Canonical vyvíjí Vulkan pro Mir
Připomeňme, že Vulkan je nové „next-gen OpenGL“, standardizované na bázi původního API Mantle od AMD. Co se týče stávajícího grafické serveru X.Org, tak platí, že na něm je Vulkan prakticky plnohodnotně k dispozici hned od počátku, jelikož jeho podporu do svých uzavřených ovladačů připravuje přímo Nvidia, případně AMD na tom pracuje v rámci AMDGPU a u Intelu je to jasné, ten vyvíjí plně open-source ovladače (uzavřený binární firmware pro GPU nepočítám).
Podobně s větší silou více společností získává podporu Vulkanu i nástupnický grafický server Wayland, za jehož vývojem z velkké části stojí Red Hat a pro který se před několika měsíci plně rozhodl právě i Intel. Pozice Miru je složitější, neboť nikdo jiný než Canonical s ním v podstatě nepočítá.
Aktuálně je tak k dispozici první ukázka velice elementárního renderingu, navíc ve videu, kde systém neběží přímo na Miru, ale Mir je spouštěn nad X.Org. I to vše ukazuje, že s Mirem jako výchozím grafickým serverem opravdu v Ubuntu 16.04 LTS nepočítejme (byl to původní plán), spíše lze předpokládat, že pokud půjdou práce dobře, mohli bychom první použitelnou implementaci vidět v říjnovém Ubuntu 16.10. Praktická využitelnost Miru ale, stejně jako v případě Waylandu, závisí i na podpoře tvůrců GPU, z hlediska efektivního běhu her, na nějž Vulkan cílí, to pak pod Linuxem visí hlavně na Nvidii a jejích grafikách plnohodnotně pracujících jen s firemním uzavřeným ovladačem.
Canonical