Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Grafické karty v roce 2014 - čtvrtý kvartál

Rok 2014 provázely dva trendy: nedostupnost lepšího než 28nm procesu a poptávka uživatelů po vyšším výkonu, který by nejlépe stačil i pro 4k rozlišení. To vyžadovalo efektivnější nakládání s energií…

Kapitoly článků

Říjen

S nástupem podzimu vyjevil Apple zájem o aktualizaci řady iMac. Nová řada dostala 5k obrazovku typu retina a do nabídky grafických karet se vrátily Radeony. Konkrétně Radeon R9 M295X s GPU Tonga pro rozšířený model; základní dostal Radeon R9 290M.

Zprvu nenápadně, později na plná ústa, začal Ubisoft obhajovat framerate 30 FPS jako lepší než 60 FPS. Jal se dokonce tvrdit, že lidské oko stejně víc nevnímá, nebo dokonce že 30 FPS vypadá filmověji a působí tak lepší herní zážitek. K tomu jen v krátkosti: zatímco u filmu je framerate konstantní, u herních zařízení se mluví buďto o v průměru 30 FPS nebo o „až“ 30 FPS - nikoli o stabilní snímkové frekvenci. To je polovina důvodu, proč třicet snímků za vteřinu může na obrazovce působit plynule, kdežto hra - jejíž framerate lítá nahoru / dolů v rámci každé vteřiny - nebude působit plynule ani omylem.

Druhou polovinou důvodu je přirozený motion-blur obsažený v každém filmovém snímku - zatímco snímek filmu byl zachycován po určitou (expoziční) dobu, díky čemuž se zachytila i část pohybu, u hry nic podobného nefunguje, snímek je vykreslen pro jeden konkrétní de facto nekonečně krátký časový okamžik (dodatečný motion blur bývá většinou jen efektem post-processingu, který nevnáší skutečnou informaci, pouze se snaží o vizuální napodobeninu).

Assassin Creed Unity Recenze 21

Nakonec vyšlo najevo - tedy alespoň podle tvrzení Ubisoftu - že o propagaci 30 FPS i mimo svět konzolí mají zájem Sony a Microsoft. Zájem Ubisoftu pak patrně tkvěl ve snaze vytvořit tolerantnější atmosféru k vydání nedotaženého Assassin's Creed: Unity, který měl s 30 FPS problém i na high-endových sestavách. V době vydání hra nejlépe (a dá se říct nejspolehlivěji) běžela na původně kritizovaném Xboxu

Xbox One logo v pozadí

Určité naděje u uživatelů Xboxu One, kteří mají šuplík her pro Xbox 360, vyvolala výzva Phila Spencera z Microsoftu. Prohlásil, že sice nemůže být příliš konkrétní, ale má zájem o názor uživatelů na téma zpětné kompatibility. Zda něco Microsoft skutečně chystá či chystal, nebo šlo jen o marketingový experiment, zatím není jasné. Možnost rozběhat staré hry na nové konzoli by však rozhodně na škodu nebyla.

Mantle AFR-free CrossFire 01

I když se v minulých dvou letech AMD a Nvidia poměrně dost snažily, aby zvýšily použitelnost duálních řešení SLI a CrossFire (lepší kontrola synchronizace, XDMA engine v nových Radeonech), stále tyto systémy nesou stigma v podobě AFR režimu, který sice poskytuje vysoký framerate (dobře se vyjímající v grafech recenzí), ale reálnou plynulost zlepšuje jen minimálně a k tomu zvyšuje latence a přidává tak nepříjemný lag - pomalé odezvy. Díky API Mantle, které umožňuje přistupovat blíže hardwaru, mohou vývojáři her využívat i alternativní řešení.

Pěknou ilustrací toho, že to opravdu může fungovat, se stala Civilization: Beyond Earth. Průměrný framerate je sice podle očekávání trochu nižší než s AFR, ale latence jsou zredukovány až na čtvrtinu a framerate je stabilnější (vyšší minima).

3DMark 2013 galerie 22

4k je holt klíčový trend a musí se mu přizpůsobit i tvůrci grafických benchmarků. Společnost Futuremark pro tyto účely připravila Fire Strike Ultra, který krom rozlišení jako takového zvyšuje i nároky na paměť (dvojnásobně) a na geometrický výkon (z různých hledisek o 25 a 50 %).

Listopad

Učebnicovým protikladem Ubisoftu se krom Firaxis a jejího přístupu k Civilization BE stal Star Citizen od Chrise Robertse a Cloud Imperium Games. Hra bude vybavená nativní podporou pro 4k i 8k rozlišení, všechny povrchy, ke kterým se lze přiblížit na dosah, dostanou 4k-8k textury, aby nevypadaly nerealisticky rozmazaně. Hra bude prakticky nadoraz využívat technického potenciálu, který umožňuje DirectX 11.x. Otázkou zůstává jak a na čem bude v plné parádě běhat :-).

Krom architektury Kepler se Nvidia rozhodla nabídnout k licencování i architekturu Maxwell. Ta má mezi výrobci ARM SoC o něco vyšší možnost úspěchu, především pro nižší energetické nároky a odlišnou konfiguraci jednotlivých SM bloků, které nevyžadují energeticky náročný způsob propojení, jako tomu bylo u Kepleru.

Nvidia Tesla K 80 02

Krátce poté došlo k ohlášení profesionální novinky Tesla K80, která upoutala především přítomností dvou téměř neznámých čipů GK210 (duo). Podle novějších spekulací je možné, že se Nvidia rozhodla připravit profesionální GPU na architektuře Kepler prostě proto, že velký Maxwell (GM200) nebude vybavený pro double-precision a půjde o primárně herní čip. Možné to je, na oficiální potvrzení (či vyvrácení) si ale ještě počkáme.

Kromě HBM, které umožní grafických kartám dosažení paměťové propustnosti přes 500 GB/s, se tempem přirozené evoluce posouvají i možnost klasických GDDR5. Hynix ohlásil 8GHz čipy, které lze však vcelku oprávněně považovat za „stabilně přetaktovaný“ produkt, protože oproti dosavadním zvyšují pracovní napětí z 1,5 na 1,55 V. Díky „kulaté“ taktovací frekvenci ale půjde velmi snadno spočítat datovou propustnost - grafická karta s 8GHz moduly bude mít takovou datovou propustnost v GB/s, jaké šířky v bitech dosahuje její paměťová sběrnice :-)

Z dalších událostí už jen stručně: Futuremark oznámil přípravy Mantle- a DirectX12-podporujících verzí 3D Marku, které přijdou v roce 2015. Přišly i další indicie potvrzující, že možnost vydání DirectX 12 pro Windows 7 je prakticky nulová. A nakonec zpráva, která může těšit zastánce otevřeného multimediálního světa - Microsoft se rozhodl do Windows 10 zahrnout nativní podporu pro MKV a Flac - následně podporu pro MKV zahrnul prostřednictvím aktualizace i do stávajících Windows 8.1.

Prosinec

Letošní prosinec nebyl jen nadstandardně teplý, ale jak říkáme v redakci, také poměrně suchý - informačně. Pokud pomineme události, které lze řadit ke spekulacím a přirozený vývoj situace kolem předešlých kauz, pak se toho v grafické branži stalo pramálo.

Amd Catalyst Omega 09

Jedinou významnější události bylo vydání Omega Catalystů, do kterých AMD zahrnula řadu multimediálních inovací a také výkonnostní optimalizace pro mnohé hry. Kupodivu podle ohlasů uživatelů došlo k největším nárůstům výkonu v titulech, které vůbec v oficiálních materiálech nebyly uvedené, ale to je zkrátka tak trochu součástí firemního folkloru společnosti.

Ve světě konzolí se pak zadařilo Microsoftímu Xboxu, který v několika zemích dokázal během předvánoční sezóny co do objemů prodeje překonat Playstation od Sony.


Patrně zajímavější budou události prvních měsíců roku 2015. Očekáváme vydání (nebo alespoň informace ohledně) nových Radeonů s GPU Fiji a Tonga. Do reálných produktů se dostanou paměti HBM, velká očekávání provázejí velký Maxwell aneb GeForce postavenou na GPU GM200. Do prodeje půjdou také první monitory s podporou variabilní synchronizace FreeSync - respektive jeden takový už se do prodeje více či méně dostal, ale k tomu se ještě vrátíme. Z dlouhodobých výhledů stojí za připomenutí DirectX 12 (druhá polovina roku) nebo první GPU společnosti Samsung - to ale bezpochyby cílí na mobilní SoC, nikoli do „našeho oblíbeného desktopu“ :-).

Kapitoly článků

Diskuse ke článku Grafické karty v roce 2014 - ve jménu energetické efektivity

Pondělí, 5 Leden 2015 - 18:45 | ODSakEda | Já jsem nainstalval Chrome s GoogleEart omylem,...
Pondělí, 5 Leden 2015 - 13:16 | koudy_cz | Mám dojem že jsem o tom někde četl, ale už nevím...
Pondělí, 5 Leden 2015 - 10:28 | ODSakEda | žeby jen další... agresivní záměr Googlu??? :-( (...
Pondělí, 5 Leden 2015 - 08:11 | koudy_cz | Já mám dojem, že to funguje jen v posledním...
Neděle, 4 Leden 2015 - 21:37 | ODSakEda | You Tube již podporuje až 60fps 60p :-) A přitom...
Neděle, 4 Leden 2015 - 01:47 | trodas | Amize by HBM pomohla, nicméně v té době jaksi...
Sobota, 3 Leden 2015 - 12:26 | Petr Ježek | Přesně tak. Ekonomiku bych v této fázi do diskuse...
Pátek, 2 Leden 2015 - 16:24 | TyNyT | Já to vidím následovně: GDDR5 se svými latencemi...
Pátek, 2 Leden 2015 - 15:09 | ODSakEda | Co to máš za avatar? Autor konkurenčního webu...
Pátek, 2 Leden 2015 - 14:47 | Adams Adams | Pro hry to neplatí určitě, jsou poměrně...

Zobrazit diskusi