Analýza: digitální kompakty jsou na ústupu, jejich roli přebírají smartphony a tablety
Předně: Ability Enterprise je firma fungující jako Design Manufacture Service v oblasti digitálních fotoaparátů, tedy něco jako outsourcing na vývoj výrobu těchto přístrojů. Zkrátka když daný renomovaný výrobce nemá čas či prostředky, použije pro svůj přístroj OEM produkt někoho takového. Možná že Ability stojí kupříkladu za novými profi kompakty Pentaxau a Olympusu, al eto jen tak spekulujeme, nicméně je to dobré pro představu, jak blízko je tato firma samotným informacícm, které nyní vydává.
Podle nich jsme loni zaznamenali pokles dodávek digitálních fotoaparátů oproti roku 2011 o celých 25 %. Pro letošní rok firma předpokládá další pokles, někde na úrovni 15 až 20 %. Celkově tak trh bude oproti roku řekněme 2010 zhruba poloviční. Na „vině“ je stále pokračující penetrace trhu přístroji z kategorií smartphone a tablet. Na běžné fotoaparáty tak při výběru nového přístroje myslí stále méně a méně zákazníků.
A upřímně, ono je to logické. Když už nám do smartphonů probublávají objektivy se světelností jako f/2.0 u HTC One, tak už focení smartphonem nepředstavuje takový kompromis co do kvality snímků ve srovnání s levným kompaktem. Osobně jsem tenhle trend zažil loni na „Plitvičkách“, kde mi jistá Španělka stojící na hodně fotogenické vyvýšeném místě vrazila do ruky svůj iPhone s prosbou, jestli bych ji párkrát necvaknul. Všichni pak jistě známe záběry třeba z loňského Wimbledonu či Olympiády, kde spousta lidí v hledišti fotila s obrovským tabletem před svou tváří. Digitálním kompaktům - ač samozřejmě nadále bez potíží přežijí - již definitivně zvoní hrana jakožto majoritními přístroji, který lidé na focení kupují.
![Holodoktor a Sedmá](/sites/default/files/imagecache/highslide_full/images/2176/holodoktor_a_sedma.jpg)
Nic z výše uvedeného ale nijak nesouvisí s vyššími třídami přístrojů, řekněme od 4/3 snímače výše. Tyto segmenty si žijí vlastním životem, zejména pak profi zrcadlovky či středoformáty, ty nemůže nic takového ohrozit.