Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Kam směřuje Wine? K podpoře Direct3D 10 a 11

Wine at FOSDEM 2013
Projekt Wine, v němž vidí budoucnost mimo jiné John Carmack, pokračuje ve své snaze chytit rozjeté TGV zvané Direct3D. Přidání podpory pro Direct3D 10 a 11 je hlavním dlouhodobým cílem projektu...

Co že to má John Carmack s Wine společného?

Než se ale pustíme do úvah nad aktuálními verzemi 3D rozhraní Microsoftu, podívejme se na historii. Je totiž pěkné na slajdech šéfa projektu, Alexandre Julliarda, vidět, jak i Wine bobtná do úctyhodných rozměrů.

Wine at FOSDEM 2013

Na Wine je totiž obvykle nahlíženo perspektivou roku cca. 2003. Tehdy šlo o relativně malý projekt, však také implementace DirectX - tehdy byla nejvyšší verze 9.0 - vázla a nebyla tak obsáhlá co do hotového kódu. Nyní je Wine čtyřikrát větší, množství commitovaného zdrojového kódu si již léta udržuje poměrně slušné tempo a daří se i řešit regrese.

Wine at FOSDEM 2013Wine at FOSDEM 2013

Aktuální stabilní vydání je 1.4.1, přičemž pro letošek je v plánu Wine 1.6. Pro něj se pracuje na několik věcech, z těch zmíněníhodných je to Client-side rendering, Layered windows, balíček s Mono či ovladač pro Mac. Většina z nich je samozřejmě vyvíjena a testována v rámci aktuální vývojové verze 1.5.x.

Wine at FOSDEM 2013Wine at FOSDEM 2013

Do vzdálenější budoucnosti míří práce na podpoře tabletů a ARM architektury, další vývoj týkající se Mono, podpora USB a nakonec též Direct3D 10/11. Dle průzkumu na Steamu využívá v současné době DirectX 10+ grafiky nějakých 94 % hráčů, takže toto je oblast pro Wine, která má vysokou prioritu, ale současně na ní bude hodně, hodně moc práce.

Stefan Dösinger z CodeWeavers, kteří připravují komerční implementaci Wine známou jako CrossOver, provedl pro FOSDEM 2013 takovou menší analýzu. Z ní plyne, že aktuálně oproti nativní hře pod Windows nebo jejímu nativnímu portu pro Linux nadále Wine co do 3D výkonu zaostává. Uzavřený ovladač Nvidie je v tomto ohledu OK, nepředstavuje žádnou brzdu, ovladač Intelu je též pravděpodobně v pořádku. Otevřený (r600g - 3D driver pro HD 2000 a vyšší) i uzavřený (fglrx) ovladač pro Radeony představuje problém, dochází k častějším pádům.

Je potřeba též analyzovat divné rozdíly ve výkonu GPU od stejného výrobce, i při použití stejného ovladače. Celkově je potřeba odvést na výkonu Direct3D implementace ve Wine ještě hromadu práce a věnovat úsilí i specifickým problémům s konkrétními hrami (enginy).

Tagy: 
Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Kam směřuje Wine? K podpoře Direct3D 10 a 11

Pátek, 12 Červenec 2013 - 13:07 | petr22 | Prozradim ti tajemstvi: vetsina uzivatelu Wine...
Čtvrtek, 14 Únor 2013 - 11:28 | Rovano | No tak se to spustí v režimu kompatibility bez 3...
Čtvrtek, 14 Únor 2013 - 10:33 | Marv-CZ | Zmiňoval jen rozhraní (API), ke kterému...
Úterý, 12 Únor 2013 - 22:47 | aa bb | Mam pocit ze skor Vy stenblazon.Tu sa jedna o...
Úterý, 12 Únor 2013 - 08:10 | Kedar Míša | A blazen nejsi? :)) myslis ze budou davat...
Pondělí, 11 Únor 2013 - 21:20 | RedMaX | WINE KONCI!!!! Bohuzel, ale je to tak, byl to...
Pondělí, 11 Únor 2013 - 20:32 | r23 | Nedím se, že to jde relativně rychle,...
Pondělí, 11 Únor 2013 - 16:33 | ZdenekJi | S problémem Vám sice neporadím, ale totéž se mi...
Pondělí, 11 Únor 2013 - 13:53 | zx cygnus | Hmm, zrovna teď by mne zajímalo, proč se mi...

Zobrazit diskusi