Co Ryzenu jde, co ne a jak to bude ve hrách
Aplikační výkon procesorů Ryzen odpovídá poměrně vysokým očekáváním - samozřejmě záleží, jaký set aplikací která recenze nabídla, ale dá se říct, že celkový výsledek je slušný a s ohledem na cenovou relaci více než slušný. Zůstaneme-li u shrnujících grafů, vyšel francouzskému webu Hardware Ryzen 7 1800X 7,5 % pod Core i7-6900K a německému ComputerBase 9 % pod Core i7-6900K:
Nutno ovšem podotknout, že v obou případech pro Ryzen fungovaly jako vyhozená kotva komprimační testy 7-Zip a WinRAR. Pro toho, kdo nekomprimuje, zůstávají výsledky, které Ryzen staví do trochu jiného světla. To ostatně napovídá i test webu ComputerBase provedený pod Linuxem. V něm se $499 Ryzen 7 1800X dostává na totožnou příčku s desetijádrovým $1700+ Core i7-6950X:
V aplikacích se tedy až na výjimky novince daří. Pokud by vás zajímalo, do jaké míry jde o záležitost IPC a do jaké míry o věc taktů, mohl by se vám líbit test francouzského webu Hardware, který srovnal Broadwell-E, Ryzen 7 a Piledriver (FX) na 3GHz takt a změřil výkon všech tří při této frekvenci:
Poslední položka v grafu je průměr. Vidíme, že Ryzen 7 nabízí 2,3× vyšší IPC než Piledriver (troufám si odhadovat, že oproti původnímu Bulldozeru by šlo o násobek 2,6-2,7). Broadwell-E má sice ještě o 0,3násobku Piledriveru více; to už Ryzen 7 ale více-méně dohání mírně vyššími skutečnými takty.
Méně příznivá je situace v herních testech. Opět záleží na konkrétní skladbě her, ale již se nedá říct, že by celkový průměr táhly dolů jen 2-3 aplikace. Na druhou stranu výše znázorněný graf webu ComputerBase zakládá „jen“ na šesti herních titulech (přičemž jen o pár dní dříve vydala tatáž redakce herní procesorovou recenzi postavenou na šestnácti herních měřeních), takže je škoda, že i výsledky Ryzenu nezměřila v podobně širokém spektru. Snad později.
Ze všech dostupných herních výsledků lze vypozorovat několik základních rysů. Za prvé, existují tituly, které Ryzenu nedělají dobře. Příkladem může být GTA V, Total War: Attila, Project Cars a Civilization VI. Naopak příkladem her, ve kterých Ryzen nijak nezaostává, jsou Call of Duty: Advanced Warfare, F1 2015 nebo The Witcher 3. Vždy ale záleží i na konkrétním nastavení a průběhu testu. Pokud hry podporují DirectX 11 i DirectX 12, pak často paradoxně lepší výsledky vycházejí v DirectX 11. Jedna z příčin může souviset i s grafickou kartou, která byla pro test použita. Pokud danému GPU lépe vyhovuje DirectX 11, pak pravděpodobně i v testu s Ryzenem bude výsledek v DirectX 11 lepší.
Opačná situace je při srovnání OpenGL a Vulkan (Doom), kde si ve Vulkanu Ryzen vede výrazně lépe než pod OpenGL a podle konfigurace v některých testech i překonává konkurenci. Tím se dostáváme k zásadní otázce a to, zda spíš než na API nezávisí výsledek na konkrétní optimalizaci herního kódu. Jak napovídají testy spotřeby, ve hrách je často spotřeba poměrně nízká, což napovídá tomu, že procesorová jádra nejsou optimálně využitá. Kde by přesně mohl být jeden z háčků, ilustruje měření webu Hardware, které je zaměřené na HT / SMT, tedy výkon při dvou vláknech na jádro:
Zatímco první (levý) graf ukazuje, že v aplikačních testech je SMT AMD (Ryzen) v průměru efektivnější než SMT Intelu (Core), v herních testech (vpravo) je situace opačná. Zdá se, že v případě Intelu většina her využívá pro každé další vlákno aplikace samostatné jádro, zatímco v případě AMD většina her nejdříve vytíží obě vlákna prvního jádra, pak obě vlákna druhého jádra a podobně - takže SMT výkon nezanedbatelně snižuje. Nepůjde samozřejmě o jediný důvod stávajícího herního výkonu, ale přinejmenším polovinu herního deficitu ve srovnání s Intelem lze nevhodným využitím SMT vysvětlit. Dobře to vysvětluje i pokldes výkonu v některých hrách při přechodu na DirectX 12 - to sice dokáže zátěž rozložit mezi více vláken, ale tato vlákna jsou zřejmě nevhodně rozložena mezi jednotlivá jádra.
AMD již dostala několik dotazů na téma herního výkonu a její odpovědi lze stručně shrnout do několika bodů:
- herní výkon je věcí optimalizací, v tuto chvíli má již Ryzen k dispozici přes 300 vývojářů
- v tuto chvíli již vznikají optimalizace pro hry Ashes of the Singularity a Total War: Warhammer
- AMD udělá vše proto, aby vznikly optimalizace pro stávající hry, ve kterých dochází k výraznějším propadům ve výkonu
- hráči, kteří si již nyní koupí Ryzen 7, většinou nebudou hrát v 720p nebo 1080p, ve kterých jsou prováděné procesorové testy, ale spíše ve 1440p a více, kde je rozdíl ve výkonu minimální
V tuto chvíli můžeme považovat za jistý pouze čtvrtý bod, přesněji řečeno ten bude mít na krátkodobou situaci nejpodstatnější vliv. Z dlouhodobého hlediska (tedy pokud jde o přípravu ještě nevydaných her) má významný vliv fakt, že se již stovky procesorů pohybují mezi vývojáři, takže tituly, které se objeví koncem roku, patrně již budou s novou architekturou počítat. Pokud jde o optimalizace (patche) pro stávající hry (např. zmíněné Ashes of the Singularity a Total War: Warhammer), pak zatím nelze předjímat, o kolik by se situace mohla zlepšit. Pokud se objeví konkrétní testy, budeme vás informovat.