
Pátek, 10 Březen 2017 - 06:21 | Peter Fodrek | neviem koho by to prekvapilo. AMD to má, intel...
Pátek, 10 Březen 2017 - 06:06 | Peter Fodrek | ja som chcel ukázať, že prvá časť Vášho príspevku...

Zobrazit diskusi